Hi,
Het ligt er helemaal aan wat jullie willen. Wij houden erg van 4WD-en om op de meest afgelegen plekjes te komen, dus zowel in de Kimberley als aan de westkust. Maar in de Kimberley is een 4WD zeker een must inderdaad. Qua tijd ligt er ook aan wat jullie willen zien, doen en hoe jullie willen reizen. Wij willen liever minder dingen goed zien of doen, dan veel dingen half.
Ik zou in elk national park zeker een paar dagen blijven, elk park heeft bijzondere dingen te bieden. Kakadu is gigantisch en je kan er zo meer dagen doorbrengen, zeker als je een 4WD hebt en afgelegen plekjes kunt bezoeken. Litchfield is relatief klein, twee dagen daar is leuk en genoeg. Katherine Gorge is mooi voor een dag. Keep River National Park zeker een aanrader voor op z'n minst 1 nacht. Een Lake Argyle cruise is erg leuk en de camping ligt mooi. Op de Gibb River Road kun je weken doorbrengen inderdaad, maar een week is wel het minste. Als jullie naar de Mitchell Falls willen, zou ik er zeker 3 dagen aan vastplakken. Derby zou ik overslaan, heeft niet zoveel te bieden. Broome daarentegen is een mooi plekje voor een paar dagen. Cape Leveque is ook een paar dagen waard. Tussen Broome en Port Hedland vonden wij Barn Hill Station (90 km ten zuiden van Broome) een leuke plek om te camperen en Cape Keraudren is erg mooi aan/op het strand. Karijini heeft genoeg wandelingen voor 2-4 dagen en is erg divers. Millstream is een optie, maar zou ik overslaan mochten jullie in tijdnood komen. Cape Range bij Exmouth daarentegen is een echte must, zoals gezegd. Coral Bay is toeristisch, maar leuk. Point Quobba bij Carnarvon is mooi voor een paar nachten, Carnarvon zelf niet echt bijzonder. En natuurlijk is het schiereiland bij Shark Bay erg mooi, Monkey Mia is daar onder andere waar dolfijnen worden gevoerd. Wel grappig, maar ook erg toeristisch. Mochten jullie dan nog een 4WD hebben, dan is het Francois Peron NP ten noorden van Denham schitterend. En dan heb je de meest spectaculaire natuurhoogtepunten wel gehad. De Pinnacles zijn grappig voor een bezoek en de nieuwe Indian Ocean Highway is erg mooi van Jurien Bay naar Lancelin. Ik zou waarschijnlijk het merendeel van mijn tijd in het noorden doorbrengen omdat het zo mooi en spectaculair is met heel veel te zien.
Natuurlijk zijn er nog veel meer plekjes, maar aangezien jullie 6 weken hebben zijn dit wel de hoogtepunten. Komt aardig overeen met Jeroen en Anita's planning.
Wanneer je met een 4WD op pad gaat, hou er rekening mee dat je op ruigere wegen je bandendruk laat zakken. Normaal heb je het meestal op 38-40 PSI, off road kun je ze laten zakken tot 25-30 PSI voor meer comfort en het is beter voor je auto, en op het strand zelfs 15-20 PSI als het erg mul zand is. Je kunt een klein bandendrukmetertje kopen voor $10 bij alle autozaken en je banden weer oppompen bij benzinestations.
Rijdt voorzichtig en bij voorkeur niet 's nachts dan zijn de meeste dieren actief. Als je op een wasbordweg komt (corrugation) met relatief kleine hobbels, helpt het om eerder harder dan zachter te gaan. Je zult merken dat als je harder dan 60 km/u gaat, dat het een stuk comfortabeler is dan eronder. Mochten de hobbels hoog zijn (zoals waarschijnlijk op weg naar de Mitchell Falls), dan is het slimmer om langzamer te rijden zodat je auto niet onder je uit elkaar valt... De route zoals hierboven is niet afgelegen, zelfs zeer populair van mei - augustus. Je hoeft dan ook niet bang te zijn om geen hulp te kunnen krijgen, de Australiers zijn erg behulpzaam en aardig. Maar mocht je afgelegen gebieden ingaan zoals bepaalde ruige tracks in het Gregory National Park, is het slim om iemand te laten weten wanneer je gaat en wanneer je verwacht terug te zijn. Buiten de stadjes (en soms niet eens dan) in het noorden zul je geen bereik hebben met je mobiele telefoon.
Ik ken alleen de standaard 4WD huurbedrijven zoals Apollo en Britz, maar die zijn niet goedkoop.Geen idee wat een goedkopere optie zou kunnen zijn. Wij hebben onze eigen 4WD. Misschien een idee om wat rond te zoeken op het internet. Helaas reizen jullie in het hoogseizoen dus zullen prijzen overal pittig zijn.
Hou de 'road conditions' in de gaten. Het heeft dit jaar zo ontzettend veel geregend in het tropische noorden, dat veel wegen nog afgesloten zijn tot het water is gezakt, onder andere de Gibb River Road. De Gibb is meestal een van de laatste wegen die geopend wordt.
Op deze site kun je zien welke wegen open zijn:
http://standards.mainroads.wa.gov.au/NR ... ions.asp?1
Als je nog meer vragen hebt, laat maar komen! Veel plezier met de voorbereidingen. Hopelijk heb je wat aan mijn tips!
Groetjes