Duiken (PADI open water)

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 24 mar 2011 17:05

Ik heb vandaag een aanbieding gezien die mij heel erg aan het twijfelen heeft gebracht.. in de toekomst zou ik nog wel eens mijn Padi willen halen, nu is er een aanbieding dat je voor 239 euro je padi open water in 2 dagen kan halen. Je hebt dan 4 buitenwatersessies, 5 zwembad sessies en theorielessen, examen en brevet.

Is dit te doen?
Ad

Bericht door Ad »

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 24 mar 2011 17:20

Je voldoet waarschijnlijk aan de PADI standaards, maar ik zou het niet doen.

In principe leer je alles wat je moet leren, maar er is op deze manier nauwelijks tijd voor herhaling. Duiken moet net als autorijden een automatisme worden. Als je in de auto alleen het gas en de rem weet te vinden dan kun je nog niet echt rijden, en als je onderwater kan ademen dan kun je nog niet duiken.

Skeptici zullen beweren dat je het echte duiken pas leert als je je brevet al hebt - en dat is voor een groot deel sowieso waar. Maar je snapt zelf wel dat je meer leert van 5 zwembadsessies van een uur (als op mijn duikschool), dan van 5 zwembadsessie van 10 minuten. En geloof het of niet: er zijn duikscholen die gewoon meerdere sessies op zo'n manier combineren.

Bij de duikschool in NL waar ik nogal eens kom heb je 5 uur theorieles, 5 lessen in het zwembad van een uur, en 4 buitenduiken. Dat is niet in 2 dagen te proppen! Er is speelruimte om ook de mensen die niet alles in een keer kunnen extra begeleiding te geven. De prijs is 349 euro,
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 24 mar 2011 17:23

P.S.

Als je in Nederland wilt leren duiken, dan kun je ook overwegen om lid te worden van een NOB vereniging. De lessen worden uitgespreid, maar omdat je lid bent van een duikculb die werkt met vrijwillige instructeurs, is de cursus vaak goedkoper. Ik ga geen discussie uitlokken welke organisatie beter is (beide hebben voors en tegens), maar met het behaalde pasje mag je uiteindelijk hetzelfde! In binnen- en buitenland.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky » 24 mar 2011 20:45

Dag Globeskater,

Ik ben het gedeeltelijk eens met Jenny en daardoor dus gedeeltelijk oneens.

Ik ben het met Jenny eens dat wanneer je het in 2 dagen doet de cursus voldoet aan de minimale eisen van Padi. Zelf vind ik het halen van de Open Water in 2 dagen ambitieus, maar vind het wel mogelijk. Technisch zal je waarschijnlijk een mindere duiker zijn dan iemand die er langer over doet. Maar dat vind ik persoonlijk van ondergeschikt belang. Ik vind het belangrijker dat je de theorie (en met name de veiligheidsregels) onder de knie krijgt. Duiken gaat mijn inziens primair over het onderwater plezier en niet over technisch goed kunnen duiken. (extreme gevallen buiten gelaten uiteraard) Dit neemt niet weg dat wanneer je beter kunt duiken je meer van je omgeving kunt genieten. Gezien de hoeveelheid stof en de moeilijkheid ervan denk ik dat de meeste mensen het in twee dagen kunnen leren. Maar nogmaals, het blijft ambitieus.

Een ander punt dat ik wil aanstippen is dat leren duiken in Nederland en een tropisch land totaal verschillend is. In Nederland is het zich velen malen slechter. Hierdoor dien je meer getraind te worden zodat je je natuurlijker in het water voelt en beter met deze omstandigheden om kunt gaan.

Trouwens voor het geld hoef je deze aanbieding niet te nemen. Er zijn tal van plaatsen op de wereld waar je het voor vergelijkbare bedragen en zelfs goedkoper (vanaf €200.-) kunt doen, zoals Thailand, Maleisie, Honduras en vast nog meerdere plekken. Hier zal je het dan in 3 a 3,5 dag doen.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron » 24 mar 2011 21:03

mijn keuze zou het niet zijn, heb zelf het eerste deel in nl gedaan en het laatste deel in egypte afgelopen januari.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 24 mar 2011 23:00

panky schreef: Ik vind het belangrijker dat je de theorie (en met name de veiligheidsregels) onder de knie krijgt. Duiken gaat mijn inziens primair over het onderwater plezier en niet over technisch goed kunnen duiken. (extreme gevallen buiten gelaten uiteraard)
Voor beginnende duikers vind ik de praktijk misschien nog wel belangrijker dan de theorie. Het zou niet de eerste keer zijn dat een beginnende duiker naar boven schiet omdat hij of zij nog niet snel genoeg is met ontluchten - en echt veilig is dat niet!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 25 mar 2011 01:11

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan.. maar wel goed om zo jullie meningen te horen, want dan maak je toch een beter overwogen keuze ;) Ik had er zelf ook mijn twijfels bij of het zo snel wel kon dus vandaar ook de vraag, denk dat ik het maar een keer uitstel om het in wat warmer water te doen of via een club als ik wat meer tijd heb ;)

Wat ik wel heb gezien op de duiksites van nederland is dat ze hier met 1* en dan 2* enzo werken worden die ook wereldwijd erkent? Want PADI is denk ik de bekende naam?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl » 25 mar 2011 03:58

Is dit de cursus in de Kempervennen? Je hebt tijd nodig om het te leren in de cursus, dit is gewoon heel snel. Ik geloof wel dat een voorwaarde is dat je alle theorie al bestudeerd hebt?

"k ben het met Jenny eens dat wanneer je het in 2 dagen doet de cursus voldoet aan de minimale eisen van Padi. "
Dat is zeer de vraag, kun je zo niet beoordelen. bedoel je trouwens 'minimale' of 'minimum' eisen?

"Zelf vind ik het halen van de Open Water in 2 dagen ambitieus, maar vind het wel mogelijk. Technisch zal je waarschijnlijk een mindere duiker zijn dan iemand die er langer over doet. Maar dat vind ik persoonlijk van ondergeschikt belang. Ik vind het belangrijker dat je de theorie (en met name de veiligheidsregels) onder de knie krijgt."
Sorry, ik kan hieruit alleen concluderen dat je misschien wel een duikcertificaat hebt, maar geen ervaren duiker bent of instructeur. Het belangrijkste deel van de cursus is het water werk. Hoe meer je oefent in het zwembad hoe makkelijker een en ander gaat in het buitenwater, en hoe beter ene duiker de cursist is na afloop van de cursus.

"Een ander punt dat ik wil aanstippen is dat leren duiken in Nederland en een tropisch land totaal verschillend is."
Klopt, maar de training is niet wezenlijk anders.

"Er zijn tal van plaatsen op de wereld waar je het voor vergelijkbare bedragen en zelfs goedkoper (vanaf €200.-) kunt doen, zoals Thailand, Maleisie, Honduras en vast nog meerdere plekken. Hier zal je het dan in 3 a 3,5 dag doen."
200 Euro voor een cursus? dat lukt zelfs in Koh tao, een van de goedkoopste, zo niet de goedkoopste,m plekken om te leren duiken.
Wij bieden hier 2 keuzemogelijkheden: als we bij het huisrif kunnen duiken kan de cursus in 3 dagen, anders 4. En de 4-daagse cursus is altijd de cursus waar de cursist beter in leert duiken, simpelweg omdat deze meer tijd heeft om te oefenen.

1 sters en 2 sters etc. komt uit de CMAS onderdelen, waar ook de Nederlandse Onderwatersport Bond deel van uitmaakt. deze worden werelkdwijd erkend, geen enkel probleem.
PADI is bekender, want dat is wereldwijd de grootste duikopleider. Ik ken de preciese cijfers niet, maar het zou me zelfs niet verbazen als PADI ook in Nederland jaarlijks meer duikers opleidt dan NOB.
Laatst gewijzigd door stevenl op 25 mar 2011 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 25 mar 2011 07:50

1* en 2* van NOB worden inderdaad wereldwijd erkent.

Ik heb ook geen idee of er in NL meer PADI of NOB duikers worden opgeleid. Als ik kijk maar m'n buddies hier in Nederland die in Nederland hebben leren duiken dan zitten daar meer NOBers tussen. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over welke opleiding meer voorkomt. Voordeel van NOB is dat je vaker dan bij PADI bij een vereniging zit (er zijn ook PADI verenigingen) en daar je buddies en spullen vandaan kan halen. De stap om na je certificering te duiken is daarom kleiner voor sommigen.

O ja, zelf heb ik in Indonesië leren duiken. Na 25 duiken heb ik voor het eerst in NL gedoken, en ik vond het zo leuk dat ik meteen mijn eigen set heb gekocht. Mijn buddies haal ik met name van een ander forum, en dat werkt prima. Mocht je straks een brevet hebben en een buddy zoeken, laat maar weten.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron » 25 mar 2011 11:59

brr nl is mij te koud om te duiken. had anders mijn eerste duik in buitenwater hier in nl al kunnen hebben gedaan. afgelopen maand.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky » 25 mar 2011 12:02

stevenl schreef:Sorry, ik kan hieruit alleen concluderen dat je misschien wel een duikcertificaat hebt, maar geen ervaren duiker bent of instructeur. Het belangrijkste deel van de cursus is het water werk. Hoe meer je oefent in het zwembad hoe makkelijker een en ander gaat in het buitenwater, en hoe beter ene duiker de cursist is na afloop van de cursus..
Ik ben zelf divemaster. Ik merk dat ik onvolledig ben in mijn reactie. Ik bedoelde te zeggen dat je naast de theorie de veiligheidsoefeningen onder de knie moet hebben. Uiteraard, hoe meer je oefent des te beter je wordt. Maar dan blijf ik toch bij mijn standpunt. Het primaire doel is dat je duikers opleidt die veilig van hun onderwater beleving kunnen genieten. Maar laat duidelijk zijn dat ik de 3,5 daagse cursus prefeleer boven een 2 daagse.
stevenl schreef:200 Euro voor een cursus? dat lukt zelfs in Koh tao, een van de goedkoopste, zo niet de goedkoopste,m plekken om te leren duiken.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het zelfs op Koh Tao niet lukt. Ik heb mijn brevetten op Koh Tao behaald en daar werd door zowat iedereen die daar werkte beweerd dat Koh Tao samen met Hoduras de goedkoopste plekken in de wereld zijn om je Open Water (OW) te halen. Afgelopen januari heeft een maat van mij zijn OW gehaald op Mabul Island - Maleisie voor 850 RM. Met de huidige wisselkoers ( €1 = 4,28 RM) kost de OW € 198. Een Padi OW kost op Koh Tao geloof ik 9800 Bath. Met de huidige koers ( €1 = 42,9 Bath) is dat € 228.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron » 25 mar 2011 16:57

ik snap dat wij allen op de centen letten. maar bij dit soort sporten vind ik veiligheid toch echt belangrijker en geef ik liever een paar centen meer uit, dat haal je er later naar mijn mening aan plezier wel weer uit.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 25 mar 2011 22:48

ik ben per jaar meer geld kwijt aan onderhoud van mijn spullen, dan dat de 'winst' van deze cursus oplevert.... veiligheid eerst!

(gelukkig hoef ik niet te betalen voor mijn lucht, anders was ik waarschijnlijk aan lucht al meer kwijt.)
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron » 25 mar 2011 23:40

vandaag net mijn duikbril op sterkte opgehaald, rib uit mijn lijf maar kan nu wel echt genieten van het uitzicht!!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny » 26 mar 2011 07:27

Goede investering!

Zelf vind ik het fijner om te duiken met lenzen. Maar ik moet er ook niet aan denken om zonder bril op sterkte of lenzen te duiken.
Ad

Bericht door Ad »

Plaats reactie