Overweging om te gaan backpacken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Michel1988G
Vakantieganger

Bericht door Michel1988G » 01 apr 2017 17:20

Hi,

Ik zit er sterk over na te denken om te gaan backpacken in Australie / NZ en dan door naar Azie, m'n verdiende geld opmaken. Dat zou zo maar een reis van 1,5 / 2,5 jaar kunnen zijn, al is dat nu nog niet te zeggen. Ik ben al eerder voor lange tijd in het buitenland geweest, dus weet hoe gaaf het is, alleen toen was ik een stuk jonger, en was het onderdeel van mijn studie.

Waar ik dan ook tegen aan loop te hikken, is hoe het zal zijn als ik terug zou komen, met vinden van werk e.d, en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die ook op late leeftijd zijn gaan backpacken. Je carrière staat wel voor lange tijd stil. Nu is het niet zo dat ik vastzit aan mijn baan. Ik heb een vast contract, maar ben al een tijdje op zoek naar iets anders voor een nieuwe stap in mijn carrière, toen ik dit in mijn hoofd kreeg. Het gaat mij er meer om, dat als ik terugkom en ik ben 31/32, dat ik niet op 0 wil beginnen weer natuurlijk..

Ook ben ik benieuwd, zijn er genoeg mensen van 25+ die aan t backpacken zijn? Over t algemeen kan ik met vrijwel iedereen opschieten, en heb ik ook mensen in m'n vriendenkring die begin 20 zijn, maar af en toe is t wel fijn om ook met mensen te reizen die wat meer bij mijn eigen leeftijd / gedrag aansluiten gok ik zo.

Thanks voor het delen van jullie wijsheid alvast ;-)
Ad

Bericht door Ad »

Erik
Site Admin

Bericht door Erik » 02 apr 2017 10:40

Ik weet niet precies wat voor werk dat je doet en hoeveel ervaring je nu al hebt, maar ik kan me zo voorstellen dat 2.5 jaar "uit de running" zijn voor bepaalde beroepen erg lang is. Het is ook best een lange tijd om weg te zijn en over het algemeen geldt dat hoe ouder je bent hoe minder aantrekkelijk je wordt gezien als werknemer. Maar wanneer je nu nog ergens achter in de 20 bent verwacht ik niet dat je leeftijd een heel groot probleem zal zijn. Dat je bijblijft in je vakgebied lijkt mij belangrijker.

Wat je zou kunnen overwegen (als dat mogelijk is) is om tussentijds nog ergens in het buitenland te werken wat in je vakgebied is of relevant is. Ook zou je kunnen kijken of je onderweg cursussen of andere "skills" kunt opdoen zodat je voor de buitenwereld niet alleen op reis bent. Het valt mij op dat de laatste tijd veel jongen mensen hun reisverleden proberen te verbergen. Waarom precies weet ik niet, maar mogelijk is het lastiger om werk te vinden.

Verder zal de status van de economie op het moment dat je terugkomt ook bepalend zijn voor hoe gemakkelijk je werk zal vinden. Is er een groot banen te kort en kun jij direct beginnen, dan is het een stuk gemakkelijker dan een aantal jaar geleden. Nu lijkt de economie in ieder geval weer wat aan te trekken.

Omdat veel factoren onbekend zijn zou ik kijken hoe je jezelf ook tijdens je reis verder kunt "ontwikkelen" en op tijd beginnen met het zoeken van werk. Dit voorkomt hopelijk dat je als je thuiskomt nog een hele tijd moet zoeken naar werk.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov » 03 apr 2017 09:21

Voor wat betreft je vraag over 'ouderen' die backpacken - geen zorgen, ik ben net terug van twee lange periodes reizen, en ik ben vele late twintigers en dertigers tegengekomen, ook gewoon in hostels enzo. Het verschilt wel per bestemming. Zo zijn er hordes 19-jarige Duitsers in Nieuw-Zeeland en Australië, maar ook daar kom je genoeg mensen in jouw leeftijdscategorie tegen. Ik ben als 25/26/27-jarige wel eens de oudste geweest, maar ook de jongste in een reisgroepje; meestal gewoon tussenin.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik » 03 apr 2017 14:58

@Brasov is het voor jou nu lastig om nu na je reis weer werk te vinden of valt dat wel mee?!
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov » 03 apr 2017 19:06

@Erik
Het valt me erg mee, werd al gauw teruggebeld toen ik me had aangemeld op wat vacaturesites vorige week (een beetje té snel zo na m'n reis eerlijk gezegd ;P ). Dus als je niet al te kieskeurig bent, zou ik zeggen dat het goed te doen moet zijn. Heb m'n eerste gesprekken deze week; zal nog laten weten hoe deze vrij conservatieve bedrijven tegenover m'n reisverleden staan.
Michel1988G
Vakantieganger

Bericht door Michel1988G » 05 apr 2017 12:03

Ah, top om te lezen dat het dus niet per se negatief is voor je carrière. Dat is wel geruststellend, en duwt me wel wat meer de kant op om te gaan reizen, gelukkig. Thx!
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov » 08 apr 2017 11:19

@Erik

Met twee middelgrote bedrijven gepraat, in dezelfde sector. Het ene bedrijf vond het maar raar dat je na je studie zou gaan reizen, waarom heb je dan gestudeerd? Ze vonden het ook heel onprofessioneel dat ik op reis m'n vakliteratuur niet had bijgehouden _O- Ik zei dat ze is wat meer van het leven moesten genieten; het was een kort gesprek ;) Het tweede bedrijf was compleet anders, en ze vonden het logisch dat ik niet up to date ben met m'n vakkennis, maar dachten net als ik dat je zo weer bij bent. Het reizen op zich leken ze zeker geen nadeel te vinden, maar ze vroegen me logischerwijs wel of een kantoorbaan me niet saai leek na dat vrije leven. Ik kreeg het gevoel dat ik indruk op ze maakte dankzij (gespreks)vaardigheden die ik door zo lang solo te reizen heb opgedaan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik » 10 apr 2017 13:02

Ik merk dat veel bedrijven het raar vinden als je (veel) reist. Dus het is zeker iets dat in je voor of nadeel kan werken afhankelijk van het bedrijf. Het lijkt me ook erg onhandig als bedrijf dat als je iemand hebt ingewerkt en net lekker bezig is zijn biezen weer pakt om op reis te gaan. :)
Ad

Bericht door Ad »

Plaats reactie