Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Sydney --> Cairns in 5 weken

lau
» 26 mei 2008 16:52
hallo,

Een tijdje terug heb ik besloten voor 5 weken naar Australie te gaan. Het plan is nu om met 2 personen langs de oostkust te reizen met een camper. Echter vraag ik mij af of dit realistisch is. Ik wil niet continu aan het rijden zijn, wel mooie dingen zien en een beetje genieten. Nu heb ik de reisafstand al opgezocht via www.goway.com en daar staat 2500 km. Dat klinkt opzich best te doen in 5 weken, echter nu heb ik een aantal vragen.

Ik wil ook Sydney zien, het lijkt mij handig daar te starten en dus daarop te vliegen. Is 4 dagen genoeg voor Sydney? Dan blijven er grofweg 4 weken over voor de rit met de camper.

Dan wil ik naar het noorden en onderweg leuke dingen doen, een dag of 2 op mooie plekken zijn, dan weer doorreizen en uiteindelijk in Cairns uitkomen. Is dat een trip die vaker voorkomt of is dat op voorhand al geen goed plan? Zijn er op deze route genoeg mooie plekken die je kunt bezoeken of kan ik bijvoorbeeld beter in de richting van Adelaide rijden?

Dan wat betreft het huren van de camper en de terugreis vanuit Cairns. Ik begrijp dat het mogelijk is om de Camper in Sydney te huren en in Cairns weer te retourneren. Het lijkt me ook eigenlijk fijner om het hele stuk niet weer terug te moeten rijden. Is het dan aan te raden om een binnenlandse vlucht weer terug te nemen naar Sydney of kan ik de totale reis al zo boeken dat mijn terugreis vanaf Cairns begint? Wat is het handigst om te doen, ook qua kosten?

Alvast bedankt!
Marco
Reiziger
» 26 mei 2008 17:56
lau schreef:Een tijdje terug heb ik besloten voor 5 weken naar Australie te gaan. Het plan is nu om met 2 personen langs de oostkust te reizen met een camper. Echter vraag ik mij af of dit realistisch is. Ik wil niet continu aan het rijden zijn, wel mooie dingen zien en een beetje genieten. Nu heb ik de reisafstand al opgezocht via www.goway.com en daar staat 2500 km. Dat klinkt opzich best te doen in 5 weken, echter nu heb ik een aantal vragen.
Vjif weken is relatief kort voor een land als Australië, maar het is wel te doen. Je moet dan in ieder geval wel genoegen nemen dat je niet echt lang op bepaalde plekken kunt blijven en je het tempo redelijk hoog moet houden. De wegen aan de oostkust zijn prima te doen, maar het zijn niet overal snelwegen zoals je dat in Europa gewend bent. Ook moet je er rekening mee houden dat je niet heel hard kunt rijden met een camper, wat de afstanden die je af kunt leggen weer beinvloeden. 500 a 600 kilometer per dag moet je wel af kunnen leggen als je een gehele dag zou rijden. De vraag is dan ook (wat je zelf al zegt) wil ik veel rijden? Het is in ieder geval de snelste manier (na de auto) om veel te zien van het land. Bekijk wickedcamervans eens voor een camper.
lau schreef: Ik wil ook Sydney zien, het lijkt mij handig daar te starten en dus daarop te vliegen. Is 4 dagen genoeg voor Sydney? Dan blijven er grofweg 4 weken over voor de rit met de camper.
4 dagen lijkt me ruim voldoende, wat dat betreft kun je je dagen beter slijten bij mooiere gebieden dan in Sydney. Houd er ook rekening mee dat je ook moet bijkomen van je jetlag en ik zou zeggen neem daar ook de tijd voor.
lau schreef: Dan wil ik naar het noorden en onderweg leuke dingen doen, een dag of 2 op mooie plekken zijn, dan weer doorreizen en uiteindelijk in Cairns uitkomen. Is dat een trip die vaker voorkomt of is dat op voorhand al geen goed plan? Zijn er op deze route genoeg mooie plekken die je kunt bezoeken of kan ik bijvoorbeeld beter in de richting van Adelaide rijden?
Ik denk dat er meer te beleven is aan de oostkust dan richting adelaide.
Op sommige plekken kun je wat meer tijd zijn dan op andere het ligt er ook weer aan wat je wilt.
lau schreef: Dan wat betreft het huren van de camper en de terugreis vanuit Cairns. Ik begrijp dat het mogelijk is om de Camper in Sydney te huren en in Cairns weer te retourneren. Het lijkt me ook eigenlijk fijner om het hele stuk niet weer terug te moeten rijden. Is het dan aan te raden om een binnenlandse vlucht weer terug te nemen naar Sydney of kan ik de totale reis al zo boeken dat mijn terugreis vanaf Cairns begint? Wat is het handigst om te doen, ook qua kosten?
Het is inderdaad mogelijk om in een plaats de camper te huren en deze in te leveren bij een andere plaats. Je kunt dan je vlucht heen boeken op sydney en terug vanaf cairns wat dat betreft is alles mogelijk. Ik weet niet wat het goedkoopste is.

Wat je zoal zou kunnen zien aan de oostkust is Whitsunday islands, Fraser Island, Bayron Bay, Nimbin (niet de beste plek maar veel mensen gaan er naar toe) Surfers paradise Cairns en de plek boven cairns waar ik even de naam niet meer van weet. Als je naar fraser of naar Whitsunday islands gaat ben je wel wa tmeer dan 2 dagen op één plek kwijt. Ook zijn er tal van tussenliggende plekjes waar je jezelf prima kunt vermaken denk ik.
Ron
Reisexpert
» 27 mei 2008 14:08
hey,

de oostkust is prima te doen in 5 weken. maar je zult wel van te voren een beetje moeten plannen wat je allemaal wil zien. om zo te zien hoeveel tijd je kwijt bent.
verder lijkt het me handig om een ticket te zoeken waarbij je vliegt naar sydney en vertrekt uit cairns, dit scheelt je reis dagen.

heb al even voor je gekeken en bij travelmap kost je dit €1121.00 op
heen 10juni terug 17 juli. vliegt met quantas
vertrek is trouwens vanaf dusseldorf, scheelt je die belachelijke nieuwe belasting.
lau
» 28 mei 2008 11:26
Bedankt Ron en Marco voor jullie reacties. Ik ga die trip inderdaad goed plannen zodat ik de juiste balans tussen hoeveelheid en kwaliteit goed kan bepalen. Wat betreft de mooie/leuke bezienswaardigheden, het is enigzins subjectief maar ik zal t.z.t. nog even hier een vraag stellen wat het leukst is en hoe lang je daar voor uit moet trekken.

Voor nu even bedankt,

gr Lau
bolletjeom
Reisexpert
» 29 mei 2008 21:19
hi

heb je op deze site al eens gelezen bij "alles over" ?
bij het hoofdstuk over Australie staat veel info over reizen met de camper

lees oa eens:

wij hebben goede ervaringen met Wicked Campervans en die kan je inleveren waar je wilt!

zijn wildkampeer tips voor australie
en
zijn algemene kampeertips voor australie

5 weken is prima te doen voor dit stuk. Idd met een beetje planning
ik zou je ook zeker willen wijzen op de New England Highway die wat land inwaarts ligt en de watervallen route daar. Een beetje of the beaten track en een iets hoger Australie gevoel dan de route langs de kust.

4 dagen voor Sydney lijkt me ook zat. We zijn er 2 dagen geweest en hebben voor ons gevoel toen ook al een goed beeld gekregen. Maar jij komt er natuurlijk net aan en moet nog wat acclimatiseren

veel plezier!
Gerelateerde onderwerpen
In 5 weken Melbourne - Alice Springs - Cairns - Sydney
Route Sydney - Cairns in 6 weken met camper
Oostkust Sydney / Cairns
backpacken Cairns-Sydney
Vervoer Sydney-Cairns
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten