Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

darwin to perth

kimenate
» 03 jun 2012 14:18
Dilemma's!
van 6 december tot 5 januari willen we van Darwin naar Perth reizen.
we zijn ons er van bewust dat we dan in het regenseisoen reizen en er dan dus een aantal wegen gesloten zullen zijn.
De vragen/ dilemma's:
-Is de north west coastal hwy 1 ook in deze tijd van het jaar open (vooral tussen darwin en broome)?
-4w of 2w camper?
-speciale must see's
-speciale tours
Overige tips zijn altijd welcome natuurlijk!!
Groetjes Ate en Kim
Kims
Reisexpert
» 04 jun 2012 02:09
Hi,

Dat is inderdaad waarschijnlijk het regenseizoen en daarom erg onvoorspelbaar. Het kan goed zijn dat er door stormen, cyclonen en moessonregens stukken van de highway afgesloten zijn voor dagen of langer. Maar het kan ook zijn dat de regens nog niet begonnen zijn en je geen probleem hebt om door te rijden. Dit is niet vantevoren in te schatten.

Voor het stuk tussen Darwin en Broome zou ik geen 4WD te huren omdat je zeer waarschijnlijk de 4WD stukken niet kan doen. Misschien alleen om ervoor te zorgen dat je zeker door overstroomde rivieren etc. kunt rijden. Als het begint te regenen terwijl je op de Gibb River Road zit, dan zit je vast en dat kan aanzienlijk langer zijn dan dagen... Daarom sluiten ze hem op een gegeven moment ook af. Misschien dat er dan nog toers gaan naar bijvoorbeeld de Bungle Bungles of de Gibb met grote trucks, maar ik denk het niet. Er zijn dan weinig tot geen toeristen meer in het Noorden.

Van Broome naar Perth kun je overwegen om een 4WD te nemen, maar dat ligt eraan wat je wil doen.
Zie hier voor meer info: west-australie-wel-geen-4wd-t22829.html
Ook heb ik onder reisinformatie een aantal artikelen geschreven over de Westkust met tips en mooie plekken. In dit deel van je trip zal het minder benauwd zijn, maar kan nog steeds bloedheet worden en cyclonen komen vaak aan land tussen Broome en Exmouth. In het binnenland kunnen temperaturen oplopen tot 45+ graden.

Ook bij deze posts staat informatie die je misschien kunt gebruiken:
4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html

Je zegt dat je er bewust van bent dat je (eventueel) in het regenseizoen reist, maar ik vraag me af of je weet wat dat inhoudt. Het betekent namelijk niet alleen dat wegen eventueel afgesloten zijn door hoge rivieren en je gebieden niet in kan door stormen en cyclonen. Het betekent ook een luchtvochtigheid van 80%-95%, zeer warme temperaturen die nog heter aanvoelen door de luchtvochtigheid, veel attracties/bezienswaardigheden in het Noorden die gesloten zijn of waar niemand meer is, muggen en vliegen. De delen in het Noorden van Australie waar je doorheen zult reizen zijn schitterend maar doordat je in het verkeerde seizoen zit, zul je ontzettend veel moeten laten en missen. Toch heel erg jammer!

Ik zou kiezen voor een zuidelijker bestemming in Australie rond die tijd van het jaar om deze trip nog een keer over te doen als het wel het juiste seizoen is (april - oktober).

Hoop dat je wat hebt aan de antwoorden.
Groetjes
Francine
Reisexpert
» 05 jun 2012 10:39
Ik kan het alleen maar met Kims eens zijn. Jullie kiezen voor dat seizoen echt het verkeerde gebied. De kans is zo groot dat je veel dingen niet kunt doen en dat is zonde van je reis.
Ik vond het zelf heel bijzonder om een tijd in het regenseizoen in Australië te verblijven (werkte toen op een boerderij, geen airco, geen voorzieningen): dus inderdaad met regelmatig regen, temperaturen die dag én nacht rond de 40-45 graden liggen en een luchtvochtigheid van tussen de 90-100 procent -ook dag en nacht!- Je moet je dus voorstellen dat je dag en nacht in een tropische kas (denk aan kassen in de dierentuin) verblijft en dan nóg heel wat graden warmer en vochtiger.
Die tijd was bijzonder, maar echt niets om in rond te reizen! Veel attracties zijn inderdaad dicht en je stikt in je tent of camper van de hitte. Alles wat je bij je hebt, raakt viezig, was droogt niet meer buiten, papier verrot waar je bij staat en kleren kunnen spontaan gaan schimmelen.

In die tijd van het jaar is het echter heerlijk in het zuiden! Waarom niet een mooie reis maken in het zuiden van Western Australia? Prachtige natuur en genoeg avontuurlijks te ontdekken!
Gerelateerde onderwerpen
darwin perth of perth darwin, reistijd en budget
Route Darwin-Perth
Perth - Darwin of andersom
West-Australië: Perth-Darwin
Van Darwin naar Perth?
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast