Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

+- Dagbudget Australie

zaratoestra
Reisexpert
» 10 jan 2014 08:19
hi allemaal,

zoals reeds in een ander topic vermeldt gaan Bjorn en ik voor enkele maanden naar Australie
Concreet: 4-7 april, Perth (hier zouden we als het kan aan couchsurfing willen doen. Als dit niet lukt kunnen we gerust in een dorm slapen)
7-28 april, 22 dagen met een 2wd camper van Perth-Perth via zuidwestkust richting Esperance
We zullen vnl. op unpowered sites proberen slapen en zelf koken

Opnieuw 2 dagen Perth

Dan van 1 mei tot 23 juni, dus 7.5 week met een 4x4 camper de route Perth-Darwin via Gibb River Road, Bungle Bungle NP en zo via de Tanami Track naar Alice Springs of vervolgens naar Darwin te gaan.
We zullen zelf koken en op 'goedkope' campeersites proberen slapen

We roken beiden niet, hebben geen behoefte om naar discotheken te gaan, we zullen ook geen alcohol drinken want dat is ons nu net te duur in Australie.
We vermoeden echter dat tanken (benzine - 2wd- & diesel, 4x4) een grote hap uit ons budget zal nemen gezien de grote afstanden.
Voedingsmiddelen zijn ook duur

We hadden gedacht aan een gemiddeld dagbudget van 70 euro of 107 dollar per dag/ 2 personen. De huur van de camper is hierbij niet inbegrepen. Daar hebben we een apart potje voor.

Wie wil zijn ervaringen/expertise met ons delen? O-)
Francine
Reisexpert
» 10 jan 2014 15:39
Om een idee te geven: tijdens mijn laatste reis waren wij met 2 personen ong. 85 pppd kwijt (incl alles: reis, verzekering, huur auto, enz). Dit was voor drie maanden van darwin e.o (vliegen naar cairns) en vervolgens cairns-adelaide. Iets minder reisafstand, geen 4wd. We hadden rond darwin een busje en van cairns naar adalaide een autootje met tent.
De reizen daarvoor (2001-2002 en 2005-2006) was ik aanzienlijk minder kwijt (rond de 35pd), maar werkte ik tussendoor ook tegen kost en inwoning op boerderijen of hostels, heb ik wat lifts gehad en reisde ik met het ov.
Vrijwel altijd zelf gekookt, geslapen op campings of in hostels. Laatste reis aanzienlijk luxer met een paar nachten in een appartementje/cabin en af en toe uit eten.
Benzine kost idd best wel wat, maar je kunt vooral veel besparen door zelf te koken en te kamperen ipv in hostels te zitten.
zaratoestra
Reisexpert
» 10 jan 2014 22:12
Die 85 euro per persoon per dag, zit daar dan ook je vliegticket van Europa naar Australie in??
Francine
Reisexpert
» 11 jan 2014 12:59
Ja. Echt alles.
Metor
Wereldreiziger
» 11 jan 2014 21:10
In november 2 weken een road trip gedaan terwijl we in Oz verbleven. We zijn van Melbourne naar Alice Springs (en weer terug!) gegaan in 2 weken tijd. Auto konden we lenen en kosten was dus brandstof, overnachting en voeding. We hebben alleen maar op unpowered campings gestaan of wild gekampeerd. Op 2x na zelf alles gekookt en niet uitgegaan oid.
We waren bijna Aus$70 pp kwijt! Brandstof in de outback tikt heel hard aan en ook voedsel is niet goedkoop. We hadden nog wel grote aankopen in Melbourne en Alice Springs gedaan om de kosten te drukken.
Minder rijden is goed voor je dagbudget ;)
zaratoestra
Reisexpert
» 11 jan 2014 22:21
Bedankt voor jullie reacties!! Ik hoop toch echt met die 70 euro voor 2 personen toe te komen hoor. Als dit niet lukt kunnen we meer spenderen. Maar dat gaat natuurlijk allemaal van ons Azie budget af.
Francine
Reisexpert
» 12 jan 2014 12:57
Brandstof verschilt idd aardig per plek. Zeker langs de GRR is duur.
Metor
Wereldreiziger
» 12 jan 2014 19:08
zaratoestra schreef:Bedankt voor jullie reacties!! Ik hoop toch echt met die 70 euro voor 2 personen toe te komen hoor. Als dit niet lukt kunnen we meer spenderen. Maar dat gaat natuurlijk allemaal van ons Azie budget af.
70 euro pd voor 2 personen? Ik durf hard op te zeggen dat dat niet mogelijk is in Australie.
zaratoestra
Reisexpert
» 12 jan 2014 20:25
Onze camperhuur zit hier niet bij inbegrepen hé. Enkel camperen, eten en brandstof. Wij hebben 7.5 weken de tijd om van Perth naar Darwin te gaan.
Enfin, we zien het ter plekke wel. Binnen enkele maanden weet ik meer :-)
babbeloebaa
Vakantieganger
» 01 feb 2014 07:10
Ik ben ook benieuwd waarom €70 voor 2 personen nie lukt.
Wij hebben de vliegtickets en campers en jeep al betaald, dus dit reken ik niet bij de dagprijs.
Wij willen het met €90 voor 2 personen reden. Daarvan willen we dus het eten/drinken, brandstof en leuke dingen van betalen.
Dit lukt dus niet?!?
Kims
Reisexpert
» 01 feb 2014 07:52
babbeloebaa schreef:Wij willen het met €90 voor 2 personen reden. Daarvan willen we dus het eten/drinken, brandstof en leuke dingen van betalen.
Dit lukt dus niet?!?
Ligt er helemaal aan hoe je het uitgeeft. Ik raad je aan om het boek "Camps 6" te kopen daar staan goedkope en gratis kampeerplekjes in, dat scheelt dan al veel want sommige campings kosten zo $30-$40 en dat is dan al een aardig hap uit je budget.

Het kan zeker lukken, is erg persoonsgebonden wat je budget is. Wees je bewust wat je waar uitgeeft. Sla bijvoorbeeld eten en benzine in voor je de afgelegen plekken opzoekt want daar zijn die dingen veel duurder. Kan soms de helft schelen.

Qua leuke dingen, heb je het natuurlijk helemaal zelf in de hand en kun je je activiteiten aan je budget aanpassen.

Veel plezier!
Metor
Wereldreiziger
» 01 feb 2014 17:40
Even puur voor het idee qua kosten:
Campers en jeeps verbruiken veel brandstof (rijden ongeveer 1 op 5). In Oz betaal je tussen de 1,5 tot 2,5 dollar per liter. Ik neem voor het gemiddelde dus $2 per liter. Je legt hele grote afstanden af, dus neem voor het gemak 200 kilometer per dag. Dan ben je dus al $40 dollar kwijt. Eten als je zelf kookt en bij grote supermarket alles inslaat dat zit je rond de $150 per week voor een stel. Dat is dus wederom $20 per dag. Je kan op heel veel plekken wil camperen wat goed is voor je budget, lukt dat niet dan betaal je meestal $30 per nacht. Opgeteld $70 dan heb je nog niets gedaan een keer buiten de deur eten, kopje koffie gehaald of wat dan ook.
Voor €90 kan je een heel eind komen, zeker als vervoer is betaald, maar dat is wel erg budget onderschat het niet.
Heb 2x gereisd door Oz afgelopen jaar beide keren met camper. 1x 4 weken met 4 personen en 1x 2 weken met 2 personen. Over 4 weken waren we €50 pp kwijt en over 2 weken €65 pp.
In beide gevallen 2x uiteten en de rest zelf koken, zoveel mogelijk wildcamperen en op de kosten gelet.
Keertje surfen, snorkelen, duiken, uluru bezoeken of wat dan ook en het gaat rap met je dollars.
Gerelateerde onderwerpen
Vliegticket Indonesie-Australie, Australie-Amsterdam
Australie - Fiji - Australie Visum?
Visa Australië, NZ, Australië
3G in Australië
Australië in +-2 maanden
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten