Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Social work Australië

wherearewe
» 15 feb 2012 18:37
Binnenkort kan mijn vriend via het bedrijf waar hij werkzaam is, in Australië gaan werken. Eerst Perth en dan naar Darwin. Uiteraard ga ik met hem mee. Het liefst doe ik werk waarvoor ik ben opgeleid. Ik werk een aantal jaar met psychiatrische patiënten en heb de bachelor of social work afgerond.

Nu is mijn vraag hebben jullie enig idee wat er zowel in perth als darwin voor werk te doen is voor een social worker?

Groetjes Jep.
Moira
Reisexpert
» 15 feb 2012 20:39
Hallo,

Ja er is een groot tekort aan Social Workers. Het is alleen zo dat je moet gaan uitzoeken of je wel zo aan het werkt kunt. Ik heb deze website voor je gevonden waar je waarschijnlijk meer info kunt vinden. http://www.aasw.asn.au/
De website wil op dit moment het niet doen. Hij ligt plat maar daar kun je vast vinden wat de regels zijn.
Kims
Reisexpert
» 15 feb 2012 21:11
Hi,

Er is inderdaad veel werk voor social workers. Ze werken voornamelijk in 'community mental health teams', niet zo zeer op psychiatrische afdelingen. Soms ook in crisisteams. Ook werken social workers bij organisaties zoals het Rode Kruis etc.

Staten hebben zelf websites waar de banen op worden geadverteerd.
Voor WA:http://www.health.wa.gov.au/home/
Voor NT: http://www.health.nt.gov.au/

Dit zijn ook goede sites waarop veel banen staan per staat:
http://www.jobseeker.com.au
of
http://www.mycareer.com.au

Een Engelse vriendin van me werkt al langer in Australie als social worker, ik kan haar vragen wat ze heeft moeten doen om daar te kunnen werken. Laat maar weten. Maar volgens mij niet veel bijzonders, er is bijvoorbeeld geen aparte registratie voor 'social workers' zoals er is voor verpleegkundigen. Zij is via een 'recruitment' bureau in Australie aan een baan gekomen. Ik kan me wel voorstellen dat je een Academic IELTS test moet doen om je niveau van Engels aan te tonen dat zou je bij de Australian College of Social Workers na kunnen vragen waarvan Moira hierboven de website heeft gezet.

Ik heb ook connecties bij NT Health in Darwin, mocht je daar aan de slag willen dan kan ik eens rondvragen.

Groetjes
Moira
Reisexpert
» 16 feb 2012 08:03
de website doet het inderdaad weer. Ik zie dat ze inderdaad geen registratie kennen in Australie. Ik zelf woon in Nieuw Zeeland daar is die registratie wel nodig. Ik weet wel dat het niet echt een probleem moet zijn om daar een baan te vinden. Hier in Nieuw Zeeland is er ook een chronisch tekort aan social workers. Ik heb zelf gekeken naar de opleiding hier.
wherearewe
» 16 feb 2012 11:19
Wat ontzettend fijn dat jullie reageren! Fijn om te horen dat er voor social workers werk te doen is. Nu mijn engels bijschaven maar dat moet geen probleem zijn als ik er woon. Het is nog even wachten of wij eerst naar perth gaan en dan naar darwin of gelijk door naar darwin. Dan kan ik de tips van je vriendin zeker goed gebruiken kim!

Bedankt voor de websites moira en kim! Ik had deze nog niet gevonden. Als jullie nog meer te binnen schiet of mensen kent die daar wonen/werkzaam zijn hou ik mij aanbevolen!

Groetjes!
Kims
Reisexpert
» 16 feb 2012 14:17
Hi,

Ik zal eens rondvragen. Laat ik het je weten.

Wij denken er zelf over om vanaf juni weer in Darwin te gaan werken voor een tijdje, zou grappig zijn als jullie daar dan ook zijn. En daarvoor zijn we in WA :)

Wanneer gaan jullie?

Groetjes
wherearewe
» 18 feb 2012 21:00
Hey Kim,

Als het goed is horen wij deze maand of alles door gaat. Dan zouden we tot ongeveer januari in Perth zitten
en daarna voor langere tijd in Darwin. Je kan mij vast nog meer tips geven. Laten we elkaar op de hoogte houden!

Groetjes
Kims
Reisexpert
» 20 feb 2012 19:51
Ja, leuk!

Realiseerde me opeens dat een goede Nederlandse vriendin in Darwin ook 'social worker' is en in de psychiatrie werkt. Ik zal haar eens mailen.

Stuur maar een PB als je meer weet.

Groetjes
micky45
» 08 mar 2012 01:42
Hee Kim,
Ik ben ook Mental health nurse, in Melbourne.Ik werk op de acute ward in The Alfred. Dit is mijn eerste werkervaring in Oz en eerlijk gezegd valt het me tegen!
Veel papierwerk( onnodig en dubbel)weinig contact met patienten maar het allerergst vind ik de minimale patientenrechten.
Jij bent enorm ervaren en ik vroeg me af of dit representatief is voor Mental health care in Oz.
greetz, Micky
Sylvvia2oz
» 24 apr 2013 00:47
Hallo!
Wat fijn zeg eens iets positiefs te lezen over SPH/social work in Oz.
Ben bezig me te verdiepen met emigreren, skilled visa, met basis van SPH en 5 jaar werkervaring in de (kinder/jeugd) psychiatrie.
Tot nu toe veel negatiefs; niet 1op1 vergelijkbaar, geen reden tot toezegging visa, bijscholing nodig etc.....
Ben erg benieuwd naar inhoud van werk wat gedaan wordt, hoe makkelijk/lastig het is om met social work aan de gang te gaan etc.
Alvast ontzettend bedankt!!!
Rebec
Reisexpert
» 24 apr 2013 19:15
is het makkelijk om vrijwilligerswerk te krijgen op het gebied van Social Work? Ik zit nu in mijn afstudeerfase en wil in september naar Australië vertrekken. Het lijkt me leuk om veel vrijwilligerswerk te doen (zeker in de gehandicaptenzorg).
Werken zal er wel niet inzitten voor 2 of 3 maanden. is een te korte periode.
Kims
Reisexpert
» 25 apr 2013 04:26
Hi Sylvia,

Hoe ben je het aan het aanpakken? Met behulp van een emigratiebureau?
Sylvvia2oz schreef:Tot nu toe veel negatiefs; niet 1op1 vergelijkbaar, geen reden tot toezegging visa, bijscholing nodig etc.....Ben erg benieuwd naar inhoud van werk wat gedaan wordt, hoe makkelijk/lastig het is om met social work aan de gang te gaan etc.
Het is inderdaad niet vergelijkbaar en dat is waar het moeilijk wordt. Ben benieuwd of het je gaat lukken om zo binnen te komen.

Hoe makkelijk of lastig het is om hier aan de slag te gaan als social worker in de psychiatrie is van ontzettend veel factoren afhankelijk. Hoe goed is bijvoorbeeld je Engels, heb je al ervaring in het buitenland? In steden is het aanzienlijk moeilijker om dit soort banen te vinden dan wanneer je naar kleinere plekken gaat of gebieden waar veel vraag is naar "mental health professionals". En vaak geldt "de doorzetter wint". Als je eenmaal hier aan de slag bent of Australische ervaring hebt wordt het allemaal een stuk makkelijker.

Ook qua inhoud kan het enorm verschillen per werkplek, maar over het algemeen worden "social workers" ingezet op psychiatrische afdeling maar dan werkzaam als echte "social work" positie niet meewerkend in de acute zorg zoals je in NL teams hebt die bestaan uit zowel verpleegkundigen als maatschappelijk werkers. In "community mental health" werken social workers over het algemeen wel weer in vergelijkbare posities als verpleegkundigen als "case managers", maar dit verschilt ook weer per plek. Ook heb je veel NGO's die social workers hebben zoals het Rode Kruis, Safe the Children etc etc.

Succes met alles, ben benieuwd hoe het je zal vergaan!
Kims
Reisexpert
» 25 apr 2013 04:36
Rebec schreef:is het makkelijk om vrijwilligerswerk te krijgen op het gebied van Social Work? Ik zit nu in mijn afstudeerfase en wil in september naar Australië vertrekken. Het lijkt me leuk om veel vrijwilligerswerk te doen (zeker in de gehandicaptenzorg).
Hi,

Misschien is het een idee om bij NGO's aan te kloppen? Vrijwilligerswerk als social worker in ziekenhuizen etc wordt eigenlijk niet echt gedaan voor zover ik weer, mits je misschien plekken kent waar je mee zou kunnen lopen tijdelijk.

Groetjes
Rebec
Reisexpert
» 26 apr 2013 20:08
Goed idee! Zal er eens op gaan zoeken!
Mauddl
» 12 okt 2016 21:05
Hallo allen,

Ik weet dat dit forum al van een tijd geleden is en waarschijnlijk niemand dit leest, maar voor het geval dat: ik zoek een sociaal werker in het buitenland. Weten jullie iemand waarmee ik contact op kan nemen? Het is voor een interview over de werkomstandigheden/doelen, visies/verschillen tussen buitenland en Nederland etc.

Ik hoop dat toch heel misschien iemand dit leest.

Mvg,
Maud
Gerelateerde onderwerpen
Work and holiday visum documenten Australië?
Bakpakken Australie - work visa - vervoer
meerdere keren in en uit Australie met work-travel-visa?
Vraag omtrent mijn Australië Work & Holiday VISA (417)
Werken als Social worker Australia
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten