Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Het weer in december in Darwin

ricklooman
» 08 aug 2012 11:10
Beste reisgenoten,

komende november ga ik op reis.Eeerst naar Thailand e.o. Ik zal rond 17 december aankomen in australie, darwin om precies te zijn. Nu weet ik dat het regenseizoen dan aan de gang is en dan het soms lastig kan zijn om daar te reizen. ik kan nog mijn ticket omboeken dat ik ipv naar darwin dan op Cairns vlieg, om zo eventuele problemen te voorkomen.

Nu zou ik ook in het zuiden kunnen beginnen, maar heb dan 2 problemen:

1: mijn ticket is zo geboekt dat ik van melbourne naar huis vlieg. Als ik van het zuiden naar het noorden reis, moet ik weer terug, dat is niet handig.
2: ik wil ook naar nieuw zeeland, en had in gedachten dat ik dan vanuit het noorden naar het zuiden reis, van sydney naar auckland vlieg en weer terug, en vanuit sydney weer door naar melbourne.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren.

Alvast bedankt.

Groetjes Rick
Kims
Reisexpert
» 08 aug 2012 11:48
Hi Rick,

Darwin is inderdaad geen slimme optie rond die tijd als je van plan bent om dan over land richting de Oostkust te reizen. Buiten dat het zeer onaangenaam (superheet, benauwd en nat) zal zijn, zijn er veel risico's zoals overstromingen en de kans op cyclonen. Ditzelfde geldt voor Cairns, maar dan ben je wel al aan de Oostkust en hoef je geen rivieren etc. over te steken mocht je over land naar het Zuiden willen reizen.

Een optie is om naar Cairns te vliegen daar dingen te bekijken en te doen en dan naar Brisbane te reizen/vliegen om vervolgens de kust af te zakken naar Sydney/Melbourne.

Hoe lang wil je in Australie blijven? En wil je perse de Oostkust van Noord naar Zuid zien? Een alternatief is om in Brisbane te beginnen en dan de Oostkust af te zakken en dan eventueel naar Tasmanie te reizen vanuit Melbourne.

Hoe wil je gaan reizen? Eigen vervoer, public transport, toer? Wat wil je precies gaan doen?

Groetjes
ricklooman
» 08 aug 2012 12:05
Beste Kim,

dat is inderdaad een optie die ik al in gedachten had, maar heb wat rondgevraagd of ik dan niet veel mis aan natuur en dergelijke. Ik ga dan wel mooie dingen missen, maar wil niet de kans lopen om vast te zitten. Hoe ik ga reizen heb ik eigenlijk niet over nagedacht, zal waarschijnlijk wel openbaar vervoer worden. Dan zal ik even moeten kijken wat de kosten zijn van aan ticket van Cairns naar Brisbane( ivm budget;))

Mijn plan was om vanuit sydney naar NZ te vliegen en daar wat te reizen en dan weer terug naar sudney om vervolgens te zaken naar melboure, waar ik weer terugvlieg naar huis.

Mijn periode in australie ligt ongeveer op eerst 6 weken, dan 5 weken NZ en dan weer 2 weken van sydney naar Melbourne.

Groetjes Rick
Kims
Reisexpert
» 08 aug 2012 12:30
Hi,

Darwin en omgeving zijn inderdaad erg mooi, maar om dat echt goed te zien is het toch slimmer om tussen mei en september te komen dan kun je overal heen en lekker kamperen. In december zullen bijvoorbeeld in Kakadu en Litchfield ook veel dingen afgesloten zijn en kamperen bijvoorbeeld zal afschuwelijk zijn rond die tijd (wij zijn raskampeerders maar kamperen in die benauwdheid was niet uit te houden!). Je kunt nergens zwemmen doordat de zoutwater krokodillen dan 'on the move' zijn. Muggen en vliegen zijn er in grote getalen...Als je er echt naartoe wilt, zou ik van Darwin naar Cairns vliegen, want rijden is een groot risico en het zal echt geen leuke trip zijn.

De trip van Cairns naar Sydney is leuk en divers en omdat je de tijd hebt geeft het je flexibiliteit om langer/korter ergens te blijven afhankelijk van wat je van een plek vindt. Rond Cairns kun je weer een heel ander deel van de Australische tropen ontdekken die ook heel spectaculair is.

Succes met de planning!
ricklooman
» 08 aug 2012 15:06
Hoi Kim,

Bedankt voor de tips. Dan ga ik denk ik mijn reis een beetje aanpassen en bekijk ik in Cairns wel of ik alsnog naar Darwin kan gaan.

heb je eventueel nog een tip over de route? Omdat nieuw zeeland ook in de planning ligt is het lastig om van de route af te wijken( nu is het van noord naar zuid) omdat ik (nog) geen inzicht heb hoelang ik onderweg ben.

Nogmaals bedankt.
Kims
Reisexpert
» 09 aug 2012 14:40
Hi,

De route van Noord -> Zuid aan de Oostkust die de meeste mensen doen is vrij standaard en houdt voornamelijk de kustroute in. Maar het binnenland is ook zeker de moeite waard zoals bijvoorbeeld het Atherton Tablelands, de nationale parken in het binnenland rond de grens met Queensland en New South Wales en de binnenlanden van zowel New South Wales als Victoria zijn schitterend.

Als je met het openbaar vervoer gaat reizen ben je zeer beperkt en kan dan niet makkelijk afwijken van de route of naar national parks etc gaan. Bussen stoppen alleen maar in steden, soms in dorpen. Er wordt veel met elkaar meegereden door backpackers, misschien is dat een idee voor je? Dan zul je meer zien, meer flexibiliteit hebben, kosten drukken (niet alleen qua vervoer maar ook omdat je meer kan kamperen) en mensen ontmoeten. Er wordt veel via http://www.gumtree.com.au voor meerijders geadverteerd of anders hangen er meestal briefjes in de hostels.

Groetjes
ricklooman
» 09 aug 2012 15:47
Hoi Kim,

daar had ik nog niet eens aan gedacht( liften), normaalgesproken ook niet mijn manier van reizen haha. Maar ik ga eens rustig op de site kijken die je mij hebt gegeven en verder een beetje de route uitstippelen, niet te veel, maar toch een beetje.

Groetjes Rick
Francine
Reisexpert
» 13 aug 2012 13:47
In andere jaargetijden is het in Darwin e.o. beslist veel aangenamer, maar als je per se naar Darwin wilt (inderdaad prachtig! De omgeving daar behoort echt tot mijn favorieten, inmiddels meerdere keren teruggeweest in verschillende jaargetijden) dan kan het wel.
In december is het bijzonder vochtig (luchtvochtigheid rond de 90-95%) en warm (dag én nacht rond de 30-40 graden). Zeker in Kakadu is het nog eens veel en veel warmer. Zoals Kims als zei: kamperen is geen pretje. Heel zweterig en klam. Zelfs in het water springen (als dat al kan) geeft nauwelijks verkoeling.
Wat wel mooi is aan december: het is nog maar het begin van het regenseizoen. Alles heeft een heel tijd zonder water gestaan. Dit betekent dat veel dieren zich concentreren in de paar 'waterholes' en 'billabongs' die er zijn. Je hebt dus kans veel vogels bij elkaar te zien zitten.
Het ligt eraan wanneer het regenseizoen begint (kan vroeger of later gebeuren) of de krokodillen al aan de wandel zijn. Ik was in december 2005 daar en toen konden we op veel plaatsen zwemmen. Een paar jaar daarna was ik er juist in juli en konden we vrijwel nergens zwemmen omdat de krokodillen nog in veel plassen zaten. Het blijft dus afwachten.
Mocht je gaan: reken er in elk geval op dat je een flinke regenbui op je hoofd krijgt en dat het heeel warm en vochtig is.

Als je daarna naar Cairns gaat, is dat een verademing. Cairns is echt veel minder warm en vochtig. Wel kun je ook daar een flinke regenbui verwachten. Ook kan het zijn dat langzaamaan het cyclonenseizoen begint. Bekijk dus alles goed, maar blijf niet te lang hangen en reis naar het zuiden waar het heerlijk weer is rond die tijd.

Verder heeft Kims ook al de nodige tips gegeven. Zes weken is niet bijzonder lang, dus je zult hoe dan ook keuzes moeten maken. Met het OV is het inderdaad lastiger om op bepaalde plaatsen te komen, maar je kunt heel wat zien met hier en daar een tour (soms ook van één dag, bijvoorbeeld in de Atherton Tablelands) of met een anderen mee te reizen. Ook zijn er lokale busmaatschappijen (en soms schoolbussen) die je verder kunnen brengen. Informeer altijd bij een lokaal Information Centre. Die kunnen je verder helpen.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
pallaver
Reiziger
» 17 aug 2012 17:22
Ligt er een beetje aan wat je gaat doen in Darwin.. Ikzelf heb 3 maanden (december-januara-februari) in een resort in Kakadu gewerkt en ik kan je vertellen, het was een ervaring!! Het regenseizoen is erg heftig op dat moment. Muggen heb je idd heeeeeeeel erg veel, buiten komen kun je niet als het donker is want ze prikken je lek. Ook zitten er erg veel frogs. In mijn kamer kwamen ze gewoon uit de wc.

Tis een ervaring en ik vond het geweldig.. Die regen wat valt in zo'n kleine tijd kun je je niet voorstellen. Maar de benauwdheid is er bijna niet uit uit te houden, daar is het dan echt smerig warm!!
Gerelateerde onderwerpen
December-februari reizen naar Darwin/Alice springs, te warm?
Australië 20 juni tot 20 augustus.. hoe is het weer daar dan
darwin perth of perth darwin, reistijd en budget
Darwin?
Darwin - Kununurra
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast