Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Iemand nog wat tips over reizen in australie +meer?:)

IrisdeWit
» 08 jan 2012 15:13
Hii!

Ik heb een paar vraagjes..
Met mijn vriend samen willen wij in november een reis gaan maken.. We willen beginnen in australie.
Hier willen we een campertje gaan huren en de oostkust afgaan.
Heeft iemand een idee hoeveel geld een camper kost voor ongeveer 2 maanden?
En ik heb gehoort dat het ene seizoen iedereen van noord naar zuid reist en het andere andersom?
Als ik in november ga, kan ik het best in cairns of melbourne beginnen?
Verder nog tips over dingen die ik gedaan moet hebben aan ee ooskust en hoeveel ben je ongeveer voor 2 maanden leven daar kwijt?
Dan wil ik graag doorreizen naar nieuwzeeland voor een maand. Is het leuk om hier ook een camper te huren? of is dit ook goed te doen per bus?
Verder ga ik dan ook nog verder naar maleisie, thailand en zuidafrika, dus als je nog leuke tips hebt voor die landen zijn die ook welkom!

Alvast bedankt! *)
Marijn
Wereldreiziger
» 08 jan 2012 16:06
Ik heb geen idee wat een camper huren kost, maar dat moet je wel kunnen vinden met een beetje googlen. Het is in ieder geval niet de goedkoopste manier van reizen dus als je een lange reis gaat maken, dan zou ik beginnen met kijken wat je budget is. De seizoenen zijn op het zuidelijk halfrond omgekeerd aan wat wij gewend zijn, dus november is een mooie tijd om in Melbourne te beginnen. Januari / februari is een goede tijd voor Nieuw Zeeland.
Heel veel plezier alvast, klinkt als een super mooie reis!
Francine
Reisexpert
» 08 jan 2012 18:26
(net een hele reactie geschreven, maar die is verdwenen. Mogelijk komt ie nog boven water, dan is dit lekker dubbelop. Nieuwe poging.)

Zoals Marijn al zegt: een camper is zeker niet de goedkoopste optie. Is een goedkoper, zuinige auto + een tentje ook een mogelijkheid voor jullie? Een camper is duur in huur, verbruik en op campings betaal je meer voor 'powered sites'. Voor verhuurbedrijven zou ik inderdaad even googlen. Er is zoveel en volgens mij verschillende prijzen per jaar. Wij hebben zowel in Australie als elders goede ervaringen gehad met Budget, maar er zijn ongetwijfeld mensen die hier ook hele slechte ervaringen mee hebben;-). Erg lastig om te zeggen dus.

Als je in november begint, zou ik in Cairns starten en dan afzakken naar het zuiden. In het noorden van Australie heb je te maken met een droog en een nat seizoen. Dat natte begint vanaf eind november, half december. Je kunt in november en december nog prima reizen, maar vanaf januari kun je echt met veel regen te maken krijgen. En niet alleen regen: de temperatuur is zeer hoog en het is enorm vochtig. Langs de oostkust is dat minder erg dan bijvoorbeeld rond Darwin e.o., maar het is wel echt heet. In november is het daar waarschijnlijk nog goed te doen, maar twee maanden later kun je echt in stortbuien terecht komen.
In twee maanden tijd is de Cairns-Melbourne prima te doen. Een paar tips:

(ik copy-paste even uit een topic waar ik net in heb geschreven)
Dingen die de meeste mensen sowieso doen aan de oostkust:
- Sydney
- Blue Mountains
- Byron Bay (surfen!)
- Brisbane
- Fraser Island
- Whitsundays
- Cairns

Andere tips/stops die ik kan geven:
- Dorrigo NP (overnacht in Bellingen). Prachtig stuk regenwoud en Bello is een superplaats
- Lamington NP, als je een eigen auto hebt en veel van vogels houdt dan moet je hier beslist heen
- Noosa. Fijn strand, veel kans op koala's in het nabijgelegen (loopafstand) NAtionaal Park
- In de zomer heb je bij Hervey Bay (Fraser Island) ook veel kans op walvissen. Ga beslist mee met een boot, echt geweldige ervaring!
- Great Keppel Island. Mooi rifeiland. Snorkelen vanaf het strand en minder toeristisch (tenministe, dat was het) dan de whitsundays en Cairns.
- Eungella NP. Mooi woud, veel kans op vogelbekdieren
- Hou je erg van wandelen, dan kan ik de meerdaagse wandeltocht op Hinchinbrook Island aanraden. Enige ervaring is wel handig, zeker als je alleen gaat en je moet vantevoren boeken.
- Mission Beach. Ga niet alleen voor het strand, maar trek ook het achterliggende regenwoud in.
- Atherton Tablelands. Vele watervallen en mooie regenwouden.
- Undara NP. Vulkanisch gebied. Stuk outback, niet ver van Cairns
- Cape Tribulation en Mossman Gorge. Prachtige regenwouden die tot op het strand doorlopen.

Van Sydney naar Melbourne heb je grofweg drie routes: langs de kust, door de bergen of door de outback (via Broken Hill). Vooral die laatste route geeft je een heel andere kijk op Australië dan de oostkust. Lange wegen, weinig dorpjes. Vanaf BH kun je naar het zuiden direct naar Melbourne, maar als je nog tijd hebt, zou je ook een uitstapje kunnen maken naar de Flinders Rangers (prachtig!) en dan via Adelaide, the great oceans road en niet te vergeten the grampians naar Melbourne.

Volgens mij maak je dan een heel mooie reis. Vergeet vooral nie om lekker lang te blijven hangen in het noorden bij Cairns. Dat is echt supermooi en bijvoorbeeld de outbackweg naar Broken Hill rijdt heel snel aan!

Voor Nieuw Zeeland zou ik zeker voor eigen vervoer kiezen. Ik ben in vijf weken tijd met een Magic bus de eilanden overgecrosst en heb hier nog steeds spijt van!
Dee
Vakantieganger
» 23 jan 2012 23:05
Wij hebben vorig jaar voor 3 maanden een auto gehuurd in Australie, we hebben overnacht in hostels en op campings (in cabins), in Nieuw Zeeland hebben we 6 weken gereisd en hetzelfde gedaan (autohuur en overnachten in (voornamelijk) cabins. Voordeel vonden wij dat je wel de vrijheid hebt van eigen vervoer en toch goedkoop kunt slapen met redelijk comfort (je kunt zelf slaapzak en kussen meenemen, maar bedlinnen kun je ook vaak bijhuren). Een camper heeft voor- en nadelen. Nadeel: vaak duurder voor een goede camper (vooral in verzekering) of bij goedkopere camper: minder comfort. Wat betreft de reisrichting kun je het beste goed kijken naar de weersomstandigheden per regio waar je naar toe wilt in de periode dat je gaat. Zet alles naast elkaar op papier en dan zie je vanzelf wat de beste route is.

Tip voor Australie: Wij vonden The Barrosa Valley in South Australia (vlakbij Adelaide) erg mooi, dit is een bekende wijnstreek. We hebben hier een Wine Tour gedaan. Heel leuk, leerzaam en vooral smakelijk!
Reismeis
Reisexpert
» 24 jan 2012 08:19
Wat een leuke reis hebben jullie in het vooruitzicht! Ik zou inderdaad in Cairns beginnen, na december krijg je te maken met hoge temperaturen, hoge luchtvochtigheid en veel regen, met daarbij een vergrote kans op cyclonen. En een tipje: in oktober/november begint ook het zgn. stinger seizoen. Hou hier rekening mee als je de zee in gaat.
Hier vind je een aantal bezienswaardigheden in en rondom Cairns: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... -si30.html Het is al gezegd, maar de Atherton Tablelands is zeker de moeite waard, evenals Cape Trib en de Daintree (krokodillen spotten!).
Als je in Brisbane bent, mag je zeker North Stradbroke Island niet overslaan!
Veel plezier met de voorbereidingen!! ^O^
IrisdeWit
» 23 feb 2012 17:15
Hallo, alweer een tijdje niet op het forum geweest!
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik kan bijna niet wachten om te gaan!
Ik ga de optie auto inderdaad ook eens bekijken, dat lijkt me zo gek nog niet,
Raden jullie aan om voor 2 maanden een auto te kopen/te huren?

Groetjes & bedankt!
Kims
Reisexpert
» 23 feb 2012 17:22
Hi,

Twee maanden is een erg korte tijd om een auto voor te kopen mits je er een over kunt kopen als je er aan komt. Het kost tijd om een goede auto te kopen en weer te verkopen. Reken op ongeveer een week om te kopen en een week om te verkopen. Zou zonde zijn als dat van je reistijd afgaat, zeker omdat je maar 2 maanden hebt! Huren is wel duur, maar als je je auto niet meer kan verkopen is het waarschijnlijk nog duurder.

Groetjes
Gerelateerde onderwerpen
Bijna alles gezien in Sydney, wat is er nog meer te doen?
Backpacken in Australië iemand tips?
Nog zoveel vragen wie heeft er tips
Iemand tips over aan welk kant ik het beste kan beginnen?
Visum Australië nog niet binnen help!
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast