Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Reizen Australië + Auto kopen

Jurre
» 18 mar 2013 20:16
Hallo,

Vanaf september wil ik met een vriend in Australië gaan rondreizen. Samen hebben we ongeveer 3 maanden totdat hij weer vertrekt, hierna wil ik zelf doorgaan. We hebben schematisch het plan om te vliegen op Sydney om vervolgens een binnenlandse vlucht of met een auto (via relocation?)naar Alice Springs te reizen voor de -niet te missen?- Uluru. Vanaf hier willen we naar Cairns vliegen om vervolgens daar een auto te kopen en langs de oostkust richting Melbourne te rijden. Het lijk me dat je aan 3 maanden ruim genoeg de tijd hebt? Heeft iemand tips of opmerkingen over deze route?

Eigenlijk zijn we voornamelijk op zoek naar tips over het kopen van een auto. We hebben hier geen ervaring mee. Zelf hebben we gekeken voor een Sedan of een station zoals de Ford Falcon. Deze lijken goed te betalen, maar zijn de auto's ook vaak betrouwbaar voor de trip?

Daarnaast is het nodig om de auto te verzekeren. Op internet vonden we dat dit rond de $800 zal kosten per jaar, is het ook mogelijk om een verzekering af te sluiten voor alleen die drie maanden?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Kims
Reisexpert
» 19 mar 2013 02:23
Hoi,
Jurre schreef:We hebben schematisch het plan om te vliegen op Sydney om vervolgens een binnenlandse vlucht of met een auto (via relocation?)naar Alice Springs te reizen voor de -niet te missen?- Uluru.
Denk niet dat er veel relocation opties zijn van Sydney naar Alice, buiten dat is het zo'n 3000 km rijden dus niet echt om de hoek. Misschien kan het vanuit Adelaide of Darwin maar ik betwijfel het. De snelste en handigste manier is vliegen en dan een auto huren in Alice of met een toer meegaan. Uluru ligt namelijk honderden kilometers buiten Alice. Het is een schitterend gebied en als je daar bent zou ik zeker de Olga's en Kings Canyon meepakken. Of het niet te missen is? Tsja, dat is persoonlijk. Sommigen vinden het wel heel ver reizen om die plek te zien...
Jurre schreef:Het lijk me dat je aan 3 maanden ruim genoeg de tijd hebt? Heeft iemand tips of opmerkingen over deze route?
Hoe lang hebben jullie in totaal voor de trip langs de Oostkust? Drie maanden of gaat daar de trip naar Alice nog vanaf? Hou er rekening mee dat het kopen van een auto je 1-2 weken gaat kosten en om er zeker van te zijn dat je hem op tijd verkoopt idem. Als je dat afhaalt van je trip, hou je aanzienlijk minder tijd over. Het is de meest goedkope manier om te reizen mits je hem weer verkoopt voor een redelijk goede prijs en je geen pech krijgt. Anders kan het nog wel eens tegenvallen.

Er is al erg veel geschreven over deze route op dit forum en onder reisinformatie, dus genoeg tips te vinden, ook over het kopen van een auto trouwens.
Jurre schreef:Eigenlijk zijn we voornamelijk op zoek naar tips over het kopen van een auto. We hebben hier geen ervaring mee. Zelf hebben we gekeken voor een Sedan of een station zoals de Ford Falcon. Deze lijken goed te betalen, maar zijn de auto's ook vaak betrouwbaar voor de trip?
Zorg dat je je auto mechanisch laat nakijken door een garage voor je hem koopt!! Wat voor auto je precies wil ligt aan jezelf en wat er te koop staat. Elke auto kan goed zijn mits die geen grote gebreken heeft. Cairns heeft een redelijk grote backpackerscene dus dat is makkelijk voor het kopen van een auto, hou er wel rekening mee dat veel backpackers hun auto niet/weinig onderhouden dus dat er (verborgen) grote gebreken kunnen zijn (vandaar de mechanische check). Als alternatief kun je een auto van de plaatselijke bevolking kopen, maar dan heb je zo goed als zeker Queensland plates/registration, dus zou je moeten kijken of dat handig is.

Daarnaast heeft elke staat in Australie verschillende autoregistratie met verschillende voorwaarden. West-Australie heeft de makkelijkste en goedkoopste registratie die je online kunt doen. Maar andere staten kunnen bijvoorbeeld de voorwaarde hebt dat als je een auto uit die staat koopt, je binnen 1 week in die staat moet zijn om je als eigenaar te registreren. Dat kan ontzettend onhandig zijn als je je auto in Cairns koopt maar binnen 1 week 4000 km verderop moet zijn. Lees je dus in over de verschillende autoregistraties, kan enorm verschillen.
Zie ook: maanden-australie-t25193.html
Jurre schreef:Daarnaast is het nodig om de auto te verzekeren. Op internet vonden we dat dit rond de $800 zal kosten per jaar, is het ook mogelijk om een verzekering af te sluiten voor alleen die drie maanden?
Een goedkope autoverzekering die online af te sluiten is is AAMI of anders Budget Direct. Je hebt de optie om alleen 'third party, theft, fire' te verzekeren of anders 'comprehensive'. Third party is het goedkoopst en voor de meeste reizigers voldoende. Hou er wel rekening mee dat je als buitenlandse bestuurder een groter eigen risico hebt, vaak zo'n $500.

Als je een quote krijgt is dat inderdaad voor een jaar, al zal dat geen $800 zijn op bovenstaande sites. Je kunt per maand betalen en als je de auto weer hebt verkocht, de verzekering stopzetten.

Succes met de voorbereidingen!
Jurre
» 19 mar 2013 08:56
Ha Kim,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik ga me er snel verder in verdiepen, maar dit is in ieder geval een zetje in de goede richting. Waarschijnlijk volgen er vanzelf nog wat meer vragen, maar tot zover; thanks!

Groeten, Jurre
Gerelateerde onderwerpen
verder reizen met bus of auto kopen?
auto kopen in Australië
Auto kopen in Melbourne Australië
Auto (4x4) kopen in Australië (Brisbane)
Auto huren of kopen voor 1 maand verblijf Australië?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten