Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

5 weken Australie in Feb/Mrt. Wat te doen en niet?

Mrieke
» 14 jan 2016 11:28
Hallo,

Mijn vriend en ik willen altijd al een camper reis maken in Australie. Door geval 'in between jobs' doet zich de kans nu voor. We kunnen half februari weg voor 5 weken. Planning is vooralsnog vertrekken 12 feb en terug op 18 maart. Lekker kortdag natuurlijk. Uit alle mooie verhalen van vrienden leek ons in eerste instantie een camper reis langs de oostkust van Sydney naar Cairns (of andersom)te gek. Nu lees ik echter dat het dan regenseizoen is en men die trip afraadt. Mijn vraag aan jullie -doorgewinterde Australië reizigers :)- wat raden jullie ons af en aan voor die periode voor 5 weken. Mijn vriend is een auto freak en vindt het sowieso al super om een campertje te rijden. Is Sydney naar Adelaide een goede keuze of van Brisbane naar Adelaide. Lijkt mij persoonlijk ook leuk om toch nog ergens iets van een eilandje mee te pakken (mits het niet verregend uiteraard). Zou Fraser island nog te doen zijn rond die periode? Of gewoon wel de Oostkust pakken? Zuidkust met binnenlandse vlucht naar Cairns? Combinatie met Nieuw - Zeeland of Tasmanie? Kortom, we hebben werkelijk geen idee wat te doen. Hopelijk kunnen jullie adviseren? Veel dank vast
Rebec
Reisexpert
» 14 jan 2016 14:59
Ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is, maar ik zou de great ocean road doen van melbourne naar adelaide. Genoeg te doen daar. Denk aan kangaroo island, wat heel tof schijnt te zijn. Verder zijn er vele mooie stranden aan de great ocean road en rond adelaide. Je kunt nog een weekje Tasmanie doen. Daar heb ik 8 dagen met een auto rondgereisd en was super mooi! Veel opties. Ik denk dat jullie zelf goed moeten afwegen wat je echt wilt zien.
Mrieke
» 14 jan 2016 15:22
Dank voor je reactie Rebecca. Fijn! Ons totale budget is 5000,- per persoon. Dat is dus inclusief vluchten, camper, brandstof, campings, eten, drinken etc etc. Zuid Kust lijkt me ook erg mooi. het is even de knop omzetten nu aangezien we Oostkust in gedachte hadden en een paar van die bounty eilanden ertussen leek ons ook zeker wat. Maar mooie natuur spreekt ons ook zeker aan. Liefst hebben we een combinatie van alles. Alice Springs en stukje outback lijkt ons ook super, maar geen idee hoe dat het beste te combineren. Tasmania zijn we ook aan het bekijken idd. Lijkt me ook mooi. Raad je aan om de Oostkust in die periode dus echt te laten schieten of zou Brisbane en daar in omgeving nog te doen zijn denk je?
Bertje
» 14 jan 2016 19:34
Hey Mrieke,

Great Ocean Road is inderdaad erg leuk. Nieuw-Zeeland is mooi, maar met 5 weken wordt het misschien wat veel om ook nog daar heen te gaan.

Zelf vind ik het zuidwesten erg leuk, en heb ik een keer een 9 daagse tour gedaan van Perth naar Adelaide wat ik ook erg leuk vond. Misschien is het iets om inderdaad vanuit Melbourne de Great Ocean Road te doen. Met Lonely Planet natuurlijk zodat je weet wat leuk is om te zien en waar campings zijn. Dan kun je besluiten hoe het gaat en de oversteek wagen naar het westen. In de hoek Esperance, Albany, Margret River, Bussleton en Bunbury, zijn veel dingen te zien en te doen. Zoals Tree top walk, diverse grotten, een 60 hoge boomhut die vroeger werd gebruikt om bosbranden te signaleren. Even een paar dingen uit mijn hoofd.

Tis maar een idee. Hopelijk iets voor inspiratie. Meer vragen, laat maar weten.

O ja, een goede tip: Neem een nederlandse stekkerdoos mee. Dan kun je met één australische omvormstekker meerdere apparaten aansluiten. Met al die laptops/ telefoons en cameras tegenwoordig :)
Mrieke
» 14 jan 2016 19:49
Goede tip Bert, dank!! Ik sprak zojuist een vriendin en zij adviseerde me ook om eens naar Westkust te kijken idd. Hebben we nog helemaal net over nagedacht aangezien Oostkust eigenlijk als eerste naar voren kwam. Hoe meer ik daar over lees hoe enthousiaster ik wordt. Oostkust is waarschijnlijk ook stuk jonger en drukker en Westkust volgens haar wat rustiger en ongerepter. Ze had het over Perth naar Broome rijden met camper. Great Ocean Road lijkt ons ook erg mooi.dus even kijken wat te doen en voorkeur naar uit gaat. Denk je dat deze planning in vijf weken te doen is?
- vliegen op Perth en vanuit daar met Camper naar Broome
- vanuit Broome vliegen naar Alice Springs (mocht dat kunnen) en daar stuk outback meepakken
- doorvliegen naar Sydney en daar paar laatste dagen en dan terug.

Daarmee vervalt dan alleen de Great Ocean Road, hmmmm.. geen idee hoe we die hier in kunnen verwerken en alles nog binnen vijf weken gaat lukken. Jij wellicht advies in watt te schrappen en te behouden?
Bertje
» 15 jan 2016 08:29
Hey Mrieke,

Klinkt als een mooi reisschema. Die ervaring over de oostkust heb ik ook, dat die wat drukker en jonger is. Geef niet natuurlijk, Juist leuk dat er voor ieder wat wils is. De Westkust is relaxter. Je vindt er wat meer de reizigers en wat minder de party crowd. Ik heb aan het westen vooral onder Perth gereisd. Boven Perth ben ik tot aan Monky Mia in Shark Bay geweest. Heel mooi daar!

Een vlugge check: Quantas heeft vluchten van Broome naar Alice Springs, maar zijn wel prijzig.
http://www.cheapflights.com.au/search/f ... 016-02-13/

Ik weet niet precies hoe de wegen zijn vanaf Broome, maar misschien kun je wel naar Alice springs rijden. Of naar Darwin en dan met "the Ghan" (Een hele lange trein naar Alice springs. Ik vond die trein erg leuk om mee te maken.

Ter inspiratie: Dennis Storm heeft de road trip Broome -> Darwin gedaan voor 3 op reis:
http://3opreis.bnn.nl/bestemming/australi%C3%AB

The Ghan (Darwin <-> Alice Springs <-> Adelaide)
http://www.greatsouthernrail.com.au/trains/the_ghan/

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr,
Bart
Kims
Reisexpert
» 15 jan 2016 09:10
Mrieke schreef:Goede tip Bert, dank!! IDenk je dat deze planning in vijf weken te doen is?
- vliegen op Perth en vanuit daar met Camper naar Broome
- vanuit Broome vliegen naar Alice Springs (mocht dat kunnen) en daar stuk outback meepakken
- doorvliegen naar Sydney en daar paar laatste dagen en dan terug.
Hi,

Voor het tropische Noorden van Western Australia (dus ten noorden van Exmouth) geldt precies hetzelfde als de Oostkust, het is daar het midden van het cyclonen- en regenseizoen in feb/maart. Ik woon in Broome en het is die maanden niet te harden; (bloed)heet, benauwd en regelmatig stormachtig door de cyclonen die langskomen. Ik ben een doorgewinterde kampeerder maar wij kunnen tussen november - april absoluut niet kamperen in het Noorden. Ook zijn wegen regelmatig afgesloten wanneer de moessonregens zeer heftig zijn. Geen goed idee dus!

Ik raad je aan je te richten op inderdaad het Zuiden en niet noorderlijker te gaan dan bijvoorbeeld Shark Bay/Monkey Mia. Alice Springs/Uluru/Olga's zijn ook erg mooi maar ook daar kunnen de moessonregens enorm veel overlast veroorzaken. Zo waren daar een week of 2 geleden nog enorme overstromingen en zaten toeristen op veel plekken vast door de regens die afdaalden vanuit het Noorden.

Eventueel kun je in 5 weken van Perth naar Sydney reizen of Melbourne en als je extra tijd hebt een weekje Tasmanie o.i.d. Je zou vanuit Adelaide richting Uluru etc. kunnen rijden en dezelfde weg terugnemen als je dat in je reisschema op wil nemen.

Succes met de planning!
Bertje
» 15 jan 2016 09:39
Da's een belangrijk punt Kim. Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar een roadtrip in het zuiden is ook zeker de moeite waard!
Mrieke
» 15 jan 2016 13:50
Hmm..dat veranderd de zaak wel weer. Jammer, had me niet helemaal ingesteld op Perth naar Alice Springs via Broome. Dat gaat 'm dus niet worden.
Een vriendin van me woont in Brisbane en zij gaf weer aan dat de Oostkust prima te doen is waarschijnlijk.. last lastig lastig. Hadden ons net verheugd op de westkust met bovenstaande route. Dus Perth naar Sydney is in 5 weken ook te doen.. daar past de outback dan niet meer tussen of wel? In ieder geval bedankt voor al jullie tips, erg handig!
Rebec
Reisexpert
» 15 jan 2016 18:32
De zuid west kust heeft ook prachtige stranden, zeker in de zomer kunnen die aanvoelen als het paradijs! Laat je daar niet door afschrikken!
Ik vind rond brisbane niet het mooiste stukje australie. Voor de echte oostkust feeling moet je dan toch meer richting het noorden voor het Great Barrier Reef.

Moeilijke keuze is het inderdaad. Ik zou wel kijken voor een stukje australie. 5 weken is niet heel erg lang en je wilt zeker niet haasten!
Bertje
» 23 jan 2016 12:23
Hoe gaat het inmiddels met de voorbereidingen? Weet je al wat je gaat doen?
Martijn1991
» 23 mei 2016 18:28
Hallo allemaal!

Hopelijk vind je het niet erg dat ik mee-profiteer van jouw topic en vragen Marieke, maar ik ben zelf ook van plan om van Sydney de zuidkust af te reizen richting Perth en dan omhoog naar Darwin. Als ik het zo lees heb jij een groot deel van de zuidkust afgereisd Bertje, kun jij mij misschien vertellen hoe het tussen Adelaide en Perth is m.b.t. aanwezigheid van andere backpackers? Tussen Sydney en Adelaide geloof ik het wel maar ik lees maar weinig over het deel ten westen van Adelaide. Ik ga alleen op pad dus een beetje aanspraak/reisgezelschap zo nu en dan zou geen kwaad kunnen. Zou je mij jouw ervaringen kunnen vertellen?

Thanks alvast!
Bertje
» 23 mei 2016 18:51
Hee Martijn,

Daar is zeker wat te doen. En er zijn ook andere backpackers. De langste tijd heb ik doorgebracht in Albany. Uhm.... Eigenlijk begon het zo. Ik was met een paar ander backpackers per gehuurde wicked camper vanuit Perth naar beneden aan het reizen. Ik vond het mooi dat het daar een andere sfeer is, met de wat rustigere backpacker. De party scene is meer aan de oostkust geloof ik. Maar goed. Ik ben toen met die camper van Perth langs de kust naar Albany gereisd. Daar heb ik 3,5 maand gezeten omdat mijn budget toen zei dat ik moest gaan werken. Ik heb daar een ontzettend leuke tijd gehad. Veel menden in het hostel waren aan het werk, en eigenlijk stond iedereen open voor contact. Op een gegeven moment gingen we voor elkaar koken. Dan kreeg je dus elke avond iets te eten uit een ander land. Die keer dat ik moest koken stamppot natuurlijk. Ze hebben zelfs Nederlandse rookworst in de supermarkt! Oh ik dwaal weer af. Ik heb dus een tijd in Albany gezeten. Albany Backpackers was de naam van de plek, en daar wagen genoeg andere backpackers te vinden. Een paar jaar geleden ben ik ook nog eens 4 weken naar Australië op vakantie geweest. Toen heb ik een tour gedaan van Perth naar Adelaide. Tijdens deze tour heb ik niet veel andere backpackers gezien dan de groep waarmee ik was. Maar ik vond het wel erg leuk om al die nachten in de open lucht te slapen in een swag. De enige plek waar wel anderen waren was bij een retreat in the middle of nowhere: Coodlie Park heet het (net nog even opgezocht). Dat was een speciale plek. Er waren daar veel mensen aan het Wwoof 'n. Daar hebben we rond het kampvuur gezeten met de owner en met mensen die daar onder andere zaden verzamelden van native platen aldaar. Afijn. Die tour is mij goed bevallen. Tijdens zo'n tour heb je natuurlijk ook mensen om je heen, maar het is wel een wat duurdere vorm die misschien niet helemaal bij je budget past. Oh ik wilde gaan afsluiten, maar nog een extra ding schiet me te binnen. Hostels hebben prikborden. Dat is een fantastisch communicatiemedium. Je kunt er kwijt dat je bijvoorbeeld naar perth wil en een camper wil huren, en dat je andere mensen zoekt voor gezelschap en om de kosten te delen. Australië zit vol met solo backpackers, en zo heb je al snel iemand gevonden.

Zo, een beetje uitgeschoten met het toetsenbord. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Gr,
Bertje
Martijn1991
» 24 mei 2016 17:10
Geweldig Bertje! Helemaal niet erg dat je vingers overuren hebben gemaakt op je toetsenbord ;). Relaxed om te horen dat er genoeg andere backpackers zijn en dat ze allemaal open staan voor contact. Vooral je verhaal over het samen koken klinkt erg leuk. Zo te horen kan ik met een gerust hart afdalen naar down under. Heb je nog tips voor mooie stranden? En ergens waar je kunt leren surfen misschien? En waar hebben jullie die camper gehuurd? Hier nog tips voor?

Alvast bedankt man, niets is beter dan persoonlijke ervaringen.
Gerelateerde onderwerpen
Wat te doen in 3 weken Australie??
4/5 weken de tijd, wat te doen?
Wat te doen met telefoonabonnement en schoenen in Australië?
Australië wat te doen tussen Cairns en Sydney?
Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten