Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Vragen over rondreis Australië

Maritaaaa
» 05 jul 2015 01:42
Hallo allemaal!

Begin 2016 wil ik in mijn eentje een week of 6 door Australië gaan reizen.
Ik heb eerder alleen gereisd, maar doordat Australië zo groot en uitgestrekt is, weet ik even niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik heb dus best heel wat vragen en hoop dat er hier wat mensen zijn die me op weg willen helpen?

Daar komt ie;
1. Wat raden jullie aan, alleen reizen of georganiseerd?
2. Als ik wel alleen ga, wat zijn volgens jullie echte aanraders en afraders m.b.t. bezienswaardigheden?
3.De route die ik nu grofweg heb uitgestippeld is Sydney-Melbourne-Adelaide-Alice Springs-Darwin-Cairns-Brisbane-Sydney. Ik vertrek waarschijnlijk tussen Februari en April, kan ik deze route dan het beste linksom maken of rechtsom? gezien het klimaat?
4.Ik zal denk ik vooral met de Greyhound reizen. Sowieso een binnenlandse vlucht tussen Darwin en Cairns. Wat zijn jullie ervaringen met de Greyhound? Op de website van Greyhound zie ik de trajecten, maar daar mis ik een stuk tussen Mebourne en Alice Springs, ik kan dus net geen heel rondje maken. Hoe los ik dit op?
5. Is het altijd makkelijk om overal een hotelkamer te vinden? Ik wil namelijk het liefst op de bonnefooi heen, en ter plekke een kamer regelen. Of is het aan te raden om van te voren dingen vast te leggen? Kun je hotelkamers in Australië alleen met creditcard boeken of ook gewoon cash betalen?

Als jullie naast mijn vragenvuur nog tips,adviezen of ideeën hebben, ik sta overal voor open en hoor het graag!
Alvast bedankt!
ketting
Reisexpert
» 05 jul 2015 19:20
Ik vind het een erg ambitieus plan. Ik heb deze route ook gedaan (behalve het stuk tussen Alice Springs en Melbourne) en heb hier 11 weken over gedaan. Ik denk dat je voor jouw plan minstens 3 maanden moet uittrekken. Het is (excl. binnenlandse vlucht Darwin - Cairns) zo'n 10.000km wat je zult afleggen over de weg, daar gaan aardig wat reisdagen aan verloren.

Ik zou georganiseerd reizen sowieso afraden. Australie is helemaal ingesteld op backpackers en het alleen reizen is ontzettend makkelijk en geeft veel meer vrijheid. Het enige voordeel van georganiseerd is dat het wellicht iets sneller gaat maar je beleeft het ook allemaal een stuk minder. Bovendien ben je niet flexibel en zal het een stuk duurder zijn.

Aan te raden bezienswaardigheden/gebieden die zo even bij me opkomen:
Sydney, Blue mountains, Hunter valley, Byron bay, Fraser Island (paar dagen met 4x4 auto en kamperen), Noosa (surfen), Australia Zoo, Whitsunday Islands (meerdaagse zeiltrip), Magnetic island, Cairns, Atherton Tablelands, Great Barrier reef (duiktrip/duikcursus), Kuranda, Port Douglas, Mossman Gorge, Daintree rainforest NP, Darwin, Kakadu NP, Arnhem Land, Litchfield NP, katherine gorge, Alice Springs, Ayers Rock, Kings' canyon, the Olga's, Coober Pedy, Kangaroo Island, cleland wildlife park, Great Ocean road, Melbourne, Grampians NP, Alpine NP.

Gezien je het in korte tijd wilt doen maakt het niet zoveel uit of je links- of rechtsom gaat. Ik zou een lichte voorkeur hebben voor linksom. Het koelt iets af in het zuiden dus zou daar in het begin wat meer tijd doorbrengen. Zou op Sydney vliegen. Tussen Brisbane en Sydney is niet zoveel interessants en het zou niet zo erg zijn als het dan iets koeler is. Bovendien wil je het liefst zo laat mogelijk (richting de winter) in het noorden zitten vanwege de hitte en luchtvochtigheid.

Mijn ervaring met Greyhound is erg goed. Doen wat ze moeten doen en rijden op tijd. Wordt door backpackers veel gebruik van gemaakt.

Hotels geen idee van, lijkt me geen probleem. Alleen even feestdagen en lokale evenementen in de gaten houden. Ik heb vrijwel alleen in hostels verbleven en dan was op de bonnefooi geen probleem. Elk plaatsje dat voor reizigers ook maar enigszins interessant is heeft één of meer hostels.
Gerelateerde onderwerpen
Rondreis Australie, route + enkele vragen.
Australië vragen:
Vragen en problemen over Australie
Vragen over verblijf in Australië
Reis Australie - enkele vragen
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten