Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Route Outback - 5wk

aliceontherocks
» 12 mar 2012 20:53
Hallo allemaal! Na 5 maanden studeren in Sydney wil ik vanaf begin december 2012 graag 5 weken backpacken door Australië. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en hoe ik alles moet organiseren omdat ik nog nooit eerder heb gebackpackt.. Sommige mensen raden mij daarom aan om via Sydney langs de oostkust naar Cairns te reizen. Op zich lijkt me dit prima, maar de outback trekt mij toch wat meer. Ik bedacht deze route:

Sydney – Brisbane – Alice Springs – Darwin
Vanuit Sydney een stukje langs de oostkust reizen naar Brisbane om vervolgens naar Alice Springs te gaan en de outback te verkennen. Vervolgens wil ik via Alice Springs naar Darwin reizen, mijn eindbestemming.

Tijdens mijn route wil ik genoeg tijd hebben om iedere stad en de omgeving te verkennen, is dit haalbaar? En hoe kan ik het beste van de ene stad naar de andere stad reizen?

Omdat ik alleen reis is een auto huren niet echt een optie. Wellicht dat ik t.z.t. andere mensen ontmoet om samen een auto mee te huren, maar omdat ik in de eerste instantie alleen reis vraag ik me af hoeveel busritten/treinreizen door Australië ongeveer kosten en of dit, gezien mijn route, een goede manier is om die grote afstanden te overbruggen.

Wat denken jullie; is mijn route haalbaar of ben ik nu echt te enthousiast bezig? Mocht ik met dit idee teveel hooi op mijn vork nemen dan kan ik er natuurlijk altijd nog voor kiezen om Darwin achterwege te laten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Erik
Site Admin
» 13 mar 2012 08:38
De route die de meeste mensen afleggen is inderdaad via de oost-kust. Jij hebt "maar" vijf weken waardoor je goed moet plannen wat je wilt zien. De outback is inderdaad wel iets unieks en zeker in de omgeving van Darwin, met alle speciale parken. De afstanden zijn ook enorm. Dus wanneer je van Brisbane naar Alice Springs wilt kun je het beste vliegen. Ik heb er even een autoroutekaart bijgepakt met afstanden tabel.

Syndey - Brisbane = 998 km
Brisbane - Uluru (vlakbij Alice Springs) = 2290 km
Alice Springs - Darwin = 1494 km

Je legt dus bijna 1000 km per week af alleen maar om er te komen (als je het met de auto zou doen). Door te vliegen kun je tijd winnen en misschien is het nog goedkoper ook. Sydney Brisbane kun je prima met de bus doen en van Alice Springs naar Darwin zijn ongetwijfeld tours die deze route rijden (al gaan de meeste volgens mij precies de andere kant op).
aliceontherocks
» 13 mar 2012 14:11
Bedankt voor je reactie! Ahh wat een afstanden! Vliegen naar Alice Springs lijkt mij nu ook de beste optie. Hoe valt dat trouwens het beste te regelen? Zou ik dat gewoon tegen die tijd zelf in Australië kunnen boeken of is het beter om zo’n ticket ruim van te voren te kopen? Als ik nu tickets voor dec 2012 online bekijk zie ik dat ze rond de 380 – 500 euro kosten.

En weet je toevallig ook hoeveel geld ik ongeveer achter moet houden voor al dat reizen met, bijvoorbeeld, de bus/tours? Ik kan het namelijk ook niet al te gek maken met mijn schamele studentenbudgetje, hehe :)

Ik zou natuurlijk ook altijd nog gewoon vanuit Sydney naar Alice Springs kunnen vliegen en Brisbane achterwege laten. Dan heb ik net wat meer tijd en zou ik ook meer tussenstops kunnen maken tussen Alice Springs en Darwin bijvoorbeeld.
Reismeis
Reisexpert
» 13 mar 2012 19:29
Als ik mocht kiezen.. koos ik voor Alice Springs en Darwin in plaats van Brisbane.. Maar dat is heel persoonlijk. In Brisbane en omgeving heb je de prachtige kust en fantastische eilanden. In Alice Springs en omgeving heb je natuurlijk Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon, kameel rijden.. Nee, ik wist het wel! Hou je er wel rekening mee dat het in december bloedjeheet is in Central Australia?

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... -si20.html Het is voor de Aboriginals een heilige plek, zij hebben liever niet dat je de rock gaat beklimmen. Ik ben er destijds een klein stukje opgeklommen en ben daarna met een groep eromheen gelopen (o.a. rotstekeningen en een herdinkingsplaque voor een ieder die op of bij Uluru is verongelukt). Een aanrader!

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... -si17.html Fantastische tocht!

http://www.theolgas.com.au/sites/default.asp Heel bijzonder!

Je kunt nu al wel vliegtickets kopen via internet, als je in het bezit bent van een visapas. Bekijk ook het aanbod van verschillende luchtvaartmaatschappijen. Wij hebben vorig jaar met Virgin Blue gevlogen en ook al was dat veruit de voordeligste, het is ons prima bevallen. Ik heb ook vaak met Qantas gevlogen en dat is echt uitstekend. Houd er wel rekening mee dat, als je een binnenlandse vlucht boekt, je even goed moet kijken naar het bagagegewicht! Vaak mag je bij een internationale vlucht méér kilo's meenemen dan op een binnenlandse vlucht. Vergeet niet tijdig je toeristenvisum aan te vragen! Dit kan online: http://www.eta.immi.gov.au/

Wat voor tours/busreizen wil je exact gaan doen? Van stad naar stad met een coach, of excursies? Het loont vaak wel om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken en wellicht heeft je hostel tips of zelfs aanbiedingen voor je. Ik denk dat je de prijzen wel ongeveer kunt vergelijken met Nederland (maar misschien heb ik het mis en komt iemand mij verbeteren?). Schrijf voor jezelf eens op welke excursies je in ieder geval wilt doen en zoek op Google wat ze gemiddeld kosten. Bereken ook eens voor jezelf wat je ongeveer per dag kwijt zal zijn aan slaapplaats, maaltijden enzovoorts. Dan heb je eerst een beeld. Bedenk wel dat je meestal meer uitgeeft dan wat je had begroot.

Hier kun je informatie vinden over het reizen met de trein in Australië. Houd er rekening mee dat het reizen met de trein errug lang kan duren.. Voor bijna hetzelfde of iets meer geld kun je met het vliegtuig. Het is echter wel een hele ervaring om door het land te treinen!
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si8.html
aliceontherocks
» 14 mar 2012 17:18
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik zeker wat aan! Mijn idee is nu sowieso om vanuit Sydney naar Alice Springs te vliegen. De kust is inderdaad ook mooi maar ik ben niet echt een 'strandmens', dat heb ik na een paar keer ook wel gezien. Na Australië ga ik ook nog een tijdje naar Thailand dus daar zie ik vast ook nog genoeg strand.

Ik weet nog niet precies welke tours ik wil gaan doen, dus daar zal ik nog even goed naar kijken! Sowieso eentje in de omgeving van Ayers rock. Ik kan niet al teveel tours doen, kost namelijk best wat geld. Met busreizen bedoelde ik eigenlijk ook meer vervoer om van A naar B te komen, bijvoorbeeld wanneer ik vanuit Alice Springs noordwaarts naar Darwin vertrek.

Dat het in december super heet gaat worden, daar had ik nog niet helemaal bij stilgestaan, maar dat is natuurlijk wel zo! Ik hoorde ook dat het in die tijd heel veel kan regenen, vooral bij Darwin in de buurt. Daar zal ik dus ook rekening mee houden..
ketting
Reisexpert
» 15 mar 2012 11:26
Hou er in je planning rekening mee dat er tussen Alice Springs en Darwin eigenlijk "niets" is. Omgeving van Alice Springs en Darwin zelf wel natuurlijk maar voor het stuk ertussen zou ik niet meer dan een paar dagen uittrekken.
Francine
Reisexpert
» 16 mar 2012 09:10
December is voor Darwin e.o. zeker niet de beste maand. Het is er superheet en bovenal supervochtig waardoor het heel, heel benauwd is. Een leuke ervaring en na een tijdje went het echt wel, maar hou er wel rekening mee. Als je echt een grondige hekel hebt aan benauwde zomerdagen, dan is Darwin niet echt de plek waar je wilt zijn in december.
Tegen eind december en dan in januari neemt de regenkans enorm toe en kun je echt flinke regenbuien krijgen. Je eindigt in Darwin, zeg je, hou er dus danig rekening mee!
Is het voor jou ook een optie om van Sydney naar Darwin te vliegen en daar dus te beginnen? Dan zou je vervolgens met de auto/bus/trein/tour naar Alice kunnen reizen, daar een tour doen naar Uluru. Vervolgens zou je weer met auto/bus/trein/tour verder richting het zuiden kunnen trekken en bijvoorbeeld v.a. Adelaide of Melbourne naar Thailand kunnen vliegen. Vluchten vanaf die grote steden zullen zeker niet duurder zijn dan vanaf Darwin (ook al ligt dat dichterbij).
In december en januari is het in het zuiden juist erg lekker weer.
Gerelateerde onderwerpen
Route haalbaar in 3 maanden?? Oostkust, Outback, Great Ocean
kleding outback
Via outback of oostkust naar Cairns?
Outback tour: advies duur + organisatie
Sydney - Melbourne - Tasmanie en outback in 1,5 maand?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten