Vragen omtrent bankzaken

thelklutsen
Vakantieganger
» 04 sep 2010 21:53
Hallo,

Nu de reis naar Australie serieuze vormen begint aan te nemen, ben ik aan het kijken wat ik allemaal nodig heb wat betreft de bankzaken. Ik heb op deze site al de nodige informatie gevonden, maar vraag me toch nog een aantal dingen af.

Ik ben zelf aangesloten bij de ING, en hierbij is er de mogelijkheid een speciaal Betaalpakket te nemen, inclusief creditcard en gratis pinnen. Ik heb zelf geen creditcard op het moment. Is deze echt nodig, bijvoorbeeld voor tickets en visum (ik zag dat een ander ook dit visum voor je kan aanvragen), of kun je alles met je pinpas doen?

Dan het aanmaken van een Australische bankrekening. Dit is onvermijdelijk, want ik wil gaan werken. Ik neem waarschijnlijk een starterspakket, dus de hulp bij het aanmaken hiervan is geen probleem. Mijn vraag is alleen: is het verstandig om een Betaalpakket aan te vragen, zodat ik een creditcard krijg en altijd gratis kan pinnen, of kan ik beter al mijn geld vanuit Nederland over maken op mijn Australische rekening en met deze pas gaan pinnen (en dus eigenlijk al het betalen daarmee doe?)
ketting
Reisexpert
» 05 sep 2010 00:15
Ik was al aangesloten bij de Rabobank en heb een cc aangevraagd. Erg handig bij het maken van reserveringen in hostels, daar vragen ze er bijna altijd naar.

Ik had daar bij Westpac een rekening geopend (je kunt gewoon bij een vestiging binnenlopen) en heb daar geld naartoe overgeschreven vanaf mn rabo rekening. Hier heb je alleen een paspoort voor nodig. Je kunt gewoon je huisadres in NL opgeven maar daar sturen ze niets heen. Ze wilden wel weten of ik in OZ ging werken en daar mn salaris op zou laten storten. Heb gezegd van wel maar heb dit niet gedaan.
Moira
Reisexpert
» 05 sep 2010 03:03
Hallo,

Ik heb zelf een rekening geopend samen met mijn man bij de ANZ bank ging echt prima. Je moet alleen wel even een adres hebben dit omdat ze wat post kunnen sturen. Later als je alle papieren binnen hebt kun je het adres naar Nederland veranderen dat hebben wij toen gedaan. Verder heb je daana toch alleen nog maar internet bankieren nodig. Wij hebben zelf geld van NL naar Australie overgeboekt dit koste ons de wisselkoers en 20 euro extra voor het overboeken. Daarnaast pinde we vaak geld van onze rekening en dat storte we op die ANZ rekening.
Wij hadden een gewone pinpas waarbij je overal in winkels kunt betalen en pinnen was gratis bij de ANZ zelf. Onze ervaring was wel met rondreizen dat we eigenlijk altijd wel een ANZ konden vinden. Pin je bij een andere bank moet je daar extra voor betalen.
Na 1 jaar hebben wij de rekening weer opgezegd dit ging eigenlijk vrij makkelijk. Verder moet je trouwens ook per maand een bedrag betalen om dit pasje in bezig te mogen hebben.
Rens Wagenbuur
» 05 sep 2010 11:50
Australische rekening is alleen handig als je gaat werken. Ik heb zon betaal pakket genomen en werkte meer dan prima. Een cc kaart is ook handig voor you never know.

Die 30€ heb je na 16 keer pinnen er uit. ( en je kan het na een jaar weer stop zetten)
Rens Wagenbuur
» 05 sep 2010 12:00
Edit; je gaat echt niet iedere keer geld over maken van de ene naar de andere rekening.

Of je besluit naar Fiji of NZ te gaan voor een maand zit je met het zelfde probleemals met je nl pas.

Een cckaart is een must voor iedereen in het buitenland ( mijn mening)
ketting
Reisexpert
» 05 sep 2010 13:19
Je hoeft ook niet iedere keer geld over te maken. Kan ook gewoon in één of twee keer als je weet wat je ongeveer gaat uitgeven. Verder zitten ANZ en Westpac ook in Nieuw- Zeeland. Vooral ANZ zie je daar veel.
Marian van Belzen
» 05 sep 2010 13:50
Hai Edith,creditkaart zeker doen hoor.
als 2e betaalmiddel en gewoon handig om per internet een supergoedkoop vluchtticket scoren naar Bali,Fiji,Thailand.
want als je net als ik een jaar gaat werken in Oz,krijg je de leukste en goedkoopste info van je medereizigers(die ook heel lang en voor heel weinig willen en kunnen reizen)
gewoon klein tasje (wat je om je nek kan dragen) aanschaffen en je ook echt overal mee naar toe kan nemen(dus bv ook naar de douche als je alleen reist en net in een supergezellig hostel terechtkomt maar ze net even geen lockers hebben en net even geen receptie aanwezig is of midden in de bush bush bent camperen)
en idd een bank binnenstappen en een rekening openen is zo gebeurd hoor.niks moeilijks aan,kind kan de was doen.
en volgens mij had ik het zelfs nodig voor je visum en australische werkgevers.ik heb de tijd van mijn leven gehad in OZ alweer zo'n 12 jaar geleden ofzo.MVG,Marian
Moira
Reisexpert
» 06 sep 2010 02:28
Hallo

Wij hebben zonder daar gewerkt te hebben toch een bankrekening geopend waarom omdat ik er niet van hield om met veel geld in mijn zak rond te lopen. Daarnaast het gemak om in elke winkel in Australie te kunnen betalen ook kleine bedragen. Verder ben ik 9 maanden in Australie geweest en vond het gewoon makkelijk we hebben daar ook gehuurd en betaalde de huur met die rekening. Je moet vaak als je huurt en je betaald dat met een creditcard ook weer 3 procent exta betalen dan gaat het elke maand ook vrij hard.
Ik vond zelf 20 euro nog wel meevallen wat je moest betalen als je geld van NL naar Australie overboekte. Wij boekte wel grote bedragen over anders heeft het inderdaad weinig zin.

gr van Moira
funnyflower
Reiziger
» 06 sep 2010 19:34
Er mag dan wel een ANZ in NZ zitten, maar daar kun je met je Australische pas toch niet helemaal terecht. Helaas zijn die systemen niet gelijk aan elkaar en kun je dus niet gewoon pinnen.

CC is echt een aanrader, al is het maar voor noodgevallen! en die 30 € die je betaald dat is echt een peuleschil op het hele bedrag dat je er in een jaar OZ doorheen gaat jagen ;)
Moira
Reisexpert
» 07 sep 2010 03:15
dat klopt je kunt wel met je pinpas van de ANZ Australie pinnen in Nieuw Zeeland maar je betaald hier extra voor en ook nog een de wisselkoers de kosten zijn heftig. Het zijn 2 aparte banken en dus mocht je in Nieuw Zeeland zijn moet je daar weer een nieuwe ANZ rekening openen.

gr van Moira

Gerelateerde onderwerpen

In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten