Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

gedetailleerde route australie

australie2012
» 31 aug 2012 11:45
Hallo mensen,

op 14 oktober van dit jaar vlieg ik met mijn vriendin voor 8 weken naar australie.
Ik zal hieronder globaal onze planning neer zetten.

14 oktober vertrek
16 oktober aankomst Cairns
19 oktober camper ophalen in Cairns
7 november camper inleveren Brisbane
10 novemver vliegen naar Alice Springs en camper (4wd) ophalen
18 november 4wd camper inleveren in Adelaide
20 november huurauto ophalen
28 november huurauto inleveren in melbourne
1 december vliegen naar Sydney
6 december helaas terug naar Nederland.

Ik heb ondertussen de HEMA road atlas aangeschaft en ik zie daar veel snelwegen instaan. Dit lijkt ons niet ideaal aangezien je dan zo weinig van de omgeving ziet. (rijden hier ook liever op autowegen dan op snelwegen)
De vraag is eigenlijk: welke wegen zijn leuk om nemen?

Zo zit ik aan het stuk Alice Springs - Adelaide te denken aan de mereenie loop road en de odnatta.
Is dit uberhaupt haalbaar in de dagen die wij hebben?

Tussen Adelaide en Melbouren willen wij uiteraard naar de grampians en te GOR bezoeken. Wat is hier een mooie route.

Cairns - Brisbane
hier willen we eerst naar boven toe naar port douglas en daintree om vervolgens naar beneden te gaan. Ons lijkt een klein stukje "binnenland" van die omgeving ook leuk. Welke dorpjes of routes zijn dan aan te raden? Verder uiteerd ook naar whitesundays, fraser island, great barrier reef.
Globeskater
Reisexpert
» 31 aug 2012 12:41
Tussen Cairns en Brisbane zou ik vanaf Cairns naar de Atherton Tablelands rijden, wij hadden een huurauto en hebben grotendeels Uncle Brian's Tour gevolgd. Lekker zwemmen bij de watervallen en mooi stukje natuur.

Voor Fraser zou ik kijken of je zelf een 4wd kan huren want dan heb je iets meer vrijheid.

Onderweg naar Brisbane kom je ook langs Noosa, ik heb hier helaas geen tijd voor gehad maar wel goede verhalen over gehoord!

Ik vond de "snelwegen" in Australië meer autowegen.. Alleen misschien van Melbourne naar Sydney is echt een snelweg maar daar kom je niet ;)

GOR is een doorgaande erg toeristische weg met veel leuke plekken om te stoppen en van al het moois te genieten.. Wij zijn vanaf Halls Gap de weg direct naar beneden naar Tower Hill Reserve genomen.. het stuk Adelaide naar Grampians heb ik niet gedaan!

Have fun op jullie trip!
Kims
Reisexpert
» 01 sep 2012 02:02
Hi,

Mbt: Alice Springs - Adelaide:
Ik ga er vanuit dat je eerst naar de West MacDonnell Ranges gaat om daarna de Mereenie Loop naar King's Canyon te nemen? De Mereenie Loop is in prinicipe een lang stuk 'gravel road', niet echt bijzonder maar wel een handige 'short cut' naar King's Canyon als je eerst naar de Ranges gaat. Als je gaat om de Loop te doen, zou ik het niet doen, wel om de indrukwekkende Ranges te zien. Waarschijnlijk kampeer je dan 1-2 nachten in de Ranges om dan naar King's Canyon te gaan de volgende dag. Dan kun je 's avonds eventueel bij Uluru zijn en de Olga's etc. Minimaal 1-2 dagen heb je daar wel nodig. Dus al met al ben je dan al minimaal een dag of 4 kwijt als je erbij wandelt en dingen bekijkt. De afstanden zijn flink in die hoek en je rijdt niet gemiddeld 100 km/u.

Voor de Oodnadatta heb je zeker 2-3 dagen nodig en moet goed voorbereid zijn. Dat soort tracks zijn leuk, maar hou er rekening mee dat het een ruige trip kan zijn. Je kunt pech en lekke banden krijgen. Dus wat flexibiliteit voor eventualiteiten is essentieel. Daarnaast kan het in november al flink opwarmen.

Het kan dus wat krap worden als je ook nog wat tijd in Alice en Adelaide wil doorbrengen. Het lijkt veel tijd, maar als je wat flexibiliteit wil overhouden dan valt het tegen.

Een alternatief in 'the red centre' is Rainbow Valley (http://www.nretas.nt.gov.au/national-pa ... EFNhNXe6So)
of
Palm Valley (http://www.nretas.nt.gov.au/national-pa ... EFNvtXe6So)

Bij beiden kun je overnachten voor 1 nacht en dan door, het nadeel is dat het niet op de route ligt. Beide plekken zijn wel erg mooi, daar kun je zien hoe divers de woestijn is.

Bij Cairns via de Atherton Tablelands het binnenland in, dan is een aanrader de Undarra Lava Tubes (http://www.undara.com.au/) Daar proef je een beetje de Outback en het is erg mooi. In het tropische Noorden zal het in oktober al erg heet en benauwd zijn, dus ik kan me goed voorstellen dat je helemaal het binnenland niet verder in wil, maar lekker bij de koelere kust wilt blijven.

Veel plezier!
australie2012
» 01 sep 2012 17:27
thanks voor de snelle en heldere berichten.
Reismeis
Reisexpert
» 01 sep 2012 18:01
Heb je onze artikelen al gelezen, over Cairns, Atherton Tableland en Bezienswaardigheden in de buurt van Cairns? Mocht je nog tips zoeken voor het eerste stukje van jullie reis.. :)

Een leuke route:
Afbeelding

Port Douglas en de Daintree mag je zeker niet overslaan! Neem dan Kuranda meteen ook even mee. Info hierover vind je in bovenstaande artikelen. Als je via de Bruce Highway naar Brisbane rijdt, dan kom je automatisch door allemaal leuke plekjes: Townsville, Mackay, Rockhampton enzovoorts. Is trouwens niet te vergelijken met onze autosnelwegen.. In Tully en Cardwell zie je nog sporen van cycloon Yasi. Charters Towers is overigens ook erg leuk!
Ook zijn er een aantal zeer leuke eilandjes, zowel bij Cairns (Fitzroy Island, Green Island) als op de route naar Brisbane (Magnetic Island, Great Keppel Island, Hinchinbrook Island) en bij Brisbane (bv. North Stradbroke Island).
Gerelateerde onderwerpen
Route Australie
Route Australië en NZ
7-8 maanden Australie (route?)
Route West Australie
Route westkust Australië
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten