Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

7-8 maanden Australie (route?)

markw9004
» 23 sep 2013 02:16
hallo,
Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is mark, 20 jaar en ik ga in oktober richting Australië en kan wel wat hulp gebruiken :P
Het globale plan is van oktober tm juni 2014 gewoon op avontuur te gaan! Backpackend en werkend door Australie en daarbij ongeveer 5000 euro mee te nemen. We weten dat dit nooit genoeg zal zijn voor onze periode maar willen het zo lang mogelijk proberen vol te houden, een tijdje te werken en dan weer verder gaan. We zien wel waar het schip strandt en als het moet kunnen we altijd weer terug naar huis. Na veel lezen lijkt de oostkust een mooi begin voor ons maar misschien hebben we wel genoeg tijd en geld om door te zetten helemaal naar Perth! Alleen loop ik nu tegen de route aan , ik weet niet meer wat wel klopt en hoe ik nu het gunstigst kan gaan reizen, aangezien het klimaat zo verschillend is.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met me volgende vraagstukken ;)

1) Waar zal ik mijn reis beginnen in oktober om een goede route te kunnen doen en waar eindigen?
(dachten zelf aan Cairns - Melbourne)
2) Hoeveel van Australië kun je zien in onze periode met periode's van werk er tussen
2) Wat is de beste reisperiode voor Nieuw Zeeland?
3) Tips voor boeken van ticket? Kijken nu bij tunafish en daar is een jaarticket Amsterdam - paar dagen tussenstop Hong Kong - Cairns en Melbourne weer terug €1480,- of zijn er betere deals te maken
4) Hoe lang gokken jullie dat ik het vol hou in Australië met €5000,- op zak
5) Verdere tips zijn altijd welkom

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes Mark
AnTraX
» 27 sep 2013 19:40
Hey Mark, wij zijn ook 9 maanden in Aussie geweest, dus mss ben je wat met onze ervaringen.

1) Waar zal ik mijn reis beginnen in oktober om een goede route te kunnen doen en waar eindigen?
(dachten zelf aan Cairns - Melbourne)
Zeker rekening houdend met de seizoenen, zo ik het noorden mijden van nov t/m april.
Dus mss toch Sydney beginnen richting zuiden.
Je hebt ook tijd om Tassie aan te doen. Wij zijn op 9 maanden helemaal rond geweest dus is wel doenbaar (incl Tassie en Red Centre) en we hebben nooit gehaast gereisd. Verder vonden wij het Westen wel meer echt Aussie dan de Oostkust, al zijn er daar natuurlijk ook mooie dingen te zien.

2) Hoeveel van Australië kun je zien in onze periode met periode's van werk er tussen
Wij hebben in onze 9 maanden 5 weken gewerkt, maar ons budget was iets hoger dus jullie zullen misschien wel iets meer moeten werken. Maar dan kan je toch nog een groot deel zeker zien.

3) Wat is de beste reisperiode voor Nieuw Zeeland?
In hun winter (dus onze zomer). Het weer is dan beter en dan zijn er veel minder toeristen (en zandvliegjes ;))

4) Tips voor boeken van ticket? Kijken nu bij tunafish en daar is een jaarticket Amsterdam - paar dagen tussenstop Hong Kong - Cairns en Melbourne weer terug €1480,- of zijn er betere deals te maken
Hier niet meteen een antwoord op. Wij hebben gewoon bij een reisbureau geboekt (wel België en dus vanaf Brussel vertrokken) en voor ons was het €1200 retour. Goede site is ook skyscanner.net

5) Hoe lang gokken jullie dat ik het vol hou in Australië met €5000,- op zak
Hangt van je noden af. Weet dat Aussie een duur land is (dus geen Azie toestanden ;)). Gezond en goed eten kost veel en de uitstappen/nationale parken zijn ook duur.

6) Verdere tips zijn altijd welkom
- Tasmanie is zeker een aanrader. Velen doen dit niet maar is toch een mooi stukje (al heb je daar wel redelijk Nederlands weer ;)) Als je naar Tassie gaat, koop dan je NP pas op de boot, daar is ie goedkoper en hiermee kan je alle parken in voor een 3-tal maanden.

- The Nullarbor/Outback: tank bij elk tankstation dat je tegenkomt, ook al is er maar een beetje uit je tank. Tankstations kom je er niet om de 10 km tegen ;). Verder vraag zeker aan het einde van de Nullarbor je certificaat. Wij kwamen hier te laat achter dat dit bestond :(.

Als je nog meer vragen hebt shoot ;)
markw9004
» 27 sep 2013 20:58
@AnTraX heel erg bedankt voor je tijd en moeite die je hebt gestoken in de reactie!

Het is inmiddels definitief we hebben bij tunafisch een jaarticket gekocht van 17 oktokber tot 17 juni en deze retourdatum kunnen we voor 35 euro omzetten en zelfs vanaf een ander vliegveld Perth bijvoorbeeld. De prijs is ook wat hoger omdat we een tussenstop hebben van 4 dagen in Hongkong om wat van deze wereldstad te zien. Vervolgens vliegen we door naar Cairns om daar ons avontuur te beginnen :)

Seizoenen
We komen dus eind Oktober aan in Cairns :?
Is dit een erg groot probleem? Waar moet ik aan denken? Heftige temperaturen? Zware stormen? en hoe bereid ik me er op voor ? Wat versta je onder het noorden tot hoe ver moet ik denken want de oostkust is toch juist mooi weer in de maanden november - april?

Toeristisch
Over dat de oostkust toeristisch is hoor ik veel verschillende verhalen over , sommige bevalt het wat beter dan de ander. Zelf ben ik pas net 20 en hou wel van een goed feestje of een avondje stappen in de discotheek dus dat zal voor mij geen probleem zijn denk ik. Natuurlijk kom ik er wel om de prachtige natuur en het land te bezichtigen.

Route
Oktober en November in Cairns en omgeving reizen en werken wel mogelijk? Om vervolgens door te gaan langs de oostkust en te zakken naar Sydney en Melbourne en waarschijnlijk richting Perth te vertrekken. Deze Route een oke idee?

Over Tasmanië heb ik inderdaad al veel gehoord en gaan we ook een bezoekje brengen als ons budget het toestaat.

Werken Belangrijk voor ons :p[/i][/i]
Ik vraag me trouwens heel erg af hoe je aan werk bent gekomen daar? Wat voor baantje heb je gedaan? Kwam het op je pad of heb je er echt hard naar gezocht? Hoe gaat zoiets daar in ze werk met sollicitatie en wanneer word je uitbetaald en zijn het lange dagen?
Visum en alles hebben we al geregeld alleen taxfile number lukt ons niet vanuit Nederland te rege lenal zouden we dat wel graag willen en niet daar nog is 3 weken wachten voordat we op een baantje in kunnen gaan. Hoorde ook van mensen die belde en zich verifieerde door middel van paspoortnummers en zo het nummer telefonisch kregen ipv via de post? Weet je hier toevallig wat meer over?

Kosten
Hoe duur is het leven dan in Australie? Wat betaal je voor een biefstukje of een fles fanta of een biertje om maar iets te noemen? Wij willen best low budget in hostels/campings of in auto als het moet overnachten en goedkoop leven maar ben benieuwd hoe dat zit? Wat ben je als je rustig aan doet op een dag kwijt met hostel?

Auto
Wij zelf zijn van plan om een auto te kopen en daarmee rond te reizen! Hebben jullie ook voor eigen auto kopen gekozen ja zeker? Hoe zit het met de kosten van verzekering per maand/jaar en bezine is goedkoper dan in Nederland toch?

Verzekering
Hebben jullie een reisverzekering afgesloten en zo ja waar en waarom? En hebben jullie gebruik gemaakt van de tandarts in Australie , hoorde dat dit heel erg duur is en meestal niet word gedekt met een backpackverzekering

Nieuw-Zeeland
Nieuw Zeeland is zeker alleen uiterst geschikt om te reizen en van de natuur te genieten en niet om te werken toch of is dit wel mogelijk? Wat is het verschil met Australie of zijn jullie er niet geweest?

Het zijn een hele hoop uiteenlopende vragen, ik weet het

Nog 1tje dan? Wat is Nullarbor en welk certificaat bedoel je?

Ik hoop dat je me wat verder op weg kan helpen

alvast heel erg bedankt

groetjes mark
AnTraX
» 27 sep 2013 21:48
Leuk om al jouw vragen te lezen, ze roepen herinneringen op ;)
Here we go:

Seizoenen
We komen dus eind Oktober aan in Cairns :?
Is dit een erg groot probleem? Waar moet ik aan denken? Heftige temperaturen? Zware stormen? en hoe bereid ik me er op voor ? Wat versta je onder het noorden tot hoe ver moet ik denken want de oostkust is toch juist mooi weer in de maanden november - april?
Je mag je verwachten aan vooral vochtige temperaturen. Tijdens het nate seizoen is het namelijk nogal plakkerig in het tropische gebied (even een lijn horizontaal trekken van Brisbane naar Carnarvon, alles daarboven is tropisch naar onze mening) en ja stormen en overstromingen kunnen daar dan zeker wel voor komen. En ja voorbereiden gaat niet echt ;) vooral gezond verstand gebruiken als het zich voor doet :)

Toeristisch
Over dat de oostkust toeristisch is hoor ik veel verschillende verhalen over , sommige bevalt het wat beter dan de ander. Zelf ben ik pas net 20 en hou wel van een goed feestje of een avondje stappen in de discotheek dus dat zal voor mij geen probleem zijn denk ik. Natuurlijk kom ik er wel om de prachtige natuur en het land te bezichtigen.
Ja inderdaad als je graag een stapje in de wereld zet dan is de Oostkust wel de place to be :) maar zeker niet vergeten om die natuur in te duiken ;)

Route
Oktober en November in Cairns en omgeving reizen en werken wel mogelijk? Om vervolgens door te gaan langs de oostkust en te zakken naar Sydney en Melbourne en waarschijnlijk richting Perth te vertrekken. Deze Route een oke idee?
Denk wel dat werken daar mogelijk is, maar je kan best wat websites raadplegen en ter plaatse vind je ook boekjes die je vertellen welke werk je wanneer in welke regio kan doen. (titel ontglipt ons)
Route ziet er verder wel ok uit :). Pick zeker Wilsons Promontory mee ten zuiden van Melbourne.

Over Tasmanië heb ik inderdaad al veel gehoord en gaan we ook een bezoekje brengen als ons budget het toestaat.
Boek dan zeker op tijd je tickets voor de ferry (googlen maar naar de website) kwestie van een goede prijs te bekomen.

Werken Belangrijk voor ons :p[/i][/i]
Ik vraag me trouwens heel erg af hoe je aan werk bent gekomen daar? Wat voor baantje heb je gedaan? Kwam het op je pad of heb je er echt hard naar gezocht? Hoe gaat zoiets daar in ze werk met sollicitatie en wanneer word je uitbetaald en zijn het lange dagen?
Visum en alles hebben we al geregeld alleen taxfile number lukt ons niet vanuit Nederland te rege lenal zouden we dat wel graag willen en niet daar nog is 3 weken wachten voordat we op een baantje in kunnen gaan. Hoorde ook van mensen die belde en zich verifieerde door middel van paspoortnummers en zo het nummer telefonisch kregen ipv via de post? Weet je hier toevallig wat meer over?
Wij hebben in jan/feb wijndruiven geplukt in de regio Perth. Hiervoor hebben we websites bekeken en bij de wijnboeren zelf gaan aankloppen tot we uiteindelijk prijs hadden. En dan is het mond op mond reclame natuurlijk ;). Maar voor regio Cairns weten we niet meteen welke jobs daar voor handen zijn (horeca waarschijnlijk??)
Qua uitbetaling en lange dagen, tja dat zal er van af hangen welke jobs je doet.
TFN hebben wij daar kunnen aanvragen via een organisatie die backpackers hielp met van alle pracktische regelingen. Helaas bestaan zij niet meer. Maar we vonden wel volgende link: http://taxfilenumberaustralia.com.au/?g ... 3godjDUAqQ

Kosten
Hoe duur is het leven dan in Australie? Wat betaal je voor een biefstukje of een fles fanta of een biertje om maar iets te noemen? Wij willen best low budget in hostels/campings of in auto als het moet overnachten en goedkoop leven maar ben benieuwd hoe dat zit? Wat ben je als je rustig aan doet op een dag kwijt met hostel?
Een hostel kost tussen de 25 en 50 AUD afhankelijk van je wensen (double room of dorm). Dus dan ben je op een weekje al wel wat kwijt natuurlijk ;). En zeker als je daar veel gaat feesten ben je snel door je budget heen hebben we van andere backpackers wel gehoord. En bv om het NP van de Uluru (Ayers Rock) binnen te komen ben je per persoon 25 AUD kwijt voor 2 dagen. En dan heb je nog geen camping of nog niet gegeten. Wij hebben er veel op pasta en noodles geleefd :)
De goones (dozen wijn van 5L) waren wel "goedkoop" ;). Als je die altijd op zak hebt ben je goedkoop zat hihi.

Auto
Wij zelf zijn van plan om een auto te kopen en daarmee rond te reizen! Hebben jullie ook voor eigen auto kopen gekozen ja zeker? Hoe zit het met de kosten van verzekering per maand/jaar en bezine is goedkoper dan in Nederland toch?
Yep wij hebben daar ook een busje gekocht en zo rondgetrokken. Benzine is wel goedkoper (hoeveel goedkoper ligt eraan waar je juist zit, in de Outback is het schaars dus betaal je dubbel zoveel) maar toch is dit je grootste kost aangezien je zoveel kilometers aflegt. Hou hiermee dus best ook rekening bij de aankoop van je busje/auto qua verbruik. Wij hebben een verzekering afgesloten bij de Backpackers carmarket in Sydney aangezien andere verzekeringmaatschappijen niet zo happig zijn om met backpackers in zee te gaan. Kosten weten we niet meer exact (het is voor ons al 3 jaartjes geleden dus het zit wat verder in het hoofdje).

Verzekering
Hebben jullie een reisverzekering afgesloten en zo ja waar en waarom? En hebben jullie gebruik gemaakt van de tandarts in Australie , hoorde dat dit heel erg duur is en meestal niet word gedekt met een backpackverzekering.
Wij hebben een jaarverzekering afgesloten bij een maatschappij in België. Deze was wel heel goedkoop, maar vaak ben je toch €500-600 kwijt. Tja wij hebben dit toen afgesloten om toch maar zeker te zijn van wat bijstand in het geval dat.... Uiteindelijk hebben we er geen beroep op moeten doen maar je weet nooit. Wij zijn nooit bij de tandarts langs moeten gaan maar wel een keertje bij de spoedafdeling en toen waren we wel 200 AUD kwijt. Dit was wel op een feestdag en omdat wij geen Medicare kaart hadden. Uiteindelijk wel alles terug kunnen vorderen via onze mutualiteit.

Nieuw-Zeeland
Nieuw Zeeland is zeker alleen uiterst geschikt om te reizen en van de natuur te genieten en niet om te werken toch of is dit wel mogelijk? Wat is het verschil met Australie of zijn jullie er niet geweest?
Wij zijn daar zo'n 3 maanden geweest en het is er prachtig. Anders dan Australië maar zeker de moeite. Veel eleganter en minder robuust dan Aussie. Heel veel groene heuvels op het Noord-eiland en veel bergen, meren en fjorden op het Zuid-eiland. Je kan er ook zeker wel werken, hebben we van anderen gehoord, want zelf hebben we dit niet gedaan.

Het zijn een hele hoop uiteenlopende vragen, ik weet het

Nog 1tje dan? Wat is Nullarbor en welk certificaat bedoel je?
De Nullarbor (Latijns voor Geen Bomen) zijn de 1200 km's van Ceduna tot Norseman. En hier zie je de hele tijd enkel de horizonlijn en voor de rest om de 350 km ofzo eens een Roadhouse. Het cerificaat kan je dan in Norseman bekomen bij het tourist info center als bewijs dat je deze weg afgelegd hebt (een hebbedingetje)

Vragen is vragen ;)

Greets en alvast veel plezier!
markw9004
» 27 sep 2013 22:06
heel erg bedankt voor je reactie en hulp!!!
Het me allemaal iets duidelijker geworden nu en hopelijk kom ik ook door de tropische tijden in Cairns heen :p
Ik Heb er ongelooflijk veel zin in en kan eigenlijk niet wachten om te vertrekken en alles zelf te ontdekken :)
AnTraX
» 27 sep 2013 22:08
Zoals ze daar zeggen: "No worries mate"

Amuseer je daar en LEEF ;)
Heb je een blog ofzo?
markw9004
» 27 sep 2013 22:10
nee nog niet?
Welke site is aan te raden wil er wel 1 beginnen
AnTraX
» 27 sep 2013 22:12
Voor aussie en NZ gebruikten we http://www.waarbenjij.nu Maar voor onze reis naar Azië binnenkort ga ik de blog hier op dit domein maken.
markw9004
» 27 sep 2013 22:15
Ga er ook eentje aanmaken op waar ben jij nu
AnTraX
» 27 sep 2013 22:24
Geef linkje door als het zover is aub ;)
Erik
Site Admin
» 30 sep 2013 08:28
markw9004 schreef:Ga er ook eentje aanmaken op waar ben jij nu
Kan ik je overhalen een weblog bij te houden bij Around the Globe? :)
Gerelateerde onderwerpen
Route <2 maanden Australie realistisch?
Route voor drie maanden Australië!
Route door Australie en Nieuw Zeeland (3 maanden)
Reis australie 11 maanden, hulp nodig met route
4 maanden Australië & Nieuw Zeeland reis route
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten