Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Hulp gevraagd aan reizigers!

Stephanie1986
» 05 aug 2011 21:24
Hallo reizigers!

Sinds vandaag ben ik lid en wel met een reden!
10 Januari vlieg ik met een groepsvlucht van Australian Backpackers naar Sydney.
Omdat dit mijn eerste echte reis wordt en ook nog eens alleen kan ik wel wat handige tips gebruiken :-). Daarnaast vind ik het ook allemaal een beetje spannend en raak ik af en toe lichtelijk in paniek met de vraag; en nu?!

Zelf heb ik een beetje een route in gedachte en aangezien je met de verschillende seizoenen heb te maken in Australie wil ik aan jullie vragen of dit een beetje handige route is.

Zoals ik al zei start ik in Sydney met een 4-daagse introductie. Hier worden de eerste paar dagen mijn handje vastgehouden en krijg ik hulp bij de praktische zaken zoals sofinummer, bankzaken etc.

Na ongeveer 1.5 week in Sydney wil ik doortrekken naar Canberra > Melbourne > Adelaide > Perth > Darwin > Cairns > Brisbane en hier vandaan naar Hongkong waar ik een stopover maak van een week en daarna weer terug naar Amsterdam.

Ik wil en moet tussendoor wel werken en vraag mij af of ik dit ''makkelijk'' tussendoor kan doen in bijvoorbeeld Perth etc? Ik heb zelf nog geen idee hoelang ik ongeveer weg wil blijven, Dit is zeer afhankelijk of ik werk kan vinden. Dus ik heb zelf nog geen tijdsindicatie hoelang ik overal wil blijven. Het is eigenlijk meer een globale route die ik in mijn gedachte heb. Zelf heb ik de gedachte om te kijken hoe ik de reis ga afleggen en dan bedoel ik met de bus en trein of een binnenlandse vlucht maar het kan ook zijn dat als ik eemaal in Sydney ben dat ik mijn route wijzig. Kan dat wel zomaar? Of denk ik daar te makkelijk over en moet je echt wel vantevoren dingen vastleggen? Ik vind het daarnaast ook wel prettig dat ik fijn weer heb en niet dat ik weggespoeld wordt ;-)!

Wat raden jullie aan om te doen? Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt om de moeite te nemen om dit verhaal uberhaupt te lezen haha!

Greets, Stephanie
Globeskater
Reisexpert
» 06 aug 2011 01:46
Ik ben nog niet in Australië geweest, ga in oktober..

Over routes moet ik zeggen dat ik op andere reizen vaak een globale route heb aangehouden maar als er ergens iets leuks was dat niet helemaal op de route lag dan gooide ik mijn planning ook om.. helemaal als je veel langer de tijd hebt is het makkelijker om dit te doen.. Ik vind het zelf altijd wel fijn om een lijstje te hebben met dingen die ik echt gezien wil hebben en dan onderweg beslissen wat ik ernaast nog wil zien..

Ik zelf vind dit niet compleet geplande de fijnste manier van reizen, als ik het ergens leuk vind blijf ik hangen vind ik het toch niet zo dan ga ik weer verder..

ik denk dat anderen veel uitgebreider op je vragen antwoord kunnen geven!

Fijne reis!
Stephanie1986
» 06 aug 2011 14:27
Hey Globeskater!

Thnx voor de reactie!
Oke maar heb jij ook geen dingen vantevoren geboekt? Bijvoorbeeld een bepaalde bustour ofzo? Zelf wil ik dit allemaal een beetje ter plekke bekijken maar ik weet niet of dit handig is. Zo wil ik dit ook gaan doen met hostels.Waar ga je heen naar Australie en hoelang? Hoe heb jij je route in gedachte? Op bepaalde forums zie ik mensen al een hele specifieke route uitgestippeld hebben en daarbij weten ze ook nog eens welk vervoer hier ze bij gaan gebruiken en wanneer. En als ik dat lees raak ik een beetje onzeker en vraag ik mezelf af of ik er niet te relaxed onder ben! Jij ook een fijne reis!

Greets
Kars
Wereldreiziger
» 06 aug 2011 21:58
No worries! Het echte backpacken is (bijna) niks plannen ;) Je kan inderdaad alles gaan plannen, zodat je aan een strak schema zit, maar dat is maar net waar jezelf het prettigst bij voelt. Zelf ben ik van plan om met een camper daar gaan rond te reizen, als ik eenmaal klaar ben met mijn project. Dan kan je nog meer je eigen invloed brengen aan je reis, dan met bus, trein of vliegtuig. Misschien ook wat voor jou?
Wat ik per se wil zien zijn de uluru en cairns (o.a. great barrier reef), verder is het voor mij beetje variabel, ik denk dat ik ook nog wel melbourne langs ga, maar dat ligt eraan of ik zin heb om daar langs te gaan op dat moment ;) Dat vind ik het grote voordeel van niet plannen, lekker doen waar je zin in hebt.
Zoals je aangeeft weet je nog niet hoe lang je onderweg wil zijn (ikzelf ben nog niet in Australiee geweest, maar heb mij al heel erg er in verdiept, ik vertrek 20 augustus) naar de verhalen die ik gelezen heb kan je het grootste deel in 3 maanden gezien hebben. Dit is dan wel zonder te werken tussendoor, werken rekt uiteraard de tijdsspanne die je nodig hebt. Verder schijnt het dat in de agricultuur er vaak veel werk te vinden is, anderen op het forum zouden dit kunnen bevestigen.
Globeskater
Reisexpert
» 07 aug 2011 13:35
Voor Australië heb ik qua tripjes nog helemaal niets gepland.. Ik weet alleen dat ik veel in Sydney zit om daar onderzoek te doen en hoop genoeg tijd te hebben om veel van het land te zien! Heb in verleden (andere landen) alleen maar de eerste nachten na aankomst accommodatie geboekt en dan zag ik ter plekke wel wat ik ging doen en wanneer ik weer verder reisde..

Voor mij zou het niets zijn om alles al vast te leggen omdat ik zo vaak mijn plannen onderweg weer wijzig..Ik zou dus niet onzeker worden en er lekker relaxed onder blijven want denk dat je dan ook het meest open staat voor wat er allemaal op je pad komt!

Let er alleen met hostels op als je ergens heen gaat dat er niet net een groot festival is waarbij alles volgeboekt is.. en dat als je bijv oud en nieuw in sydney wilt vinden het aan te raden is om nu al accommodatie te zoeken en niet pas ter plekke, want dan kan het een hele lange zoektocht worden ;)
Francine
Reisexpert
» 07 aug 2011 23:12
Tijdens mijn eerste reis naar Australië had ik ook geboekt via AB en was dus de eerste dagen onderdak. Dat was prettig. Ik had een globaal plan waar ik eerst heen wilde. Dat plan wijzigde al op Schiphol omdat ik aan de praat raakte met wat groepsgenoten die een auto gingen kopen. Uiteindelijk gingen hebben we een week of vijf samen gereisd en reisden we naar het zuiden, terwijl ik had gepland naar het noorden te gaan.

Wat ik hiermee wil zeggen: plan niet te veel. Kijk gewoon wat er op je pad komt. Als je de tijd hebt, zou ik die lekker nemen! Je hebt nog tot januari. Wat is vooral zou doen: ga van nu af aan keihard werken en probeer elke cent te sparen voor je reis. Dan kun je tijdens je reis lekker genieten en ben je minder afhankelijk van een baantje daar.
Ook treinen, bussen en vluchten zou ik nog niet te ver van tevoren boeken. Laat het lekker op je af komen! Australië is een vreselijk makkelijk land om in te reizen. Je ontmoet binnen no time allemaal mensen en je kunt overal heen.

Je globale planning ziet er overigens prima uit. Eerst naar het zuiden omdat het daar nog goed weer is en daarna naar het noorden.
Stephanie1986
» 08 aug 2011 15:21
Iedereen bedankt voor de reacties!

Zoals ik het lees is het dus helemaal niet erg om een strakke planning te hebben en daar hou ik wel van! ;-)
Ben nu al bezig om de praktische zaken zoals: cc aanvragen, reis en zorgverzekering af te sluiten. Dit vind ik wel handig om ruim van te voren doen. Daarnaast heb ik een goed boek besteld over Australie en zal ik hier zeker dingentjes uithalen wat ik zeker wil zien!

Leuk om te horen dat het helemaal zo relaxed gaat! Heb steeds meer zin om te gaan en ga liever vandaag dan morgen! Iedereen een fijne reis gewenst die binnenkort gaat!
Reismeis
Reisexpert
» 08 aug 2011 17:07
Als je weet wat je persé wilt zien, is dat natuurlijk geen probleem. Cairns is echt toppie ^O^ Ik zou persoonlijk, zoals ook al is gezegd, ook geen vluchten, busritten etc vastleggen. Misschien wil je wel ergens een dag of een week langer blijven (of juist korter ;)) Misschien tref je een gezellig clubje waar je mee kunt reizen? Ik zou voor de eerste paar dagen wel onderdak regelen.

Mocht je nog iets willen weten, PB me gerust of lees de artikelen die over Oz zijn geschreven! Veel plezier met het voorbereiden van je reis ^O^
Stephanie1986
» 08 aug 2011 18:24
Cairns lijkt mij ook ontzettend gaaf! Maar heb wel het idee om eerst naar het zuiden te reizen ivm het klimaat en daarna naar het noorden te reizen. Onderweg zal ik vast en zeker wel mensen ontmoeten die mijn plannen misschien doen wijzigen ;-)!

Had nog wel een vraag over het aanvragen van een work holiday visum. Voor dit visum moet je rond de 3800 euro op je bankrekening hebben staan maar bedoelen ze hiermee dat je dit bedrag op je bank moet hebt staan op de dag dat je binnenkomt in Australie of dat je dat nu al op je rekening moet hebt staan wanneer je je visum aanvraagt?

Alvast bedankt!
Kars
Wereldreiziger
» 08 aug 2011 19:11
pas bij het binnengaan van het land heb je dat nodig ;)
Stephanie1986
» 08 aug 2011 19:15
Oke bedankt! :)
Gerelateerde onderwerpen
jouw hulp gevraagd;)
hulp gevraagd bij route..!
tax file number australie ( hulp gevraagd )
WA: hulp nodig!
Greyhound aan de West kust
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten