Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Rondreis oost-europa met de auto

Leenh
» 26 jul 2017 16:31
Heyy

Wij zouden graag volgende zomer rondreizen in oost-europa met de auto. Heeft er iemand tips voor mooie natuur en dorpjes (geen grote steden) in Roemenie, Servie, Bosnie, Hongarije, Slovenie en Kroatie?

Alvast bedankt!
Reismeis
Reisexpert
» 27 jul 2017 23:46
Slovenie is een prachtig land!! Enkele aanraders: het meer van Bled, het meer van Bohinj, vintgar gorge, Soca Valley (vanuit Kobarid wandelen naar Slap Kozjak). Wij stonden op Camp Smlednik. Hier kun je meer info over het land vinden: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/slovenie/
Voor Hongarije kan ik je het stadje Pecs aanraden. Wij verbleven in het zuiden, we vonden het daar erg droog en dor, zeker vergeleken met Slovenie. De overige landen heb ik niet bezocht.
Ralph
Reisexpert
» 28 jul 2017 22:07
Wat hebben jullie tot op heden zelf voor route in gedachten?
Leenh
» 30 jul 2017 10:38
Eerst een tussenstop in Duitsland bij de grens van Polen.
Daarna
2. Szczepanowice, Małopolska, Polen
3. Nyzhnje Selyshche, Zakarpats'ka oblast, Oekraïne
4. Sângeorz-Băi, Județul Bistrița-Năsăud, Roemenië
5. boedapest, Hongarije

En verder gaan we wss naar kroatie, Slovenie en mss Bosnie

En bedankt voor de tips over Slovenie
Ralph
Reisexpert
» 30 jul 2017 13:08
Krakow:
Dag 1) Zoutmijnen in de ochtend, laten afzetten bij Kazimierz voor lunch, Schindlers museum voor de middag
Dag 2) Krakow zelf, free walking tour en erna zelf in het centrum/Kazimierz rondlopen
Dag 3) Auswitsch

Nowa Prowincja leuke bar in het touristische centrum
Kazimierz centrale plein met allemaal eet tentjes en een paar leuke kroegen
Kazimierz Restauracja Nolio heeft lekker eten
menasil
Reisexpert
» 31 jul 2017 08:34
Is Szczepanowice je standplaats of ben je flexibel daarin?
Ik ben zelf in regio Malopolska geweest, meeredere keren naar Krakow, meerdere keren naar Zakopane inTatra nationaal park en ik heb ook een keer een tour gedaan door de regio met een prijsvraag die ik had gewonnen. Toen leuke dorpjes bezocht op het platteland.

Ik zou in eerste instantie mij concentreren op Krakow en omgeving; deze stad heeft veel te bieden en is erg mooi. Ik zou ook zeker niet Wawel overslaan bij een bezoek aan Krakow. De eerste keer Krakow heb ik zelf drie volle dagen en een halve dag besteed waarbij ik de eerste volle dag inderdaad Kraków inclusief Kazimierz heb verkend, de tweede dag naar Auschwitz ben gegaan en de derde dag de zoutmijnen heb gedaan. Sluit me dus aan bij de suggesties van @Ralph behalve bij eentje, daar moet je even opletten: suggestie om 's middags Schinlders museum te doen, kan niet altijd. Maandagmiddag is een lastige dag. Ze zijn weliswaar om 16:00 dicht in het toeristenseizoen (april t/m oktober) maar 1,5 uur van te voren sluiten ze vaak de kassa al (en die tijd heb je ook wel echt nodig om het allemaal goed te bekijken. Elke eerste maandag van de maand is het museum sowieso om 14:00 gesloten en in de wintermaanden ook. Het museum is op maandag wel gratis maar er is een gelimiteerd aantal tickets beschikbaar.
Beter kun je zo'n bezoekje dus plannen op een andere dag als je gaat combineren met de zoutmijnen. Free Walking Tour is handig, dan heb je binnen een beperkt tijdsbestek veel informatie over de stad. Maar Krakow is ook makkelijk zelf te navigeren. Te starten bij de Barbican via de koninklijke route naar Wawel (kasteel en kathedraal).

Zelf kan ik het nationaal park in het Tatra gebergte aanraden (Zakopane en omgeving) waar je mooie wandelingen kan maken en kan genieten van de natuur.

Vanuit Duitsland richting Malopolska kun je wellicht onderweg Czestochowa doen voor Jasna Gora, een fantastisch klooster met een verhaal.

Qua dorpjes/minder bekende plaatsen heb ik de volgende dingen bezocht in en rondom Krakow:
- Tyniec, een trappistenklooster
- Wadowice, hier kwam de paus Johannes Paulus II vandaan. De kerk aan het plein staat naast zijn voormalig geboortehuis en staat volledig in het teken van hem en er zijn ook wat musea. Ook kun je hier een bekend cakeje eten: kremówka. Dit zou het lievelingsgebak zijn van de paus en wordt ook wel pausgebakje genoemd.
- Wygielzów. Hier staat een openlucht museum. Typisch houten huizen uit de Malopolska regio. Je kunt ook nog een origineel landhuis van een lansheer bezichten en de ruinies van kasteel Lipowiec. Met mooi uitzicht via een enge stijle ladder. Helaas alleen site in pools: http://mnpe.pl/. Open van 08:00-18:00 van 1 maart t/m 31 oktober. (in winterseizoen t/m 15:00). Voor zowel kasteel als openlucht museum moet je een kaartje kopen. Volgens mij samen 15 zloty (vraag naar combikaart). Ik weet niet hoe goed het Engels daar is dus het kan een kleine uitdaging zijn ;) Podzamcze 1,Wygiełzów is het adres. Ik heb zelf onder begeleiding van een gids dit museum bezocht en kan een beetje Pools lezen. Nog wat Engelse informatie http://openairmuseum.pl/skansen/wygielzow
Leenh
» 31 jul 2017 10:23
Bedankt voor de vele info!

Aangezien je standplaats zegt denk ik dat je denkt dat we met een tent of caravan zijn. Maar het is met de auto en dan overnachten in huisjes, appartementen, kamers via airbnb.

Eerst gingen we met de tent gaan en gewoon rijden en zien waar we slapen, maar we weten niet of dat nog lukt zonder te reserveren ergens overnachten met de tent.

En we gaan met een hond. Ik denk dat dit niet onbelangrijk is.
menasil
Reisexpert
» 31 jul 2017 11:05
Leenh schreef:
31 jul 2017 10:23
Bedankt voor de vele info!

Aangezien je standplaats zegt denk ik dat je denkt dat we met een tent of caravan zijn. Maar het is met de auto en dan overnachten in huisjes, appartementen, kamers via airbnb.

Eerst gingen we met de tent gaan en gewoon rijden en zien waar we slapen, maar we weten niet of dat nog lukt zonder te reserveren ergens overnachten met de tent.

En we gaan met een hond. Ik denk dat dit niet onbelangrijk is.
Ik ben in mijn tips uitgegaan van een auto waarmee je je makkelijk kan verplaatsen, even los van wat je uitvalsbasis is (dat bedoelde ik eigenlijk met 'standplaats', of je één plek kiest om te overnachten en van daaruit activiteiten onderneemt of juist van locatie naar locatie gaat). Zakopane zou ik zelf namelijk altijd met twee overnachtingen doen zodat je ook echt een dag op pad kan. De hond meebrengen is idd wel belangrijk om te weten want dan zal je per activiteit moeten kijken of een hond is toegestaann of niet.
Leenh
» 31 jul 2017 12:07
We zouden eerder op 1 plaats blijven en dan rijden naar de plaatsen waar we naartoe willen. De plaatsen om te overnachten liggen redelijk ver van elkaar.

In het Tatra gebergte mag de hond niet mee dacht ik. De rest moet ik nog eens bekijken
Gerelateerde onderwerpen
Rondreis Oost-Europa 2016
alleen op vakantie met de auto door Europa
Oost Europa verkennen met een vouwwagen
Kosten maand reizen door Oost-Europa met trein
Auto tour Europa
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast