Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Backpacken wel of niet doen

Laila070
» 25 mar 2011 14:11
Na mijn studie ben ik gaan werken en na 3jr werken ben ik ontslagen (bezuinigingen). Nu denk ik er dus overna om 3mnd te gaan backpacken in Australie (ff eruit). Ik woon nog thuis, diploma's op zak, als ik terug kom moet ik tot me 67e te gaan werken. Perfecte timing, zou je zeggen. Probleem is dat ik dus alleen zou moeten gaan en dat zie ik niet echt zitten. Ik kan best wat hebben maar ik word al 'bang' bij het feit dat ik dadelijk he-le-maal alleen aan de andere kant van de wereld me boontjes moet doppen(ben best beschermd opgegroeid). Is het echt zo dat je eigenlijk nooit alleen bent? En hoe weet je dat de buddy waarmee je reist te vertrouwen is? Wat als je opeens ziek word, hoe schoon zijn de douches in de hostels. Ik snap dat je wat luxe moet inleveren als je gaat backpacken maar moet je nu heel primitief gaan leven? Of moet de knop gewoon om?
Ik zou graag langs de oostkust willen reizen is dat nu nog te doen eigenlijk, na de wateroverstromingen??
Bedankt alvast?
Erik
Site Admin
» 25 mar 2011 14:38
Afhankelijk van je budget kun je er voor kiezen om georganiseerd te gaan en met een groep het land binnen te komen. Hier hangt meestal wel een hoger prijskaartje aan. Wanneer je met een groep gaat is niet altijd een garantie dat je iemand vind al maakt het de kans natuurlijk wel een stuk groter. Maar wanneer je eenmaal in australie bent gaat iedereen na verloop van tijd ook zijn eigen weg. Dus eigenlijk kun je er maar net zo goed mee beginnen. Er zijn duizenden backpacker die per jaar naar Australië trekken. 80% gebruikt dezelfde reisgids en gaat dezelfde richting op dus als je niemand zou vinden om mee verder te reizen zou me dat verbazen.

Toegegeven het is best spannend, en je moet (misschien vooral voor jezelf) soms ballen tonen door op iemand af te stappen en te vragen of je er bij mag zitten bij het eten. Maar vergeet niet dat deze persoon ook alleen reist en het waarschijnlijk alleen maar gezellig vind om te kletsen. Of het wat voor je is weet je pas als je het gedaan hebt.

Zoals je zelf al schreef je bent op jezelf aangewezen. Ook wanneer je ziek bent. Heb je geluk en een goed reismaatje gevonden dan zal die je echt wel helpen. Neem een eigen kamer koop met je laatste krachten fruit en gezonde dingen en sterk aan. Niet leuk maar kan inderdaad voorkomen.

Of je buddy te vertrouwen is weet je nooit, maar waarom zou je hem/haar wantrouwen? Zo ontmoet je nooit nieuwe mensen? Gebruik gezond verstand en go with the flow en je zal zien dat het je goed af zal gaan (met ongetwijfeld af en toe dipjes maar ook met hele mooie onvergetelijke momenten).

Hoe groter je budget hoe schoner en luxer je kamer. Maar het vreemde is dat je snel je standaard gaat verleggen. Zeker als je weet dat je in de ene kamer die luxer is 3 nachten in een minder luxe kamer kunt verblijven en dus geld overhoud voor andere leuke dingen. In australie is alles behoorlijk netjes en niet veel anders dan in Nederland (uitzonderingen daargelaten). Hoe primitief je dus leeft hangt van jezelf af maar je zal ongetwijfeld zelf ook je standaard gaan verleggen.

Ik denk dat ondanks de overstromingen je nog prima langs de oostkust kunt reizen. Het getroffen gebied is maar een klein gedeelte van deze hele lange kust.
Ron
Reisexpert
» 25 mar 2011 17:10
ik zeg gewoon gaan, erik heeft al veel gezegd en daar ben ik het mee eens.
het mensen ontmoeten komt van 2 kanten, mensen die jouw aanspreken en door zelf mensen aan te spreken.
boek een dorm, (kamer met meerdere bedden) en begroet direct de mensen die in de kamer zijn als je binnen komt, dan komt je eerste gesprek al snel op gang en wie weet wat er voor je uitkomt!!

ik ken een aantal mensen die aan de oostkust wonen en heb hun niks horen zeggen over last van water dus dat houd in dat je er prima kunt reizen en ook al zul je er wat last van hebben, zie het als een belevenis. je zult er echt niet door stranden, hoogstens een dag of wat ergens vast maar wegkomen lukt je echt wel weer. in de tijd dat ik er was heb ik ook een dag langer in een dorpje moeten blijven omdat de brug onderwater stond helaas maar ach kan gebeuren, volgende dag was het water al weer gezakt en kon ik er langs.
Michiel..
Reiziger
» 26 mar 2011 00:32
Kan alleen maar zeggen als je er over nadenkt en het wil boek die ticket dan gewoon!
Laila070
» 26 mar 2011 13:14
Heel erg bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees dan wordt mijn drang om te gaan steeds groter. Ik lees hier en daar dat je ong. 1000euro per maand kwijt bent, dat heb ik zeker over en als het wat meer kost dan kan ik het me permiteren. Mocht ik echt in geldnood zitten dan kan je volgens mij altijd fruit gaan plukken of niet? Wat ik zo eng vind aan de reis is het onzekere, hoe saai de zekerheid ook kan zijn hier het is wel fijn.
Misschien een hele rare vraag maar hoe zit het met de muggen daar? Ik krijg altijd behoorlijke allergiesche reacties als ik gestoken ben. Van de dokter krijg ik daar medicijnen en een kuur voor maar ik weet dat ik er behoorlijk ziek van kan worden, zelfs van een mugje in Nederland. Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte!
bolletjeom
Reisexpert
» 26 mar 2011 13:26
ze hebben er zeker ook muggen en ook andere steek dingen zoals zandvlooien en horsel achtige dingen. Wanneer je daar allergisch op reageerd zou ik eerst met je huisarts gaan praten en de nodige voorzorgsmaatregelen treffen zoals bijv antihistamine mee nemen.

als je wilt gaan werken voor je geld dan moet je wel voor vertrek een Working Holiday visum aanvragen. Met het normale visum mag je niet werken én niet langer dan 3 maanden blijven.
Jenny
Reisexpert
» 26 mar 2011 13:33
Ik ben nooit in Australie geweest, maar wel op aardig wat plekken in andere landen. Ook ik zeg: gewoon gaan!

Mensen kun je ontmoeten in een hostel, maar ook in de bus, of in een restaurant. Eigenlijk overal wel. Je kan evt ook een oproep plaatsen op een reisforum (zoals hier), of zo'n organisatie boeken zodat je met een groepje die kant op reist. Maar geloof me: je zult nooit echt lang alleen reizen.
Erik
Site Admin
» 26 mar 2011 16:11
Uiteindelijk kun je beter spijt krijgen van dingen die je gedaan hebt dan die je niet gedaan hebt. Het onzekere is spannend en stel nu dat je daar een aantal weken zit en je trekt het totaal niet, kun je altijd naar huis. In ieder geval heb je het dan geprobeert.

Ook zou ik je aanraden zoveel mogelijk geld te verdienen in Nederland en te werken voor je plezier. Wanneer je jezelf goed insmeert is het goed te doen. Zeker wanneer je in steden blijft zitten er niet veel muggen, in ieder geval niet meer dan Nederland.
Femke.opreis
» 24 jun 2011 16:00
Hoi hoi!
Ik ben ook van plan om naar Australië te gaan en ik wil ook liever niet alleen gaan. Mijn plan was om in 2012 te gaan voor een langere tijd, en dit te combineren met Fiji. Dit jaar ben ik naar NZ en Fiji geweest en het reizen is me zo bevallen dat ik t liefst zo snel mogelijk weer vertrek. Ik vroeg me af of je al hebt geboekt, al op reis bent of misschien dat je er nog niet uit bent.
Groetjes, Femke
mariekevdvossen
Vakantieganger
» 24 jun 2011 23:37
Hallo,

Je zegt dat je in Fiji geweest bent. Ik ben mijn reis van 3 maanden Azie en 3 maanden Nieuw Zeeland aan het plannen. Vooral natuur, avontuur en een beetje cultuur. Veel hiking, bergbeklimmen, jungletours en sight seeing dus, ik kan niet wachten (hoewel ik natuurlijk ook een flinke dosis kriebels heb als ik er aan denk, het wordt mn eerste reis!). Op Nieuw Zeeland kijk ik vooral uit naar de World Cup Rugby, een gigantisch spektakel natuurlijk.
Maar wat ik hoorde van Fiji is dat het vooral een strandhang gebeuren is. Leuk voor een vakantie, maar denk je dat het ook aansluit met mijn idee van reizen?

Dan nog een extra vraag: Ik twijfel heel erg over mn kleding die ik mee moet nemen. Natuurlijk zo min mogelijk, maar de shirts, uit wat voor materiaal moeten die voornamelijk bestaan? Juist katoen, of liever iets wat sneller droogt?
Femke.opreis
» 25 jun 2011 16:01
Hoi Marieke,

Klinkt als een mooie reis! Ik heb Fiji eraan vast geplakt om lekker bij te komen en na te genieten van de reis. Aangezien ik NZ in een hoog tempo heb gedaan, 1 maand, moest ik bijkomen en alle ervaringen en belevenissen laten bezinken. Hier is Fiji heel geschikt voor. Je moet niet verwachten dat je hier heeel veel kan doen. Even in een notendop wat je er kan doen: zwemmen, snorkelen (2 meter het water inlopen en je kan al zoveel zien), duiken (héél veel te zien), kayakken, volleybal, korte wandelingen, zonnen, villagetrips (hierbij ga je naar een eiland waar je kan zien hoe de bevolking leeft, was erg indrukwekkend), kokosnootarmbanden maken, manden vlechten, limbodansen en andere simpele activiteiten, feesten, en wat je daar zeker doet is contact maken met enorm veel nationaliteiten. Zelf ben ik ook van de activiteiten, avontuur en uitdagingen, echter was Fiji me ook zo goed bevallen dat ik hier volgend jaar naar terug ga.

En wat kleding betreft: laagjes, sneldrogende kleren, niet teveel, afritsbroeken en stevige schoenen. Ik had vaak een hempje aan, daarover een shirt en een vest/jas, dan kan je je altijd aanpassen als het weer verandert. En het is het makkelijkst als het sneldrogend is, mocht je door de regen lopen en het klaart op, dan vat je geen kou. Een tip is om ook een sneldrogende handdoek mee te nemen, altijd fijn!

Heel veel plezier!
RpBruno
Reiziger
» 25 jun 2011 23:25
Bedankt voor de tips wat betreft Fiji, daarn heb ik wel wat aan!

Ben nu nog in Nieuw Zeeland, en de 19e van September vertrek ik naar Fiji. En ik ben zo iemand die niet stil kan zitten. Ik ga er 2 weken doorbrengen dus ik heb alle tijd om alle activiteiten te beoefenen!
Reislustig1
» 08 aug 2011 10:33
Hi Laila,

Ik zou het gewoon doen. Desnoods kan je toch een startpakket boeken. Dan ben je in ieder geval de eerste paar dagen niet alleen aan de andere kant van de wereld en leer je al vast een aantal mede backpackers kennen. Vaak bieden diverse reisorganisaties van die starpakketten aan, waarbij ze je van het vliegveld ophalen, activiteiten organiseren en je helpen met het opzetten van een bankrekening en het zoeken naar werk enzo.
Bijvoorbeeld deze website/organisatie: [verwijderd]
succes nog he Laila en als je wel besluit om te gaan heel veel plezier. :)
Groetjes
Francine
Reisexpert
» 09 aug 2011 22:42
Ook ik zeg: ga gewoon! Ik vond het ook heel spannend om alleen te gaan, ben niet iemand die zo snel op mensen af stapt en ben ook niet iemand die urenlang in een kroeg wil hangen. Ik vroeg me dus best af hoe het zou gaan. Maar je komt echt makkelijk mensen tegen! Soms is het best even lastig, maar stap gewoon op de mensen af: 'hoi, kan ik hierbij komen zitten'...en je raakt zo aan de praat. Het kan, echt!
En natuurlijk kun je je af en toe eenzaam voelen. Dat heb ik ook wel gehad, maar nooit lang.
Flink ziek ben ik (helaas) ook geweest, maar het grappig is dat me dat alleen maar leuke contacten heeft opgeleverd van Australiërs die zich om me bekommerden (op een camping, in een hostel zullen het andere reizigers zijn).

Je kunt alleen leren reizen door te gaan!
Gerelateerde onderwerpen
Backpacken doen of niet?
Wel niet uitschrijven gemeente en zorgverzekering
Wel of niet uitschrijven bij gemeente
Wel of niet een (mini) laptop meenemen down under?
5 weken Australie in Feb/Mrt. Wat te doen en niet?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten