Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

vragen over tickets, visum en werken

loutje
» 12 sep 2011 20:43
hoihoi,
ik heb dit jaar mijn havo afgerond en wil nu graag vanaf half november voor 5 maanden allen naar australie gaan om daar rond te reizen en te werken.
ik heb al veel over australie gelezen en dingen gehoord, maar allemaal van mensen die daar lang geleden geweest zijn.
nu moet ik alles nog regelen/boeken enz en ik heb ook nogal wat vragen:$ ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen:
- ik weet nog niet zeker wanneer ik terug wil naar nederland. kun je ergens tickets krijgen met een open of flexibele datum van terugkeer? en kun je ook een ticket boeken waarmee je bijvoorbeeld in sydney aankomt en in cairns weer vertrekt? en waar kan je die dan het beste boeken?
- hoe (waar) moet je een visum (working holiday visum) aanvragen?
- als je wil werken, is het dan nodig dat je een australische bankrekening hebt, of is een nederlandse ook goed?
- en waar moet je een 'tax file number' aanvragen (kan dat al in nederland of moet dat in australie) en hoelang duurt het voor je dat dan hebt en kan gaan werken?
alvast bedankt voor het lezen!
groetjes lou
Moira
Reisexpert
» 12 sep 2011 22:37
Hallo,

Heb je al in de verschillende informatie hier gelezen onder de tab reisinformatie. Daar kun je veel vinden over Australie en ook waar je bv een working holiday kunt aanvragen.
Je zou bv Kilroy dat soort dingen kunnen vragen met aparte tickets en flexibele tickets.

gr van Moira
loutje
» 13 sep 2011 19:36
owja, ik heb het gelezen nu..
dankjulliewel voor de tips!

waar/aan wie kon ik dingen vragen over die tickets?

en wat ik ook niet helemaal duidelijk kon vinden is of je nu wel of niet al in nederland je tax file number aan kan vragen.
weten jullie dat toevallig?

groetjes marlou
Kims
Reisexpert
» 13 sep 2011 20:00
Hi,

Het is per maatschappij verschillend of je een flexibel ticket hebt. Dus als je boekt, even letten op de kleine lettertjes. Ook kun je soms speciale 'flexi fares' boeken die je dus voor weinig of niets kunt veranderen.

Ik zou je tax file nr in Australie aanvragen. Even naar de tax dept en je krijgt hem meteen, no problem. En je hebt zeker een bankrekening nodig als je daar werkt. Maar ook die is makkelijk aangevraagd. Je gaat met je paspoort en tax file nr naar de bank en je hebt hem zo geopend. Bij Westpac bijvoorbeeld is het handig dat je je nieuwe bankpasje naar de bank kunt laten sturen als je nog geen vast adres hebt en ook kun je internetbankieren met hen.

Veel succes!
Kars
Wereldreiziger
» 14 sep 2011 14:11
loutje schreef:owja, ik heb het gelezen nu..
dankjulliewel voor de tips!

waar/aan wie kon ik dingen vragen over die tickets?

en wat ik ook niet helemaal duidelijk kon vinden is of je nu wel of niet al in nederland je tax file number aan kan vragen.
weten jullie dat toevallig?

groetjes marlou
Als je meteen van start wil gaan met werken, dan kan je een TFN aanvragen 2-3 weken voordat je je in Australië bevindt. Je moet dan alleen het adres opgeven waar jij van plan bent om de eerste week te zijn. Als dit een hostel is, dan moet je het adres van die hostel opgeven. Moet je wel even een mailtje sturen naar je hostel dat je dit doet, maar dat vinden ze meestal geen probleem ;)
Overigens had ik voor mijn bankrekening bij ANZ geen TFN nodig, daar voldeed alleen mijn pasport al, tevens was het voor mij geheel gratis omdat ik nog student ben, dat hebben ze niet gecontroleerd, maar had ik direct gezegd bij het openen van de rekening.
Kims
Reisexpert
» 14 sep 2011 15:33
Je hebt je TFN inderdaad niet perse nodig als je een bankrekening opent. Maar als je rente gaat onvangen (meestal rond de 6% op spaarrekeningen in Australie), zal de bank 50% inhouden als je geen TFN hebt gegeven omdat het wordt gezien als inkomen. Als je het wel hebt gegeven, krijg je alle rente, maar moet je het wel bij je belastingopgave aan het eind van het belastingjaar (eind juni) aangeven als inkomen. Daar checkt de belastingdienst streng op.

Een rekening openen is altijd gratis bij de Westpac in ieder geval.

Succes
loutje
» 14 sep 2011 17:02
heey,

dankjewel allebei!

ik ga denk ik proberen m'n TFN van te voren aan te vragen, dan zou ik in elk geval meteen kunnen beginnen met werken..
dat kan ik dan gewoon via internet aanvargen?

groetjes
Kars
Wereldreiziger
» 15 sep 2011 01:33
https://iar.ato.gov.au/iarweb/default.a ... &outcome=1 dat is de website voor TFN aanvragen ;)
loutje
» 17 sep 2011 11:01
merci!
Gerelateerde onderwerpen
Visum Australië - Allerlei vragen en antwoorden
visum Australië - werken ziekenhuis
Werken in Aus vs werken in NZ
Tickets naar Australie
Tickets Air asia
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast