Malta

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Jenny
Reisexpert

Malta

Bericht door Jenny »

Van 23 sept tot 3 oktober ga ik op vakantie naar Malta. Ik wil gaan duiken, maar ik wil ook graag boven water wat dingen zien (bovendien gaat er een niet-duikende vriend mee). Heeft iemand ideeen wat er in Malta te zien is? Enige suggesties voor plaatsen om te eten? We verblijven aan de noordkant van het eiland.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Malta

Bericht door bolletjeom »

Ben een aantal jaar geleden op Malta geweest in het naseizoen. Zal even opzoeken of ik nog weet hoe dat gehucht heet.
Wat ons tegenviel waren de mogelijkheden om buiten de deur te eten. Vrijwel alles was gesloten in het naseizoen

We hebben toen een paar dagen een auto gehuurd en zijn oa een dagje naar het buureiland geweest...heet dat como?? ofzo
Dat was leuk
Een week vonden we veels te lang. we hebben veel gewandeld want verder was er niet veel te doen. het was namelijk koud in begin november
wel staat en een gave ruine van de tempeliers die de moeite waard is.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Eind september zou het 26-29 graden moeten zijn. Warmer dan een Engelse zomer dus :mrgreen: En de watertemperatuur ligt boven de 20 graden, dus dat zit wel goed.

Gozo is een buureiland van Malta, net als Comino.
jmksprangers
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door jmksprangers »

ik ben er ook een paar jaar geleden geweest. Een vriend van mij zit er nu. Een paar leuke dingen om te doen:
- sliema / St. Julians (uitgaansgebied)
- Azur Window (google maar effe en dan zie je wel hoe mooi het is)
- Blue Lagoon (mooie snorkel plek)
- Gozo (naburig eiland)
- Rabat / Medina (oude stad, beetje turkse invloeden)
- Valletta (hoofdstad)
- Popeye Village (filmdecor van Popeye film, ben ik zelf niet geweest)
- Marsa Xlokk (vissersdorpje)
- Blue Grotto (mooie grotten)

Je kan er heel makkelijk met de lokale bussen rondreizen. Wij zijn er midden in de zomer geweest en het was toen super warm. Stranden waren er niet echt, alleen soort van kiezel / rots stranden.
Is mij toen wel goed bevallen maar een week of 10 dagen is lang genoeg.
bolletjeom
Reisexpert

Ahja, Gozo :oops:
van Malta staat me vooral bij hoe klein en druk het is. Is ongeveer zo groot als texel met 450.000 inwoners, zag ik net. dichtsbevolkte land van europa. En kaal en geel. Openbaar vervoer was te doen maar naar de binnenlanden soms maar een paar bussen per dag. niet altijd handig
We hebben voor een dag of 3 een auto gehuurd. was leuk!

google me al een tijd suf op de ruine van de tempeliers. of waren het johannieters of Megalieters. weet het even niet meer. In iedergeval een zeer knap staaltje van grote stenen op elkaar leggen en naadloos laten aansluiten.

azur window was geinig en rabat ook
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben er nog nooit geweest maar wil er heel graag naar toe.

Ik denk dat rudi dit de "megalithic temples" bedoelt. Hebben niets met de tempeliers te maken die zijn weer een 4000 duizend jaar later.

Maar je hebt hier over een van de oudste gebouwen te wereld en zeker in europa. Uit 4000bc, dat is nog ff een jaartje of 1000 ouder dan stonehenge of de piramides. Gaat natuurlijk niets boven ergens rondlopen en te bedenken dat alles eigenlijk niet belangrijk is want dat zoveel duizende jaren geleden hier ook al mensen waren.

http://whc.unesco.org/en/list/132
Laatst gewijzigd door Tikva op 04 sep 2008 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
bolletjeom
Reisexpert

Thanx!!! dat was hem! die tempels dus!
de moeite waard!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bedankt voor de reacties! Ik ga het nog druk krijgen :D
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Over het forum is niet veel over Malta te vinden.. ik denk eraan om van de zomer hier misschien 10 dagen heen te gaan. Nou ben ik benieuwd: hoe ligt het prijspeil daar? Ik hoorde dat het, mede vanwege de euro, ongeveer even duur is als in Nederland. Klopt dit? En is een verblijf in St. Paul aan te raden, of moet je echt in St. Julian's, Sliema, Qawra of Bugibba zitten?

Waarom Malta in mijn ogen interessant zou zijn is: heerlijk weer, strand, geschiedenis en duiken. Maakt het deze verwachtingen waar? Kun je je er 10 dagen vermaken? Alvast bedankt
bolletjeom
Reisexpert

ik was niet kapot van Malta.
Het was wel grappig en ik was er in het naseizoen dus in het hoogseizoen kan het heel anders zijn natuurlijk. Toendertijd waren de prijzen al vergelijkbaar met Nederland. Ik vond het vooral een heel druk eiland. Erg dicht bevolkt en heel veel toeristen hotels. Strand heb ik bijna niet gezien. Vooral rotskust met kleine baaitjes.

Stel dat iemand me 10 dagen die kant op zou sturen dan zou ik gaan zoeken naar een zo klein mogelijk plaatsje en niet 1 van de plekken waar de hotels in de rij staan. En minimaal 1 dag naar Gozo gaan (met huur auto)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als ik me goed herinner was ik ook 10 dagen op Malta. In die 10 dagen heb ik 10 duiken gemaakt, dus ongeveer de helft van de dagen was ik boven water te vinden. Ik verbleef in St Pauls Bay, niet geweldig, maar zeker ook niet slecht. En eind september zeker niet te druk!

Ik heb een auto gehuurd en verschillende dagtrips gemaakt. Zo ben ik naar Valetta geweest, wat best een leuk stadje is. Ook zijn de neolitische graven in het zuiden van Malta intressant. Met een huurauto kun je ook lekker door de binnelanden touren, er zijn leuke dorpen en kerken en kloosters te vinden.

Qua duiken is Malta niet mijn favoriete bestemming. Er liggen veel wrakken, ook op niet zulke extreme dieptes, en die zijn wel grappig om te bezoeken. Veel wrakken zijn echter als duikobject afgezonken, en ik mis daardoor een stukje geschiedenis. Omdat de wrakken er pas 10-20 jaar liggen, zijn ze nog niet heel mooi begroeid.

Kroatie is wellicht een beter alternatief
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ga in november een weekje naar Malta. Ben benieuwd hoe het is, als iemand nog meer tips heeft dan hierboven al gegeven dan hoor ik die graag..

iemand ook ervaring met een mountainbike huren en een dagje fietsen?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

nou heb net even gekeken naar de world heritage sites in malta blijkt 1 van die tempels al uitverkocht te zijn en die moest je ongeveer 2 weken van te voren boeken in laagseizoen, maar ja kom daar pas vandaag achter en ga morgen al haha ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja dat is een beetje balen. Ik heb al wel geboekt hoor, vorige week al voor 6 december. Ik vertel je wel of het mooi was ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Globeskater schreef:Ik ga in november een weekje naar Malta. Ben benieuwd hoe het is, als iemand nog meer tips heeft dan hierboven al gegeven dan hoor ik die graag..

iemand ook ervaring met een mountainbike huren en een dagje fietsen?
sinds deze week staat m'n reisverslag op m'n site. ik moet alleen de foto's nog toevoegen.... net als Rudi vind ik Malta leuk, maar zeker niet geweldig.
Plaats reactie