Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Wie heeft wat voor werk gedaan in Australie

Ceska
Wereldreiziger
» 30 mei 2011 09:15
Ik vroeg me af wat voor bijbaantjes jullie allemaal hebben gehad toen jullie in Australie waren of wat jullie gaan doen als jullie daar zijn?
Wat betaald er een beetje goed? Wat is leuk om te doen. Heb je voor langere tijd bij een werkgever gewerkt of de ene week bij de een en dan weer door naar de ander.
Kars
Wereldreiziger
» 30 mei 2011 10:09
Ik ben van plan gewoon in de horeca te gaan werken daar.

Wat het meeste betaald zijn natuurlijk de beroepen waar je een opleiding voor nodig hebt. Beroepen die veel gedaan worden met een work en holiday visum zijn werken in de landbouw en in de grote steden vooral in de horeca.
Erik
Site Admin
» 30 mei 2011 10:17
Wat ervaringen van heel lang geleden:
Werken op een bananenplantage waar je ze moet inpakken en opstapelen. PowPow plantjes planten, Als verkoper in een Kebab tent midden in de stad en uitgaansleven. Werken voor een Nederlandse opdrachtgever via het internet (dit verdiende toen jaren geleden het meest).

Verder kun je ook als kamermeisje in een hotel aan de gang, fruitpicking en op een duikboot werken (zodat je "gratis" je duikcursus kunt verdienen).
Kars
Wereldreiziger
» 30 mei 2011 10:22
hey Eric,

Dat van die duikcursus spreekt mij wel aan! Heb je daar wat meer informatie over? Ik was namelijk al van plan om in Australië een duikcursus te volgen, aangezien dat bijna 100 euro goedkoper is dan hier.
Erik
Site Admin
» 30 mei 2011 10:26
Geen idee wat je kansen nu zijn, maar tijdens mijn reis kwamen wij een dame tegen die aan boord van een boot het eten verzorgde en de boot opgeruimd hield in ruil voor duiken en duiklessen wanneer daar wat tijd voor was.
Nienke Krook
Reisexpert
» 30 mei 2011 11:04
Hoi Kars,
wij zijn net terug van een weekje 'vakantie' in Cairns en spraken in het hostel een aantal mensen die gingen werken op een duikboot (niet een onderzeeër natuurlijk, maar een boot die duiktrips doet, haha 8)7 ) Daar worden vooral in die omgeving veel mensen voor gezocht. (mensen ontvangen, entertainen, eten verzorgen, schoonmaken, helpen met uitdelen snorkel-duikspullen)
Het meisje dat wij spraken moest dan 4 dagen op de boot werken (zij werkte voor een maatschappij waarbij gasten ook op de boot slapen, maar je hebt ook boten die dagtrips doen) en dan had ze 3 dagen vrij. Wat ze betaald kreeg weet ik niet alleen, maar ze had er zin in :)

Ik zou, als je dat wilt gaan doen, naar de haven van Cairns gaan en gewoon rondvragen. Ook zijn er overal borden waarop werkgevers baantjes aanbieden, dus goed in de gaten houden. Ook kan ik me voorstellen dat je aan de westkust veel duik-boot-baantjes kunt vinden.
Erik
Site Admin
» 30 mei 2011 12:41
Wat Nienke zegt is ook wat ik ooit gehoord heb (alleen heeft nienke het veel beter verwoord :) ), dus goed om te zien dat het nog steeds mogelijk is.
Ceska
Wereldreiziger
» 31 mei 2011 12:50
Klinkt allemaal super leuk! Ik zat ook te denken aan iets van een leuke horeca baan, hostel e.d. maar heb wel het idee dat het wel een baantje is waar je dan voor een wat "langere" tijd zit. Dat van die duikboot lijkt me ook erg leuk. Of iets als hostess etc. Ik spreek veel talen dus wellicht kan ik daar ook wat mee doen!
Erik
Site Admin
» 31 mei 2011 16:58
Je zal je vooral moeten onderscheiden, langere tijd ergens moeten zijn en ervaring hebben. Anders denk ik dat anders dan de "normale" backpacker baantjes het lastig is. Wij zochten altijd in lokale kranten. Dit deed toen niemand en heeft ons gemakkelijker werk opgeleverd dan ingeschreven staan bij een uitzendbureau voor backpackers.
coen87
Vakantieganger
» 31 mei 2011 17:20
Ik heb vorig jaar 3 maand op een mais en watermeloen farm gewerkt, hier was ik veelal aan
het traktor of vorkheftruck rijden.
dit heeft me ook m`n 2e visum opgelevert.
toen heb ik een maand in een slachterij gewerkt, hier kon ik ook vooral op een vork heftruck rijden.

nu 12 maand ben ik weer terug op m`n 1e baan op de farm voor 6 maand, hierna nog 5 maand reizen door australia *O*
Daisy Rijnvos
» 07 jul 2011 14:51
Ik werk hier als een au pair. Het is mogelijk over heel australië gratis onderdak en eten, en je krijgt nog betaald ook. (wel alleen geschikt als je werken met kinderen niet erg vind)
Je kan het lang of kort doen.
Ceska
Wereldreiziger
» 24 aug 2011 12:33
aupair is ook zo slecht nog niet...
ik zal voorlang in het begin in sydney blijven voor een paar maanden, daar wil ik graag een baantje vinden om wat geld te sparen om vervolgens rond te gaan reizen door aussie.
Ik zal mn cv maar weer even op pimpen en uit het stof halen :)

Hoe zit het met restaurant/bar werk, betalen ze daar veelal zwart? of is het moeilijk om een baantje te vinden waar ze zwart betalen.

Hoe zit het trouwens met de belasting die je daar betaald?
Francine
Reisexpert
» 24 aug 2011 21:35
Voor fruitplukken moet je in het goede seizoen op de juiste plaats zijn. Kan redelijk zwaar zijn. Kijk ook even of je je accommodatie apart moet betalen. Soms gaat je halve loon (of meer) op aan accommodatie en eten ter plekke.

Ik heb regelmatig gewerkt in hostels voor loon, verblijfskosten en eten. Gewoon rondgevraagd. Vrijwel altijd zwart.

Ben inderdaad ook meerdere backpackers tegengekomen op boten (zowel duik- als walvisboten). Jezelf goed aanprijzen is wel handig, want er zijn meer kapers op de kust. Ik heb hier zelf overigens niet in gewerkt.

Ik heb zelf niet heel erg veel gewerkt. Vooral vantevoren keihard in Nederland gewerkt om vervolgens alles uit te geven in Australië. Ik vond veel baantjes niet zo erg goed betaald, moet ik eerlijk zeggen.
Nienke Krook
Reisexpert
» 25 aug 2011 05:47
Inmiddels werk ik hier in Sydney in een hostel in Kings Cross en vind het echt super! Ik sta in mijn eentje achter de receptie, ontmoet ontzettend veel mensen en doe daarbij de website, social media en drukwerk van het hostel. Ook hebben we een travel desk, dus ik krijg veel info over leuke activiteiten in Sydney en de rest van Australië om dat vervolgens te verkopen aan gasten. Heel leerzaam in ieder geval.
Voor een baan bij een hostel is het handig dat je Engels goed is en dat je makkelijk met mensen kunt omgaan. Je hebt soms mensen die behoorlijk kunnen zeuren en dan moet je ze wel uiteindelijk blij weg kunnen laten gaan. Ook in het weekend krijgen we veel Australiërs die voor 1 nachtje in de Cross komen en behoorlijk bijdehand zijn (lees maar gerust asociaal), daar moet je wel tegenkunnen. Als je ervan houdt om problemen op te lossen en vrij kalm onder stress blijft is dit een leuke baan!
Het betaald goed in verhouding, want waar ik in Nederland bij een hostel nog geen 9 euro kreeg per uur, krijg ik hier ong. 13 euro (exclusief commissie op travel sales en verkoop shuttle bus tickets). Ook krijg ik korting op activiteiten en heb ik van mijn baas net 2 dagen Byron Bay, vlucht en activiteiten gekregen. Geweldig dus!

Als je in de horeca wilt werken, moet je een RSA (responsible service of alcohol) training cursus doen. Dit duurt 1 dag en dan mag je alcohol schenken. Het examen duurt iets van 5 minuten en stelt verder niet zoveel voor heb ik gehoord, maar het is zeker wel nuttig om alle info te hebben (en verplicht dus als je in een bar wilt werken die alcohol schenkt). Er worden veel mensen in de horeca gezocht.

Ik zou niet zwart gaan werken (wordt ook bijna nergens aangeboden). Als ze je snappen wordt je per direct het land uitgezet en hoef je de eerste volgende paar jaar niet meer terug te komen. Je krijgt ook nooit meer iets anders dan een toeristen visum. Niet waard dus, er zijn genoeg banen die gewoon wit zijn! Zeker als je ergens langer op 1 plek kunt blijven heb je meer kans op het vinden van werk.
Ceska
Wereldreiziger
» 25 aug 2011 11:05
Nienke super bedankt voor je info! Daar kan ik wat mee!
Ik ben zelf assistent manager geweest in een hotel, dus in een hostel zal ik ook prima overweg kunnen!
Lijkt me alleen maar leuker omdat er naar mijn mening leukere mensen komen dan die ik in het hotel had op schiphol ;)

Ook ga ik even navraag doen over de RSA want bar werk lijkt me ook super leuk en dan ontmoet je ook leuke mensen!

Kan je mij misschien nog even vertellen hoe het met de belasting zit? moet ik iets van een social security nummer aanmaken ergens? Of is het openen van een bankrekening voldoende?
Gerelateerde onderwerpen
Half jaar Australie/Nieuw Zeeland met wat werk
werk vinden in australie? of voor vertrek?
Handige website voor vinden werk Australië
Nog zoveel vragen wie heeft er tips
Jillaroo school: wie heeft hier ervaring mee?
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast