Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

4/5 weken de tijd, wat te doen?

Revolucion
Reisexpert
» 16 jun 2010 13:42
Beste ATG'ers,

Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen, bestemming naar keuze. We zouden gek zijn als we niet naar Australie/NieuwZeeland zouden gaan. Voordeel is dus dat we fatsoenlijk kunnen slapen aanboord met al die technische snufjes in de F class.

Nu kan ik helaas maar max 4 a 5 weken vakantie opnemen, dus de vraag is wat te doen in deze korte tijd. Ten eerste wanneer is het het best om die kant op te gaan? Echt als het hier winter is? of liever als het hier herfst is? Ook zit ik in mn maag met het idee van: we zijn er dan toch laten we ook een stukje NieuwZeeland meepakken, maar ben bang dat we dan opgejaagd zullen zijn. Of is het noordereiland goed te doen (in korte tijd) en leuk?

Dan australie, wat is daar de beste cq gemakkelijkste route als we het een beetje rustig aan willen doen? Ik wil wel proberen nog naar Alice Springs te gaan voor de Uluru (zoals iedereen volgens mij) IS bijv. Adelaide - Brisbane te doen? ik heb echt geen idee hoor, dus misschien liggen jullie nu in een deuk.

Ik hoop dat iemand ons een zetje kan geven waar we aan moeten denken. en welke route het leukst is om te doen. Met misschien nog een uitstapje naar NieuwZeeland dus..

edit: welk dagbudget moeten we rekening houden? niet leven als god in frankrijk maar ook niet alle dubbeltjes omdraaien.

Alvast bedankt!

Gegroet
bolletjeom
Reisexpert
» 16 jun 2010 15:03
Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen,
WOOWWW hoe, wat waar.. vertél, vertél
hoe win je zoiets???

Gefeliciteerd in iedergeval!!! ^O^
Ik zou alleen voor Australië gaan. Vliegen ze ook op Darwin? Anders kan je daar beginnen en dan door het midden naar Adelaide en dan Melbourne en Syndey en van daar teru vliegen. Dan kan je een mooi tripje maken.
Wij waren met 2 personen €90 per dag kwijt. Dat was incl huur camperbusje en benzine.
LovesStedentrips
Wereldreiziger
» 16 jun 2010 15:34
Gefeliciteerd, nice one!

In het najaar ga ik ook 5 weken naar Australié, vriendlief kon niet langer vrijkrijgen (mopper de mopper). Tsja tis een kwestie van keuzes maken. Kies voor een deel van Australië, bijv Queensland. Of kies ervoor een andere aankomst en vertrekstad te hebben, dan kun je van A naar B reizen. Wij vliegen op Sydney, dan nog een paar dagen naar het midden, dan nog 4 weken om Queens en NSW te ontdekken.

Een vriendin van mij had zelfs maar 3 weken een paar jaar geleden, zij heeft toen de Pacific Highway gedaan. Was helemaal super voor zover ik begreep.

Wij vliegen overigens ook met malaysia.

Alvast heel veel plezier en eh, als je een goedkope autoverhuur tegenkomt... lemme know! :-)
Revolucion
Reisexpert
» 16 jun 2010 19:38
bolletjeom schreef:
Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen,
WOOWWW hoe, wat waar.. vertél, vertél
hoe win je zoiets???

Gefeliciteerd in iedergeval!!! ^O^
Ik zou alleen voor Australië gaan. Vliegen ze ook op Darwin? Anders kan je daar beginnen en dan door het midden naar Adelaide en dan Melbourne en Syndey en van daar teru vliegen. Dan kan je een mooi tripje maken.
Wij waren met 2 personen €90 per dag kwijt. Dat was incl huur camperbusje en benzine.
Hey Bol,

Thanks! Ik werk in de reisbranche als zakenreisadviseur. Was een prijsvraag met malaysian, vandaar. Ben ook helemaal door het dolle heen hoor. Gaan we toch maar eens naar Australie.

Australie vliegen ze helaas niet op, wel op Brisbane, Syd, Melbourne, Adelaide en Perth...wel een leuk tripje wat je zo omschrijft. wellicht kunnen we naar brisbane vliegen en na wat daagjes een lowcost pakken naar Darwin ofzo en dan aan de trip beginnen. over dat camperbusje; is dat echt de beste manier om australie te bekennen (is ov echt minder goed te doen?) en waar heb je dat busje gehuurd. Ik heb even zitten neuze en er zijn wel zoveel verhuurbedrijven, niet normaal. hoeveel tijd zouden we ongeveer nodig hebben voor jouw tripje? vind het echt een goed idee, zo zien we letterlijk een doorsnede van australie haha. weliswaar geen kust/strand maar goed het zij zo.

jullie merken wel, we zitten nog vol met vragen, maar komt wellicht ook door het overvloedige aanbod in van alles. Met zo'n camper, kun je dan gewoon overal kamperen? en hebben jullie altijd zelf gekookt enz? hebben jullie trouwens diezelfde route gedaan en is dat makkelijk te bereizen?

sorry voor de hoeveelheid vragen, maar goed .... het is keuzes maken, wat mij nooit echt makkelijk afgaat.
bolletjeom
Reisexpert
» 16 jun 2010 20:45
lowcost airlines in australië zijn er niet echt. Je kunt natuurlijk ook van Perth naar Sydney. Maar ik denk dat je dan het hart van ozz wel over moet slaan.
persoonlijk vind ik met een camper de meest relaxte manier om te reizen. Met het openbaarvervoer kom je ook op veel plekken maar lang niet overal. En je gaat dan keer op keer van centrum van een stad naar een ander centrum van een stad. Met een camper stop je waar je het mooi vind en slaap je waar je wilt. Australië heeft zoveel mooie natuur en bijbehorende kampeerplekken. Je kunt niet óveral kamperen maar wel op heel veel plekken. Er zijn wegenmappen met daarop aangegeven op welke plekken je allemaal gratis mag staan en er zijn ook een hoop campings van de lokale staatsbosbeheer waar je maar een beetje betaald. De faciliteiten kunnen verrassend goed zijn. Er is vrijwel altijd een longdropwc en een kraantje. Op andere campings zijn zelf douches en gratis grillplaten. en dat allemaal voor geen of weinig geld.

Wij hebben een campervan gehuurd bij Wicked. Dat is een omgebouwd busje. Ideaal en goedkoop. als je meer budget hebt kan je het groter aanpakken natuurlijk.
Erik
Site Admin
» 17 jun 2010 08:28
Een andere optie is om vanuit Brisbane richting Cairns te reizen. Je komt dan langs behoorlijk wat highlights. Zoals Fraser Islands en de Whitsunday Islands. Als je van duiken houdt kun je vanaf Townsville vertrekken naar het scheepswrak de SS Yongala. Misschien houd je dan nog wel wat tijd over afhankelijk welke dingen je wil gaan doen.

Brisbane is een erg relaxte stad, maar wel totaal anders dan bijvoorbeeld Sydney en of Melbourne, dat zijn echte wereldsteden.

Zelf zijn wij in 5 weken tijd van Cairns naar Darwin naar Alice Springs naar Melbourne gereden. We hebben 10.809 km gereden voor deze afstand. Het stuk tussen Cairns en Tennant Creek is eigenlijk niet zo veel aan. Om een idee te geven, wanneer je twee lange dagen achter elkaar rijdt kun je deze afstand overbruggen.

Wanneer je zoals bolletjeom voorstelt vanuit Darwin wil starten dan is daar ook voldoende te zien, zoals (in willekeurige volgorde) Kakadu, Katherine Gorge, Ailce Springs, Kangaroo Island, Great Ocian Road, Kings Canyon, Litsfield NP etc etc. Over de meeste dingen staan wel wat geschreven op de site bij de reisinformatie.
Moira
Reisexpert
» 17 jun 2010 13:23
Hallo,

Lowcost kennen ze wel een klein beetje namelijk Virgin Blue en Jetstar ik heb wel eens binnen Australie gevlogen voor 100 euro one way voor 2 personen dat is volgens mij best goedkoop dit was van Melbourne naar Perth.
Als je van luxe houd moet je zeker niet voor een camper gaan of je moet een mobile home nemen. Ik heb 2 weken rondgetourd op Tasmanie met een camper en vond het vreselijk en dan met name de ruimte en dan hadden wij nog wel een camper van 7 meter. Ik vond ook een nadeel dat als je wilt zitten moet je bed weghalen wil je liggen moet je weer hele tent afbreken. Dus ik zou gaan of voor een camper voor meer dan 2 personen of een mobile home het is natuurlijk ook heel persoonlijk en of je niet zoveel om luxe geeft natuurlijk.
Wat wij veel hebben gedaan in Australie is een auto huren en dan in motels slapen die er genoeg te vinden zijn in Australie dit hebben wij ook gedaan in Nieuw zeeland.

gr van Moira
Revolucion
Reisexpert
» 17 jun 2010 21:44
Erik schreef: Zelf zijn wij in 5 weken tijd van Cairns naar Darwin naar Alice Springs naar Melbourne gereden. We hebben 10.809 km gereden voor deze afstand. Het stuk tussen Cairns en Tennant Creek is eigenlijk niet zo veel aan. Om een idee te geven, wanneer je twee lange dagen achter elkaar rijdt kun je deze afstand overbruggen.
.
Zo erik, indrukwekkend stuk wat je hebt gedaan. ZOu inderdaad een erg mooie route zijn denk ik, met van alles wat. Zijn trouwens op die routes drukke wegen of valt dat wel mee? We zullen zien wat het wordt. denk dat darwin-sydney/melbourne ook een goede is, zeker voor de 4 weken die we denken te hebben. ZIjn nu vooral aan het neuzen naar goede kampeerbusje mogelijkheden. Zoeken iets met goede service, niet te duur. Wicked campers ken ik, maar zijn nogal in opspraak lees ik hier en daar. Heb ook ergens iets gelezen over een nederlandse camper onderneming, maar ben de naam kwijt. Die heeft 6 depots Down Under. Iemand een idee want ik zag een prijs van EUR30 per dag.

Alle tips betreffende campers etc zijn welkom. op zich vinden we zo'n busje waar je in kan pitten, zitten en wat eten kan bereiden voldoende. hoeft geen mobilhome te zijn, iets te veel van het goede.

thanx weer mensen!
Revolucion
Reisexpert
» 18 jun 2010 09:24
Heb de maatschappij al zelf gevonden:

aussierental.nl iemand ervaring mee?

Zijn goedkoop en vans zien er hip uit, niet dat dat het voornaamste is, maar goed.

hoor graag wat andere adviezen zijn, ervaringen etc.

nog een ander praktisch vraagje:

Rijd je met zo'n camper ook met gemak door de steden en slaap je in de stad ook in de camper? kun je de camper gewoon gerust in de stad parkeren etc? vraag me een beetje af hoe ik dat voor me moet zien. Wellicht domme vraag maar ben dan ook blond :)
bolletjeom
Reisexpert
» 18 jun 2010 10:12
ik ken ze niet. Ik ken wel wicked en vind het commentaar dat je nu soms op internet leest niet helemaal terecht. Ik was erg tevreden. je mag natuurlijk ook niet té veel verwachten als je een hele goedkope maatschappij uitzoekt. Maar ze hebben alles keurig afgehandeld en ik vind dat ze voor een budget maatschappij veel service geven en lekker soepel zijn over schade die jij evt maakt. En dan bedoel ik dus kleine deukjes en butsjes.
Vergeet niet dat de duizenden tevreden wicked gebruikers niets op het internet posten.
Revolucion
Reisexpert
» 18 jun 2010 11:05
bolletjeom schreef:
Vergeet niet dat de duizenden tevreden wicked gebruikers niets op het internet posten.
daar heb je wel een punt, ben ik met je eens.

Maar dat verhaal over de keuringen etc zal toch niet verzonnen zijn neem ik aan.
bolletjeom
Reisexpert
» 18 jun 2010 12:01
mijn auto komt al jaren niet door de keuring. Dat is vrij gebruikelijk met oude auto's. Daar zijn keuringen juist voor!
Eens per jaar een check en alles repareren dat mógelijk een probleem kan geven in de toekomst.
Net mijn eigen auto weer laten voorzien van een lager. We reden al een jaar met het geluid van kedunkkedunk. zonder probleem

Wanneer je aan wickes huurt kan het zijn dat ze je vragen om tijdens je huurperiode langs een garage van de te rijden voor een grote of kleine beurt. Dat was bij ons het geval. We huurde 3 maanden en kregen het verzoek om de auto voor een kleine beurt naar een garage te brengen als we in Alice springs waren. Geen probleem! We reden halverwege de middag bij de garage binnen, kregen een autotje mee en konden aan het einde van de middag de bus weer ophalen. Die dag hoefde we geen huur te betalen. Netjes vond ik dat.
Als busjes meerdere maanden op pad zijn kan het eens gebeuren dat er in die periode een beurt of keuring moet plaatsvinden. Ze proberen dit natuurlijk wel zoveel mogelijk te doen tussen 2 huurders in
Revolucion
Reisexpert
» 20 jun 2010 11:43
Nou ben een beetje gaan rondneuzen en wil graag weten of de volgende route haalbaar is:

Vliegen op sydney, paar dagen vertoeven in Sydney. Dan vliegen naar Darwin, vanaf Darwin met een campervan richting Adelaide met een stop Uluru, dan vanaf Adelaide rtichting Melbourne langs de Great Ocean Road (als ik me niet vergis)?

Deze route in max 5 weken. te halen? De weg van Darwin naar Adelaide en naar Uluru is dit een goed begaanbare weg of is dat 4x4 werk? Wil namelijk gewoon met een normale campervan. Is de route ook een leuke route? Is er een site dat iemand weet waar campings vermeld staan of iets dergelijks of is het van noord naar zuid alleen mogelijk langs te weg te slapen? kan namelijk niet veel vinden over campings. Als iemand de naam weet van de weg die we willen doen hoor ik die ook graag, kan ik misschien daarop iets vinden.

alle tips van harte welkom! Bedankt, we hebben in ieder geval een idee van route die we willen nu maar hopen dat ie ook haalbaar is.
zomersproetjes
Reiziger
» 20 jun 2010 12:35
Hoi,

Volgens mij is de weg van Darwin naar Adelaide de Stuart Highway (zie bijvoorbeeld http://www.wilmap.com.au/stripmaps/stuartsa.html). Is allemaal goed asfalt dus geen 4WD nodig. Oef, in 5 weken, you're on a tight schedule.. Het kan wel, maar dan zit je wel veel on the road vrees ik.. Onderweg vanaf Darwin kom je Kakadu & Litchfield tegen, Katherine Gorge, Tennant Creek (Devils Marbles). Verder bar weinig te zien tot Alice Springs. Voor Uluru/Kings Canyon & Kata Tjuta elk zeker een dag uittrekken. Tot Adelaide heb je dan nog Coober Pedy & Port Augusta, Barossa Valley. Vond Adelaide zelf niet zo boeiend, Kangaroo Island wel (mocht je nog paar extra daagjes vinden in je schema ;) ) Great Ocean Road is erg mooi, Melbourne leuk stad. Veel plezier!
bolletjeom
Reisexpert
» 20 jun 2010 13:54
Voor een zeer uitgebreid overzicht van wildkampeerplekken, rest areas, en outback roadhouses koop je het beste de Australia Touring Atlas van Hema maps ( niet verwarren met de nederlandse hema!). Deze map heeft alle betaalbare kampeeropties op een rij gezet en zelf uitgebreid beoordeeld. je kan dus van te voren zien of ze mooi liggen, hoeveel faciliteiten er zijn etc etc.
meer info daarover en een lijst van (wild)kampeerplekken waar ik ben geweest vind je op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

op mijn site kan je ook onze route na lezen. Dan weet je een beetje wat haalbaar is in een dag en daar staan ook de plekken waar we overnacht hebben. Lees ook even het stuk door dat we hetzelfde stuk weer terug reden want toen sliepen we weer op andere plekken en hebben nog wat stops gemaakt die we bewust hadden over geslagen op de heen weg. http://www.bolletjeom.nl

Je route is te halen. De outback is inderdaad veel in de auto zitten en veel hetzelfde landschap maar dat is nu juist de ervaring waar het om gaat.
Darwin zelf is niet de moeite om veel tijd door te brengen. ik zou zeggen: landen en camper ophalen en gaaan!
Wij zijn naar Kakadu geweest en hebben redelijk de tijd genomen. Na 10 dagen waren we klaar om het gebied rond Uluru te verlaten. Wanneer je dan doorrijd naar het zuiden kan je een week later in Adelaide staan.
Wij hebben het stuk Sydney naar Cooberpedy op ons gemakje gedaan en hebben daar 15 dagen over gedaan.
Als je de vaart er in houd en nog steeds leuke dingen doet kan je dus van Darwin naar Sydney in 30 dagen. Met 5 weken moet je dus ook wel uit komen.
Gerelateerde onderwerpen
Wat te doen in 3 weken Australie??
5 weken Australie in Feb/Mrt. Wat te doen en niet?
Wat regelen voor lange tijd in Sydney?
Backpacken in 6 weken tijd
Wat te zien/doen in Darwin en Sydney?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten