Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Treinreis Osaka Hiroshima

avatar
Edwinee
» 08 jan 2018 15:28
To whom it concerns
In april van dit jaar willen we een treinreis maken van Osaka naar Hiroshima. We hebben gemerkt dat er veel voorwaarden aanwezig zijn om een JR pas aan te schaffen, dat je het van te voren moet aanschaffen (maar niet eerder dan 27 dagen voor het vertrek), dat de pas niet overal bruikbaar is enz. Nu is dit de enige reis die we gepland hebben; is het dan niet eenvoudiger c.q. goedkoper om een retourtje te kopen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
» 09 jan 2018 21:35
Het valt op zich wel mee hoor. Je kan de pas makkelijk een paar dagen voor vertrek bestellen, de voucher wordt vanuit Nederland verzonden en sommige verkopers bieden zelfs de mogelijkheid van afhalen. En tot 31 maart kan je bij wijze van experiment de pas ook in Japan kopen, al betaal je dan wel net iets meer. De pas is door vrijwel heel Japan bruikbaar, de voornaamste beperkingen zijn de snelste Nozomi/Mizuho-shinkansen diensten (Hikari's/Sakura's zijn nauwelijks minder snel maar gaan minder frequent) en de pas is niet bruikbaar voor metro's, trams en private (meestal regionale) spoorwegen.

Het is echter wel altijd even rekenen, want heel goedkoop is de pas op zich niet. Een enkele reis Osaka-Hiroshima kost ongeveer 10.000 yen, terwijl een 7-daagse JRP je 29.110 yen kost. Dus als je geen andere lange (dure) ritten maakt zullen losse kaartjes zeker voordeliger zijn. De JRP is weliswaar ook wel voor o.a. de ringlijn van Osaka en de veerboot naar Miyajima te gebruiken, maar dat zal het verschil niet overbruggen.

Mocht je nog een goedkopere en iets avontuurlijker optie zoeken: je zou ook de (slaap)bus kunnen nemen, dan ben je ongeveer 6 uur onderweg maar dat moet voor minder dan 4.000 yen kunnen. En in geval van een slaapbus spaar je uiteraard ook nog een hotelovernachting uit.
avatar
Edwinee
» 10 jan 2018 08:45
WizardOfOss schreef:
09 jan 2018 21:35
Het valt op zich wel mee hoor. Je kan de pas makkelijk een paar dagen voor vertrek bestellen, de voucher wordt vanuit Nederland verzonden en sommige verkopers bieden zelfs de mogelijkheid van afhalen. En tot 31 maart kan je bij wijze van experiment de pas ook in Japan kopen, al betaal je dan wel net iets meer. De pas is door vrijwel heel Japan bruikbaar, de voornaamste beperkingen zijn de snelste Nozomi/Mizuho-shinkansen diensten (Hikari's/Sakura's zijn nauwelijks minder snel maar gaan minder frequent) en de pas is niet bruikbaar voor metro's, trams en private (meestal regionale) spoorwegen.

Het is echter wel altijd even rekenen, want heel goedkoop is de pas op zich niet. Een enkele reis Osaka-Hiroshima kost ongeveer 10.000 yen, terwijl een 7-daagse JRP je 29.110 yen kost. Dus als je geen andere lange (dure) ritten maakt zullen losse kaartjes zeker voordeliger zijn. De JRP is weliswaar ook wel voor o.a. de ringlijn van Osaka en de veerboot naar Miyajima te gebruiken, maar dat zal het verschil niet overbruggen.

Mocht je nog een goedkopere en iets avontuurlijker optie zoeken: je zou ook de (slaap)bus kunnen nemen, dan ben je ongeveer 6 uur onderweg maar dat moet voor minder dan 4.000 yen kunnen. En in geval van een slaapbus spaar je uiteraard ook nog een hotelovernachting uit.

Dank voor uw reactie. Vreemd genoeg biedt men inderdaad steeds een enkeltje aan, maar realiseert men zich niet dat we ook weer terug moeten. dus een retourtje kost ons dan ruim 26.000 yen en de prijs daarvan benadert die van een JRP. De slaapbus is geen optie we zijn beiden op een gevorderde leeftijd.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
» 10 jan 2018 20:23
Ik begrijp even niet hoe je aan die 26.000 komt? Twee keer 10.000 is volgens mij nog steeds maar 20.000 ;)

Ik moet m'n eerdere reactie overigens wel iets corrigeren: een Japan Rail Pass zal weliswaar niet snel lonend zijn tenzij je nog een extra trip maakt, maar er zijn ook nog regionale passen die wel degelijk interessant zijn:
  • JR Kansai Hiroshima Area Pass: voor 13.500 yen (vooraf bestellen)/14.5000 yen (in Japan) kan je dan 5 dagen onbeperkt gebruik maken van alle JR-treinen in Kansai (regio rond Osaka) tot aan Hiroshima/Iwakuni. Ook shinkansen inclusief Nozomi/Mizuho, echter alleen ongereserveerde plaatsen (reservering is handig maar niet echt noodzakelijk). Ook de veerboot naar Miyajima, de Wakayama Railway en de Kyoto Tango Railway en enkele JR-bussen zijn hiermee te gebruiken. Als je trip naar Hiroshima binnen die 5 dagen past en je geen verdere trips wilt maken is dit veruit de voordeligste optie.
  • JR Sanyo Sanin Area Pass: is met 19.000 yen (of weer 1000 meer in Japan) een stukje duurder, maar deze pas is 7 dagen geldig en geldt voor geheel Chugoku, inclusief de shinkansen zelfs tot aan Fukuoka (Hakata Station) op Kyushu, en ook met gratis plaatsreserveringen. Binnen Kansai is hij dan wel weer iets beperkter bruikbaar, maar dan gaat het voornamelijk om de verre uithoeken van de regio naar het noorden en zuiden.
  • JR Sanyo Sanin Northern Kyushu Pass: met 22.000 (en jawel, weer die 1000 extra in Japan.....) iets duurder dan het retourtje Osaka-Hiroshima, en dus alleen interessant als je verder gaat reizen. Maar die mogelijkheid heb je dan wel, want je kan hiermee gedurende 7 dagen niet alleen Kansai en Chugoku bezoeken, maar ook het noordelijke deel van Kyushu. Bijvoorbeeld Nagasaki, Kumamoto of Beppu (hot springs!). Maar wellicht is dat wat teveel van het goede....
Gerelateerde onderwerpen
dagtrip osaka/kyoto
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast