Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Route westkust Australië

CorM
» 15 jan 2011 22:07
Mij valt op dat de trip langs de westkust van Australië vaak van Perth naar Darwin wordt gemaakt. Wij wilden juist in Darwin beginnen. Heeft Perth - Darwin voordelen?
B.V.D. voor reacties!
CorM
Kims
Reisexpert
» 16 jan 2011 06:53
Hoi Cor,

Het ligt eraan wanneer je reist, de route heeft geen voordeel de ene of de andere kant op. Het slimste is om met de seizoenen mee te reizen. Hou er rekening mee dat tussen oktober en april het in de tropen heet, benauwd en niet echt prettig is om rond te reizen. Daarnaast is er grote kans op moessonregens tussen november en maart, die de wegen kunnen overstromen en ervoor kunnen zorgen dat je beperkt bent in waar je heen kunt gaan.

En van half juni tot half juli hebben kinderen in het tropische noorden hun grote vakantie, veel mensen gaan dan camperen in het noorden waardoor het overal drukker kan zijn.

Het kan zijn dat het via verhuurbedrijven duurder is om van Darwin naar Perth te rijden of andersom, omdat ze dan auto's teveel hebben op een bepaald punt. Dat kan ook een overweging zijn bij het kiezen van de route.

Wanneer gaan jullie?

Groetjes
CorM
» 16 jan 2011 11:39
Dag Kim,

Bedankt voor de informatie. Wij wilden in sept./okt. de reis maken. Om die reden dachten wij in Darwin te beginnen. Dan zijn we de hoge temperaturen en de regen voor.
In 2008 zijn we van Brisbane via Melbourne naar Alice Springs gereden. Daar waren we in oktober. Warm, maar goed te doen.
We hebben toen de reis via Dutch Down Under geregeld, maar die reisorganisatie is failliet gegaan. Ik wilde nu in eerste instantie proberen alles zelf te regelen. Moet toch lukken, of.....? Als je tips hebt, houden we ons aanbevolen.

Hartelijke groeten,

Cor
Kims
Reisexpert
» 16 jan 2011 15:43
Hoi Cor,

Dat moet zeker lukken. Alles goed te doen via internet etc. Als je in die periode gaat, zul je absoluut geen probleem hebben op campings/accomodatie/tours/wildcamperen etc. Dan zijn de massa's toeristen al vertrokken en hoef je niet veel vantevoren te boeken. Wij gaan altijd op de bonnefooi en dat komt altijd goed.

September/oktober in de tropen is wel al de periode die ze de 'build up' noemen, omdat de luchtvochtigheid flink toeneemt en het daardoor erg warm en benauwd aanvoelt. Niet te vergelijken met dezelfde maanden in het zuiden. Het kan regenen, maar zal niet zo regelmatig zijn als in de 'wet season' (december - maart). Mocht je de mogelijkheid om iets eerder te gaan, zou ik dat zeker overwegen. In de tropen zijn de meest aangename maanden tussen mei en augustus, de winter of de 'dry'.

Veel plezier met het plannen van de trip! ^O^
CorM
» 16 jan 2011 16:02
Hartelijk dank, Kim!!

Groeten, Cor
Kims
Reisexpert
» 21 jan 2011 10:48
Hallo Cor,

Heb je mijn email gehad via de site?

groetjes, Kim
CorM
» 22 jan 2011 12:28
Hallo Kim,

Bedankt nogmaals voor je betrokkenheid bij onze reis. Wat je precies bedoelt met de mail via je website ontgaat me even, maar dat komt zeker door mijn leeftijd!! (70, niet verder vertellen, hoor)

Wij zien momenteel door de camper-biomen het bos niet meer. Er zijn zoveel types en dito prijzen. Gisteren waren we bij Barron Travel en daar hebben ze maar één model in de aanbieding: Kea, prijs: 345,00 dollar per dag!! Toen ik het woord "wicked" liet vallen ontplofte ze bijna.
Maar goed tussen Wicked en Kea moet toch ergens een voor ons geschikt type te vinden zijn?!

Wij willen graag twee bedden (indoor) en enige "luxe" zou ook niet gek zijn. Niet dat we verwende schepselen zijn, maar toch....! Een camper waar je kruipend naar binnen moet heeft niet onze voorkeur.

Mag ik je nog eens om advies vragen?

Bij voorbaat HEEL HARTELIJK DANK!!!!

Groeten, Cor
Kims
Reisexpert
» 23 jan 2011 03:59
Hallo Cor,

Natuurlijk kan ik je de informatie geven die ik kan vinden over campers, it's a pleasure :) .
Hoe dan ook is het waarschijnlijk een prijzig grapje, maar $345 per dag is crimineel... Ongelofelijk! Hebben jullie al besloten wat voor soort camper jullie willen? De 4WD campers zijn over het algemeen niet echt luxe omdat ze in een 4WD auto moeten passen en die niet ruim en groot kunnen zijn.

Ik zou als ik jullie was eens rondkijken op het internet en direct boeken via de verhuurbedrijven of vergelijkingssites, dan scheelt het de kosten van de reisadviseurs en extra's. Deze sites heb ik gevonden die opties geven voor verschillende voertuigen met verschillende verhuurbedrijven. Ik zou een aantal quotes op de websites vergelijken en dan het verhuurbedrijf opzoeken wat de beste quote via de vergelijkingswebsites heeft, misschien dat het via hun eigen website nog goedkoper is.

http://www.aussiecampervans.com/

http://www.campervanhiresalefinder.com.au/

http://www.campervanhireaustralia.com.au/

En dit is een Nederlandse site die ik gevonden heb is: http://www.aussierental.nl/. Het kan gemakkelijker zijn qua taal, maar ook duurder omdat er een tussenpersoon tussen zit.

Dit is de mail die ik je had gestuurd via de site:
Hallo Cor,

Ik zat nog na te denken over de timing van jullie trip en had het er met vrienden hier in Australie over. September/oktober is echt laat om die route te rijden. Het is dan al heet en plakkerig. Vooral als jullie in de Kimberley dingen zouden willen zien en doen (er zijn veel wandelingen in de schitterende kloven), is het dan al te warm. Het zou natuurlijk kunnen dat jullie een koele periode krijgen door bepaalde weersomstandigheden, maar over het algemeen is het dan al benauwd en heet. Wij waren in augustus op de Gibb River Road en toen wij richting Broome reden begon het al op te warmen en werden de nachten warmer, de luchtvochtigheid begon duidelijk te stijgen. In oktober waren we in Karijini National Park (aanrader) waar het toen heerlijk was, maar een paar dagen later toen we in Millstream National Park waren, was het 42 graden in de schaduw.

Een maand of 2 eerder zou heel veel schelen en jullie trip aanzienlijk aangenamer en leuker maken!

Groetjes, Kim
Hopelijk is de informatie nuttig. Veel succes ermee!
^O^
Kim
johnwgoessens
» 27 jan 2011 12:31
Dag Cor! Geen idee of dat voordelen biedt. Wij starten ook in Darwin en gaan dan via de Gibb River Raod naar Broome.

John
Jeannette Verduin
» 19 jun 2011 15:43
hallo Cor,
Leuk die discussie op internet over jullie plannen.
Wij willen ook gaan reizen, zelfs nog later, beginnen 29 oktober. Het is een risico maar we kunnen goed tegen de warmte, zijn 4 jaar geleden dwars door het midden van Australie gereden.
Wij hebben en 4wd gehuurd bij Pacific Island in Eindhoven, prima organisatie en geweldige service. We reizen 4 weken door het noorden naar Broome, hopelijk via de Gibb en dan stappen we over op een gewone 2wd van Apollo en reizen nog een aantal maanden verder naar het zuiden via Perth.
We zijn vaak gewaarschuwd dat het heet is en dat er regen kan vallen met bakken tegelijk. We hebben de reis nu geboekt en we kijken wel, kan altijd nog een alternatief zoeken. we hebben afgezien van de 4wd en de vluchten alles geregeld via internet en dat was de vorige keer ook prima bevallen. De rest doen we ter plekke. Misschien hebben jullie alles al geregeld maar ik vond het toch leuk om te reageren op jullie berichtje.
Tigelaar
» 04 mar 2012 17:00
Beste Jeanette,
Ik vroeg me af of jullie al terug zijn (of wellicht onderweg dit forum misschien ook lezen) en wat jullie ervaring is geweest.
Ik las dat jullie alleen van Darwin naar Broome een 4wd hebben gehuurd en van Broome naar Perth een 2wd. Is dit aan te raden, of hebben jullie hier spijt van?
Beste Kim en Cor, wellicht dat jullie het antwoord op deze vraag ook weten? Is de reis van Broome naar Perth ook goed te doen met een 2wd of mis je dan heel veel moois?
We schrikken namelijk nog al van de prijs voor de huur van een 4wdcamper in vergelijking met een "gewone" camper.
Tevens hebben wij ook hetzelfde "probleem" voor wat betreft de reisperiode. Wij gaan aankomende oktober reizen en kunnen pas half oktober in Darwin starten. (of we moeten Darwin overslaan en meteen naar Broome gaan om vanuit daar naar beneden te reizen.) Jeanette, was is jullie ervaring geweest met in oktober reizen in het noorden?
groetjes Dorien
Kims
Reisexpert
» 05 mar 2012 02:07
Hi Dorien,

Je kunt inderdaad van Broome naar Perth met een 2WD, dan zul je minder missen dan in de Kimberleyregio. Er zijn dan wel nog veel mooie dingen die alleen met de 4WD bereikbaar zijn, maar ook veel dingen die je met 2WD kunt zien. Ligt er ook aan hoeveel tijd je hebt.
Deze posts heb je vast al gevonden, maar daar staat ook info op mbt 4WD:
4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html en
route-darwin-perth-t9603.html

Oktober is, zoals gezegd, echt heel laat. Het afgelopen jaar was het bloedheet en benauwd met al regelmatige regens in die maand. Je kunt dan meestal nog wel de Kimberley in (soms ook niet trouwens), maar het is zoveel minder leuk en aangenaam dan wanneer je eerder zou gaan. Aan de andere kant, als je tegen de hitte kunt, is het wel een van de mooiste stukken Australie die ik ken...
Het voordeel van Broome rond die tijd is dat het net zo heet is, maar door de zeebries voelt het een stukje koeler.

Succes met de voorbereidingen!
Tigelaar
» 10 mar 2012 13:38
Beste Kim,

Dank voor je reactie! Zou ik nogmaals van je ervaring gebruik kunnen maken? Zou je aan kunnen geven of een 4wd die vrij groot is, zoals deze: http://www.4wdcampersaustralia.com/4wdcheapa.php ook te doen is op gibb river road? Deze is namelijk een stuk goedkoper, waardoor het iets beter uitkomt met ons budget :-)

Overigens is het gelukt mijn verlof iets te vervroegen, waardoor we nu 3 week september al in Darwin kunnen zijn....scheelt toch weer een week...

Mocht bovenstaande camper toch echt niets zijn, dan hebben we twee opties qua budget. Zou jij je advies daarover kunnen geven?
- optie1: 4 weken een 4wd huren voor darwin - perth, waarbij we dus korter de tijd hebben
- optie 2: 1,5 week een 4wd huren voor darwin - Broome en dan een 2wd voor 5 a 6 weken, waarbij we dus langer de tijd hebben, maar vervolgens niet op unsealed roads kunnen....

dankjewel alvast!

groetjes!
Kims
Reisexpert
» 10 mar 2012 13:55
Hi,

Fijn dat je wat eerder kunt gaan, scheelt inderdaad weer iets.

Die huurcamper zie je vrij veel off road. Het is een lichte 4WD met een zware opbouw. Op zich zijn ze vrij goed, alleen door de (te?) zware opbouw kan het nog wel eens voor problemen zorgen. We hebben de Apollo versie regelmatig langs de weg zien staan, maar met kleine problemen zoals lekke banden, accu's die losraakten en soortgelijke zaken.

Aangezien je laat in het seizoen gaat is de kans groot dat de 'grader' de weg aardig glad heeft gemaakt of in ieder geval minder hobbelig dan als de weg net open is. De Gibb River Road is vrij gemakkelijk 'off road'-en en niet echt 4WD-en. Mits je naar de Mitchell Falls wil gaan, maar dan moet je meer tijd hebben en er rekening mee houden dat dat echt een hele zware tocht is. Mocht je echte 4WD treks gaan doen door ruigere gebieden, hou dan rekening met het hoge zwaartepunt van de auto en de hoogte. En laat zeker de bandendruk wat zakken op de Gibb (30PSI), dan is het minder zwaar voor de auto en jullie zelf ;)

Als ik jullie was zou ik deze camper nemen als het zoveel scheelt in prijs. En als alternatief zou ik optie 2 nemen, maar dan misschien minimaal 2 weken van Darwin naar Broome. Anders is het wel erg kort.

Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Succes ermee!
Gerelateerde onderwerpen
Route Australie Westkust en Zuidkust december 2009
Westkust Australië
Westkust Australie
Westkust
Route Australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten