Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Van Melbourne naar Brisbane (Darwin)

Thomas en Flore
» 10 dec 2011 13:00
Beste allen!

Wij zijn Thomas (22) en Flore (20) en willen aanstaande zomervakantie een maand gaan backpacken langs de Australische Oostkust.
Flore gaat begin volgend jaar (begin Februari) naar Melbourne om daar 4 maanden gast-colleges bij te wonen aan een Universiteit. Nu willen wij na haar 4 maanden dat ik overkom en een start maken aan de trektocht van een maand. Dit is de eerste keer voor ons dat wij gaan backpacken en dachten dat Australië wel eens een perfecte proef zou kunnen zijn. We willen eindigen in Brisbane of misschien wel Darwin!

- Nu willen wij graag weten wie ons routes kan aanbevelen (loop/trein/bus/boot/auto).
- Of er iemand is die hetzelfde idee heeft gehad en uitgevoerd.
- Wat wij zeker gezien moeten hebben in die maand.
- Onderdak, waar we kunnen slapen en waar NIET :P
- Tips enzo zijn zeker welkom.

Alles is welkom!

Alvast bedankt!
Kims
Reisexpert
» 10 dec 2011 15:25
Hi,

Klinkt goed jullie trip!! :-)

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt zul je veel informatie vinden over die route. Er is al veel over geschreven.

Veel plezier!
Francine
Reisexpert
» 11 dec 2011 16:27
Eindigen in Darwin of Brisbane is nogal een verschil. Onthoud goed dat de afstanden in Australië enorm zijn. Een maand lijkt veel en je kunt ook best wat zien, maar heb niet de illusie dat je heel Australie kunt zien, want dat is helaas onmogelijk.
Ik neem aan dat jullie vanuit Melbourne willen vertrekken? Waarschijnlijk heeft Flore al heel wat van de omgeving gezien tijdens de studie (weekendjes weg enzo). Of zij wil dat graag laten zien of jullie willen zo snel mogelijk richting een ander deel van Australie.
Je wilt langs de oostkust omhoog. Als je flinke stukken doorrijdt, kun je Cairns halen, maar het is wel flink aanpoten, denk ik. Het ligt eraan of je tussen Melbourne en Sydney rustig aan wilt doen of dat je een bus of binnenlandse vlucht neemt om dit in een keer af te leggen. De oostkust vanaf Sydney is in een maand redelijk goed te doen.

Je hebt het ook over Darwin. Dan zou je vanaf Melbourne bijvoorbeeld via The Great Ocean Road en The Grampians richting het noorden kunnen reizen. Pik eventueel The Flinders Ranges nog mee (prachtig!), bij Alice langs Uluru en dan bij Darwin langs de prachtige nationale parken daar (Kakadu is geweldig!), maar de oostkust zie je dan niet.

Ik denk dus dat jullie moeten kiezen óf dat je veel binnenlandse vluchten moet nemen (heeft nooit mijn voorkeur. Wil het land beleven over de weg en heb een hekel aan het wachten op vliegvelden). Eigen keuze.

Dan wat praktische zaken:
Het openbaar vervoer (voornamelijk bussen!) is prima. Vaak kun je 's nachts van de ene naar de andere plek wat je weer een overnachting en tijd scheelt. Vooral aan de oostkust zijn prima busroutes en rijden ze op de toeristische plekken meerdere keren per dag. Je zult wel af en toe een lokale tour moeten boeken om mooie plekken te zien.
Je kunt ook voor een maand een auto (of autobusje/camper) huren. Je kunt ze vaak op een andere plaats achterlaten.
Slapen doe je in hostels (die zijn er voldoende en goed te vinden) of op campings (indien je een goedkoop tentje koopt of een campertje neemt).
Koop een lonely planet of rough guide voor wat adressen van campings en hostels zodat je altijd even kunt bellen of er plek is (zal in de winter, onze zomer, wel goed komen) of in elk geval een paar adressen weet.
Ik kan je niet echt tips of afraders geven voor bepaalde slaapplaatsen. Dat verandert zo snel! Ik ben meerdere keren teruggeweest op plekken waar het een vorige keer erg leuk was en dan viel het bijvoorbeeld weer tegen. De uitbaters van een hostels wisselen, de sfeer wisselt, er zitten andere mensen...maar de meeste plekken zijn gewoon prima!
Thomas en Flore
» 13 dec 2011 14:33
Kims schreef:Hi,

Klinkt goed jullie trip!! :-)

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt zul je veel informatie vinden over die route. Er is al veel over geschreven.

Veel plezier!
Thanks Kim, zullen wij zeker doen!
Francine schreef:Eindigen in Darwin of Brisbane is nogal een verschil. Onthoud goed dat de afstanden in Australië enorm zijn. Een maand lijkt veel en je kunt ook best wat zien, maar heb niet de illusie dat je heel Australie kunt zien, want dat is helaas onmogelijk...
Francine, dank je wel! Echt top!

Inderdaad! We willen ziezo doortrekken naar Brisbane, dan kunnen we eventueel kijken of we een bus/ trein/ vliegtuig naar Darwin pakken en dan van Darwin terug naar melbourne of gelijk naar huis.

We willen inderdaad graag vanuit Melbourne vertrekken, omdat Flore hier dan nog zit en het een mooi vertrekpunt is. (Ook is het zo dat Flore een deel van haar lading over moet hevelen naar mijn backpack wat niet in haar zak past). Met in het achterhoofd dat Tasmania ook een erg mooi eiland is, dachten wij hier een goede start te kunnen maken.

Nu is de vraag, wat is er allemaal te zien na Brisbane? Hoe kom ik daar achter? Waar kan ik informatie vandaan halen? Wie kan mij vertellen wat ik echt gezien moet hebben in Australie aan de Oostkust. Zijn er boeken? Lijstjes?

Ik ga er ook vanuit dat wanneer Flore daar 4 maanden zit, ook het een en ander te weten komt.

Is het bijvoorbeeld slim om een camper te huren? Kan dit ergens voor een redelijke prijs? Moet je betalen voor camper plaatsen of zijn er ook gratis plaatsen?

Goeie tip om vooral 's nachts te reizen met de bus. Scheelt ook weer slaapplek kosten ;) Waarschijnlijk is het het makkelijker/ logisch als we eerst kijken wat we willen bekijken en zien, dan kijken hoe wij daar komen? Of?
Kims
Reisexpert
» 14 dec 2011 05:29
Hi,

Een goede reisgids is of de Lonely Planet of de Rough Guide, zoals Franice zei. Die zullen je heel veel informatie geven over alle plekken die het bezoeken waard zijn en de globale kosten. Onderweg zul je van andere reizigers ook waarschijnlijk tips krijgen en Flore zal inderdaad veel horen als ze in Australie woont.

Eigen vervoer is ideaal in Australie, dan heb je vrijheid in waar je heen kan en hoe lang je ergens kunt blijven. Het openbaar vervoer is vrij goed aan de oostkust, maar het nadeel is dat je dan van stad naar stad(je) reist en tussendoor niet kunt stoppen. En het mooiste aan Australie zijn toch eigenlijk niet de steden en bewoonde gebieden, maar is de indrukwekkende natuur. Een andere optie is een tour, maar die zijn vaak duur en dan reis je met een groep.

Er zijn veel verschillende opties om campers of auto's te huren van goedkoper tot duur.
Dit is een goede site om een idee te krijgen van je opties:
http://campervanhiresalefinder.com.au/? ... pAodkXL7Sg

Hou er rekening mee dat je soms meer betaald als je de camper op plekken achterlaat waar niet veel reizigers aankomen.

In het boek Camps 6 staan heel veel campings en beschreven welke faciliteiten ze hebben. Er staan ook campsites in in de national parks, die zijn vaak schitterend en goedkoop maar je hebt er geen stroom en soms een douche. Ook kun je op bepaalde plekken gratis staan, bijvoorbeeld parkeerplaatsen langs de weg, die staan ook in het boek. En je hebt meteen goede kaarten van de gebieden waar je heengaat.

De kosten van kamperen op commerciele campings liggen aan het seizoen en welke faciliteiten je nodig hebt (bijv. electriciteit). In de tijd dat jullie gaan zal het in het zuiden niet duur zijn omdat het winter is, waarschijnlijk rond de $15-$20 per nacht. In het Noorden daarentegen is het dan hoogseizoen en kan het zijn dat je aanzienlijk meer betaald; $25-$30. De national parks campsites kosten vaak rond de $5 per persoon, sommige gewilde campsites meer. Per staat is het verschillend of je een national park pass moet kopen om de national parks in te gaan.

Voor hostel door heel Australie, zie: http://www.hostelbookers.com of http://www.hostelworld.com

Tasmanie is inderdaad schitterend, maar in de winter zal het geen lolletje zijn om daar te reizen. Het klimaat is niet zo koud als Nederland, maar wel zo nat. En het kan er toch ook sneeuwen...

Succes met de voorbereidingen! ^O^
Francine
Reisexpert
» 18 dec 2011 19:35
Nu in die ene maand ook nog naar Tasmanië. Dat zou ik in onze zomervakantie (daar winter) echt afraden, wat Kims ook al zegt. Tasmanië moet je in de zomer doen. Bewaar dat mooie eiland voor een volgende keer, zou ik zeggen.

Wat is er na Brisbane. Tja, waar houden jullie van?
Wat globale (natuurlijk niet objectieve) zaken, die je in die tijd zou kunnen doen:
Noosa: goede kans op koala's. Verder relaxt strand. Verder niet zo bijzonder
Hervey Bay met Fraser Island en (in de tijd dat jullie er zijn) vele bultrugwalvissen
Eungella National Park bij Mackay: veel kans op vogelbekdieren, bijzonder regenwoud.
Airlie Beach met de Withsunday islands
Mission Beach met prachtige stranden, mooi koraal en mooie regenwouden met kans op de cassowary, een soort prehistorische loopvogel. Hier kun je ook goed skydiven enzo.
Atherton Tablelands met de waterfall way en prachtige regenwoudwandelingen
Cairns met het Great Barrier Reef
En dan nog een dag of twee, drie naar Mossman Gorge en Cape Tribulation voor de mooie regenwouden en prachtige stranden.

Dat is globaal een lijstje van wat je kunt doen. Onderweg zijn er nog duizenden dingen meer. Maar zoals al eerder aangeraden: haal ergens een lonely planet vandaan. De meeste bibliotheken hebben ze wel en andere boeken. Een goede manier om je te orienteren!
Gerelateerde onderwerpen
Melbourne - Brisbane
Melbourne of Brisbane?
sydney-alice springs-darwin-cairns-brisbane
Darwin-Melbourne
Route haalbaar in 1 maand? Brisbane - Melbourne
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten