Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Emigreren naar Australië

TanjaGunther
» 27 jun 2013 22:41
Eerst even kort voorstellen.
Ik ben 36j en verpleegkundige en mijn man is ook 36j en hij is arbeider in de metaalsector.
We hebben, na lang praten, de knoop eindelijk doorgehakt en beslist dat we niet in België blijven en naar Australië willen emigreren.
We zouden weg willen zijn tegen dat we 45j zijn, dus nog 9 jaar om alles in orde te krijgen.
Maar we zitten met zoveel vragen??? Waar gaan we naartoe, want we willen liefst zo veel mogelijk mooi weer? Zijn er mensen die in Australië wonen en hun informatie willen delen met ons?
Welk visa vragen we aan? Solliciteren we al op voorhand? Krijgen we nog wel een visum als we 40j zijn?
Is er nog werk voor verpleegkundigen?
Waar vind ik makkelijk en juiste info over het aanvragen van een visum?
Zoals jullie wel zien, een heleboel vragen!!!
Gr Tanja en Gunther
Kims
Reisexpert
» 28 jun 2013 01:14
Hi,

Er is hier zeker nog vraag naar verpleegkundigen, maar het proces om je te laten registreren als vpk-e is helaas omslachtig, langdurig en kostbaar. Minimaal kost dat proces een jaar, voor sommigen langer. Mijn zusje heeft net het proces doorlopen en tot grote frustratie moet ze nu onverwachts Down Under een "bridging course" doen voor ze geregistreerd wordt door de AHPRA. Die course is 3 maanden voltijd en kost zo'n $15.000...

En dan moet je nog je visum regelen. Als verpleegkundige kun je een 4-jarig 457 sponsorship werkvisum regelen via een toekomstige werkgever of voor een onafhankelijk verblijfsvergunning gaan. Het 457 visum is relatief makkelijk aan te vragen en als je eenmaal in het land bent als verpleegkundige, kun je vandaaruit een permanent verblijfsvergunning aanvragen. Het aanvragen van een onafhankelijk verblijfsvergunning is een moeizamer, duurder en langduriger proces. Ik woon en werk nu 7,5 jaar in Australie. Ben ook verpleegkundige en werk in de psychiatrie. Toen ik me registreerde was het allemaal nog wat makkelijker (proces was een paar maanden en hoefde geen bridging course oid te doen), maar vanaf het moment dat de verpleegkundige registratie nationaal ging (ipv per staat) is het helaas moeilijk geworden.

De officiele Department of Immigration website is: http://www.immi.gov.au waar al de info op te vinden is.

Ik raad je aan op dit specifieke Australie emigratieforum rond te gaan neuzen: http://xpdite.net/forum/
Daar staat heel veel info op en kun je emigratievragen stellen aan mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Misschien heb je ook nog wat aan deze post:
werken-als-verpleegkundige-australie-t9828.html

Succes ermee!
TanjaGunther
» 28 jun 2013 06:34
Hallo Kims,

Bedankt voor je snelle reactie.

Als ik dat zo lees over die extra cursus van 15.000AD dan vraag ik me af of het niet makkelijker is om gewoon als verzorgende in een rusthuis te starten en eenmaal daar als verpleegkundige te zoeken?

Die IELTS test, is deze moeilijk?

Heeft je zus deze aanvragen allemaal zelf gedaan?
Mijn man zei dat er Nederlandse bureaus zijn in Australië die je helpen met je visum en eigenlijk alles regelen (kost wel rond de 5.000 euro) zoals verblijf voor de eerste tijd enzoverder.
Heb je hier enige ervaring mee?

Soms denk ik "waar ben ik aan begonnen!!!" als ik dat allemaal hoor van wat er gedaan moet worden!!
En je krijgt van alle sites zoveel info dat je de bomen door het bos niet meer ziet.
Het zou makkelijk zijn als er 1 dienst was die je netjes bij elke stap van het proces bijstaat met raad en daad _O_ !

Gr Tanja
Kims
Reisexpert
» 28 jun 2013 08:56
Hoihoi,

No worries! Fijn om wat info te kunnen delen omdat ik weet wat voor nachtmerrie het kan zijn... Hopelijk heb je er aan. Het is inderdaad in het begin niet te overzien, maar dat komt wel en hopelijk is het het uiteindelijk waard!

Mocht je nog geen 31 zijn, zou ik je aanraden om op een Working Holiday visum naar Australie te gaan. Daarmee kun je dan aan de slag en vandaaruit een toekomstige werkgever zoeken etc. Dit is het makkelijkste werkvisum om te krijgen.
TanjaGunther schreef:Als ik dat zo lees over die extra cursus van 15.000AD dan vraag ik me af of het niet makkelijker is om gewoon als verzorgende in een rusthuis te starten en eenmaal daar als verpleegkundige te zoeken?
Dat kun je inderdaad doen als je een visum hebt waarop je kunt werken. Je zult dan als PCA (personal care assistant) oid kunnen werken, maar niet als "enrolled nurse" dus verpleegkundige niveau 4 omdat je je ook daarvoor moet registreren. Het betaalt aanzienlijk minder dan het verpleegkundige werk alleen. Helaas krijg je alleen geen werkvisum zonder geregistreerd te zijn als verpleegkundige mits je bijvoorbeeld een werk-/verblijfsvisum via je partner krijgt oid. Je ontkomt niet aan het registratieproces en zeer waarschijnlijk moet je hoe dan ook de bridging course doen als Nederlandse verpleegkundige...
TanjaGunther schreef:Die IELTS test, is deze moeilijk?
Het ligt er aan hoe goed je Engels is. Als verpleegkundige moet je de "academic IELTS" doen die een stuk moeilijker is dan de "basic IELTS". En je moet een score van 7 uit 9 halen op alle 4 de delen. Persoonlijk vond ik hem niet erg moeilijk, maar had al een jaar in een Engelstalig land gestudeerd. Veel mensen vinden het pittig. Ervoor oefenen is een goed plan, er zijn boeken, websites en cursussen.
TanjaGunther schreef:Heeft je zus deze aanvragen allemaal zelf gedaan?
Mijn man zei dat er Nederlandse bureaus zijn in Australië die je helpen met je visum en eigenlijk alles regelen (kost wel rond de 5.000 euro) zoals verblijf voor de eerste tijd enzoverder.
De registratie is goed zelf te doen al kost het je veel tijd, energie en geld, maar dat ben je er hoe dan ook aan kwijt zelfs met hulp. Mijn zus is op een WHV gekomen en had dus geen problemen qua werkvisa etc. Het vinden van een werkgever is over het algemeen ook niet moeilijk al ligt het natuurlijk ook aan wat je wil, waar, je ervaring etc. Als je een werkgever vindt die je wil sponsoren, is het verkrijgen van een werkvisum redelijk makkelijk omdat je als verpleegkundige gewild bent. Je werkgever vraagt dan het visum voor je aan, kost jou verder niets.

Zelf werk ik voornamelijk buiten grote steden en krijg vaak met contracten gesubsidieerde woonruimte en extra's via mijn werk. Dus dat is iets waar ook vaak wel over te onderhandelen is met je nieuwe werk, zeker als je uit het buitenland komt. Soms betalen ze zelfs (een deel van) je tickets of "relocation costs".

Ik heb zelf geen ervaring met zo'n bureau en persoonlijk zou ik het niet zo doen, maar het is misschien makkelijker al vind ik het prijskaartje voor dat gemak wel erg hoog.
TanjaGunther schreef:Het zou makkelijk zijn als er 1 dienst was die je netjes bij elke stap van het proces bijstaat met raad en daad _O_
Klopt, maar het proces heeft verschillende fasen voor jou waar 1 bureau je uberhaupt niet mee kan helpen.

Zorg dat je eerst je verpleegkundige registratie krijgt!
Bedenk op welk visum je wil komen. Mocht je op een sponsorship willen komen, zoek dan een werkgever die het visum regelt (waarbij je zelf ook nog aardig wat papierwerk moet doen natuurlijk). Of anders bij een onafhankelijk visum, begin de berg papierwerk etc.

Laat maar horen als je meer vragen hebt ^O^
Gerelateerde onderwerpen
emigreren met 2 kids naar vriend in aus.
Naar Australie
Vliegen naar Australië
3.5 weken naar australie,
Tickets naar Australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten