Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Met de trein door Australie?

Duikertje82
» 10 feb 2013 18:53
Hallo Allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Ik wil 2 of 3 maanden naar asustralie. (okt) nov- 1e week jan 2014. Ik wil zoveel mogelijk van het land zien en de laatste twee weken door brengen in Sydney.
Nu zag ik dat je trainpass hebt voor onbeperkt 3 maanden. Heeft iemand met het treinreizen ervaring?

Alvast bedankt
Kims
Reisexpert
» 10 feb 2013 22:48
Hi,

Wat voor 'train pass' heb je gevonden? Australie heeft namelijk een zeer beperkt treinnetwerk voor personenvervoer. Er rijden wat meer treinen aan de Oostkust, maar verder houdt het niet over mits je heel veel geld wil betalen voor 2 exclusieve trips van Adelaide - Perth of Adelaide - Darwin. Die vallen zeer waarschijnlijk niet onder je treinpas. In Noord en West -Australie kun je bijvoorbeeld helemaal niet met de trein rondreizen, daar worden ze alleen maar gebruikt voor het goederentransport als ze er uberhaupt zijn...

Ik zou eerder kijken naar het eventueel kopen van eigen vervoer, met anderen meeliften (wordt heel veel gedaan) of anders met de bus. Dat zijn de enige opties waarmee je ook echt kunt rondreizen.

Als je rondkijkt op dit forum of onder reisinformatie kijkt, kun je veel informatie vinden.

Veel plezier!
Francine
Reisexpert
» 11 feb 2013 20:41
Zoals Kims al zegt, is er niet veel spoor voor personenvervoer. Alleen zou ik het treinreizen niet direct 'exclusief' noemen. Ik kon (ondertussen is de treinreis al wel weer een aantal jaar geleden) 50% korting krijgen op de treinen bij Great Southern Rail (Adelaide-Darwin, Melbourne-Adelaide, Sydney-Perth, Melbourne-Brisbane). Stuk comfortabeler dan bussen, leuker dan een vliegtuig en gewoon een mooie ervaring. Ik heb nog steeds contact met mensen die ik tijdens de meerdaagse treinreis heb ik leren kennen. Dus: veel treinen zijn er niet, maar je hebt een paar leuke route's.
Duikertje82
» 12 feb 2013 21:28
Hallo beide,

Bedankt voor de reactie. Ik zag namelijk op een site waar je met comfortabele reizen van darwin- adelade (sorry alsik het niet goed schrijf). Tussen door wil ik uit stappen voor een paar dagen en dan weer verder. Dan met de trein door Perth en zo terug via melbourne naar sydney.
Zelf heb ik geen ervaring met liften. Lees ook dat er advertenties staan??? Niet dat ik erg schijterig ben maar ik ben wel alleen :) Het liefst beland ik niet langs de weg ofzo..
Gezien de grote afstanden is een auto zelf kopen niet echt een oplossing. Ben bang dat ik toch een stukje moet vliegen. Daarom is mijn eerste keuze de trein omdat je grote afstanden aflegt en je ziet echt het land.
Tips zijn echt van harte welkom. Ook als dit plan echt gekkenwerk is!
Tevens ben ik ondertussen aan het kijken of er een baantje is als divemaster. Daarvoor wil ik grotendeels mijn plannen wijzigen. :Y
Het enige is dat ik in Sydney eindig en daar nog 2 weken heb. Zo en zo oud en nieuw!

Tot schrijfs,
Antoinette
Francine
Reisexpert
» 13 feb 2013 14:54
Even kijken, je wilt heel veel, maar ik lees dat je ongeveer 2 a 3 maanden hebt. Bedenk je in elk geval dat je in die tijd onmogelijk het hele land kunt zien! Ik zou daarom een keuze maken voor een bepaald deel van het land en me daar dan op concentreren.
Je zegt dat je wilt gaan duiken. Daarvoor komt de oostkust (Great Barrier Reef) in beeld, maar ook aan de westkust (Coral Bay, Exmouth) kun je prachtig duiken. Als ik (maar) drie maanden had, zou ik in elk geval kiezen voor óf het Westen óf het oosten met mogelijk nog een tocht richting het noorden of zuiden.
Ook geef je aan dat je on november-januari wilt gaan. Dit zijn NIET de beste maanden voor het noorden omdat daar dan het regenseizoen begint. Cairns, en vooral ook Darwin e.o. zijn dat erg warm en zeer vochtig en benauwd.

Ik kan me voorstellen dat je in november in Cairns begint. Daar is het dan nog niet heel vochtig. Je kunt daar duiken. Vervolgens zak je af naar het zuiden met de bus, tour of meerijden met mensen. Vanaf Brisbane kun je de trein nemen, maar die stopt wel op veel minder plekken! In drie maanden tijd heb je ook nog wel tijd om iets van het zuiden te zien; de Australische Alpen, Melbourne, The Great Ocean Road, The Grampians, enz. naar Adelaide. Als je dan nog een reis per trein wilt maken, zou je met een tour richting Alice Springs kunnen gaan (via Coober Pedy, Uluru, enz) en dan terug met de trein (of andersom).
Maar je kunt ook compleet iets anders doen, natuurlijk!

Als je het warme, vochtige noorden wilt ontwijken, kun je je ook concentreren op het zuiden. Bijvoorbeeld starten in Sydney, dan richting Melbourne en Adelaide, mogelijk retour naar Alice (als je dat graag wilt). Je zou vervolgens vanaf Adelaide (of, als je terugkomt van Alice via Port Augusta) met de trein richting Perth kunnen gaan. Stap eerder uit, bij Kalgoorli en verken vandaaruit het zuiden van Western Australia via Esperance en Albany naar Perth.
Dan heb je een combinatie van trein en mooi weer.

Nu goed, zomaar twee ideeën. Er zijn er nog duizenden meer;-)
Duikertje82
» 24 feb 2013 15:47
Hoi Francine,

Bedankt voor je bericht en je tips!! Ik was al inderdad bang dat het een onmogelijke reis zou worden hihi.
Begin er steeds meer achter te komen. Je tweede idee klinkt goed! Alleen wil ik hem denk ik andersom doen :)
Het enige is dat ik de laatste twee weken van mijn reis in sydney wil zijn. En daar de omgeving verkennen.
Het liefst oud en nieuw vieren daar .

groetjes,
Antoinette
Gerelateerde onderwerpen
Melbourne-Sydney met de trein
Met trein van Victoria naar Fraser-island
Maand door Australie
Op de motor door Australie
Motor tocht door Australië
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten