Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Jaartje Australie, werk en wonen

liquid_ice
Reiziger
» 14 nov 2010 21:58
Ik ben net een paar weken terug uit Thailand (m'n eerste echte verre reis) en nu al te denken aan een volgend avontuur...

Australië is ZO groot dat een paar weken vakantie weinig nut heeft, en dan is de vliegreis ook relatief gezien erg duur.

Gezien dat ik 27 ben, zou ik een Work & Holiday visum kunnen aanvragen en naar Australië op vakantie kunnen gaan. In Australië zou ik een baantje kunnen gaan zoeken als barkeeper oid. en zo een half of heel jaartje volhouden.

Maar omdat ik 3 jaar werkervaring heb en een afgeronde HBO Informatica zou ik graag een vacature op niveau willen voor een half of heel jaar. Mijn idee is dan om de ruime regio te ontdekken in de tijd dat ik werk. Misschien een vakantie nemen en dan wat verder reizen door Australië en nadat je stopt met werken misschien nog een tijdje reizen.

Het probleem is alleen, waar beginnen met zoeken en plannen.
Kan iemand me wat op weg helpen en/of adviseren hoe dat ik zo iets het beste kan aanpakken? Qua werk en wonen
Larissa Laus
» 17 nov 2010 13:50
Hi!
Persoonlijk heb ik geen ervaring met het zoeken van werk in Australie en zeker niet in mijn vakgebied. Ik ben zelf afgestudeerd accountant maar mijn hele idee van naar Australie gaan was juist om even totaal iets anders te doen. Werken in mijn vakgebied kan ik de rest van mijn leven nog. Ik wilde lol maken, nieuwe dingen leren/zien , cultuur snuiven en vooral ...vrij zijn! Maar ieder zijn ding :-) Overigens denk ik dat het ook moeilijk is om als barkeeper aan de slag te gaan, daar moet je namelijk papieren voor hebben. ( wel zo te halen volgens mij maar weet niet zeker)
Op een vaste plek wonen heb ik ook geen ervaring mee, eigenlijk heb je dus helemaal niets aan me :-) Ik ben gaan " zwerven" . Sommige mensen huren een kamer voor een langere periode in een hostel of een cabin op een camping. Je kunt in de grote steden ook een kamer huren in een huis waar meerdere mensen zitten. Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om op afstand een baan in jouw vakgebied te regelen. Arbeidsmarkt is niet helemaal zoals het moet zijn en bedrijven willen je toch op gesprek hebben. Aangezien je ook wilt reizen zullen ze niet happig zijn om je in te huren omdat je niet stabiel bent voor hen. Zou je een sponsorship moeten regelen o.i.d.
Dus best lastig maar niet geheel onmogelijk. Je zou ook eens de jaarlijkse immigratiebeurs kunnen bezoeken. De werkgevers van Australie zijn daar rijkelijk aanwezig. Kun je meten wat je opties zijn.
Succes in ieder geval!
liquid_ice
Reiziger
» 18 nov 2010 23:01
Ondanks dat je zelf zegt dat ik niet aan je heb, toch bedankt.
Die emigratie beurs is zeker een goed idee.

Omdat ik waarschijnlijk alleen naar Australië vertrek leek het mij wel een leuk idee om zo'n huis te zoeken waar meerdere mensen zitten. Soort internationaal studentenhuis in Australië, iemand een idee hoe je zulke huizen vind?

Misschien is er voor mij ook de optie om een skilled visum aan te vragen, dan heb ik een visum met langere geldigheid en dat is voor een werkgever natuurlijk fijner.
Kims
Reisexpert
» 19 dec 2010 07:48
Hoi,

Wij zijn 5 jaar geleden in Australie aangekomen op een working holiday visum. Ik heb me hier toen geregistreerd als verpleegkundige (had vantevoren wel een academic IELTS test gedaan en belangrijke papieren laten vertalen) en kreeg hier toen heel makkelijk werk. Omdat ik hier al was, was het gemakkelijk om een 'sponsorship werkvisum' te krijgen via een uitzendbureau voor 4 jaar en ondertussen zijn we 'permanent residents' geworden. Mocht het dus moeilijk zijn om vanuit Nederland iets te vinden, zou ik je aanraden hierheen te komen en dan verder te kijken. Maakt het ook makkelijker voor bedrijven om je te interviewen etc.

Eventueel kun je informatie vinden op de regeringswebsite: http://www.immi.gov.au.
Voor sommige beroepen is het makkelijk om een tijdje hierheen te komen, voor andere beroepen helemaal niet, maar met je working holiday visum heb je in ieder geval een ingang.

Succes ermee!
funnyflower
Reiziger
» 24 dec 2010 19:08
@ liquid ice: vergeet niet dat je met een WHV maximaal een half jaar voor 1 werkgever mag werken!
Het was vorig jaar voor mij enorm lastig om een baan in mijn beroepsveld te krijgen (hotellerie/management) maar andere baantjes waren wel gemakkelijker op te pakken.
Economisch is t een beetje prut geweest in OZ dus de werkgelegenheid is niet helemaal top. Maar dat zegt niet dat het onmogelijk is om er te werken in jouw vakgebied!

De "internationale studentenhuizen" vind je overal. kijk eens rond in de krant en op universities naar de advertenties voor kamers en je komt bijna zeker in zo'n huis terecht! (andere optie is dat je bij een ozzie familie komt te wonen)

@ Larissa: waar is die jaarlijke emigranten beurs? dat klinkt wel aanlokkelijk!
Erik
Site Admin
» 26 dec 2010 17:02
@funnyflower de http://www.emigratiebeurs.nl 12 en 13 februari in 2011. Is best leuk om te bezoeken, stuk kleiner en persoonlijker opgezet dan bv. de vakantiebeurs en met een halve dag heb je alles gemakkelijk gezien.
Gerelateerde onderwerpen
Na HAVO jaartje Australie
Jaartje Australie, dwaas of doen?
wonen in australie
Trouwen om in Australie te kunnen wonen?
Werken en Wonen (logeren) in Australië.
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten