Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

WH Visa Australië & Nieuw Zeeland

daretodream
Reiziger
» 30 dec 2016 18:37
Hoi! :)

Ik heb een vraag wat betreft het working holiday visum!
Een paar jaar terug ben ik op toeristenvisum in Australië en Nieuw Zeeland geweest, wat betekent dat ik mijn Working Holiday voor beide landen nog kan aanvragen. Dit wil ik na mijn afstuderen graag gaan doen. Mijn vraag is echter; hoe zit dit met een eigen bedrijf? Ik werk namelijk als freelance fotograaf en wil kijken of ik dit ook vanuit Oz en NZ kan doen. Kan dit gewoon op een working holiday visa? Ik ben een fotojournaliste en wil graag werk blijven maken ook tijdens het reizen. Ik weet nog helemaal niet of hier vraag naar is, dus ook niet of ik er ook echt geld aan zou verdienen.. Maar ik wil natuurlijk niets illegaals doen en mijn visa kwijt raken :P :+.

Alvast bedankt! :)
Erik
Site Admin
» 30 dec 2016 20:06
Volgens mij is het Working Holiday Visum zodat je voor een Australische werkgever kunt werken. Wanneer je voor een Nederlandse opdrachtgever foto's zou maken zou je hier dus niet zo veel mee te maken krijgen. Officieel mag het volgens mij niet, omdat je voor "zaken" het land binnenkomt. Het is altijd een erg lastig (en in mijn ogen soms ook) grijs gebied. Het hangt er ook vanaf hoe je precies te werk gaat hoe opvallend het zal zijn. Wanneer je net als een tourist foto's zou maken van bezienswaardigheden is het veel lastiger aan te tonen wat de reden is dat je een foto maakt, dan wanneer je popsterren op de foto moet zetten.
daretodream
Reiziger
» 30 dec 2016 20:20
Bedankt voor je reactie! Ik weet niet hoe moeilijk het is om werk te vinden als fotograaf binnen Australië, maar ik gok dat dat niet heel makkelijk gaat. Dus naast normale backpackers baantjes wilde ik eventueel werken aan series om aan te bieden aan kranten/magazines oid.
In Nederland werk ik vast voor een Nederlandse krant. Beide onderwerpen fotografeer ik overigens niet. :) Ik ben geen persfotograaf en toeristische dingen fotograferen is over het algemeen niet iets wat ze nodig hebben bij de krant.. Dus helaas kan ik het niet 'stiekem' doen. Je moet denken aan documentaire fotografie, reportages, dat is het werk wat ik (wil) doe(n). :)

Waar kan ik een duidelijk antwoord krijgen op deze vraag? Moet ik hiervoor naar de ambassade?
Kims
Reisexpert
» 31 dec 2016 02:36
Hi,

Voor specifieke info over de voorwaarden van een WHV en manieren om contact op te nemen met de Department of immigration, zie www.border.gov.au

De ambassade in NL regelt geen WHV, gaat allemaal electronisch nu.

Om voor jezelf te mogen werken, heb je een Australian Business Number (ABN) nodig wat in principe relatief makkelijk te doen is. Weet alleen niet of ook daar bepaalde visumvoorwaarden aan vastzitten.

Succes ermee!
Gerelateerde onderwerpen
Reisplan Australie & Nieuw Zeeland
4 maanden Australië & Nieuw Zeeland reis route
Reis naar Australië & Nieuw-Zeeland: Wat voor tickets kopen?
Vraag omtrent mijn Australië Work & Holiday VISA (417)
Australië <> Nieuw Zeeland
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten