Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Van Sydney naar Perth

Pipje
» 15 okt 2015 10:09
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan vanaf april drie a vier maanden reizen. We hebben 10 weken in Australië en zijn nu onze reis aan het vormgeven. Ons plan was in eerste instantie om Oost- en Westkust te verbinden met een binnenlandse vlucht, maar nu neigen we toch meer naar een campertocht van Sydney naar Perth via Brisbane, Cairns, Darwin en Broome. Ik ben een beetje bang dat we teveel in de auto zitten als we dit plan voortzetten. Anderzijds hebben we ook wel vrij lang de tijd. Is er iemand die ervaring heeft met deze route en is het realistisch om dit in 10 weken te doen zonder te moeten haasten / teveel aan het rijden te zijn? En zijn er nog dingen de moeite waard tussen Cairns en Darwin?

Ik hoor graag van jullie! :)
ketting
Reisexpert
» 15 okt 2015 12:15
10 weken is een mooie tijd om behoorlijk wat te kunnen zien van dit mooie land. Volgens google maps kom je op bijna 13000km en 145 uur (zonder verkeer en afwijken van routes). Jullie plan is mogelijk maar het zou voor mij veel te veel zijn. Het betekent behoorlijk wat reisdagen. Welke periode van het jaar zijn jullie in Australië? Een groot deel van het jaar is het bijvoorbeeld niet fijn om in het noorden te zijn ivm hoge luchtvochtigheid, regen en kans op overstromingen. Heb je daar rekening mee gehouden?
Ik ben wel in Australië geweest (11 weken) en heb met de bus gereisd en 3 binnenlandse vluchten. Sydney bus naar Cairns (7 weken), vliegen naar Darwin, bus naar Alice Springs (3 weken), vliegen naar Melbourne (1 week), vliegen naar Sydney.
Pipje
» 15 okt 2015 12:40
Bedankt voor je reactie! Het is een wat ambitieus plan. Wat is jouw ervaring met de busreizen en hoe werkt dat precies? Is het een soort hop on, hop off idee? En hoe duur is dat? We zouden ook kunnen overwegen om van Sydney naar Cairns te rijden met een camper, vanaf daar naar Darwin te vliegen en daar weer te gaan bussen.
ketting
Reisexpert
» 15 okt 2015 12:59
Ik ben inderdaad met een hop-on/off bus geweest (Greyhound), op hun website kun je verschillende routes, passen en prijzen bekijken. Heb er zelf goede ervaringen mee, maar het is natuurlijk wel veel leuker om met een camper te gaan, zeker als je met zn twee bent. Als je aangeeft welke periode je ongeveer in Australië bent kunnen we je denk ik wat beter helpen aan mooie routes en verschillende mogelijkheden.
Pipje
» 15 okt 2015 13:05
Ah, dat heb ik inderdaad niet genoemd. We zijn vanaf mei tot halverwege juli in Australië (daarvoor een maand N-Z :)). Als ik het goed heb begrepen ontlopen we dan het regenseizoen in het Noorden toch? Waarschijnlijk wat minder weer als we afzakken naar Perth, maar verder best oké?
ketting
Reisexpert
» 15 okt 2015 13:34
Jullie ontlopen inderdaad het regenseizoen, wel kan het in het zuiden fris zijn. Ik zou denk ik twee keer afzonderlijke stukken met een camper zou doen. Sydney of Brisbane naar Cairns en Darwin naar Perth. Waarbij de stukken Sydney - Brisbane en Exmouth - Perth wat sneller kunnen vanwege de "herfst/winter". Zou voor beiden ongeveer 5 weken doen. Als je een stuk met de bus wil doen zou ik dat aan de oostkust doen. Je zou dmv binnenlandse vluchten nog ergens een kort weekje (tour) Alice Springs etc. kunnen plakken. Ik weet niet of je al bepaalde vliegtickets hebt staan van/naar Australië? Dus waar je aankomt en van waar je vertrekt?
Pipje
» 15 okt 2015 15:44
We hebben nog geen vliegtickets geboekt en willen ook zoveel mogelijk open houden. Het plan zou zijn om vanuit Sydney te vertrekken. Wat binnenlandse vluchten vooral lastig maken is dat we een camper willen kopen en verkopen. Als we tussendoor nog een stuk zouden vliegen moeten we dat dus twee keer doen of alsnog ergens wat huren wat weer bizar duur is. Heb jij / ken jij iemand die ervaring heeft met een camper kopen? En wat zou een gunstige route zijn met oog op het kopen en verkopen?
Kims
Reisexpert
» 16 okt 2015 06:53
Hi,

Qua seizoen zit je inderdaad in het Noorden goed. In het Zuiden kan het dan erg fris (koud), nat en stormachtig zijn, zoals in Perth.

Voor het kopen en verkopen van een camper/busje/auto moet je zeker een week uittrekken voor de zekerheid zowel aan het begin van je reis als aan het einde. Is inderdaad een goed plan want huren is duur maar het kost tijd en zorg dat je een "pre purchase mechanical check" laat doen bij een garage voor je iets koopt. Anders ben je uiteindelijk nog veel duurder uit als er verborgen gebreken zijn en je ergens in de outback stil komt te staan. De route is op zich te doen maar wel veel inderdaad. Voor 8 weken (10-2 weken voor aanschaf/verkoop van je vervoer) zou je ook bijvoorbeeld van Cairns/Brisbane naar Perth kunnen reizen om het iets in te korten. Dan heb je de eventuele luxe om op bepaalde plekken langer te blijven als je dat wil.

Overweeg trouwens een 4WD voor die route want er zijn schitterende wegen die alleen begaanbaar zijn met 4WD zoals de geweldige Gibb River Road. Ook zijn er erg mooie routes met 4WD tussen Cairns en Darwin.

Meer info daarover kun je vinden onder: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

Groetjes
Pipje
» 16 okt 2015 17:54
Wederom bedankt :) We moeten even proberen onze opties duidelijk op een rijtje te zetten. Ik zou zelf liever Ayers Rock en omgeving zien dan het stuk tussen Shark bay en Perth, zeker omdat het weer niet echt chill is als we daar zijn. Een aantal vragen:
- Hoe veel tijd zouden jullie adviseren uit te trekken voor het stukje welbekende outback en wat is de handigste (liefst ook een beetje budgetvriendelijke) manier om hier te komen?
- En wat zouden jullie aanraden, outback of Perth e.o.?
- Wat is qua volgorde dan handig en is het haalbaar in 10 weken?

Optie 1: Sydney > Brisbane > Cairns > Darwin > Broome (camper) - Camper verkopen en vliegen naar Alice Springs en Ayers Rock
Optie 2: Sydney > Alice Springs / Ayers Rock (vliegen) - Alice Springs > Darwin (vliegen of trein? Wel erg duur...) - Camper kopen in Darwin, daar wat rondreizen en vanaf daar naar Cairns en Brisbane afzakken en vanaf Brisbane terugvliegen naar Amsterdam
Optie 3: Darwin en omgeving met huurgeval > Alice Springs (vliegen) - Alice Springs > Cairns (vliegen) - Camper kopen in Cairns en daarmee richting Sydney
Optie 4: niet zoveel plannen en gewoon zien waar we uitkomen *O*

Alle alternatieven zijn welkom! Ik vind het lastig om alles zo efficient mogelijk in één reis te stoppen zonder dat het al te duur wordt...
Kims
Reisexpert
» 17 okt 2015 08:21
Hi,

Persoonlijk zou ik in die tijd uberhaupt Sydney overslaan als startpunt en je concentreren op het Noorden/Alice en kiezen tussen een deel van de Oostkust of de Westkust. Ik vind de Westkust het meest spectaculair met zeer indrukwekkende, afwisselende natuur en bezienswaardigheden. En in het Noorden is het gebied rond Darwin (Kakadu/Litchfield etc), rond Cairns (Tablelands, Cape Tribulation etc) en de Kimberley zeer spectaculair.

Het ligt er dus helemaal aan wat je wil en hoe je gaat reizen. De vrijheid hebben om ter plekke te kiezen en tijd te hebben, heeft altijd mijn voorkeur maar is niet voor iedereen. Als je een auto in Cairns zou kopen/huren zou je in het Noorden kunnen reizen, afdalen naar Alice/Uluru/MacDonnell Ranges etc en dan richting Broome (eventueel via de Bungle Bungles en Gibb River Road) om dan af te zakken naar Perth via Karijini, Exmouth, Cape Range, Shark Bay etc. En dan uiteindelijk eindigen in Perth om de auto te verkopen/af te leveren.

Een andere optie zou zijn in Darwin starten en dan via Litchfield/Kakadu richting Alice en dan naar het Oosten. En dan eventueel doorreizen naar Brisbane/Sydney.

Met eigen vervoer kun je heerlijk kamperen op de mooiste plekken en dat is het goedkoopst. Daarnaast heb je de meeste vrijheid.
Australie is duur, hoe dan ook. Maar op deze manier reizen is waarschijnlijk het goedkoopst mits je met anderen meereist/lift maar dat beperkt ook weer.

Als je een auto wil kopen, zou ik dat doen voor de totale tijd niet een deel van de tijd. Dat is het niet waard. Hou er rekening mee dat je in Alice nog lang niet bij Uluru/Ayers Rock/Olga's/King's Canyon in de buurt bent dus dat je dan alsnog een auto moet huren of met een toer moet regelen wat prijzig is. Je kunt naar Uluru vliegen maar dan is een toer alsnog een must...

Zoveel keuze he?
Bedenk je wat je graag wil zien en doen, hoe je wil reizen en kijk naar de seizoenen.

Succes ermee!
Gerelateerde onderwerpen
Van Darwin naar Perth?
Van Perth naar Broome
Trein van Perth naar Adelaide
Van Perth via Alice Springs naar Cairns
Great Northern Highway 95 van Perth naar Port Hedland
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten