Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Darwin-Melbourne

Taina
» 24 jun 2012 00:04
Hallo,

Ik ga vanaf september stage lopen in Airlie Beach en wil dan in Januari rondreizen door Australië samen met mijn vriend. De outback trekt ons het meest. Ik heb begrepen dat het dan niet de juiste temperatuur is om door de outback te reizen vanwege de enorme hitte. Maar helaas kunnen we die planning niet echt veranderen.

Ik vraag me af hoeveel tijd je nodig hebt om van Darwin naar Melbourne te reizen met een campervan. Weet iemand of 4 weken haalbaar is? Sowieso wil ik de populairste attracties bezoeken en ik heb er geen probleem me om gemiddeld 5 uur of nog wat langer per dag te reiden. Ik ga ervan uit dat tussen Alice Springs en Adelaide niet zoveel bezienswaardigheden zijn en dat we dat stuk flink doorrijden. Maar geen idee hoe lang je ook nodig hebt in aantal dagen/weken van Adelaide naar Melbourne. Hier zou ik graag wat meer info over willen hebben van mensen die deze route ook hebben gereisd.

Alvast bedankt!
Reismeis
Reisexpert
» 24 jun 2012 08:32
even een reactie via mijn foon, dus dat wordt niet een hele uitgebreide :) tussen alice en adelaide vind je bijvoorbeeld coober pedy, uluru, kata tjuta en kings canyon. zeer bezienswaardig en je heb een aantal dagen nodig om alles te bezichtigen. neem die tijd ook, want dit is echt een fantastisch stuk australie!!! reizen door de outback doe je ook niet zo maar even. het vergt ontzettend veel voorbereiding. laat je goed voorlichten voordat je op pad gaat en hou je aan de zogenaamde outback regels. of die route in vier wk te doen is, weet ik niet. ik denk van wel, maar wellicht kan iemand anders jou daar meer over vertellen. succes en veel plezier met de voorbereidingen!

houd er trouwens rekening mee dat sommige wegen afgesloten kunnen zijn ivm het regenseizoen. je weet dat het niet het ideale seizoen is voor het noorden, maar ik hoop dat jullie goed beseffen wat het reizen in deze tijd van het jaar precies inhoudt. mijn tip is dan ook om je wat dit betreft ook goed te laten voorlichten.
Kims
Reisexpert
» 24 jun 2012 14:28
Hi,

Inderdaad kan het regenseizoen enorm veel gevolgen hebben in de tropen, dus tussen Darwin en Alice. Zie ook deze post voor info: darwin-perth-t23477.html

Waarschijnlijk is je route wel te doen in die weken als je doorrijdt, maar het ligt er ook helemaal aan wat je wil gaan doen, hoe lang je overal wilt blijven en of er inderdaad geen wegen etc. afgesloten zullen zijn door de gigantische moessonregens of cyclonen rond die tijd.

De outback is een ruim begrip in Australie en houdt eigenlijk zo'n 80% of meer van het land in, alle afgelegen gebieden. Als je inderdaad Uluru, de Olga's etc. bedoelt hou dan rekening met zeer heet weer. Je zit middenin de zomer en hoewel je in de woestijn weinig luchtvochtigheid zult hebben (in tegenstelling tot de tropen waar het megabenauwd zal zijn), is het wel het seizoen dat bizar genoeg de meeste regen valt en het bloedje heet kan worden (45+ graden). Als het regent zal het storten en zullen rivieren ook hier snel veranderen in enorme kolkende massa's en sommige wegen ontoegankelijk maken. Bijna elk jaar kan bijvoorbeeld zelfs de trein niet rijden van Alice naar Darwin door deze rivieren en zowel Darwin als Alice zijn meestal een tijd van het jaar afgesloten door het water. Veel wandelen, dingen zien en comfortabel kamperen zitten er dus niet in van Darwin tot aan South Australia. Het is een schitterend gebied bij Uluru maar het ligt honderden kilometers van Alice. Je zult er zeker een aantal dagen voor nodig hebben en een aantal extra dagen in moeten calculeren voor het geval je ergens vast komt te zitten door het weer of als je auto kapot gaat etc. Neem altijd veel water mee!!

Mocht je eventueel nog wel iets aan je reisplannen kunnen veranderen, zou ik je aanraden om vanuit Airlie Beach/Cairns naar het Zuiden af te zakken en bijvoorbeeld in New South Wales of Victoria het binnenland in te gaan om zo de outbackervaring mee te maken. Dan zul je niet Uluru etc kunnen zien, maar wel de gigantische wijdsheid en natuur van outback Australie. En ik kan je garanderen dat je een veel comfortabelere en daardoor leukere trip zult hebben waarin je meer kunt doen en meemaken.

Groetjes
Francine
Reisexpert
» 01 jul 2012 13:29
Oef, voor het noorden (Darwin eo) is januari echt NIET de goede tijd. Jullie zitten dan midden in het regenseizoen. Veel wegen zullen onbegaanbaar zijn en veel attracties gesloten. Zou je dit wel doen?
Vier weken is denk ik wel te doen. Neem voor grofweg Litchfield, Kakadu en Katherine Gorge zo'n tien dagen, daarna door naar Alice en Uluru e.d. (reken een dag of 6-7), dan richting Adelaide met Coober Pedy en kijk of je tijd hebt voor bijvoorbeeld de Flinders Ranges. Vooral in Kakadu en Litchfield zal echter veel afgesloten zijn. Veel wegen staan dan onder water! Bedenk dus of je dit wilt of dat je niet liever (zie voorstel hiervoor) vanaf Airlie richting het zuiden gaat. Dan wacht je met Darwin e.o. tot je ooit een keer terugkeert!
Vanaf Airlie kun je naar het zuiden en ook omwegen maken naar de 'outback'. Outback is niet alleen bij Alice Springs in de buurt! Ga bv vanaf Sydney richting Broken Hill/Silverton en vervolgens naar de Flinders Ranges en/of bijvoorbeeld Mungo NP. Vooral bij de Flinders Ranges zijn tal van wandelmogelijkheden en het is een prachtig gebied. De weg naar Broken Hill is Outback.
Bedenk dus even goed of je je plannen niet wilt aanpassen aan de weersomstandigheden.
Globeskater
Reisexpert
» 02 jul 2012 12:42
Ik zat in regenseizoen in het noorden en het heeft voordelen en nadelen.. ik had geluk dat de trein wel reed alleen de katherine gorge was maar beperkt te bezoeken door de hoge waterstand.. voor litchfield en kakadu had ik een tour geboekt en door regenseizoen is er een heel ander programma dan in droge seizoen ook moesten wij een eind omrijden vanwege overstroomde wegen.. met eigen vervoer is het dus opletten dat je nergens vast komt te zitten.. ik was wel verbaasd over hoe groen de outback was maar dat kwam dus door de vele regen..

ik moet wel zeggen dat ik het niet tegen vond vallen maar ben wel heel benieuwd naar darwin e.o in het droge seizoen! denk dat je die parken echt een keer in beide seizoenen gezien moet hebben!
Taina
» 09 jul 2012 11:15
Bedankt voor jullie reactie's!

Hier haal ik veel informatie uit. Ik heb dus ook besloten dat ik dus helaas Darwin moet overslaan. Het risico met de wegen die onderstromen zit ik niet op te wachten. Ik ga verder kijken naar andere routes waarin het lukt de bezienswaardigheden die ik wil zien op een goeie route uit te stippelen.

Nogmaals bedankt voor de tips.
Gerelateerde onderwerpen
Van Melbourne naar Brisbane (Darwin)
darwin perth of perth darwin, reistijd en budget
Darwin?
darwin- cairns
darwin to perth
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten