Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Backpacken: planning tot nu toe (waar ik heen wil) Tips???

Michelle6
» 03 apr 2013 07:54
Hallo allemaal! Ben heel blij dat ik dit forum gevonden heb!
Ik wil begin volgend jaar gaan backpacken door Australië en Nieuw-Zeeland (miss een tip welke maand ik het beste kan gaan?). Ik ben van plan om echt een jaar te blijven, dus genoeg tijd om vanalles te zien! Dit is mijn lijst tot nu toe:

- Sydney (Bondi Beach, Bronte Beach, Manly Beach)
- Blue Mountains
- Byron Bay (Hostel: the Art Factory)
- Nimbin
- Kempsey (Koala hospital)
- Surfers Paradise
- Brisbane
- Australia Zoo
- Noosa
- Fraser Island
- Whitsunday Islands
- Airlie Beach
- Magnetic Island
- Cairns
- Cape Tribulation
- Great Barrier Reef
- Darwin (Kakadu National Park)
- Alice Springs (Ayers Rock/Uluru)
- Kata Tjuta (The Olga's)
- Melbourne
- Great Ocean Road
- Grampians National Park (Mackenzie Falls)
- Kangaroo Island
- Misschien Monkey Mia, vanwege de vele dolfijnen en walvissen
- Tasmanië

Hebben jullie tips? Waarvan je zegt, als je dat leuk lijkt, zou je ... ook wel leuk vinden. Of dingen die vlakbij die plaatsen liggen, waar ik heen zou moeten gaan...
Alle tips zijn welkom!

En zoals jullie misschien al hebben gezien: nog niks in Nieuw-Zeeland. Dat komt omdat ik me nog niet in heb gelezen daarover. En ik ga pas over een jaar ongeveer, dus genoeg tijd om informatie te verzamelen toch? Dus zijn er mensen die daar ook zijn geweest? Wat was echt de moeite waard om te zien?

Ik hoor het graag!
Kims
Reisexpert
» 03 apr 2013 08:55
Hi,

Leuke plannen en vooral veel ;-)

Als je een jaar hebt, zou ik gewoon kijken hoe het loopt en vooral niet teveel plannen! Je hebt alle tijd en Australie is gigantisch. Ter plekke zul je nieuwe dingen horen van andere reizigers of Australiers. Opeens komen er nieuwe mogelijkheden op je pad waardoor je ergens anders terecht komt bijvoorbeeld. Een idee is om je eigen auto te kopen en te gaan kamperen in de schitterende natuur, zal je veel kosten schelen qua hostels, openbaar vervoer etc. Er wordt veel met elkaar meegereden door backpackers, dus dat kan je nog meer kosten schelen.

Wat betreft wat leuk is of de moeite waard, ligt er helemaal aan wat je wil gaan doen/zien/meemaken etc. Hou je van natuur, feesten, steden, etc, etc?

Let vooral op de seizoenen in Australie! Die maken of breken je trip. Bijvoorbeeld in het Zuiden kun je beter niet midwinter zitten mits je van kou, regen en/of vorst en sneeuw houdt. Maar dat is wel weer de perfekte tijd om in de tropen te zitten. In de zomer in de tropen is het bloedje heet, benauwd, veel gesloten en het cyclonenseizoen maar wel weer het warmste en favoriete seizoen in het Zuiden.

In je lijstje valt trouwens wel op de je opeens Monkey Mia tussen alles in hebt. Dat ligt in het midden van de Westkust dus totaal uit de richting mbt je andere bestemmingen. Monkey Mia is wel okay, maar erg toeristisch. Dolfijnen worden daar gevoerd, dus echt natuurlijk is het niet. Dolfijnen komen veel voor rond Australie, eigenlijk zo goed als overal waar zee is. De bultrugwalvissen zijn daar (bij Shark Bay en Exmouth) alleen maar een deel van de tijd op doorreis naar het Noorden en weer terug naar het Zuiden van juli tot oktober. Bultrugwalvissen zijn ook op veel plekken te bewonderen omdat ze zowel aan de Oost- als de Westkust langs de kusten trekken. In de winter zijn ze in het Noorden om daar hun kalveren te krijgen in de warme tropische wateren en in de zomer trekken ze naar Antartica met hun kleintjes.

De Westkust is absoluut een aanrader hoe dan ook, maar vereist wel tijd en let ook daar vooral op de seizoenen wederom.

Heb je al onder reisinfo op deze site gekeken qua ideeen en info re. reisopties?

Als je in januari wil beginnen zou ik of in het Zuiden van Australie of in Nieuw-Zeeland beginnen en dan met de seizoenen meereizen.

Succes met de voorbereidingen!
Daan
Wereldreiziger
» 03 apr 2013 13:44
Dag Michelle,

Wat een geweldige plannen! Heerlijk dat je een jaar de tijd hebt om te kunnen reizen door Australië. Kims haar advies om niet te veel te plannen, zou ik zeker ter harte nemen! Als je een jaar de tijd hebt, geeft je dat zoveel ruimte om te gaan en staan waar je wilt. En mijn ervaring is dat Australië op z'n mooist is als je meegaat in de Ozzy cultuur, dus no worries! Wij zijn zelf 5 weken geweest, dus moesten wel enigzins wat plannen. Maar de mooiste momenten waren voor ons de onverwachtse momenten.

Wat betreft de seizoenen, zie ik dat een deel van jouw wensenlijst bestaat uit plaatsen die zich bevinden aan de Oostkust van Australië. Hier zou ik niet starten in januari/ februari vanwege het regenseizoen. Volgens mij is het deze maanden hoogzomer in het zuiden, dus van Sydney naar Melbourne, Tasmanië e.d. Vanaf april/ mei kom je weer in het goede seizoen voor het noorden (Darwin/ Cairns) en dan naar beneden langs de Oostkust (dus net andersom dan jij omschrijft). Wij hebben de Oostkust in de maanden september/ oktober gedaan. Het weer was toen perfect!

Heel veel plezier bij het wegdromen naar je reis.

Groetjes,
Danielle
Michelle6
» 03 apr 2013 21:03
Wauw wat een fijne reacties! Hartelijk dank!
Dit was niet perse de volgorde, maar gewoon een lijst van dingen die ik wil zien. Dus verschuiven kan ik zeker :)

Maar bedankt voor de tip van seizoenen/regenseizoen. Daar wil ik op dat moment niet zitten nee..
Dan zal ik gewoon van Sydney richting Melbourne gaan, dan omhoog en via de oostkust weer naar beneden :Y

Wat ik me ook afvroeg: Ik wilde eigenlijk niet naar Australië gaan als het daar midden zomer zou zijn.. Ik heb een lichte huid, sproeten en ben een 'strawberry blonde' zoals dat zo mooi heet.
Ik weet dat ik gewoon goed op moet passen en dat de zonnebrand daar veel beter is. Maar ik zou willen weten wat jullie ervaringen zijn met de zomer in Australië?

En zouden jullie het afraden om een spiegelreflexcamera mee te nemen?

Nogmaals bedankt! ^O^
Reismeis
Reisexpert
» 03 apr 2013 21:41
Spiegelreflex zeker meenemen! En wat insmeren betreft: koop daar goede zonnebrandcreme. 's Ochtends meteen beginnen en in jouw geval is een hoedje en iets schouderbedekkends (shirtje, sjaaltje oid) geen overbodige luxe. Een goede zonnebril is ook een must. Blijf zoveel mogelijk uit de zon op het heetst. (sorry, kort berichtje, zit nu op mijn foon.. Oz is echt fantastisch!! Dat wou ik nog even zeggen :) )
Michelle6
» 03 apr 2013 22:03
Ahh thanks ^^

En temperaturen? Ik ben in de zomer wel eens naar Egypte geweest, is het daar een beetje mee te vergelijken?
Heb toen met uit de zon blijven tussen 11 en 2, goed insmeren enz. verbranden weten te voorkomen :)
Dus dan moet t in Oz land ook wel zeker lukken toch?

En dan ga ik zeker mn spiegelreflex meenemen ^^
Was eerst aan het twijfelen vanwege het gewicht, en dat ze toch wat gevoeliger zijn dan digitale camera's, maar er zijn wel meer backpackers die dat doen toch?
En kan ik nog heerlijk nagenieten van de vele mooie foto's als ik thuis ben *)
Kims
Reisexpert
» 04 apr 2013 03:26
Michelle6 schreef:En temperaturen? Ik ben in de zomer wel eens naar Egypte geweest, is het daar een beetje mee te vergelijken? Dus dan moet t in Oz land ook wel zeker lukken toch?
Temperaturen verschillen enorm per gebied, seizoen en weerpatronen. Het kan in de zomer varieren in het Zuiden van 20 tot 45 graden... De temperatuur is een indicatie maar de zon is hoe dan ook ontzettend sterk in Australie. Dagelijks wordt de UV Index aangegeven in kranten, op het internet en op tv. Elke dag insmeren met factor 30+ als je naar buiten gaat en je goed beschermen is hoe dan ook een goed plan. De leus hier is "Slip, Slop, Slap; slip on a t-shirt, slop on sunscreen en slap on a hat!" Veel mensen realiseren zich niet dat bijvoorbeeld de UV vaak net zo sterk of sterker is als het bewolkt is. De Aussies zijn aardig 'sun smart' want er zijn veel mensen met een hele lichte huid, dus er zijn opties genoeg.
Michelle6
» 04 apr 2013 10:22
Oh dankje, dat stelt me wel wat gerust :)
Dan zal ik 'Slip, Slap, Slop' in m'n achterhoofd houden :P

Hoe hebben jullie het schroeisel-gedeelte geregeld?
Want als ik en slippers, en sandalen, en sneakers en wandelschoenen mee moet nemen, das een beetje te veel van het goeie _O-
Wat namen jullie mee?
Globeskater
Reisexpert
» 04 apr 2013 13:42
hey michelle!

Ik ben roodharig en heb een licht huidje.. Ik heb een hele zomer in Australië doorgebracht en ben nauwelijks verbrand.. eerste dag terug in Nederland alles vergeten en wel verbrand..

Bij het opstaan smeerde ik mij meteen van top tot teen in.. ook waar normaal geen zon komt om te voorkomen dat je precies op de rand verbrand.. verder had ik altijd zonnebrandcreme bij me!

Daarnaast heb ik al heel snel een pet gekocht omdat mijn hoofdhuid verbrandde op de hele zonnige dagen en dat is niet prettig.. Door goed insmeren en aan het einde van de middag naar het strand te gaan heb ik geen problemen gehad! Gewoon goed opletten!

Trouwens als je walvissen wilt zien, net onder Sydney heb je Eden, daar ben ik in Oktober met een boot meegeweest en humpback whales gezien, echt hele gave ervaring!

Monkey Mia is leuk maar naast de dolfijnen die gevoederd worden is er niet heel veel te zien als je geen eigen vervoer hebt.. op dat schiereiland is het wel heerlijk om met een auto verschillende plekjes te bezoeken zoals de stromatolieten, de oudste levensvorm op aarde.. (http://globeskater.blogspot.nl/search/l ... 0Australia) mijn blog over west australië!
Reismeis
Reisexpert
» 04 apr 2013 17:17
Michelle6 schreef:Oh dankje, dat stelt me wel wat gerust :)
Dan zal ik 'Slip, Slap, Slop' in m'n achterhoofd houden :P

Hoe hebben jullie het schroeisel-gedeelte geregeld?
Want als ik en slippers, en sandalen, en sneakers en wandelschoenen mee moet nemen, das een beetje te veel van het goeie _O-
Wat namen jullie mee?
Ik leefde bijna het hele jaar op slippers en blote voeten ;) Sandalen draag ik nooit.. Hoevaak denk je dat je wandelschoenen nodig zult hebben? Want met een paar goede sneakers kun je ook heel veel (dit deed en doe ik dus altijd). Wil je nog iets leuks voor erbij, dan kun je bij de Action voor 5 euro leuke gekleurde ballerina's kopen. Ze wegen niks en nemen weinig ruimte in beslag.
Gerelateerde onderwerpen
Backpacken
Backpacken Australië
Backpacken in de jaren 90
Backpacken in Australië
backpacken australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten