Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Oostkust Australie en dan door naar Oost-Timor en Indonesie

ernst
» 15 jul 2010 09:34
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende in gedachten: in 2011 ga ik een backpack-wereldreis maken van ongeveer 1-1,5 jaar, te beginnen in Australie en Nieuw-Zeeland, te starten in januari. Hier wil ik ongeveer 2 maanden verblijven alvorens door te reizen naar Dili, Oost-Timor en later naar Indonesie (Bali). Welke reisadviezen kunnen jullie me geven over:
- goedkope tickets vanuit Nederland naar Australie (oostkust);
- route oostkust Australie + Nieuw Zeeland (ongeveer 2 maanden in totaal);
- ticket naar Dili, Oost-Timor, waarschijnlijk vanuit Darwin;
Visum voor Australie lijkt me geen probleem, visum voor Oost-Timor? Iemand hier ervaring mee, d.w.z. moeilijk te verkrijgen?
Dank bij voorbaat voor de antwoorden.
Ernst.
bolletjeom
Reisexpert
» 15 jul 2010 10:30
Een paar jaar geleden was oosttimor helemaal niet bereikbaar voor toeristen. Ik weet niet hoe de situatie nu is.
Wij hebben het een beetje andersom gedaan. Wij zijn van West-Timor gevlogen op Darwin. Met Merpati. Dat is een indonesische maatschappij. Van Kupang naar Darwin kostte toen 140 euro. Het was nog redelijk lastig om ter plekke te regelen toen. Omdat Timor niet zo voor de hand lag moesten we echt naar een kantoor van de luchtvaartmaatschappij toe. De reisagentschappen verkochten dit ticket niet. Daarnaast kon je ook niet online boeken.
ernst
» 15 jul 2010 10:41
Dank Bolletjeom voor de snelle reaktie. Toch wil ik graag naar Oost-Timor toe (niet meer een deel van Indonesie, het is sends een paar jaar een zelfstandig land), ook al omdat er mogelijkheden zijn om daar als Engelse docent en voetbalcoach (en dat ben ik o.a.) een aantal weken Engelse en voetballes te geven aan studenten in de hoofdstad Dili. Het schijnt dat er vluchten zijn Darwin-Dili en Dili-Denpasar, en het gaat me er ook om of er vanuit Australie niet teveel problemen zijn om in Dili een visum-on-arrival te krijgen. Of misschien moet ik wel een visum in Nederland regelen. Als jij, of anderen, nog meer info hebt/hebben hou ik me aanbevolen. Nogmaals dank.
bolletjeom
Reisexpert
» 15 jul 2010 10:45
Ik vermoed (gewoon gevoel) dat een land dat tot een paar jaar terug niet toegankelijk was voor buitenlands toeristen niet een eenvoudig visum systeem heeft. Kijk eens op de site van het visumburo en/of bel ze even.
Een visum voor Indonesie halen (60dgn) is in het buitenland al een behoorlijk avontuur waar tijd in gaat zitten dus zoek het even goed uit van te voren!
bolletjeom
Reisexpert
» 15 jul 2010 10:48
Embassy of Timor Leste
Bezoekadres
Cortenberghlaan 12
Brussel, 1040

Contact
Telefoon: 0032 02 2800096;
Fax: 0032 02 2800277 ;
E-mail: jo_amorim@yahoo.com;
Website: http://www.mfac.gov.tp/

Nederlanders en Belgen krijgen bij aankomst een visum voor 30 dagen. Deze kan verlengd worden tot 90 dagen
ernst
» 15 jul 2010 11:57
Ik heb inmiddels info ontvangen. Visum bij aankomst is inderdaad voor 30 dagen met de mogelijkheid tot verlenging. Kosten 30 USD. Vluchten zijn ook beschikbaar Darwin-Dili, wel redelijk duur, ongeveer 300 USD voor enkele reis.
Dank nogmaals voor de adviezen.
bolletjeom
Reisexpert
» 15 jul 2010 12:01
mooi!
hoe goedkoop wil je naar Australie en hoeveel heb je daar voor over qua tijd en ongemak?
er is namelijk een constructie mogelijk van Londen naar Kuala Lumpur met Airasia en dan met airasia naar de goldcoast van Australie die relatief goedkoop is. Maar dus wel een combi van 3 vluchten en evt een overnachting in Londen
ernst
» 15 jul 2010 12:30
Ik wil redelijk goedkoop vliegen omdat ik het geld meer nodig zal hebben tijdens mijn verblijf in Australie, is redelijk duur daar. Eventuele ongemakken neem ik op de koop toe, ook heb ik redelijk veel tijd over want ik blijf 1-1,5 jaar lang weg. En dan is een extra nachtje overblijven b.v. in Londen geen enkel probleem. Dus meerdere vluchten zijn voor mij geen probleem. Kun je me helpen aan reis- en ticketadviezen? Alvast bedankt.
bolletjeom
Reisexpert
» 15 jul 2010 13:34
je moet er zelf even uitgebereid voor gaan zitten.
Ga naar de site van Airasia. Die hebben goede aanbiedingen van Londen naar Kuala Lumpur en van KL naar OZZ.
Speel met data en bestemmingen in Ozz en zie hoeveel dat kan schelen in geld.
Je kunt er ook voor kiezen om Kuala Lumpur een paar dagen te gaan bekijken, Zeker de moeite waard!
Londen zal je misschien moeten overnachten omdat de vluchten naar KL vroeg vertrekken. easyjet is op dit moment het goedkoopst. Check wel even de luchthavens !!
Wanneer je op dezelfde dag wil overstappen moet je er rekening mee houden dat je eventueel naar een andere luchthaven moet en dat je in alle gevallen je bagage moet ophalen en opnieuw moet inchecken en door de beveiliging moet. Neem hiervoor de tijd!
Margot Bendijk
» 16 jul 2010 07:10
Hi Ernst. Je hebt een mooie trip in gedachten! Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar kan je wel dit aangeven: je route hangt af van wat je zoekt. De oostkust van Australië is de feest-kust. Als je de kustlijn volgt kom je de ene na de andere party plek tegen. Hangt ervan af of je ervan houdt. Ik vond het veel van hetzelfde. Ga je voor meer rust en natuur zou je kunnen denken aan de zuidkust of westkust, masr daar zijn minder backpackers. Voor de oostkust zou je kunnen starten in Melbourne of Sydney en dan omhoog gaan naar cairns. Cape Tribulation boven cairns is erg mooi. Ook is een klein tripje wat verder van de kust vandaan een leuke afwisseling. Ik heb een farm stay gedaan - enorm leuke ervaring! Google erop en je komt vanalles tegen, bijv majella farm stay. Plekken waar je zou kunnen stoppen zijn bijv. bondi beach, whitsundays, fraser island (vond ik echter niks aan). Nieuw-Zeeland is natuur en veel rustiger, prachtig! Zeker 1 maand blijven en focus je op het zuider-eiland. Air Berlin vliegt redelijk goedkoop naar bijv Bangkok of KL. Vanuit daar zou je daar kunnen vliegen richting Australië en NZ. Veel plezier!
Tenrec
Reisexpert
» 01 jan 2011 02:08
Batavia air (een Indonesische luchtvaartmaatschappij) heeft vanaf 27 december 2010 een rechtstreekse verbinding vanaf Denpassar op Bali naar Timor leste.
Kims
Reisexpert
» 02 jan 2011 04:05
Hoi,

Het ligt er inderdaad aan waar je voorkeur naar uit gaat tijdens je bezoek aan Australie en Nieuw-Zeeland. Omdat je aan een relatief korte tijd gebonden bent, zou ik in beide landen een gebied/eiland uitzoeken en die uitgebreid bezoeken ipv rond te racen om te proberen om zoveel mogelijk te zien.

Qua natuur is het zuidereiland van Nieuw-Zeeland indrukwekkender en diverser. Het noordereiland heeft meer steden, maar is ook erg mooi qua natuur. Australie heeft enorm veel opties en is echt heel groot, onderschat het niet. Ligt er wederom helemaal aan wat je wil. De natuur vind ik zelf het meest indrukwekkende aan Australie. Er is het tropische Noorden en alle ruigheid, de wat meer 'geciviliseerde' oostkust met voor ieder wat wils, Tasmanie met schitterende bossen, baaien en bergen, de westkust met enorme afstanden waar je kunt reizen van de tropen naar een koeler klimaat in het zuidwesten met bossen en wijngaarden en natuurlijk de verrassende woestijn met Uluru, de Olga's, King's Canyon etc.

O ja, hou rekening met de seizoenen!!!

Kortom, zoals ze hier in Australie zeggen. The world is your oyster!!

Have fun! :Y
Gerelateerde onderwerpen
November 2011 naar Australië, OOSTKUST verstandig??
oostkust van Australie van Byron-bay naar Cairns in 3 weken
Van Australie naar Indonesie
Reizen door Australië van Cairns naar Sydney
Huwelijksreis oostkust Australië
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast