Reisplanning 2,5 maand

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie » 21 jan 2014 08:36

Hallo allemaal,

Na 6 geweldige maanden ben ik mijn stage in Sydney aan het afronden en wordt het tijd om mij te concentreren op het reizen. Over 3 weken verlaat ik Sydney, maar ik heb nog geen concreet plan hoe of wat. Hieronder leg ik allereerst even mijn situatie uit.

In verband met mijn studie heb ik 2,5 maand de tijd om te reizen in en rondom Australie. Hierbij hoop ik ook Nieuw Zealand te kunnen bezoeken. Na de 2,5 maand was het plan om terug te vliegen naar Nederland om mijn studie te vervolgen. Ik ben nu aan het overwegen studievertraging voor lief te nemen en langer in Australie (of rondom) te blijven. De studievertraging komt neer op 1 studieperiode, zonder langstudeerboete.
  • Optie 1 (huidige planning): +/- 9 Februari Sydney verlaten, eind april 2014 terug in Nederland (2,5 maand reistijd)
    Optie 2: +/- 9 Februari Sydney verlaten, begin september 2014 terug in Nederland (6 maand reistijd)
Bij optie 2 kan ik natuurlijk altijd beslissen om eerder naar Nederland terug te keren. Andere opties zijn; werken in Australie (in een stad) of doorreizen naar andere landen.

Allereerst wil ik mij concentreren op wat ik in de eerste 2,5 maanden wil gaan doen. Persoonlijk lijkt mij de East Coast naar boven afreizen erg vet! Locaties als Byron Bay, Fraser Island, Whitsunday Island en Great Barrier Reef lijken mij erg mooi. Activiteiten als leren surfen, duiken, zwemmen, snorkelen, boatcruise, kayakken spreken mij allemaal erg aan. Voor mij is het moeilijk in te schatten hoeveel tijd dit allemaal vereist. Ik ben niet van plan lang ergens te blijven hangen, maar door te reizen langs de kust per auto.
  • Hoeveel tijd heb ik nodig om deze reis te maken? En wat is naar jullie mening het minimum aantal weken dat je de East Coast kan afreizen om het overgrote deel te hebben gezien?
    Ik las dat deze periode niet de meest geschikte periode is, in hoeverre beïnvloedt dat mijn reis en vanaf waar kan ik slecht weer verwachten?
    Welke plekken bij de East Coast raden jullie aan om te bezoeken? Adviseren jullie mij om langs de kust te blijven rijden, of moet ik ook een stukje binnenland in?
Mochten jullie over Nieuw Zeeland ook tips hebben van locatie's of leuke routes, dan hoor ik dat graag. In Google Maps ben ik bezig met het invullen van locaties die ik graag zou willen bezoeken. Deze vul ik graag aan met jullie tips, zodat ik een beter overzicht heb van alle leuke locatie's.

Alvast bedankt!
Ad

Bericht door Ad »

Francine
Reisexpert

Bericht door Francine » 21 jan 2014 20:22

Het is nu inderdaad niet de beste tijd om naar het noorden de reizen. Het regenseizoen gaat door tot maart/april. Daarnaast is er nu het cyclonenseizoen. Ook niet erg aangenaam. Niet alleen is regen en wind niet altijd leuk ook kan hebt gevaarlijk zijn en kunnen nationale parken gesloten zijn.
Ik zou dan eerder kiezen voor een reis naar het zuiden. Daar is het nu mooi weer. In je 2,5 maand misschien onder andere naar tasmanie (hoef je ook niet meer naar nieuw zeeland:-). De zuidoostkust is mooi en de australische alpen zijn ook prachtig. The great ocean road natuurlijk en the grampians is ook mooi. Reisje richting de outback, flinder ranges, broken hill. Genoeg mooie plekken!

Als je voor je langere reis gaat (en waarom niet? Zo'n reis maak je meestal niet heel snel nog een keer en de reis ernaartoe is altijd een flinke hap uit het budget dus blijven is dan net zo handig!) zou je eerst naar het zuiden kunnen reizen, via alice springs en uluru naar darwin. Zorg dat je daar ergens in april uitkomt, dan naar het prachtige kakadu np en vervolgens door naar cairns en langs de oostkust weer afzakken naar brisbane of sydney. Dan kun jeje laatste maanden surfen, snorkelen e.d.
Tussendoor naar nieuw zeeland kan. Neem minimaal vier tot zes weken voor beide eilanden. Ik vond persoonlijk new zealand veel minder mooi. Mooie landschappen, maar ik vond australie mooier, woester en voller met gave beesten. Als je naar NZ gaat, doe dat wel in de zomermaanden!
Werken kan, wwoofen kan bijvoorbeeld ook.
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie » 22 jan 2014 08:05

Francine schreef:Het is nu inderdaad niet de beste tijd om naar het noorden de reizen. Het regenseizoen gaat door tot maart/april. Daarnaast is er nu het cyclonenseizoen. Ook niet erg aangenaam. Niet alleen is regen en wind niet altijd leuk ook kan hebt gevaarlijk zijn en kunnen nationale parken gesloten zijn.
Had daar even geen rekening mee gehouden vanuit Nederland. We zijn gewend om van 'Oh ja johh..' naar 'Lekkah bakkie pleur' te gaan. ;)
Francine schreef:Ik zou dan eerder kiezen voor een reis naar het zuiden. Daar is het nu mooi weer. In je 2,5 maand misschien onder andere naar tasmanie (hoef je ook niet meer naar nieuw zeeland:-).
Zit er zo weinig onderscheid tussen Tasmanie en Nieuw Zeeland dan? Zijn er nog andere punten waar ik een oordeel op kan baseren, goedkopere tickets, goedkopere verblijfplaatsen?
Francine schreef:De zuidoostkust is mooi en de australische alpen zijn ook prachtig. The great ocean road natuurlijk en the grampians is ook mooi. Reisje richting de outback, flinder ranges, broken hill. Genoeg mooie plekken!
Zal me zeker ook nog even verdiepen in die richting.
Francine schreef: Als je voor je langere reis gaat (en waarom niet? Zo'n reis maak je meestal niet heel snel nog een keer en de reis ernaartoe is altijd een flinke hap uit het budget dus blijven is dan net zo handig!) zou je eerst naar het zuiden kunnen reizen, via alice springs en uluru naar darwin. Zorg dat je daar ergens in april uitkomt, dan naar het prachtige kakadu np en vervolgens door naar cairns en langs de oostkust weer afzakken naar brisbane of sydney. Dan kun jeje laatste maanden surfen, snorkelen e.d.
Tussendoor naar nieuw zeeland kan. Neem minimaal vier tot zes weken voor beide eilanden. Ik vond persoonlijk new zealand veel minder mooi. Mooie landschappen, maar ik vond australie mooier, woester en voller met gave beesten. Als je naar NZ gaat, doe dat wel in de zomermaanden!
Werken kan, wwoofen kan bijvoorbeeld ook.
Bedankt voor alle suggesties, ga het in kaart brengen en alles afwegen! Heb wel een groep gevonden die rond februari naar de East Coast vertrekt, waarom besluiten mensen dan toch de East Coast af te reizen. Als ik het zo hoor met Cyclonen, regen en wind kun je beter in de auto blijven zitten. Activiteiten als duiken, zwemmen, surfen, zonnen kun je vergeten daar neem ik aan?

Heb online gezocht naar een duidelijk overzicht van wanneer tot wanneer de Cyclonen aanwezig zijn in de East Coast, maar echt veel duidelijkheid krijg ik niet erover. Heeft iemand een bronnetje waar een lijst staat met voorspellingen, seizoenen e.d?

Groetjes en bedankt! _O_
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis » 22 jan 2014 08:53

Je kunt duiken, zonnen, zwemmen en surfen als het weer het toelaat. Mijn voorkeur had het echter niet toen ik in Cairns woonde. Ik zocht, net als de locals, verkoeling op bij de airco: thuis, in winkelcentra, cafés, de bios. Af en toe gingen we naar 'verscholen' waterpoelen in de bergen waar geen hond (lees: toerist) kwam. 's Avonds, wanneer het -hopelijk- had geregend en het wat afgekoeld was, gingen we naar buiten. Op de veranda zitten.. Het is ontzettend broeierig buiten, de luchtvochtigheid is hoog en je krijgt gegarandeerd een flinke regenbui. Sterker nog: aan het eind van de dag HOOP je op een flinke regenbui. Met een beetje pech regent het de hele dag niet en blijft het ook 's nachts lekker plakkerig, of het regent juist de hele dag door. Het weer valt helaas niet zover vooruit te voorspellen en dat geldt ook voor cyclonen. Het kan ook best zo zijn dat er helemaal geen cyclonen voorbij komen razen. Het is verstandig om het weer nauwlettend in de gaten te houden mocht je besluiten naar Cairns af te reizen.

Waar je ook rekening mee moet houden in de tropische wateren, is het stinger season. Kijk hier voor meer informatie: http://www.health.qld.gov.au/goodhealth ... lyfish.asp

Must-sees langs de oostkust: Cairns, Cape Tribulation, Daintree, North Stradbroke Island, Atherton Tablelands, Great Barrier Reef (te bezoeken vanuit Cairns, Port Douglas, Townsville oid), de eilanden langs de kust bij Townsville/Cairns (Magnetic Island, Great Keppel Island, Green Island, etc), Mission Beach, Bundaberg (bekend van de rum), Brisbane.. En nog véél meer!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis » 22 jan 2014 09:57

Wat ik nog vergeten was om te zeggen: een heel groot voordeel van dit seizoen is dat de natuur volop in bloei staat :)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims » 22 jan 2014 13:11

Hi,

Even inspringen op dit onderwerp. Heb je al gekeken onder reisinformatie -> Australie?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/
Daar staat heel veel info onder! Ook zijn er al veel posts geplaatst over de Oostkust, even terugzoeken en je hebt een schat aan informatie!
Aussie schreef:Heb online gezocht naar een duidelijk overzicht van wanneer tot wanneer de Cyclonen aanwezig zijn in de East Coast, maar echt veel duidelijkheid krijg ik niet erover. Heeft iemand een bronnetje waar een lijst staat met voorspellingen, seizoenen e.d?
Het cyclonen/moessonseizoen geldt alleen voor de tropen. Dus voor de Oostkust in principe ten Noorden van Rockhampton. Al kunnen cyclonen wel afzakken of enorme stormen veroorzaken ten Zuiden van de steenbokskeerkring!

Het houdt inderdaad in wat hier boven is genoemd en zal bloedje heet en benauwd zijn vooral rond Cairns. En daarnaast het eerder genoemde "stinger" seizoen met giftige kwallen...
Voor meer info, zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

Ik zou me ook wat meer richten op het Zuiden of Zuidoosten als ik jou was en in ieder geval niet op het tropische Noorden. Het verschil tussen de winter en zomer in de tropen is als dag en nacht als reiziger!

Ik woon in de Australische tropen en geniet nu van "the Wet" omdat er geen toeristen zijn, het weer bijzonder indrukwekkend is en het een schitterend seizoen is... maar niet om te reizen!

Veel plezier!
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie » 23 jan 2014 10:31

Dank allen voor jullie reacties, tips, bronnen en meer! Ik heb het voor mijzelf even in kaart gebracht en het klimaat, de natuur en de logica gebruikt om tot het volgende te komen.

+/- 10 Februari t/m eind maart: Nieuw Zeeland, waarschijnlijk Noordereiland. Moet nog even wat meer verdiepen in de mogelijkheden in Nieuw Zeeland. (Vanwege het gunstige klimaat)
+/- Begin april t/m eind Juni: Sydney is me goed bevallen en een beetje extra geld er weer bij is ook nooit slecht. Werken in een stad en dus waarschijnlijk Sydney, ook vanwege de gemakkelijke startlocatie voor de East Coast.
+/- Eind Juni t/m halverwege / eind Augustus: East Coast af (Koele nachten van rond de 20 graden, lage luchtvochtigheid en aangename zonnige dagen; gunstiger klimaat dus)
+/- Eind Augustus: Op de terugweg een week, anderhalve week tussenstop in Hong Kong en vervolgens eindbestemming Amsterdam. September de Collegebanken weer in |:(

Uiteraard had ik alle andere landen af willen gaan richting Nederland, maar ik denk dat deze tijdsplanning redelijk reeel is. Mochten jullie nog suggesties hebben of dingen waar ik rekening mee kan houden dan hoor ik het graag.

Bedankt! ^O^
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine » 25 jan 2014 14:03

Prima planning. Je kiest nu voor werken tussendoor. Heb je een werkvisum aangevraagd? Geen verkeerde keuze, zeker als je iets kunt vinden aansluitend op je studie!
In de tijd die je neemt kun je zowel het noordereiland als het (mooiere!) zuideiland van NZ bezoeken.
En de tijd voor de oostkust is ook prima.

Neem vooral de tijd voor het tropische noordoosten van oostkust van australia. Dat is echt prachtig! The Atherton tablelands, maar zeker ook even ten noorden van cairns naar cape tribulation. Verder kom je onderweg tussen sydney en cairns ontelbare mooie plekke tegen. Met de bekende highlights byron bay (surfstadje, wel duur en toeristisch, maar wel mooi), fraser island (maak ook zeker een walvistocht bij hervey bay!), whitsundays en snorkelen bij cairns. Tussendoor ontelbare andere (soms wat minder toeristische plekjes). Zoek een beetje op deze site, want er staat genoeg over de oostkust. Of geef een beetje aan wat je wilt: juist veel surfen en/of snorkelen, strand, feestjes of ook (lange?) wandeltochten, veel de natuur in. Er is voor elk wat wils.

Weet je al hoe je wilt gaan reizen? Heb je eigen vervoer? Dan heb je meer mogelijkheden.
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie » 26 jan 2014 12:34

Francine schreef:Prima planning. Je kiest nu voor werken tussendoor. Heb je een werkvisum aangevraagd? Geen verkeerde keuze, zeker als je iets kunt vinden aansluitend op je studie!
Ik heb een working holiday visum ivm mijn stage. Ik weet nog niet wat voor werk ik wil gaan doen. Voor vakgerelateerd werk is 3 maanden wellicht te weinig. Als waiter werken of iets anders is makkelijker voor elkaar te krijgen voor een kortere periode.
Francine schreef:Neem vooral de tijd voor het tropische noordoosten van oostkust van australia. Dat is echt prachtig! The Atherton tablelands, maar zeker ook even ten noorden van cairns naar cape tribulation. Verder kom je onderweg tussen sydney en cairns ontelbare mooie plekke tegen. Met de bekende highlights byron bay (surfstadje, wel duur en toeristisch, maar wel mooi), fraser island (maak ook zeker een walvistocht bij hervey bay!), whitsundays en snorkelen bij cairns. Tussendoor ontelbare andere (soms wat minder toeristische plekjes). Zoek een beetje op deze site, want er staat genoeg over de oostkust. Of geef een beetje aan wat je wilt: juist veel surfen en/of snorkelen, strand, feestjes of ook (lange?) wandeltochten, veel de natuur in. Er is voor elk wat wils.
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk! Veel zwemmen, snorkelen, feestjes, wandeltochten; ik hou van een mix met de juiste mensen. Ik heb gemerkt dat er online weinig mensen op zoek zijn naar een travelmate voor Nieuw Zeeland. Ik bezoek in Auckland familie dus waarschijnlijk kijk ik tijdens mijn reis naar travellers die samen met de bus willen of een auto willen huren. Voor de East Coast hoop ik met anderen mee te rijden en mee te betalen met brandstof kosten.

Bedankt! ^O^
Ad

Bericht door Ad »

Plaats reactie