Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

8 weken australie, haalbaarheid route

LettyW
» 07 dec 2012 14:56
Goedemiddag allemaal,
Afgelopen tijd de site doorgelezen en in meer of mindere mate vind ik al redelijk antwoord op mijn vragen, maar ik wil voor de zekerheid toch nog even onze geplande reisroute en haalbaarheid daarvan aan jullie voorleggen.
Volgend jaar september/oktober willen mijn vriend en ik voor 8 weken naar Australie. Ons plan:
- landen op Melbourne of Sydney
- met binnenlandse vlucht naar Alice springs, bezoek Red Centre
- met binnenlandse vlucht naar Darwin of eventueel over land
- Van Darwin naar Cairns met vlucht
- Van Cairns naar Brisbane met camper, afsluitend familiebezoek Brisbane.
- van Brisbane naar Sydney met vlucht
- van Sydney naar Melbourne (+ stuk richting Adelaide ivm Great Ocean Road) met Camper.
Of nog een alternatief: tussen Sydney en Melbourne ook vliegen
- terugvlucht vanaf Melbourne
Is dit op een redelijk tempo haalbaar? Hoeveel tijd kunnen (moeten we iig) we voor elk stukje uittrekken?
Rekening houdend ook met de tijdsduur vlucht/overstap tijd (welke we wel willen inperken) dit neemt natuurlijk ook weer een paar dagen in beslag.
Bedankt!
Kims
Reisexpert
» 08 dec 2012 01:58
Hi,

Naar mijn mening hebben jullie wel erg veel vluchten en bestemmingen voor 8 weken. Het ligt er natuurlijk totaal aan wat jullie waar willen gaan doen en voor hoe lang. Bijvoorbeeld, hoe lang denk je rond Alice to willen blijven om naar Uluru, Kings Canyon etc te gaan. Ga je met een toer of zelf rijden? Hetzelfde geldt voor Darwin, daar kun je gerust een paar weken rondkijken als je zou willen.

Waarom vliegen jullie niet in 1e instantie op Darwin? Lijkt me wat logischer qua volgorde. Dan kun je eventueel naar Alice en omgeving rijden via Kakadu, Litchfield, Katherine, Mataranka etc. Die trip kan je al een paar weken bezig houden, minimaal 2 en als je uitgebreid rond wil kijken zeker 3. Om dan door te vliegen naar Cairns en zo de Oostkust af te zakken tot bijvoorbeeld Sydney en vandaaruit terugvliegen. Persoonlijk zou ik dat meer dan genoeg vinden voor 8 weken, dan heb je tenminste de tijd om dingen goed te zien en houd wat flexibiliteit mocht je ergens wat langer willen blijven etc.

Het laatste stuk van de Great Ocean Road zou ik laten vervallen. Dat scheelt je ook veel vluchten en extra huurautokosten etc. Het is dan zeer waarschijnlijk erg koud in het Zuiden en in een camper reizen zal geen pretje zijn. Bedenk je dat het voor de meeste toeristen in Australie niet gaat om het bezoeken van steden maar om de schitterende natuur te kunnen ervaren :)

Succes met de planning!
Francine
Reisexpert
» 10 dec 2012 11:16
Helemaal eens met Kims! Jullie vliegen nu van stad naar stad, maar juist tussen de steden is het zo mooi! Voor de steden hoef je, naar mijn mening, niet naar Australia te gaan. Dan kun je beter Europa bezoeken.
Om jullie een idee te geven: de laatste keer dat ik Australie bezocht hadden we tien weken. We bezochten Darwin, Litchfield, Kakaku, Katherine e.d. in twee weken. Daarna hadden we nog acht weken voor Cairns tot aan Adelaide. Maar ik was daar al twee keer eerder geweest, dus we konden dingen 'overslaan'.
Ik zou dus inderdaad een keuze maken. En dan zou ik inderdaad voor het noorden kiezen (Darwin e.o., daarna Cairns naar Sydney (eventueel door naar Melbourne, maar dan Alice overslaan). Uluru is bijzonder, maar ik vind andere delen van Australie veel mooier. Maar ook dat is persoonlijk, natuurlijk.
Succes met de voorbereidingen!
Daan
Wereldreiziger
» 13 dec 2012 08:59
Hoi Letty,

Ik denk dat jouw route niet helemaal onrealistisch is. Wij hebben dit jaar (september/ oktober) ook vrijwel al deze bestemmingen aangedaan (behalve Darwin e.o.) in een periode van maar 5 weken. Onze reis zag er ongeveer zo uit:
- Aankomst Sydney en verblijf van 5 dagen in de stad (met een uitstapje naar de Blue Mountains);
- Binnenlandse vlucht naar Brisbane en vanuit daar direct een camper opgehaald;
- Zo’n 2,5 – 3 weken voor de Oostkust en de omgeving van Cairns;
- Binnenlandse vlucht naar Alice Springs en vanuit daar een 3-daagse Outbacktour;
- Binnenlandse vlucht naar Melbourne en vanuit daar in een week het rondje Grampians – Great Ocean Road en Philip Island. We hebben het stuk naar Adelaide overgeslagen, omdat we hadden gehoord dat dit niet heel bijzonder was.

Natuurlijk moet je rekening houden dat er altijd plaatsen zijn waar je langer zou willen blijven, maar als je verwacht eens in je leven in Australië te zijn, begrijp ik dat je ook zo veel mogelijk wilt zien. Achteraf gezien zouden wij niets veranderen aan onze reis. Als we een week langer hadden gehad, zouden we wellicht nog een weekje toevoegen aan onze route langs de Oostkust. Onze route met de camper vonden we wel het allerleukste en mooiste van deze reis, omdat je zo’n ongelofelijk grote mate van vrijheid hebt.

Maar met 8 weken de tijd, houd je nog steeds 2 weken over voor de omgeving van Darwin. Dus heel onrealistisch lijkt het me dus niet. Ik zou je dan wel aanraden om te landen in bijvoorbeeld Melbourne en te eindigen in Sydney en vervolgens terugvliegen (of andersom).
Gerelateerde onderwerpen
Route 6 weken Australie en 6 weken Nieuw Zeeland
Route/planning 10 weken Australië
5 weken Australie, route tips
Route en tips 6 weken Australie
Welke route door Australië (4 weken)
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten