Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Temperaturen Zuid Afrika

Marpat5957
» 21 aug 2017 09:36
Hallo,
Eind september ( 29é ) vertrek ik met mijn vrouw voor een drie weken durende rondreis door Zuid Afrika van Johannesburg naar Kaapstad . Ik ben zo al eens een tijdje aan het kijken naar de weersvoorspellingen op verschillende plaatsen in Zuid Afrika . Wat mij opvalt is dat de temperaturen daar enorm op en neer springen . Een echte yo yo blijkbaar .
Bvb Kruger park 24/8 24°, 25/8 33°, 26/8 25°, 27/8 32°, 28/8 21°, 29/8 20° met zelfs wat regen, dan langzaam weer oplopend naar 30° .
Kaapstad . Eerst nu rond zowat 16° dan oplopend naar 21° en dan weer zakkend naar 17 a 18° met regelmatig regen .
Port Elisabeth : Eerst 21 ° dan zakkend naar 15 a 17° en dan weer oplopend naar 21°
Alleen in Johannesburg schijnt het zowat meer gelijkmatig te zijn Meestal rond 22° dan even wat zakkend naar 17 a 18° en dan terug rond 24 a 25° .
Dus vooral in Kruger park is het extreem op en neer gaand . Je moet er maar net zitten als het er maar 20° is met zelfs wat regen .
Ik dacht dat het weer daar iets stabieler zou zijn . Natuurlijk zijn dat maar voorspellingen ( Duitse wetteronline ) en kan dit veranderen maar toch baart dit mij een beetje zorgen .
Natuurlijk zullen we tijdens die drie weken allicht wel regen zien dat is logisch maar in Zuid Afrika verwacht je toch meestal vrij goed weer .
Nu is mijn vraag , is dat zo vrij wisselvallig ? en zo op en neer springend van temperaturen .
Mogen we daar in die periode veel regen verwachten ? ( eerste drie weken october )
Alvast bedankt op voorhand
MvG
menasil
Reisexpert
» 21 aug 2017 10:12
Marpat5957 schreef:
21 aug 2017 09:36
Hallo,
Eind september ( 29é ) vertrek ik met mijn vrouw voor een drie weken durende rondreis door Zuid Afrika van Johannesburg naar Kaapstad . Ik ben zo al eens een tijdje aan het kijken naar de weersvoorspellingen op verschillende plaatsen in Zuid Afrika . Wat mij opvalt is dat de temperaturen daar enorm op en neer springen . Een echte yo yo blijkbaar .
Bvb Kruger park 24/8 24°, 25/8 33°, 26/8 25°, 27/8 32°, 28/8 21°, 29/8 20° met zelfs wat regen, dan langzaam weer oplopend naar 30° .
Kaapstad . Eerst nu rond zowat 16° dan oplopend naar 21° en dan weer zakkend naar 17 a 18° met regelmatig regen .
Port Elisabeth : Eerst 21 ° dan zakkend naar 15 a 17° en dan weer oplopend naar 21°
Alleen in Johannesburg schijnt het zowat meer gelijkmatig te zijn Meestal rond 22° dan even wat zakkend naar 17 a 18° en dan terug rond 24 a 25° .
Dus vooral in Kruger park is het extreem op en neer gaand . Je moet er maar net zitten als het er maar 20° is met zelfs wat regen .
Ik dacht dat het weer daar iets stabieler zou zijn . Natuurlijk zijn dat maar voorspellingen ( Duitse wetteronline ) en kan dit veranderen maar toch baart dit mij een beetje zorgen .
Natuurlijk zullen we tijdens die drie weken allicht wel regen zien dat is logisch maar in Zuid Afrika verwacht je toch meestal vrij goed weer .
Nu is mijn vraag , is dat zo vrij wisselvallig ? en zo op en neer springend van temperaturen .
Mogen we daar in die periode veel regen verwachten ? ( eerste drie weken october )
Alvast bedankt op voorhand
MvG
Ik ben vorig jaar van 18 september - 7 oktober in zuid-afrika geweest en ik heb een rondreis gedaan van Kaapstad naar Johannesburg via Lesotho en Swaziland. Het klopt dat het een jojo is. Ik heb in Kruger ook gehad dat het de ene dag nog wel 'te doen was' met circa 25 graden en de volgende dag 10 graden warmer was en 35 graden was. Ik heb zelf één extreme regendag gehad in Plettenberg baai en toen was het ook een stuk koeler. @Erik was er iets later dan ik maar hij had bijvoorbeeld bij Plettenberg baai mooi weer en bij de panoramische route richting o.a. Blyde river canyon slecht weer terwijl ik daar weer stralend warm weer had. Mijn ervaring is dat je met laagjes het beste werkt, rekening moet houden dat het weer om kan slaan. Ook is het 's nachts stuk koeler dan overdag.
Het is natuurlijk wel zo dat in oktober er meer regen valt dan bijvoorbeeld in juni.
AnnemiekeinZA
Wereldreiziger
» 22 aug 2017 09:21
ja het is nu een jojo, maar het officieel nog winter. In september begint de lente en dan dan wordt het weer warmer...
Het is een groot land, dus de temperaturen kunnen verschillen Joburg is binnenland klimaat, Kruger en omgeving is altijd veel warmer, de kust kan warm, met veel regen zijn en dan wordt het kouder, zeeklimaat.

Maar als jullie gaan is het zomer, toch zijn er op de route Joburg, via Kruger naar de Kaap langs de kust altijd verschillen, dat is normaal. Maar wel lekker weer gewoon.

En de regen bouwt bij ons altijd pas in de middag op en dan kan het heerlijk plensen met geweldig onweer. Altijd komt de zon er weer door door.

Dus maak je niet druk over het weer, dat gaat reuze mee vallen. Geniet gewoon van de reis.
Het wer is zeker niet zoals in NL>

En regen is heerlijk bij ons, Zeker nu er overal niet al teveel valt. In de Kaap is e nu in de winter niet genoeg gevallen, wat de watervoorziening in gevaar brengt. Dus ja wij houden van de regen, maar ook de natuur en de wilde dieren.

Have fun
menasil
Reisexpert
» 22 aug 2017 23:08
Dan heb ik wel iets bijzonders meegemaakt met regen vanaf 's ochtends vroeg ipv 's middags. Als het pas smiddags was dan had ik de walvissen wel kunnen zien haha ;)

Zorg iig voor een regenjas of iets. Daar kun je veel plezier van hebben :)
AnnemiekeinZA
Wereldreiziger
» 23 aug 2017 16:47
Aan de kust is het weer, weer anders dan bij ons in het binnenland. Jammer dat je geen Walvissen heb gezien, je kan ze gewoon langs de kust zien, rijdend op de weg op veel plekken. Maar ja dan wel in de juiste periode he. Bij harde wind zie je ze ook niet eigenlijk.
Gerelateerde onderwerpen
Route Zuid Afrika
tour zuid afrika
Kleding in Zuid Afrika
Budget in Zuid-Afrika?
Zuid-Afrika reisroute
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten