Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Tasmanie of Whitsunday Islands?

Linde1986
» 30 jul 2013 18:59
Dag!

Eind oktober ga ik samen met mijn vriend voor 6 weken naar Australië. We landen in Adelaide en willen van daaruit eerst een excursie maken naar Kangaroo Island. Vervolgens vertrekken we met een camper naar Flinders Range. We rijden via de GOR naar Melbourne en vervolgens naar Sydney. Hier hebben we 3/3,5 week voor. Vanuit Sydney wilden we in eerste instantie graag voor 7 dagen naar Tasmanië vliegen en de laatste dagen in Sydney doorbrengen.

Maar nu is de twijfel toegeslagen omdat ik verder ben gaan kijken en bij de Whitsunday Islands uitkwam... Is het meer de moeite waard om hier naartoe te vliegen?? Mijn twijfel zit hem in het feit of Tasmanië nog verrassende nieuwe dingen gaat brengen.

Ik hoor graag van jullie!
Kims
Reisexpert
» 31 jul 2013 00:59
Hi,

Rond die tijd van het jaar die jij wil gaan zou ik voor Tasmanie kiezen!

Dit, puur om de seizoenen.
* In Tasmanie is het dan lente/begin zomer en dus misschien wat fris maar mooi en groen. Tasmanie is echt anders dan het vaste land omdat er relatief zoveel regen valt.
* In de Whitsundays (tropen) is het dan de Build-up/begin wet season. Het zal er erg heet en benauwd zijn met misschien zelfs een cycloon of heftige stormen want die beginnen rond november. Ook zijn er dan de giftige stinger kwallen dus kun je niet zomaar een duik nemen in de blauwe oceaan.
Zie ook: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

Het wordt wel gedaan, maar persoonlijk zou ik het niet doen. Kun je beter de tropen een keer in de Australische winter bezoeken want dat is daar het hoogseizoen. Het kan je trip maken of breken...Toch zonde als je bijvoorbeeld geen cruise kunt doen omdat zich net een cycloon in de buurt gevormd oid.

Groetjes
Linde1986
» 31 jul 2013 11:25
Bedankt voor je reactie!
Op internet krijg ik wisselende informatie over de kans op regen en cyclonen. Op verschillende sites staat dat vanaf januari - maart echt de risicomaanden zijn.

Lastige keuze!
Kims
Reisexpert
» 31 jul 2013 12:34
Hi,

Dat is vaak zo maar niet altijd. Cyclonen zijn erg onvoorspelbaar en vormen zich vaak ook al in november/december en zo waren er dit jaar nog steeds cyclonen in april en zelfs 1 begin mei aan de Oostkust...

Het gaat niet alleen om de cyclonen maar er ook om dat het bloedje heet en benauwd is en dus verre van aangenaam... Geloof me, ik woon nu 4 jaar in de Australische tropen en wij vertellen aan Nederlandse bezoekers om niet tussen oktober-april langs te komen als ze veel willen zien in de tropen omdat het dan echt niet fijn is mits je in de airconditioning gaat zitten. Daarnaast zijn ook veel bezienswaardigheden/toermogelijkheden etc gesloten.

Groetjes
Linde1986
» 31 jul 2013 18:39
Hmm dat klinkt niet heel aangenaam. Wij hadden het idee om aan het einde van onze reis een dag of 4/5 de Whitsunday Islands of Fraser Island te bezoeken om nog even te relaxen. Het gaat dus om een kort bezoekje om bijvoorbeeld een cruise te doen. Maar dan kunnen we onze tijd misschien beter besteden op Tasmanië. Heb je daar ook ervaringen mee?

Wat gaaf dat je al vier jaar in Australië woont!

Groetjes
Michelle89
Reisexpert
» 31 jul 2013 19:42
4/5 dagen is wel erg weinig om Tasmanië te zien, aangezien je ook nog 2 vliegdagen hebt (dus geen volle dagen). Ik ben er zelf 7 volle dagen geweest en we hebben in hoog tempo het eiland doorgereden. Maar ik had ook nog wel een week langer willen blijven, bij verschillende NP kan je namelijk veel wandelingen maken, nu deden we er vaak maar 1 of 2. Wil je alleen relaxen/aan het strand liggen, dan is het het niet de moeite waard. Tassie heeft zóveel meer te bieden dan alleen maar mooie stranden. Dan kan je beter 4 dagen op de stranden van Sydney liggen (Bondi, Tamarama, Bronte, Coogee, Manley etc).

Dus ik zou zeker meer tijd ervoor uittrekken, wat écht de moeite waard is. Ik vond Tasmanië het allermooist van Australië.
Linde1986
» 31 jul 2013 20:21
Hoi Michelle,

Bedankt voor je reactie. We gaan inderdaad 8 dagen naar Tasmanië hoor en geen 4 of 5 :-)
Dat is de tijd die we hadden uitgetrokken voor Whitsunday Island!
Thanks voor je reactie!
Kims
Reisexpert
» 01 aug 2013 01:20
Linde1986 schreef:Wij hadden het idee om aan het einde van onze reis een dag of 4/5 de Whitsunday Islands of Fraser Island te bezoeken om nog even te relaxen. Het gaat dus om een kort bezoekje om bijvoorbeeld een cruise te doen. Maar dan kunnen we onze tijd misschien beter besteden op Tasmanië. Heb je daar ook ervaringen mee?

Wat gaaf dat je al vier jaar in Australië woont!
Hi,

De cruises rond the Whitsundays zijn inderdaad relaxed etc, maar Fraser Island is over het algemeen voor de meeste toeristen DE 4WD ervaring. Ze huren 4WD's en raggen dan over stranden en door de bush. Slapen in een "swag" en genieten van de natuur, niet een klassieke strandvakantie trouwens. Wel heel erg leuk!

We wonen nu 7 jaar Down Under waarvan 4 in de tropen. Het is een geweldig land, vinden wij :-) Denk dat veel Nederlanders de invloeden van zo'n klimaat onderschatten en vaak geen idee hebben hoeveel impact het kan hebben op je reis...

Heb geen ervaring met Tasmanie, staat nog op mijn lijstje. Schijnt fantastisch te zijn!

Succes met de planning ^O^
Michelle89
Reisexpert
» 01 aug 2013 22:03
Linde1986 schreef:Hoi Michelle,

Bedankt voor je reactie. We gaan inderdaad 8 dagen naar Tasmanië hoor en geen 4 of 5 :-)
Dat is de tijd die we hadden uitgetrokken voor Whitsunday Island!
Thanks voor je reactie!
Ahh ok, duidelijk! In 8 dagen kun je een hoop zien. :)
Gerelateerde onderwerpen
Van Sydney naar Whitsunday
Tasmanië
Tasmanie
Tasmanië en bellen
Sydney Tasmanie Adelaide
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten