Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Roken in Australië

Daan
Wereldreiziger
» 23 jul 2012 09:47
Beste medereizigers,

Het duurt niet lang meer; over 8 weken zitten wij in het vliegtuig richting Sydney. Het wordt nu een kwestie van de puntjes op de ‘i’ zetten met alle praktische dingen die daarbij komen kijken.

Helaas als twee verstokte rokers die we zijn, zijn we ons ook gaan inlezen op het rookbeleid in Australië. Wat we tot nu toe lezen zal het geen walhalla worden voor ons als rokende reizigers. Het positieve ervan: een mooi begin om te minderen :) .

Op internet kunnen we alleen nergens echt duidelijk terug lezen hoe het precies zit met roken. Dat het in openbare gelegenheden niet is toegestaan lijkt ons logisch. Dat is immers in Nederland ook het geval. Maar we krijgen ook de indruk dat in openbare gelegenheden (ook buiten?) roken niet altijd is toegestaan.

Wij zijn daarom benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Hoe zit dit bijvoorbeeld op dagtrips zoals de Great Barrier Reef, Whitsundays, Fraser Island, the Outback? Wij zijn erg benieuwd, want dan kunnen we ons alvast enigszins mentaal gaan voorbereiden.

Groetjes van Klaas & Daniëlle
Moira
Reisexpert
» 23 jul 2012 22:13
In Queensland is het zo dat je als je op een buiten op een terras zit je niet mag roken op het terras. Wat je dan doet is bv van het terras weg lopen en aan de overkant van de straat roken. Verder mag je inderdaad niet roken bij openbare gebouwen zeg maar. Dus bv op een treinstation etc. Ik weet niet of je naar NSW gaat maar daar mag je weer wel op een terras gewoon roken. Je hebt het snel genoeg door als er asbakken staan mag je er roken.
Verder in alle gebouwen zoals kroegen en restaurants mag je niet binnen roken maar dat ben je waarschijnlijk wel gewend uit Nederland inmiddels.
Sandervh
Reisexpert
» 24 jul 2012 08:35
Moira schreef:Verder in alle gebouwen zoals kroegen en restaurants mag je niet binnen roken maar dat ben je waarschijnlijk wel gewend uit Nederland inmiddels.
Dat is nog lang niet overal in nederland hoor ;)
Moira
Reisexpert
» 24 jul 2012 22:54
Nee maar wel in de kroegen toch. Ik ben een voorstander dat het overal verboden is, hier in Nieuw Zeeland is het echt ook overal verboden. Je mag hier als je een huis huurt niet eens binnen roken, daar teken je ook voor ik vind het heerlijk.
Kims
Reisexpert
» 25 jul 2012 07:29
Hi,

Heb een mooi overzicht gevonden per staat van de 'smoking bans':
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sm ... _Australia

Misschien een mooi moment om te stoppen? ;-) :? :X
Reismeis
Reisexpert
» 25 jul 2012 07:50
Volgens mij wordt er heel weinig gerookt in Australie, ik kan me in ieder geval niet eens voor de geest halen waar mensen gingen staan roken?
Sandervh
Reisexpert
» 25 jul 2012 18:46
Moira schreef:Nee maar wel in de kroegen toch. Ik ben een voorstander dat het overal verboden is, hier in Nieuw Zeeland is het echt ook overal verboden. Je mag hier als je een huis huurt niet eens binnen roken, daar teken je ook voor ik vind het heerlijk.
Nah in de kroegen hier in den boch word nog volop gerookt, zelf hou ik er ook wel van dus heb er niet een heel objectieve blik op maar vind het er stiekem wel een beetje bij horen. En dan heb ik het wel over roken in de kroeg, in een restaurant vind ik het daar in tegen een heel ander verhaal daar vind ik het juist ideaal! zeer vervelend idd als jij nog met een vol bord eten zit en langs je steekt iemand een sigaret op. (of nog erger een sigaar!)

Vind het trouwens wel een beetje ver doorslaan dat je niet eens in je eigen huis (ook al is het een huur huis) niet zou mogen roken... dat je daar zelf voor kiest dat je niet wil dat er mensen binnen roken vind ik iets heel normaals, maar hoezo heeft je huurbaas er iets mee te maken dat je binnen rookt in je huisje?
menasil
Reisexpert
» 25 jul 2012 18:57
Sandervh schreef:
Moira schreef:Nee maar wel in de kroegen toch. Ik ben een voorstander dat het overal verboden is, hier in Nieuw Zeeland is het echt ook overal verboden. Je mag hier als je een huis huurt niet eens binnen roken, daar teken je ook voor ik vind het heerlijk.
Nah in de kroegen hier in den boch word nog volop gerookt, zelf hou ik er ook wel van dus heb er niet een heel objectieve blik op maar vind het er stiekem wel een beetje bij horen. En dan heb ik het wel over roken in de kroeg, in een restaurant vind ik het daar in tegen een heel ander verhaal daar vind ik het juist ideaal! zeer vervelend idd als jij nog met een vol bord eten zit en langs je steekt iemand een sigaret op. (of nog erger een sigaar!)

Vind het trouwens wel een beetje ver doorslaan dat je niet eens in je eigen huis (ook al is het een huur huis) niet zou mogen roken... dat je daar zelf voor kiest dat je niet wil dat er mensen binnen roken vind ik iets heel normaals, maar hoezo heeft je huurbaas er iets mee te maken dat je binnen rookt in je huisje?
Je mag in de kroegen niet binnen roken. Maar dat betekent niet dat iedereen zich eraan houdt ;) Er geldt een uitzondering voor bepaalde kroegen en daarnaast zijn er veel kroegen die de boetes voor lief nemen. En natuurlijk is het onmogelijk alle kroegen 24/7 te controleren ;) Heb zelfs gehoord dat er kroegen zijn waar klanten inleggen in een potje als ze willen roken, zodat áls de controle er komt en er een boete wordt opgelegd, de baas het zo kan betalen....

Maar goed ik ga nu beetje offtopic ;)
Moira
Reisexpert
» 25 jul 2012 23:36
De rede hier is omdat je een huis vaak gestoffeerd huurt. Dus inclusief gordijnen en vloerbedeking. Dan gaat alles naar rook ruiken, dus mogen ze dit van je eisen. Sommige huurbazen vinden het prima en mag je gewoon binnen roken. Het klimaat is ook prima om gewoon buiten te roken.
Ik vind het zeer prettig dat hier in de kroeg niet gerookt mag worden, ik rook niet en ik vraag er ook niet om om mee te roken.
Globeskater
Reisexpert
» 28 jul 2012 16:03
Naast dat het op veel plekken niet toegestaan is om te roken, schijnen sigaretten in Australië ook schrikbarend duur te zijn.. ik rook niet maar heb rokers horen klagen, denk dat dit ook een reden is waardoor er maar weinig gerookt wordt..
Sandervh
Reisexpert
» 30 jul 2012 00:01
Globeskater schreef:Naast dat het op veel plekken niet toegestaan is om te roken, schijnen sigaretten in Australië ook schrikbarend duur te zijn.. ik rook niet maar heb rokers horen klagen, denk dat dit ook een reden is waardoor er maar weinig gerookt wordt..
Klopt een vriend van me is 7 maanden in australie geweest, rookt, en was veel geld er aan kwijt zei die. Veel meer dan hier in nederland iig
Daan
Wereldreiziger
» 30 jul 2012 11:32
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Stoppen zou geen verkeerde zijn, maar om nu last te hebben van ontwenningsverschijnselen op zo'n mooie reis; dat willen we onszelf niet aan doen ;) . Minder roken zal automatisch gaan als er om je heen al zo weinig wordt gerookt. En voor onze portomonee is dat natuurlijk niet verkeerd.

Waar we nog benieuwd naar zijn is hoe het zit op dagtrips. Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld een cruise naar het Great Barrier Reef als 'openbaar' wordt beschouwd, maar je bent ook weer in de buitenlucht. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Klaas & Daniëlle
bolletjeom
Reisexpert
» 30 jul 2012 13:47
ik zou het ter plekke vragen en overleggen. ik kan me voorstellen dat je op de boot een hoekje op zoekt met wind mee. al moet ik er persoonlijk niet aan denken om sigarettenrook te ruiken als ik dreig zeeziek te worden. In goed overleg dus.

Verder is bosbrand een zeer groot gevaar en zullen ze zeer streng zijn op roken in natuurgebieden. Wat ze toen wel hadden waren pocketasbakjes. Dan kon je de as en je peuk mee de natuur uitnemen. Ik heb ze ook wel van die oude filmrolletjescontainertjes zien gebruiken. Misschien is het een fijn idee om zoiets mee te nemen.
Travelator
Reisexpert
» 30 jul 2012 15:31
Stoppen zou geen verkeerde zijn, maar om nu last te hebben van ontwenningsverschijnselen op zo'n mooie reis; dat willen we onszelf niet aan doen.
Ik weet dat rokers eigenwijs zijn, want ik heb zelf ook 20 jaar sigaretten gerookt, zo'n 35/40 stuks per dag en dit bericht is uiteraard gericht aan dovemansoren, maar ik ga er toch even in smijten dat juist zo'n reis een IDEAAL moment is om te stoppen.
Verandering van omgeving, uit je normale routine en geen mensen om je heen die je constant vragen hoe het gaat met stoppen.
Mocht je overwegen om te gaan stoppen, zou ik dit moment aangrijpen.
En dan vooral helemáál niemand vertellen dat je gestopt bent. De mensen thuis niet (die merken het wel als je weer terug bent), maar vooral nieuwe mensen die je op reis ontmoet niet...
Gewoon helemaal niet over praten, nooit.
Wat mij betreft echt de ideale stop-situatie, samen met bv een andere baan of verhuizen.
Maar een lange reis is beter : )

Heel veel plezier, met of zonder stoppen of minderen!
Globeskater
Reisexpert
» 31 aug 2012 12:51
Er is een nieuwe regel in Australië dat je ipv een slof sigaretten (250) nog maar 2 pakjes (50) sigaretten mag invoeren per 1 september!
Gerelateerde onderwerpen
Vliegticket Indonesie-Australie, Australie-Amsterdam
Australie - Fiji - Australie Visum?
Visa Australië, NZ, Australië
3G in Australië
Australie 2012
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten