Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Via outback of oostkust naar Cairns?

Alex_oskam
» 05 dec 2011 11:58
Hallo allemaal,

Volgend jaar in augustus wil ik vanaf Sydney naar het noorden reizen,

nu zit ik met een dilemma, ik weet niet wat een mooiere uitdaging is.

ik kan namelijk:
  • via de outback richting Alice Springs naar Darwin of Cairns reizen
  • via de oostkust naar Cairns reizen
Ik hou zelf erg veel van natuur, maar kan de keuze niet maken uit het mooie outback of Greet Barrier Reef

graag comments,
en wat zou jij doen?

Groetjes

Alex
Francine
Reisexpert
» 05 dec 2011 14:10
Lastig altijd dat je keuzes moet maken. Als je einddoel sowieso Cairns is, kun je daar in elk geval het GBR meepakken, ook als je vanuit Darwin komt.

Je geeft twee routes die qua afstand echt enorm verschillen. Daar moet je denk ik even goed over nadenken. Wil je alles via de weg doen (heeft altijd mijn grote voorkeur) of wil je ook binnenlandse vluchten maken? Hoeveel tijd heb je? Wil je veel in de auto zitten of niet?

Als je behoorlijk de tijd hebt (ruim meer dan 4 weken), zou ik voor de route via Darwin en dan Cairns gaan. Dat heeft dan vooral te maken met mijn enorme liefde voor Darwin en omgeving (Kakadu NP en Litchfield en omgeving vind ik persoonlijk echt prachtig!). Onderweg naar Alice pak je leuke stukken outback mee, kun je langs de mooie Flinders Ranges enz, maar de afstanden zijn enorm en in die outback is er niet altijd evenveel te doen wel heb je behoorlijk wat kans op leuke onmoetingen langs de weg: emoe's, kangoeroe's, wedgetailed eagles, bustard birds, vele soorten papegaaien, enz. vooral bij parkeerplaatsen. Zet je oren en ogen altijd goed open!

Heb je tot een week of vier, vijf zou ik lekker langs de oostkust trekken. Die is zeer afwisselend en heeft veel verschillende soorten bossen (van tropisch regenwoud tot gumtreeforrests) en zijn tal van wandelmogelijkheden (meer dan in de outback, waar je toch vooral in de auto zit) en je kunt stukjes outback meepakken door wat meer van de kust af te rijden.
Neem vooral de tijd voor het noorden, rondom Cairns. De Atherton Tablelands zijn fantastisch. En ga na Cairns nog even wat noordelijker naar Cape Tribulation.

Ik hoop dat het je een beetje helpt. Er zijn zo ontzettend veel mooie stukken in Australie dat het lastig is te zeggen wat je beslist wel of niet moet doen. Het ligt er ook erg van wat je zelf mooi en leuk vindt.

Succes met de voorbereiding!
Kims
Reisexpert
» 06 dec 2011 01:53
Hi,

Net als Francine heb ik een passie voor de tropen in de Northern Territory, zo geweldig mooi en divers! De natuur daar is overweldigend. Maar in Australie zul je al snel in de natuur zitten, zo gauw je naar national parks gaat of de bewoonde gebieden uitgaat.

Maar je schrijft als 1e optie om via de outback van Sydney naar Alice te rijden. Welke route bedoel je daarmee? Er is namelijk de Great Central Road die rechtstreeks door de woestijn naar Alice gaat. Het is een mooie uitdaging om die te rijden, maar vergt wel de nodige voorbereiding en 4WD-ervaring. En het is een route die ik zeker niet alleen zou rijden, het is erg afgelegen met zeer weinig voorzieningen.

Of bedoel je de route via het binnenland van de Oostkust, via Mount Isa? Als je die bedoelt, zou ik een groot stuk van de kust meepakken en als je de tijd hebt de Great Barrier Reef, Cairns en omgeving om dan via Alice Springs (onderschat de enorme afstanden niet) naar Darwin te rijden. Dan heb je zowel de kust als de outback te pakken.

Het is inderdaad erg belangrijk om te weten hoe lang je de tijd hebt om te zien of het een haalbare planning is.

Groetjes!
Alex_oskam
» 06 dec 2011 08:31
Dank jullie voor de informatie, ik heb er zeker wat aan.

Ik zit eerst 10 weken in Sydney voor een cursus, deze is 3 augustus afgelopen waarna ik nog wat van Australië wil zien.
het is inderdaad maar kort tijd maar omdat het winter is in Australië leek mij het verstandig om in de laatste weken naar het noorden te reizen. ik ben daar waarschijnlijk tot 23 augustus, maar kan ook nog 2 dagen langer, (moet vliegticket nog boeken)

zelf ben ik van plan om met een groepsreis mee te gaan, omdat het me gezelliger lijkt dan alleen in een auto.
aan de afstanden ben ik wel iets gewend, ik heb zelf twee en een halve week door west Canada gereisd.

Ik zit zelf te kijken naar http://www.adventuretours.com.au/ voor groepsreizen, maar zit me nu te bedenken dat ik beter vanaf Alice Spring terug vlieg naar Nederland. zo kan ik via de kust toch nog iets van de outback meepakken.

Dank voor jullie hulp, als jullie nog enigszins advies hebben: ik hoor het graag

Groetjes
Gerelateerde onderwerpen
Route haalbaar in 3 maanden?? Oostkust, Outback, Great Ocean
oostkust van Australie van Byron-bay naar Cairns in 3 weken
Oostkust Sydney / Cairns
November 2011 naar Australië, OOSTKUST verstandig??
Cairns naar Darwin
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten