Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Van Cairns naar Melbourne in oktober

avos
» 13 jul 2012 15:57
Hoi,
Ik vlieg op 1 oktober samen met een vriendin richting Cairns. Ons plan is om vanuit Cairns naar Melbourne te reizen. Vanaf Melbourne vliegen we vervolgens door naar Thailand. We hebben 7 weken in Australie. Ik heb een aantal vragen voor jullie:
1. We willen zowel gebruik maken van bus als auto. Welk stuk zouden jullie met de auto afreizen en welk stuk met de bus? (één van ons heeft een rijbewijs)
2. Is het zinnig om campingsspullen mee te nemen of adviseren jullie ons om overal in hostels te logeren?
Ik dacht nog veel meer vragen te hebben, maar kom er nu niet meer op. Dat komt later. Ik hoor graag van de Australiekenners wat ze ons adviseren :). Alvast bedankt! Groetjes!
Globeskater
Reisexpert
» 15 jul 2012 16:17
Ik heb in Cairns een auto gehuurd om de atherton table lands te bezoeken.. wij volgden uncle brian's tour en hebben zo zo'n beetje de zelfde dingen als deze groep bekeken..wij huurden bij sunny cars, goede aanbieder en goed betaalbaar

daarnaast kan je voor fraser island een 4wd huren.. ik denk dat het leuker is een eigen groepje te vormen dan een georganiseerde tour of je moet van feesten en zuipen houden want dat was in mijn groep een beetje..

de oostkust is met OV goed te doen vooral tussen Cairns en Sydney.. Ik vond van Sydney langs de kust naar beneden het fijn om een auto te hebben en als je vanuit Melbourne de Great Ocean Road doet dan zou ik ook eigen vervoer aanraden..

er zijn overal hostels maar met eigen vervoer is kamperen ook erg leuk om te doen!
Francine
Reisexpert
» 15 jul 2012 18:55
Als je het geld er voor hebt, zou ik proberen voor de hele periode een auto te huren. Neem dan een kleine, zuinige auto en neem kampeerspullen mee. Daarmee bespaar je behoorlijk op overnachtingskosten, want hostels zijn best prijzig. Als je met de bus reist, zul je minder vaak kamperen omdat campings vaak aan de rand van een stad/dorp liggen en de bus in het centrum stopt. Ik heb regelmatig flinke stukken lopen zeulen naar een camping en dat was wel goedkoop, maar niet altijd prettig vanwege dat gesleep. Zeker omdat jullie met zijn tweeen reizen, zou het kunnen dat een auto huren best uit kan.
Mocht je toch delen met de bus willen reizen, dan zou ik inderdaad op de plekken die Globeskater aangeeft, een auto huren. Ik zou echter ook Cape tribulation nog met een auto bereizen. Huur dan voor bijvoorbeeld een kleine week een auto en bekijk Cape Trib en de tablelands.

Over kamperen: de voorzieningen op Australische campings zijn over het algemeen zeer goed. Er is vaak een 'kampkitchen'. Een plek waar wat (overdekte, verlichte) picknicktafels staan en vaak ook een koelkast waar reizigers gebruik van kunnen maken. In Nationale parken heb je vaak hele 'basic' campings die supergoedkoop zijn (5 dollar per nacht) maar ook weinig voorzieningen hebben. Het toilet is meestal een composttoilet en er is vaak geen douche of alleen een met koud water. Vaak zijn er wel plekken waar je een vuurtje kunt stoken zodat je 's avonds warmte en licht én gezelligheid hebt!
Als jullie niet van plan zijn veel te gaan kamperen, zou ik geen pannen en brander meenemen. De paar keer dat je dan kampeert, kun je beter een keer gewoon brood (en salade bijvoorbeeld) eten dan alles meeslepen om te koken. Sommige campings hebben bovendien (gratis) barbecues waar je op kunt bakken. Soms zijn er zelfs pannensets, maar reken daar niet op. En als je lief kijkt, word je ook nog wel eens uitgenodigd voor een maaltijd;-)
Globeskater
Reisexpert
» 16 jul 2012 16:05
even als aanvulling op Francine, in de nationale parken zijn een aantal van deze basic campings ook gewoon gratis ;)
Gerelateerde onderwerpen
Van Melbourne naar Cairns
Januari naar australie, beginnen in melbourne /Cairns?
Cairns-Brisbane in oktober met kind van 1 jaar
oostkust van Australie van Byron-bay naar Cairns in 3 weken
Cairns-Melbourne
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten