Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

3 maanden australie voorbereiding

Jarnoz
» 04 mar 2013 02:32
Hallo allemaal,

wij willen volgend jaar tussen november - maart 3 maanden naar australie reizen.
Ik ben al druk aan het plannen voor een route maar kom een paar dingen tegen waar ik niet helemaal uit kom.
De route tussen Melbourne en sydney is wat kaal is hier nog wat te doen/zien wat ik niet mag missen?

Dit is de route die ik tot nu toe heb uitgestippeld hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen.
is dit haalbaar in 3 maanden of niet?
Route

alvast bedankt,
jarno
Daan
Wereldreiziger
» 04 mar 2013 16:02
Dag Jarno,

Leuk dat je drie maanden gaat reizen door Australië. Ik ben maar een klein beetje jaloers :{ . Allereerst kan ik je aanbevelen om de berichten in dit forum eens door te lezen. Daar worden veel soortgelijke vragen gesteld die je op weg kunnen helpen. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet; daarmee duik je een schat aan informatie op.

Zoals ik je route nu zie begin je in Adelaide en eindig je in het Noorden? Gezien het natte seizoen vanaf november/ december, raad ik je aan om juist daar te beginnen. Vooral Darwin moet vanaf november lastig te doen zijn i.v.m. kans op cyclonen, onbegaanbare wegen e.d. Omdat ik Darwin zelf niet heb mogen meemaken, laat ik deze expertise liever over aan de echte deskundigen op dit gebied. Wat betreft de Oostkust, hebben wij deze zelf in oktober gedaan. Dat was nog prima te doen en zelf lekker. Dus begin november kan dit nog redelijk zijn. In het zuiden, begint de zomer rond deze tijd. Dus als je vanuit het noorden reist, reis je met het mooie weer mee. Wellicht kun je het zo plannen dat je met nieuwjaar in Sydney bent. Als je er dan toch bent...

Je route lijkt mij voor drie maanden goed te doen. Wij hebben zelf het stuk tussen Melbourne en Sydney overgeslagen, omdat wij qua tijd voor het stuk tussen Brisbane en Cairns hebben gekozen. Volgens mij zijn hier ook de mooiste dingen te zien en te beleven! Maar als je toch zou besluiten om in het noorden te beginnen, kun je rustig begin en eventueel altijd nog wat tijd inhalen. Rondom Melbourne vonden wij de Grampians ontzettend mooi, maar als je richting Adelaide reist, moet dat te doen zijn.

Hoe ben je overigens van plan om te reizen? Dit kan natuurlijk ook nog uitmaken bij je planning. Zonder binnenlandse vluchten op een vaste datum, heb je ook veel meer vrijheid.

Succes bij de planning!
Groetjes Danielle
Jarnoz
» 04 mar 2013 16:12
Bedankt voor je reactie,

Uiteraard heb ik het hele forum al doorgespit en komen de uiteindelijke plannen steeds dichterbij.
Deze route loopt idd vanaf adelaide en daar willen we ook eindigen dit kan natuurlijk nog veranderen en dat we bijvoorbeeld in plaats van naar adelaide naar perth rijden.
De bedoeling is dat we een gedeelte met een Camper reizen en op een gegeven moment overgaan naar een 4wd jeep.
dit uiteraard om de wat moeilijkere plaatsen te bereiken.

ik werk in de zomer bij een waterskibaan en dat seizoen loopt van april - oktober dus dan kan ik niet weg vandaar dat wij het in de tussentijd moeten inpassen.
November tot en met maart hebben we alle ruimte om weg te kunnen.

ik vind het lastig om rekening te houden met de seizoenen(weersomstandigheden) en kan er eigenlijk weinig over vinden.
denk dat ik op de verkeerde plekken aan het zoeken ben.

deze route ligt helemaal niet vast hoor is eigenlijk meer om aan te geven wat ik zoiezo wil doen en zien.

groeten,
jarno
Daan
Wereldreiziger
» 04 mar 2013 19:11
Dag Jarno,
Aan de oostkust zaten wij het afgelopen jaar aan het begin van 'the build up season' (september/ oktober). Dit was prima te doen; lekker weer en veel zon. Maar wat ik op dit forum veel heb gelezen is dat 'the wet' in het noorden (vooral Darwin) vanaf eind november begint. Daarna wordt het alleen maar natter en benauwder.

Wat mij altijd heeft geholpen bij het weer is gewoon googlen op 'klimaat' en dan de plaats van je bestemming. Dit levert vaak gemiddelde weerkaarten op met temperaturen, kans op regen, orkanen, maar ook kans op mooi weer e.d. Kijk hier eens naar; wellicht helpt dit bij je route.

Groet,
Danielle
Jarnoz
» 05 mar 2013 01:33
Bedankt voor de goede reactie,

ik heb nog wat zitten googlen en lezen en kom nu uit op deze route:

Eind september/ begin oktober beginnen met de reis:

Amsterdam - Darwin

Darwin - Cairns

Cairns - Brisbane : Fraser Island, australia zoo

Brisbane - Sydney: Lone Pine Koala sanctuary, Byron Bay, Kust verlaten om de Waterfall way te rijden, Dorrigo NP

Sydney - Melbourne : Bondi Beach, Wollongong, Kiama, Kangaroo Valley, Jervis Bay, Murramarang National Park , Narooma , Eden, Lakes Entrance

Melbourne - Adelaide: Uiteraard via de GOR en de nodige stops shipwreck coast etc etc.

Adelaide - Alice Springs: Uitstapje naar Uluru

En dan.......... terug naar adelaide en terug vliegen naar nederland of doorrijden naar darwin en vanaf daar terugvliegen??

Blijven we zo de slechte weersomstandigheden een beetje voor?
en het stuk darwin - cairns rijden of vliegen?

bedankt,
jarno
Reismeis
Reisexpert
» 05 mar 2013 07:29
Jarnoz schreef:terug naar adelaide en terug vliegen naar nederland of doorrijden naar darwin en vanaf daar terugvliegen??

Blijven we zo de slechte weersomstandigheden een beetje voor?
en het stuk darwin - cairns rijden of vliegen?
Verkijk je niet op het rijden in de outback. Dit vergt echt veel voorbereiding, het is niet iets wat je 'zomaar even doet'! Daar komt bij dat het goed mogelijk is dat er in deze periode wegen worden afgesloten ivm de regenval. De afstand Darwin-Cairns is 2850 kilometer.
Daan
Wereldreiziger
» 05 mar 2013 08:54
Dag Jarno,
Is er een specifieke reden dat je wilt terugvliegen vanaf de plaats waar je begonnen bent? Het is immers vrij eenvoudig om op de ene plaats aan te komen (Darwin) en terug te vliegen vanaf een andere plaats. Afhankelijk van de vlucht kan het zijn dat je dan nog wel overstapt in een andere plaats in Australië. Voor de prijs van je ticket hoeft dit niet heel veel uit te maken. Maar wellicht kun je een prijsopgave vragen bij Tunafish.

Qua tijd zou ik ook overwegen om op sommige stukken te kiezen voor een binnenlandse vlucht. Bij ons zaten deze heel goedkoop (circa € 75,- p.p.) bij het retourticket van Quantas in. Het nadeel was dat we daardoor vast zaten aan bepaalde data. Maar de low-coast airlines ter plekke regelen zijn volgens mij ook erg interessant als je flexibel kunt zijn met dagen. En met 3 maanden is dat wellicht makkelijker dan met de 5 weken die wij hadden.

Deze route ziet er verder qua weer beter uit. In het noorden houd je kans op de start van het regenseizoen. Hoe meer je richting het zuiden gaat, hoe beter het wordt. In november kan het trouwens nog wel meevallen bij Cairns. Wij hebben in de outback een stel leren kennen die eind oktober en begin november van Cairns naar Sydney reisde en zij hebben nog goed weer gehad. De outback kan overigens ook nog erg heet zijn in de Australische zomermaanden. Wij zaten daar half oktober en hadden toen 'geluk' met temperaturen rond de 30 graden. Vanaf de dag dat wij naar Melbourne vlogen, gingen de temperaturen daar al omhoog naar zo'n 40 graden. Zo te zien zit de outback ook aan het einde van je reis. In maart zal zo zachtjes aan de australische herfst beginnen, dus wellicht zijn de temperaturen dan weer wat beter uit te houden.
Groetjes Danielle
Jarnoz
» 05 mar 2013 12:05
Weer bedankt,

Ik had deze route zo gepland zodat ik voor het echt slecht weer gaat worden weg ben uit darwin/cairns.
uiteraard sta ik open voor alle mogelijke ideeen maar mijn geweten zegt me dat ik ivm de periode beter in alice springs kan eindigen dan dat ik bv eerst naar alice springs zou gaan.
kwa temperaturen ben ik niet zo bang ik ben hitte wel gewend dus mocht het ergens heter zijn als normaal dan is dat zo.

ik hoef niet perse te eindigen waar ik begonnen ben wat dat betreft ben ik zeer makkelijk maar wil natuurlijk wel zoveel mogelijk zien.
aangezien ik in deze route zou eindigen in alice springs vraag ik me af of het vanaf alice springs dan beter is om door te rijden naar darwin voor de terugreis of om dan toch terug te keren naar adelaide om vanaf daar weer richting nederland te gaan.

ik kan in ieder geval met mijn baas wel overeenkomen dat ik vanaf begin oktober weg kan aangezien we dan toch alleen maar in de weekenden open zijn.
ook heb ik tijd genoeg voor de voorbereidingen aangezien het pas volgend jaar oktober wordt dat we gaan dus er zit nog meer dan een jaar tussen.
des te meer een reden om nu al vast het een en ander uit te zoeken natuurlijk.

@klaas&daan

Jij praat over een binnenlandse vlucht dat lijkt mij een goede optie om tijd te winnen.
Maar tussen brisbane en sydney is er zoveel wat ik wil zien dat eigenlijk de enige optie zou zijn om vanaf cairns naar brisbane te vliegen en daar de reis te hervatten.
of zoals ik al eerder aangaf vanaf darwin naar cairns.
google maps geeft deze afstanden:
cairns - brisbane 1700km
darwin - cairns 2850km
dan zou ik voor mijn gevoel het stuk darwin - cairns beter kunnen vliegen dan cairns - brisbane.

ik hoop dat ik weer een stap verder kan komen zo erg bedankt voor alle tips, info en dergelijke ben ik jullie erg dankbaar voor.
Daan
Wereldreiziger
» 05 mar 2013 21:33
Dag Jarno,
Vooral niet tussen Cairns en Brisbane vliegen!!! (als je het mij vraagt dan). Dit is juist het stuk waar wij de keuze op hebben laten vallen. Denk maar aan de whitsundays, fraser Island, mission beach. En nog zoveel mooie plekjes waar wij de tijd niet voor hadden in 2 weken: de atherton tablelands bijvoorbeeld. De natuur moet hier prachtig zijn! Tussen Brisbane en Sydney hebben wij overgeslagen, dus dat kan ik niet goed zeggen. De rit van Darwin naar Cairns zijn veel kilometers. Ik denk persoonlijk minder te zien, maar de beleving van een eindeloze rit door de Outback, lijkt ons bijvoorbeeld weer heel gaaf (hopelijk voor ons voor een volgende keer). Maar ja je moet kiezen, dus dan zou ik dit stuk vliegen.

Het zou overigens super zijn als je in oktober kan beginnen. Ik denk dat je dan nog met aardig weer in Darwin zit en zeker met mooi weer in Cairns. Wellicht ziet de route er dan als volgt uit?
- Starten in Darwin en omgeving
- Vliegen naar Cairns
- Camper/ auto van Cairns naar Brisbane (Sydney moet denk ik ook wel lukken)
- Als je qua tijd rond dit punt wat krap zit, vlieg dan van Sydney naar Melbourne. Huur hier een auto/ camper om de omgeving te verkennen: Grampians, Great Ocean Road, Philip Island

Je kunt ook vanaf Melbourne naar Alice vliegen. Ik heb van enkele mensen gehoord dat Adelaide zelf niet heel veel meer te bieden heeft. Je hebt dan immers ook aardig al wat steden gezien: Sydney, Melbourne en Brisbane. Als ik iets verkeerds zeg, dan hoor ik het natuurlijk graag van de ware Australië experts op dit forum (mijn 5 weken vallen daar soms echt bij in het niet O-) ).

Vanuit Melbourne/ Adelaide kun je vliegen of met de trein (of met een tour bijvoorbeeld) naar Alice.Kijk qua ticket of het mogelijk is om vanuit Alice terug te vliegen. Uiteraard vlieg je vanuit Alice niet rechtstreeks met een intercontinale vlucht. Tijdens onze reis hebben wij mensen ontmoet die heen op Alice vlogen (met een tussenstop op Singapore en Sydney) en terug vanaf Sydney. In jouw geval kun je ongetwijfeld een ticket boeken: heen op Darwin, terug vanaf Alice via een andere Australische luchthaven naar NL. Nogmaals kan ik je adviseren een vrijblijvende offerte bij Tunafish op te vragen. De data voor 2014 zullen nog niet beschikbaar zijn, maar geef vergelijkbare data door voor 2013. Je kunt dan in ieder geval een indicatie krijgen van het type vlucht en de kosten. Websites als Skyscanner en worldticketcentre kunnen je ook al op weg helpen.

Hopelijk kun je hier weer mee vooruit. En als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Groetjes Danielle
Jarnoz
» 05 mar 2013 23:19
Hey,

wat super behulpzaam om mee te denken met onze reis.

Zoals ik nu denk gaat het toch zo worden:

Amsterdam - Darwin

Aangezien we naar cairns gaan vliegen gaan we darwin met een tour bezichtigen dan kunnen we ook even acclimatiseren voordat we zelf alles gaan ondernemen.
hoe lang we hier precies zijn durf ik niet te zeggen maar ik neem even een week.

Darwin - Cairns :Vliegen

in cairns gaan we dan een camper huren/kopen om de kust te volgen met uitstapjes naar de nationale parken.
Meteen een vraag: Zijn vanuit cairns de NP met een camper te bereiken of is het daar ook wel handig om een 4wd jeep/camper te hebben?

Cairns - Brisane - Sydney - Melbourne - Adelaide - Alice Springs

Natuurlijk met de nodig uitstapjes welke precies ben ik nog niet uit er is zoveel te zien daar haha.
Nu denk je mmmm toch adelaide idd ik ben gek op autosport en in februari - maart is daar de v8 supercar serie en mocht onze reis zo uitpakken dat we daar dan nog zijn wil ik dit meemaken.
research is nog niet echt gedaan en de kalender van 2014 staat nog niet vast.

Alice Springs - Amsterdam

mochten we daar de camper/jeep achter kunnen laten vliegen we vanaf alice springs naar amsterdam of eventueel NZ.

voor de duidelijkheid wij hebben tot eind februari half maart de tijd om te reizen!
Francine
Reisexpert
» 06 mar 2013 13:54
Heb je nu van oktober t/m maart de tijd of ergens in die periode drie maanden? Ik vind persoonlijk drie maanden om de D-route (Adelaide-Darwin-Cairns-Sydney-Adelaide) niet erg lang. Je zegt dat je zoveel mogelijk wilt zien, maar soms is het beter om een paar plekken goed te zien dan heel veel plekken een beetje...Daarnaast is de vlucht een van de duurste dingen, dus dan langer daar verblijven kost relatief minder, maar goed, aan jou de keuze.

Als je in oktober begint, zou ik inderdaad starten in Darwin ivm het regenseizoen. Het gaat hier dan niet alleen om warm, maar ook zeer, zeer vochtig/klam en dag en nacht dezelfde temperatuur. Alsof je in een zeer warme, tropische kas verblijft. Wel goed om te weten, want sommige mensen kunnen daar echt niet goed tegen.
Om tijd te besparen kun je inderdaad binnenlandse vluchten nemen. De outback-ervaring mis je dan, dat is wel jammer, maar als je niet zoveel tijd hebt, kan een vlucht je zeker helpen. Darwin-Cairns is dan inderdaad de route die de meeste mensen vliegen. Tussen Cairns en Brisbane zou ik (wat Danielle al zegt) zeker niet doen! Dat is juist een prachtig stuk!
Voor de oostkust (zeg maar Cairns-Sydney) kun je makkelijk een week of vijf, zes de tijd nemen. Er is veel te zien. Zorg dat je niet te snel naar het zuiden toe afzakt, want het noorden, met prachtige regenwouden, is erg mooi. Neem ook de tijd om naar Cape Tribulation (ten noorden van Cairns) te gaan.

Tussen Sydney en Melbourne is er een mooie kustroute, maar ook de route door het binnenland, over de Australische alpen, is prachtig!

Is Alice Springs een 'must' voor je, dan zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een vlucht/trein/bus heen of terug vanaf Adelaide en ook een tour heen of terug. Met zo'n tour betaal je wel wat meer, maar beleef je de outback ook nog een beetje. Veel touroperators laten je slapen in swags en je kunt bijvoorbeeld ook de prachtige Flinders Ranges nog aandoen. Dus een tour heen en een snelle manier terug (of andersom). Rechtstreekse vluchten naar Amsterdam v.a. Alice zijn er niet, dus je zult altijd weer terugmoeten naar een grotere plaats.

Voor de oostkust en de weg naar Alice heb je beslist geen 4WD/jeep nodig. Dat is onnodig duur. Rondom Darwin kun je overwegen een 4WD te nemen, maar het is niet noodzakelijk. Er zijn ook genoeg plekken te bereiken zonder 4WD. Bedenk ook of je kunt rijden in een 4WD. Weet je wat je moet doen met mul zand/grote rotsblokken/erg schuin rijden: 4WD moet op sommige plekken écht!

Verder vooral niet te veel willen vastleggen. Laat het lekker op je afkomen, daar is Australie een land bij uitstek voor!
Veel plezier met de voorbereidingen!
Daan
Wereldreiziger
» 06 mar 2013 15:32
Hier heb ik nu niet veel meer aan toe te voegen. Dank Francine voor je uitgebreide aanvulling. Als ware Australië expert zal jouw ervaring Jarno denk ik toch nog beter helpen bij zijn route. Al kan ik me ook inleven in het gevoel zo veel mogelijk te willen zien. Dat was ook onze valkuil en wellicht helpen onze beiden ideeën om daar een middenweg in te vinden.

Jarno, ik ben het ook met Francine eens om vooral niet voor té veel binnenlandse vluchten te kiezen (alleen indien noodzaak). Wij hadden er drie, omdat we vijf weken hadden en dus veel wilden doen in deze vijf weken. Als je drie maanden gaat reizen, kun je dit echt beperken! Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik ook advies gevraagd op dit forum voor onze reis. Onder andere Francine heeft mij toen al geadviseerd om niet te veel in één reis te doen. Daarnaast was tevens het advies op onze voorlopige planning om vooral niet te lang in de steden te blijven hangen. Dat advies hebben wij ter harte genomen en daar ben ik nu nog dankbaar voor! O-)

En ondanks dat wij een prachtige tijd hebben gehad in Australië en er echt van hebben genoten, heb ik soms een klein beetje spijt dat we niet meer tijd hadden voor de Oostkust. Vijf á zes weken zou ik dan ook zeker aanhouden. Wij hadden bijvoorbeeld geen tijd meer om zelf richting Daintree en Cape Tribulation te rijden. Wij zijn hier wel geweest met een dagtour, maar onderweg realiseerden wij ons hoe leuk het was geweest om hier zelf naartoe te rijden en de omgeving te ontdekken (pijnlijk genoeg hadden we toen net 1 dag ons campertje ingeleverd).

Wat betreft een tour door de outback kan ik deze ook echt aanraden. Wij hebben een korte tour gedaan van Alice via Kings Canyon naar Uluru en terug naar Alice. Vaak zijn er ook grotere/ langere tours te doen van Alice via bovengenoemde naar Adelaide of Darwin. Wellicht kun je heen vliegen naar Alice en vanuit daar een tour terug naar een grotere bestemming voor je terugvlucht. Wij hebben een ongelofelijk goede ervaring met zo'n tour (al moet je ook geluk hebben met de groep denk ik). Maar het slapen in een swag onder de sterren vonden wij echt geweldig. Eindeloos lange kilometers door de Outback, een BBQ op een bushcamping en in slaap vallen aan het kampvuur. Echt een aanrader!
Jarnoz
» 06 mar 2013 22:04
Nogmaals bedankt!!!

voor alle duidelijkheid wij hebben niet perse 3 maanden maar vanaf 30 september tot half maart kan ik weg.
dus eigenlijk hebben we in het geheel 4 en een halve maand.

wil dus ook gaan kijken voor een ticket zonder terugdatum als dat er is zodat we zelf kunnen bepalen wanneer we precies teruggaan.
Moet dat nog even gaan bedenken/uitzoeken, neem ik een open ticket plannen we de exacte datum van te voren enz enz..
Daan
Wereldreiziger
» 07 mar 2013 19:10
Het klinkt in ieder geval super. Ik zou zo weer op het vliegtuig stappen die kant op ^O^ .
Geniet ook van de voorbereidingen. Wat een heerlijk idee om alles nog in het verschiet te hebben.

Nog één tip m.b.t. je visa. Een standaard toeristenvisum is 3 maanden geldig. Dus als je langer gaat, is je enige optie volgens mij een work and holiday visa (indien je jonger dan 30 bent). Ik weet persoonlijk niet hoe het werkt met een open ticket, maar wellicht dat hier eisen aan worden gesteld als je voor een toeristenvisum kiest.
Kims
Reisexpert
» 07 mar 2013 21:29
Klaas&Daan schreef:Nog één tip m.b.t. je visa. Een standaard toeristenvisum is 3 maanden geldig. Dus als je langer gaat, is je enige optie volgens mij een work and holiday visa (indien je jonger dan 30 bent).
Het is net zo makkelijk om een 6 of 12 maanden toeristenvisum aan te vragen, dat visum heet een 676 visum. Zie: http://www.immi.gov.au/visitors/tourist/676/

Veel plezier!
Gerelateerde onderwerpen
voorbereiding Australie
geld voorbereiding
2 maanden Australië
2 maanden Australië
5 maanden Australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten