Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Alleen backpacken 1,5 / 2 maand

Robin122
» 05 jan 2012 10:37
Hallo allemaal!

Ik ben Robin en ben jongen van 20. Mijn plan is om aankomende zomervakantie 1,5 / 2 maand te gaan backpacken. I

- Ik wil dit graag alleen doen alleen ben ik een beetje onzeker over het feit dat als daar eenmaal ben ik niet zou weten wat ik moet gaan doen in mijn eentje. Ik ben zelf ook een wat verlegen persoon dus maakt dit me nogal twijfelachtig.

- Daarnaast is 1,5 / 2 maanden genoeg om de de east coast te ontdekken. De volgende dingen wil ik sowieso gedaan hebben; surfen en duiken. De rest zal ik in mijn reis wel plannen.

- Wat zijn must have done's, dingen die ik daar moet gedaan hebben?

- Wellicht kunnen jullie je ervaringen plaatsten?

Ik weet dat de tijd kort is om Australië goed te ontdekken, maar de planning is om in de zomervakantie te try-outen en na mijn studie (daarom kan ik ook maar zo kort) een half jaar terug te gaan (werken/reizen)

Groet Robin.

edit: voor ik het vergeet het verste waar ik ooit heen ben gegaan is Engeland en voor de rest ben ik nog nooit alleen op reis gegaan. alleen door de blog van vriend die naar australië is gegaan, ben ik op het idee gekomen.
Emmelien
» 07 jan 2012 12:30
Hoi Robin,

Ik kan je niet echt helpen met je vragen, maar ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje. Ik wil eerst voor 6 weken daar stagelopen, en dan nog een maand of anderhalf rondtrekken. Ik vind het zo lastig om ruwweg een route te plannen. Alles is zo groot! Ik zat te denken om van Cairns naar Sydney te reizen (of andersom). Maar ik heb gehoord dat Tasmania ook heel erg mooi is en ik zou ook graag de outback intrekken - de Uluru zou ik ook graag zien. Duiken lijkt me ook heel erg gaaf om te doen. Al met al denk ik dat ik vreselijk veel tijd te kort kom! Dus ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen er van zeggen, ik kan ook wel wat hulp gebruiken :)
Francine
Reisexpert
» 08 jan 2012 17:20
Ten eerste: Australië is echt een supermakkelijk land om alleen te bereizen. Je komt altijd wel mensen tegen. Echt geen probleem. En ook alleen kun je heel veel dingen zien en doen. Het grote voordeel van alleen reizen is dat je van niemand afhankelijk bent. Je kunt lekker doen waar JIJ zin in hebt. Je kunt weg uit een plaats wanneer jij dat wilt of juist langer blijven omdat je dat leuk vindt.
Ik was (ben nog steeds wel een beetje) niet heel spontaan en ook wat verlegen. Maar je komt zo snel met mensen in contact! Ik moest me er soms wel even overheen zetten om in een hostel juist aan een tafeltje te gaan zitten met andere mensen dan maar weer alleen te gaan zitten, want soms kom je onverwacht echt leuke mensen tegen. Een tip: doe wel wat jij leuk vindt en laat je niet meeslepen! Dan geniet je het meest (naar mijn idee).

1,5 tot 2 maanden is ruim genoeg om de oostkust te doen. Je kunt het ook in kortere tijd doen, maar, zeker als je al van plan bent om ooit terug te komen, is het echt helemaal niet zo gek om die tijd te nemen en het oosten rustig te bekijken. Er zijn zoveel mensen die overal voorbij razen, terwijl langzaam reizen en echt veel zien juist veel leuker is (vind ik althans).

Dingen die de meeste mensen sowieso doen aan de oostkust:
- Sydney
- Blue Mountains
- Byron Bay (surfen!)
- Brisbane
- Fraser Island
- Whitsundays
- Cairns
Deze plaatsen zijn ook allemaal redelijk makkelijk met het openbaar vervoer of een tour te bezoeken.

Heb je al een idee hoe je wilt gaan reizen? Kun je bijvoorbeeld een auto huren of ga je alles met het OV doen?
Andere tips/stops die ik kan geven:
- Dorrigo NP (overnacht in Bellingen). Prachtig stuk regenwoud en Bello is een superplaats
- (Lamington NP, als je een eigen auto hebt en veel van vogels houdt dan moet je hier beslist heen)
- Noosa. Fijn strand, veel kans op koala's in het nabijgelegen (loopafstand) NAtionaal Park
- In de zomer heb je bij Hervey Bay (Fraser Island) ook veel kans op walvissen. Ga beslist mee met een boot, echt geweldige ervaring!
- Great Keppel Island. Mooi rifeiland. Snorkelen vanaf het strand en minder toeristisch (tenministe, dat was het) dan de whitsundays en Cairns.
- Eungella NP. Mooi woud, veel kans op vogelbekdieren
- Hou je erg van wandelen, dan kan ik de meerdaagse wandeltocht op Hinchinbrook Island aanraden. Enige ervaring is wel handig, zeker als je alleen gaat en je moet vantevoren boeken.
- Mission Beach. Ga niet alleen voor het strand, maar trek ook het achterliggende regenwoud in.
- Atherton Tablelands. Vele watervallen en mooie regenwouden.
- Undara NP. Vulkanisch gebied. Stuk outback, niet ver van Cairns
- Cape Tribulation en Mossman Gorge. Prachtige regenwouden die tot op het strand doorlopen.

Al met al genoeg te zien! Neem de tijd en stop vaak, dan kom je de mooiste dingen tegen!

Je zult meestal in hostels of (zeker als je een auto kunt huren) veel op campings verblijven. Hier kunnen mensen je vrijwel altijd informeren over de omgeving en wat er te doen is. De oostkust is toeristisch en daarom goed bereisbaar.

@Emmelien:
Je zult vrees ik, met een maand of iets meer voor de boeg, wel moeten kiezen. Oostkust, Tasmanië en Uluru is moeilijk te combineren in zo'n korte tijd. OF je ben alleen maar van hot naar her aan het reizen. Niet mijn manier, maar mogelijk wil je dat wel.
In welke periode ga je reizen. In de winter (onze zomer) is het op Tasmanië echt best heel koud!
Sydney-Cairns zou ik zeker minstens vier weken voor uittrekken.
Misschie moet je je eigen topic even openen, dan kunnen mensen specifiek op jouw vragen reageren.
Kars
Wereldreiziger
» 09 jan 2012 04:12
Emmelien schreef:Hoi Robin,

Ik kan je niet echt helpen met je vragen, maar ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje. Ik wil eerst voor 6 weken daar stagelopen, en dan nog een maand of anderhalf rondtrekken. Ik vind het zo lastig om ruwweg een route te plannen. Alles is zo groot! Ik zat te denken om van Cairns naar Sydney te reizen (of andersom). Maar ik heb gehoord dat Tasmania ook heel erg mooi is en ik zou ook graag de outback intrekken - de Uluru zou ik ook graag zien. Duiken lijkt me ook heel erg gaaf om te doen. Al met al denk ik dat ik vreselijk veel tijd te kort kom! Dus ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen er van zeggen, ik kan ook wel wat hulp gebruiken :)
In 10 dagen kan je alles gezien hebben in Tasmanië, dat heb ik zelf namelijk gedaan. Het enige wat ik niet gedaan heb is een meerdaagse bushwalk, waar Tasmanië om bekend staat dat dat eigenlijk ook 1 van de dingen is die je daar goed kan doen. Ik zelf had daar de tijd niet voor, als ik het wel had, twijfel ik ook of ik dat zou gedaan hebben. 4-5 dagen alleen maar lopen in dichte bossen, niemand om je heen en zelf voor je eten zorgen en je tent opslaan, klinkt mij op zich wel leuk, maar dan had ik iemand moeten leren kennen die daar ervaring in heeft. Zelf in mijn eentje dat doen, nee bedankt :P
Gerelateerde onderwerpen
alleen backpacken in Australië
Informatie Backpacken australie alleen.
Alleen backpacken en uit je comfortzone komen
visum voor 1 maand backpacken
Wat is de gemiddelde leeftijd voor backpacken in Australië en kan je goed alleen beginnen?
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten