Wat te doen als je maar een deel van je terugticket gebruikt

elinehoenderdos
Reiziger
» 28 sep 2009 15:27
Hallo,

Ik vlieg volgende week naar Tanzania via Londen. Dit scheelde ruim 400 euro voor t ticket en een enkeltje londen was 70 euro...snel verdiend. Nu vlieg ik terug van Kilimanjaro naar londen via amsterdam. Dus JRO-AMS-LHR
Nu ga ik enkel met handbagage terug en stap ik 'gewoon' bij schiphol uit om mn vlucht naar LHR 'te missen'
Ik heb geen bagage ofzo in het vliegtuig. Ik weet dat het niet helemaal netjes is, maar het scheelde heel veel geld en tijd!

Nu is mijn vraag: Kan ik hier later nog problemen mee krijgen (dat ze denken dat ik vermist ben ofzo) of een boete??
Kan ik op het vliegveld bij JRO niet netjes melden dat ik uitstap in AMS?

Wil het liefst op een beetje nette manier regelen.

Tips??????? ervaringen???? Alvast bedankt
tijn1980
Reisexpert
» 28 sep 2009 15:37
Ik heb het wel eens gedaan toen ik een vlucht moest wisselen, dat ik de vervolgvlucht toen niet genomen heb. Dit heb ik toen specifiek bij het inchecken gemeld, en ik kreeg toen ook een bagagelabel op mijn tas met de plaats waar ik de reis wou beeindigen.

Als het een tussenlanding betreft, waarbij je dus geen vliegtuigen wisselt, kan het lastiger zijn. Soms mag het, soms niet. Je moet het hoe dan ook specifiek melden bij het inchecken!!!! Want als je zomaar uitstapt in Amsterdam, dan mist er dus een persoon (het aantal passagiers wordt geteld voordat de vlucht vertrekt) en dan moet uitgezocht worden waar je bent, en of je ook bagage in het ruim hebt liggen (want dat moet er dan uitgehaald worden), kortom: veel vertraging voor de andere passagiers!
Tikva
Reisexpert
» 28 sep 2009 15:42
Dit kan absoluut niet.

Wij waren hetzelfde van plan (ook met KLM en dan soort zelfde vlucht, namelijk londen-ams-nairobi) maar mag dus niet. Je moet dan gewoon het duurdere tarief vanaf amsterdam betalen.
elinehoenderdos
Reiziger
» 28 sep 2009 16:26
"Als het een tussenlanding betreft, waarbij je dus geen vliegtuigen wisselt, kan het lastiger zijn."
Nee het is geen tussenlanding. Ik verwissel ook daadwerkelijk van toestel.
Eigelijk kan ik me niet voorstellen dat dit niet vaker gebeurd, omdat vanaf/naar londen veel goedkoper is.
Ik dacht het ze een beetje makkelijker te maken door geen bagage mee te nemen op de terugweg. Maar ik wil natuurlijk niet voor drama zorgen. In het ergste geval vlieg ik toch maar door naar Londen en koop ik daar terplekke een ticket terug.

Maar ik kan het wel gewoon proberen bij de incheckbalie op JRO
elinehoenderdos
Reiziger
» 28 sep 2009 16:28
Wij waren hetzelfde van plan (ook met KLM en dan soort zelfde vlucht, namelijk londen-ams-nairobi) maar mag dus niet. Je moet dan gewoon het duurdere tarief vanaf amsterdam betalen.
tikva: Ging het in jouw geval niet om je heenreis?? dat kan inderdaad absoluut niet
Tikva
Reisexpert
» 28 sep 2009 16:37
Het ging om zowel de heenreis als de terugreis. Ik heb niet specifiek alleen naar de terugreis gevraagd.
Angela82
Reisexpert
» 28 sep 2009 16:42
Een vriendin van mij heeft het laatst wel gedaan.
We vlogen Singapore - London - Amsterdam. Zij wilde een weekje in London blijven en heeft in Singapore aangegeven er in London uit te gaan (daar moesten we van vliegtuig wisselen), dat was geen probleem en haar bagage werd gelabeld op London.
El Niño
Reisexpert
» 28 sep 2009 17:24
Tikva schreef:Het ging om zowel de heenreis als de terugreis. Ik heb niet specifiek alleen naar de terugreis gevraagd.
En daarom kan het ook wel! Eerste deel van de heenreis missen betekent ticket ongeldig. Terug eerder uitstappen zonder bagage is geen probleem.
Jenny
Reisexpert
» 28 sep 2009 18:50
Mijn ervaring ook dat het OP DE TERUGREIS geen probleem is. Ik heb het gemeld bij het instappen, de baliemedewerkster heeft me drie keer gevraagd of ik het zeker wist (en dat ik geen recht had op restitutie) en heeft toen mijn bagage gelabeld tot aan Frankfurt ipv naar Amsterdam.

Je moet het echter wel melden bij het instappen, anders laten ze het vliegtuig op je wachten en dat is echt asociaal!!!!
Tikva
Reisexpert
» 28 sep 2009 18:58
Weer wat geleerd! :)
tijn1980
Reisexpert
» 28 sep 2009 23:42
Nog even een aanvulling: Het betrof een enkele reis, dus geen retourticket of iets dergelijks. Dit was van Tashkent-Amsterdam met een toestel wissel in Istanbul. Ik heb toen bij het inchecken in Tashkent aangegeven dat ik er in Istanbul uit wou, dat was geen probleem. Het tweede deel van de reis, het ticket naar Amsterdam, bleef uiteindelijk gewoon geldig en heb ik op een later tijdstip nog kunnen gebruiken! Dit was met Turkish Airlines, mede hierdoor een van mijn favorieten om mee te vliegen!
panky
Wereldreiziger
» 29 sep 2009 08:53
Dag Eline,

Het scheelt ook wat voor ticket je hebt gekocht. Afgelopen zomer had ik het goedkoopste van het goedkoopste naar Bangkok. Route was Bremen - Amsterdam - Bangkok en vise versa met KLM. Ik kon met geen mogelijkheid in Amsterdam uitstappen. De goedkope ticket gaf mij niet de mogelijkheid om te flexibel te zijn. De ander reden dat ik meekreeg was het verschil in belasting van de luchthaven van de eindbestemming.

Een aandachtspunt is dat wanneer je alleen met handbagage gaat en gewoon de luchthaven verlaat zonder het te vermelden bij inchecken, je de kans hebt dat je een boete kan krijgen van € 260,- omdat door jou een vlucht vertraging oploopt. In het systeem ben je namelijk op Schiphol voor een vlucht naar Londen.

Veel plezier in Tanzania!
bolletjeom
Reisexpert
» 29 sep 2009 13:23
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me dat wanneer je het netjes meldt voordat je instapt het geen probleem mag zijn. In jou geval begrijp ik dat je ook werkelijk had moeten overstappen dus dat je het vliegtuig uit mag. Het wil nog wel eens voorkomen dat je moet blijven zitten. Als ze vooraf moeilijk doen kan je het nog eens proberen als je al uitgestapt bent. Maar je moet het wel echt melden want als je gewoon weg blijft dan vertraag je de volgende vlucht omdat ze je gaan omroepen en gaan kijken of je bagage aan boord hebt enzo.
Revolucion
Reisexpert
» 05 okt 2009 12:12
Hoho niets melden!

aan iedereen, ik werk als zakenreisadviseur en kan julli het volgende meedelen.

als je zonder ruimbagage reist, gewoon uitstappen waar je wilt, dit geval dus Amsterdam. (kan alleen als je echt een overstap hebt)

NIET melden dat je in Amsterdam al uitstapt. Dan gaan ze je ticket 'even' herberekenen en ga je flink moeten bijbetalen.

Bovenstaand gaat alleen met een fysieke overstap, niet met een tussenstop (die alleen aan de grond gaat om te tanken etc..)
bolletjeom
Reisexpert
» 05 okt 2009 12:43
dus je vertraagt de vlucht niet door gewoon niet meer in te stappen??
het leek me alleen netjes om te melden dat je uitgestapt bent. (ook leuk als je dan niet op een lijst komt te staan van mogelijke doden na een ongeluk in het tweede deel van de vlucht...doemdenk, doemdenk)

Gerelateerde onderwerpen

In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast