Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Bankrekening en spaarrekening Australië bij terugkeer naar N

Fritske
» 31 okt 2011 15:31
Hey allemaal,

Van wat ik kan zien op de websites van verschillende banken, moet je een Australisch woonadres hebben om een bankrekening en/of spaarrekening te kunnen openen daar.
Ik vroeg me af of iemand wist wat er met je bank- en spaarrekening gebeurd wanneer je daarna weer voorgoed teruggaat naar Nederland? Worden je rekeningen dan (automatisch) opgeheven of kun je ze nog aanhouden, ook al woon je niet meer in Australië?
Kars
Wereldreiziger
» 01 nov 2011 03:07
Je kunt ze aanhouden, maar waarom zou je dat willen als je voorgoed naar Nederland gaat? Iedere keer geld opnemen of overmaken van je Australische rekening in Nederland kost namelijk geld.
Kims
Reisexpert
» 01 nov 2011 05:42
Je kunt gewoon zelf je Australische rekening afsluiten als je teruggaat door naar de bank te gaan. Je kunt hem inderdaad aanhouden, maar er zijn vaak wel maandelijkse kosten aan een rekening zijn verbonden. Dus kun je overwegen of het je dat waard is.

Groetjes
Fritske
» 01 nov 2011 07:55
Dank jullie wel voor jullie snelle reacties!

Ik wil eigenlijk juist ontzettend graag een spaarrekening openen in Australië. De spaarrente in Australië ligt echt aanzienlijk hoger dan hier in de Lage Landen. Het gaat me niet eens zo zeer om een betaalrekening. Alhoewel ik uiteindelijk waarschijnlijk ook een gewone Australische betaalrekening nodig zal hebben want volgens mij is het niet mogelijk om een buitenlandse tegenrekening op te geven voor een spaarrekening. Jammer genoeg lijkt het er wel op dat ik dan een keer zelf naar Australië zal moeten reizen voor zover ik tot nu toe kan zien.

Ik zag op de site van de ATO dat het wel mogelijk was om je TFN aan te vragen zonder naar Australië te reizen (als ik het goed heb gezien). Je kunt dan kiezen, van wat ik heb begrepen: Óf je stuurt je originele documenten op naar hen in Australië en zij maken er kopieën van óf je laat z.g.n. certified copies maken van je originele documenten in een Australische ambassade. Helaas bestaat er geen mogelijkheid om dezelfde procedure te volgen voor het aanvragen van een spaarrekening (of bankrekening) voor zover ik kan zien. Ik zag dat retour vliegtickets Australië-Nederland toch al gauw tegen de 1.000 euro kosten. Dat is wel erg veel geld om even een rekening te gaan openen en daarna weer terug naar huis te vliegen :-P . En dan heb ik nog niet eens de bijkomende kosten erbij geteld.
Ook staat er bij verschillende bankrekeningen dat je een Australisch woonadres moet hebben en een Australische "tax resident" moet zijn.
Aangezien ik zelf ook een rekening bij ING heb en ING ook een branch heeft in Australië, ga ik eens vragen of via hen de verification process niet mogelijk is of dat er misschien nog opties zijn die ik nog niet weet.
Kims
Reisexpert
» 01 nov 2011 08:20
Hi,

Rente ligt iderdaad aanzienlijk hoger dan in Nederland. Hou er wel rekening mee dat je de rente dan opgeeft als inkomen zowel in Australie als NL. De belastingdiensten van beide landen communiceren met elkaar. Ik weet niet hoe het werkt voor de Australische belastingdienst als je geen verblijf hebt maar wel geld verdient inhet land.

Het lijkt me inderdaad dat je je persoonlijk moet legitimeren om een rekening te openen, jammer dat Aussie net aan de andere kant van de wereld ligt... Goede reden voor een bezoek aan dit schitterende land :Y

^O^
Fritske
» 01 nov 2011 08:36
Ik heb inderdaad wel eens vaker met de gedachte gespeeld om Australië en/of Nieuw-Zeeland voor langere tijd te bezoeken en er een tijd te wonen en werken maar helaas laten mijn huidige omstandigheden dit niet toe. Anders was dit alles alweer een stuk minder problematisch :-P

Ja dat met de belastingdienst(en) ben ik nog een beetje aan het uitzoeken. Het is me nog steeds enigszins onduidelijk aan de Australische zijde. In een officiëel document op de website van de ATO staat dat je géén TFN nodig zou hebben als je alleen een Australische rekening hebt waar je interest van krijgt maar bij de banken zélf staat dat er dan méér belasting wordt ingehouden dan wanneer je het TFN gewoon opgeeft. ( http://www.ato.gov.au/content/downloads ... cation.pdf ). In dit document staat dat je de belasting weer terug kunt vragen maar dat je dáár weer een (papieren?) bewijs van de bank voor nodig hebt om te kunnen bewijzen dat er teveel belasting is ingehouden. :{ Om een lang verhaal langer te maken: Het lijkt me handiger om gewoon een TFN aan te vragen en dat gewoon op te geven :P

De dingen doorgeven aan Nederlandse kant is geen probleem. Ik hoop alleen dat de administratieve rompslomp mee zal vallen. Makkelijker kunnen we het niet maken.... hopelijk. :P
Kims
Reisexpert
» 01 nov 2011 09:12
Klopt inderdaad. Als je geen TFN opgeeft, wordt automatisch 50% ingehouden, beetje jammer. Kan dus wel, maar 'beats the purpose' zeg maar....

Dat probleem hadden wij hier in het begin. We hebben het toen wel teruggekregen toen we een TFN opgaven, maar om het terug te krijgen zonder TFN zal inderdaad een heel gedoe zijn.

Succes ermee!
Moira
Reisexpert
» 01 nov 2011 20:15
JA de rente is hoog in Australie en Nieuw Zeeland maar kijk je ook naar de inflatie die moet je er van aftrekken hou je niets meer over.
Fritske
» 01 nov 2011 23:57
Dan hou je volgens mij juist veel over. Je geeft het geld immers niet uit in Australië maar in Nederland. Het inflatiepercentage is hier rond de 2,7 op het moment. Je moet dan volgens mij geen rekening houden met het inflatiepercentage in Australië omdat je daar ook niet het geld uitgeeft. Daarbij kun je volgens mij ook nog eens profiteren van de wisselkoersen op de momenten van overschrijven van en naar Australië.
Het inflatiepercentage heeft misschien invloed op de koers van de dollar t.o.v. de euro (?) maar wisselkoersen gaan toch altijd op en neer dus dan moet je je geld alleen langer op je Australische spaarrekening laten staan en wachten tot de dollarkoersen weer wat zijn aangetrokken.

Maar goed, dat is hoe ik het bekijk. Ik ben echter zeker geen financiëel expert :P Het zou best kunnen dat ik nog wat dingen vergeten ben mee te nemen in mijn redenatie.
LaosFan
Reisexpert
» 03 nov 2011 13:09
Ik heb ook nog 2 rekeningen lopen in Nieuw-Zeeland. Ik heb er geen haast mee om ermee te stoppen. Prima om wat te sparen en de Euro is nou ook weer niet zo heel stabiel gebleken laatste maanden. Wie weet kom ik er weer eens en kan ik de eerste maanden i.i.g. rondreizen van dat geld..
Gerelateerde onderwerpen
Bankrekening openen in Australië
Een Australische bankrekening openen vanuit Nederland?
paspoort geldigheid bij vertrek Australie
Minumum stay in indonesie bij vlucht naar Darwin
Wat invullen bij "highest qualification" visum aanvraag Australië?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten