Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

In 5 weken Melbourne - Alice Springs - Cairns - Sydney

Kooi
» 01 jun 2011 22:11
Komende december ben ik van plan om vijf weken door Australië te reizen met een vriend.
De bedoeling is om naar Melbourne te vliegen, van daaruit een rondje van vier á vijf dagen langs de "Great Ocean Road" en "Grampians NP" en terug naar Melbourne.
Hierna willen we vliegen naar Alice Springs en van daaruit in vier dagen via "Kings Canyon" naar "Ayers Rock" rijden (offroad).
De volgende stap is om te vliegen naar Cairns. Vanaf hier willen we de oostkust afdalen richting Sydney. Waarschijnlijk vanwege tijdgebrek het laatste deel van Brisbane naar Sydney vliegend afleggen. Voor de oostkust hebben we dus ongeveer drie weken. Mij lijkt dit eigenlijk voldoende maar ik zie heel veel berichten voorbij komen dat je toch wel minimaal vijf weken de tijd moet nemen voor de oostkust! terwijl in verschillende reisgidsen voor dit gedeelte ongeveer 19 dagen uitgetrokken word.
Ik ben dus erg benieuwd waarom je minimaal vijf weken voor de oostkust moet uittrekken? Daarnaast ben ik erg benieuwd of ongeveer 10 dagen voor het eerste gedeelte, zoals hierboven beschreven van Melbourne eindigend in Ayers Rock, wel genoeg tijd is?
Groeten Kooi
Backpackgek
Reiziger
» 02 jun 2011 16:12
Wat een heerlijk vooruitzicht! :-). Het ligt er helemaal aan hoe snel jij gewend bent te reizen. Toen ik de vorige keer in Australië was, hebben wij een maand uitgetrokken voor het stuk Sydney - Cairns (landen in Sydney, na vier dagen doorvliegen naar Cairns en vanaf daar met een campervan terug naar Sydney). Het was fantastisch, maar ik zou er liever meer tijd voor gehad hebben. Aangezien jij nog meer bestemmingen hebt, vraag ik me af of je niet te veel aan het racen bent. :-)
Kooi
» 02 jun 2011 19:13
Backpackgek,

Dat is ook de grote vraag waar ik hoop antwoorden op te krijgen, of het niet to much is wat ik wil..?
Ik ben wel redelijk gewend om veel te reizen met verre bestemmingen, zo ben ik alfgelopen jaar in 23 dagen door Ecuador getrokken.

Maar ja ik twijfel dus heel erg of ik niet bepaalde delen moet overslaan? Hetgeen wat ik dan zou laten vallen is de vijf dagen door de Red Centre, al lijkt mij dit dus echt waanzinnig! En tsja Australie staat daar toch eigenlijk wel min of meer bekend om. Maar de layback-sfeer aan de oostkust wil ik ook niet volledig cancelen.. Dat doe ik al gedeeltelijk door van Brisbane te vliegen naar Sydney, puur om tijd te besparen aangezien dit een vrij saai gedeelte is van de oostkust. Als ik het goed heb tenminste? ik zou hierdoor iets van vier dagen winnen t.o.v. jouw maand reizen als ik het goed inschat?
Kars
Wereldreiziger
» 02 jun 2011 19:27
Het is in principe wel te doen, ik zelf had zo'n zelfde route uitgestippeld. Van Sydney naar Melbourne naar Adelaide, de Uluru, Alice springs, Cairns, Brisbane, Sydney. Als je als een gek gaat rijden, is dat in twee weken te doen, waarbij je iedere dag 5-6 uur aan het rijden bent. Dus dan dunkt het mij dat 5 weken het wel moet lukken.
Kooi
» 02 jun 2011 19:52
Kars,

Hoe lang heb je dan gedaan over het gedeelte Cairns - Sydney? Ik denk dat vooral dat het struikelblok kan worden.
Het is namelijk niet zo dat we iedere dag weer in de auto willen stappen om naar de volgende plaats te rijden.

Het idee is om een paar dagen in Cairns te blijven om bij te komen van het eerste gedeelte van onze reis.
Hierna door naar Airlie Beach voor een tweedaagse zeiltocht naar de Whitsundays.
Daarna richting Hervey Bay om twee dagen naar Fraser Island te gaan. Om van Airlie Beach in Hervey Bay te komen hebben we iig wel 1 overnachting onderweg nodig. Ik heb niet het idee dat hiertussen must-sees zijn, of zie ik dat verkeerd waardoor we dus meer dagen voor dit gedeelte uit moeten trekken?
Van Hervey Bay rijden we dan naar Brisbane, afhankelijk van hoeveel dagen we over hebben wil ik dan misschien nog heen en weer naar Byron Bay. Om uiteindelijk van Brisbane naar Sydney te vliegen om daar dan nog 4 of 5 dagen te blijven.

Is dit dus mogelijk in ongeveer drie weken zonder constant het gevoel te hebben dat je haast heb?
Kars
Wereldreiziger
» 02 jun 2011 21:05
Sorry als ik wat verwarring heb veroorzaakt, ik bedoelde dat ik dat zelf van plan was. Maar persoonlijk wil ik ook net als jij op sommige plekken gewoon langer blijven, waardoor het sowieso wat langer duurt. Ik heb die route nog niet zelf gereden, maar uitgestipeld met google maps. Daar kwam het op ongeveer 4 dagen lang reizen neer, wat dus 4 maal 24 uur is. Maar persoonlijk denk ik dus dat als je 5 weken hebt, gegarandeerd te doen is, aangezien het met 2 weken inderdaad zoals jij zegt het heel erg haasten is. Als je gewoon de tijd neemt voor alles en echt wil kunnen genieten is 5 weken een mooie tijd ;)
Kooi
» 02 jun 2011 22:04
Oke dan heb ik het idd verkeerd begrepen.

Het gedeelte zoals in mijn eerste bericht, het rondje Melbourne, is volgens Google Maps goed te doen, zover ben ik al. Is standaard ongeveer drie uur per dag rijden, voor de rest kan je dan dus mooie plaatsen bezichtigen.
Voor Alice Springs via Kings Canyon naar Uluru trek ik dus ongeveer vier dagen uit, met bezichtigen. Ook dit is normaal gesproken mogelijk. Dit alles met heenvlucht en twee dagen acclimatiseren in Melbourne kom ik voor het eerste gedeelte van mijn reis uit op 13 dagen, de 13e dag kom ik aan in Cairns.

Ik heb nu een eerste indruk ook opgedaan over het aantal reisdagen van Cairns naar Brisbane en vanaf daar vliegen naar Sydney, waar ik dan nog vijf dagen blijf. Ik kom voor dit stuk op ongeveer 20 dagen uit. Hierbij heb ik dan ook een tweedaagse zeiltocht door Whitsundays alsmede tweedaagse tocht Fraser Island gerekend.

Ik zou dus precies uit moeten komen met de dagen van mijn eerste deel van de reis. Inclusief de terugvlucht kom ik precies aan de vijf weken.

Dit lijkt mij allemaal aardig te bereizen maar hoe denken de echte backpackers hierover? Het is de bedoeling dat we voor bijna de gehele reis, los van elkaar, een auto huren.
Susanne81
» 07 jul 2011 09:49
Hoi,

Mooie vooruitzichten zeg!

Wij zijn net ongeveer een maandje terug van onze reis door Australie. En we hebben een soortgelijk rondje gedaan als jij van plan bent, ook in 5 weken. Het is een vermoeiende reis geweest maar we zijn toch heel blij dat we het zo gedaan hebben, we hadden niks willen missen. En de Outback vonden wij absoluut een van de hoogtepunten dus ik zou je adviseren om die niet te skippen.

Ik weet het aantal dagen etc niet precies uit mijn hoofd maar onze reis heeft er ongeveer zo uitgezien: Start in Sydney, daar een dag of 4 gebleven (1 dag Blue Mountains). Toen naar Adelaide gevlogen en vanuit daar in een dag of 4 naar Melbourne gereden via The Grampians, GOR, Philip Island. Vanuit Melbourne naar Alice Springs gevlogen en vanuit daar een drie daagse Outback tour gedaan (hier kun je veel tijd mee besparen tov zelf rijden zodat je in korte tijd toch alle hoogtepunten kan zien). Vanuit Alice Springs naar Cairns gevlogen. Daar zijn we (volgens mij) vier dagen gebleven, hebben we gesnorkels en een dag excursie naar Cape Tribulation gemaakt. Vervolgens hebben we onze camper opgehaald en zijn in 12 dagen naar het zuiden gereden. Onderweg hebben we ook de Whitsundays en Fraser aan gedaan. We zijn tot Byron Bay gereden en vervolgens weer terug naar Brisbane om vanuit daar naar huis te vliegen.

Ondanks dat we heel veel hebben gezien/gedaan in korte tijd, hebben we niet het gevoel gehad dat we heel erg moesten haasten. Natuurlijk hadden we op sommige plaatsen langer willen blijven maar ja, als we ergens een week zouden kunnen blijven dan hadden we dat gevoel waarschijnlijk ook nog :)

Als we het opnieuw hadden moeten doen, hadden we het bijna hetzelfde gedaan. Het enige verschil is dat we niet naar Adelaide zouden zijn gevlogen maar vanuit Melbourne een rondje Grampians-GOR-Philip Island zouden hebben gedaan. Het stuk tussen Adelaide en the Grampians is namelijk vrij saai :)

Kijk anders eens op onze site, staan wellicht nog wat leuke tips op: sanderensuus.waarbenjij.nu

Veel plezier met de voorpret!
roosenchris
» 09 jun 2012 16:58
Hallo allemaal. Wij zijn ook benieuwd naar verdere commentaren op dit bericht.

Wij denken aan 5 weken Australie in dec/jan en willen met een camper of huurauto 6000 km gaan doen in ongeveer hetzelfde rondje. We zitten met hetzelfde dilemma: we willen zowel Sydney en Melbourne, als de outback, als ook de oostkust zien.

De route zou er als volgt uitzien: Sydney - Melbourne - Adelaide - Uluru - Alice Springs - Cairns - Cape Tribulation. Met daartussen nog de mogelijke stops in kleinere plaatsjes en Nationale parken.

We zijn ook bang dat we iets te veel hooi op onze vork nemen, maar weten niet goed hoe het anders te doen. Binnenlandse vluchten zijn een optie, maar we willen ook het oneindige eens meemaken van 6 uur in een auto zonder iemand tegen te komen. Bovndien betaal je telkens dat je een auto huurt en deze niet terugbrengt naar het beginpunt ongeveer 400 dollar extra. Met een binnenlandse vlucht zou je ervoor en erna een auto moeten huren met twee keer deze "fee" erbij..

Hopelijk zijn er mensen die nog tips hebben. Alles is welkom. Is dit realistisch of zot? Wie weet wat de mooiste nationale parken zijn tussen de bovengenoemde steden?

Aan iedereen die nog gaat een fantastische reis gewenst!
Kars
Wereldreiziger
» 09 jun 2012 19:44
Onderhande heb ik wat meer gereisd en gezien dan ik had gedaan na mijn voorgaande post. Ik heb 9 maanden in Sydney gewoond en daaromheen vond ik de volgende gebieden erg mooi:
- Jervis Bay
- Kangaroo Valley
- Jenolan Caves

Bij Melbourne heb ik in een eendaagse tour gedaan van de Great Ocean Road, waarbij ik tot London Bridge was gekomen. De bezienswaardigheden in Melbourne zelf zijn allemaal erg vlakbij elkaar, lekker op loopafstand, waardoor de leukste en meest unieke dingen van Melbourne in 1 dag te zien zijn. (het luna park, melbourne museum, melbourne aquarium en dergelijke ben ik niet geweest, aangezien je dat in Sydney, Brisbane en andere plaatsen ook hebt, alleen dan NET ietsje anders) Verder vond ik philip island ook zeker de moeite waard. Niet alleen door de pinguins, maar ook de natuurwandelingen die je daar kan maken. Ik was ook nog geweest bij de weribee open range zoo, dat stelde echt niets voor, vond ik zonde dat ik daar geweest was, maar heb daar wel nijlpaarden gezien!

In de outback ben ik 3 dagen geweest. Hier vloog ik op alice springs en ben ik meteen doorgereden naar kings canyon. Hier door het park gelopen (vond ikzelf het mooiste park in de outback), vervolgens in de avond naar Uluru gereden, waarbij ik de volgende dag de uluru heb gezien en een wandeling er omheen heb gemaakt en hetzelfde bij kata-tjuta wat 30km daarvandaan is. De volgende dag terug naar Alice springs gereden en daar nog naar de Flying Doctors Museum geweest en ook naar de dessert park (dit stelde niet veel voor). 3 dagen in de outback waren voor deze drie grote iconen (kata-tjuta, uluru, kings canyon) ruim voldoende. Zorg er wel voor dat je voorbereid bent om veel te wandelen, want de wandeltocht om de uluru heen is bijvoorbeeld 13km.

In cairns ben ik ook nog geweest. Hier had ik een dagtrip gedaan naar Cape Tribulation, waarbij we voornamelijk wandelingen door het regenwoud en over de mooie stranden hebben gemaakt. Ook een dagtrip naar de Great Barrier Reef, een krokodillentour en bungeejumpen.

Dat zijn de "grote" uitstappen die ik gemaakt heb vanuit Sydney. Persoonlijk had ik alleen in Cairns nog wat langer willen blijven, aangezien daar meer te doen was dan ik had verwacht. Voor dingen in Sydney zelf zou ik je de Lonely Planet aanraden en aan de hand daarvan je keuze maken (er is genoeg te doen namelijk). Mocht je van duiken houden, dan kan ik je La Perouse en Sharkpoint aanraden. Dat waren mijn favourite plekken om te duiken. Verder is walvisspotten ook echt iets wat ik een geweldige ervaring vond. De blue mountains die bij Sydney zijn, vind ik persoonlijk niet echt bijzonder. De bossen lijken naar mijn mening erg op de nederlandse bossen en dus niet echt bijzonder. Daarentegen vond ik het regenwoud in Cairns echt spectaculair.

Uiteraard ben ik ook in Wollongong geweest (en nog een paar kleine plaatsjes). Daar vond ik vooral de chinese tempel erg mooi. Die tempel is tevens ook de grootste in het zuidelijk halfrond. Verder de haven met de kanonnen aan de zijkant en de vuurtoren waren wel geinig en zijn er daar ook genoeg mooie stranden. 20km ten zuide van Wollongong ligt Shellharbour, daar schijnen ook hele mooie duikplekken te zijn, waar ik door slecht weer helaas niet heb kunnen duiken.
Francine
Reisexpert
» 10 jun 2012 15:38
@Roosenchris: willen jullie na Cairns dan nog doorrijden langs de hele oostkust terug naar Sydney? Ik vind dat voor vijf weken nogal veel...Australië is een werelddeel! Je rijdt in die paar weken dan een paar keer op-en-neer naar Spanje, zeg maar. Ik zou zeggen: kies in vijf weken een mooie route waarbij je ook nog wat dingen echt kan zien en beleven dan vliegensvlug overal langs te snellen. Het rondje waar jullie het over hebben, heb ik ongeveer in negen maanden gedaan en bepaalde stukken ben ik nog naar terug geweest en heb ik nog geen genoeg van.
Zo'n 90% van Australië bestaat uit 'outback', dat ligt echt niet alleen bij Alice Springs in de buurt! Als je vanaf Cairns een beetje de binnenwegen neemt, zit je net zo ver van alles af. Mogelijk zelfs nog rustiger omdat heel veel mensen naar Alice e.o reizen.

In vijf weken zou ik kiezen voor een reis van Cairns naar Melbourne. Dat is een afstand die redelijk goed te halen is, al zou ik Cairns-Sydney ook prima vinden, dan heb je nog wat meer tijd om bepaalde dingen te bekijken. Als je écht per sé naar Alice wilt, zou ik dat inderdaad met een binnenlandse vlucht doen, zoals Kars heeft gedaan. Drie dagen voor de grote attracties hier is inderdaad wat de meeste mensen doen. Ik vond het zelf best bijzonder, maar ook wel heeel toeristisch. Ik heb in Australië wel mooiere plekken gezien en zou er ook niet snel naar terugkeren (en inmiddels wel meerdere keren in Australië geweest).
Zou je Alice willen overslaan en toch een stukje 'rode aarde' willen meemaken, dan is Undara mogelijk een alternatief. Ook wel toeristisch, maar ook wel een mooi gebied en zodra je gaat wandelen ben je weer alleen. Undara ligt bij Cairns in de buurt. Het is een oud vulkanisch gebied. Je kunt kamperen op de rode aarde. Je kunt een rondleiding krijgen in verschillende oude lavagangen. Best bijzonder. Daar in de buurt zijn ook meerdere wandelpaden, waar je alleen met kangoeroes en vogels wandelt. Wij zijn tenminste op geen van de wandelingen mensen tegengekomen.
Dan nog iets om in je overweging mee te nemen: december is de 'build-up' van het regenseizoen rond Cairns. Het is daar dan heel warm (dag én nacht!!) en heel vochtig (ook dag én nacht!). Hier moet je een beetje tegen kunnen, want je verblijft dus dag en nacht in een soort tropische kas. Mooi, maar heet en zeer klam. In januari heb je grote kans dat de regens echt al zijn ingetreden en dat je dus soms uren flinke regen hebt. Als je in december vertrekt, zou ik dus in Cairns beginnnen!
Cape trib is een uitstekende keuze. Prachtig gebied!

Als jullie er een beetje uit zijn wat jullie route zal worden, kunnen we hier op het forum misschien nog meer tips geven.
roosenchris
» 10 jun 2012 16:55
Hey bedankt beiden voor de tips. Ik heb 11 jaar geleden Sydney Townsville gedaan. Vandaar de keuze om de binnenlandse route te pakken. We zouden dan van Cairns weer terug vliegen en niet helemaal terug naar Sydney gaan. Ik ga zeker je tip van Undara meenemen in de overweging. Voor mijn vriend is het de eerste keer Australie, misschien moet hij iets meer van de Oostkust zien?? Het is zo moeilijk om keuzes te maken! Haha maar nogmaals bedankt! Groetjes
Michelle89
Reisexpert
» 10 jun 2012 22:35
Wat ik zelf een ontzettend leuke route van Australië vond was (buiten de westkust om, dies ook geweldig en staat echt bij mij op nr 1), het stuk van Alice Springs naar Adelaide, Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne, eventueel Tasmanië en dan via de kust met allerlei superleuke dorpjes en stadjes naar Sydney. :)
Vooral Kangaroo Island is echt heaven als je van wildlife houdt. _O_
Gerelateerde onderwerpen
Twee weken genoeg voor Melbourne alice springs en cairns?
Sydney - Cairns - Alice Springs.
sydney-alice springs-darwin-cairns-brisbane
Camper van Melbourne naar Alice Springs?
Van Alice Springs naar Cairns
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten