Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Advies gevraagd reis Australie

Ineke1
Reiziger
» 21 jun 2011 09:33
Hoi allemaal,

Ik ga vanaf volgende week vrijdag een reis maken van een jaar, waaronder 2/3 maanden Australie van september tot oktober/november.
Mijn eerste plan was 3 maanden, aangezien je dan meer kunt zien en het visum dan nog geldig is. Maar na meer research bedacht ik me dat dat minimaal 3000 euro zou kosten (als je uitgaat van 1000 euro per maand). Dus dat wordt 2 maanden.

In ieder geval; ik begin in Brisbane. Vanuit daar ga ik naar Cairns (overland gewoon). Hoeveel weken zou ik daar ongeveer voor nodig hebben? Ik ga alleen voor de highlights en wil niet haasten of zo.

Dan komt het 'probleem' want ik heb 2 keuzes; naar Alice Springs met vliegtuig/bus wat allebei duur is (ik heb geen rijbewijs) of naar Melbourne/Sydney vliegen en dan de oostkust verder afmaken. Ik wil heel graag naar Alice Springs, maar dat zou me qua vervoer al 300 euro extra kosten. Is dit de moeite waard?

Verder vraag ik me af hoe het zit met de veiligheid in Australie en met name de oostkust. Is het te vergelijken met Nederland? Ik weet dat ik sowieso altijd moet uitkijken en niet in donkere steegjes moet lopen, maar hoe is het overdag?

En hebben jullie misschien leuke ervaringen met excursies/tours/activiteiten die je aan zou raden in dat gebied? Bijv. walvissen spotten of surflessen nemen?

Alvast bedankt!

Ineke
Erik
Site Admin
» 21 jun 2011 11:02
Hey Ineke wat gaaf dat je volgende week al weg gaat om Australië te verkennen! Wanneer je een WHV neemt moet je aantonen dat je 3.000 euro op je rekening hebt staan. Ga je op het toeristenvisum dan heb je dat bedrag alleen nodig voor de reis zelf (en niet voor het visum). 1.000 is denk ik een mooi gemiddelde wanneer je op de kleintjes let en waar mogelijk kosten deelt.

Gezien je tijd denk ik dat het stukje tussen Brisbane en Cairns het betere stukje is om te bezoeken. Je hebt tussen deze plaatsen bijvoorbeeld Fraser Island en de Whitsunday Islands die erg de moeite waard zijn om te bezoeken.

Alice Springs (de stad) is niet zo erg boeiend, maar het ligt nu eenmaal in de buurt van Ayers Rock en the Olga's en die zijn ook de moeite waard om te bezoeken. Wat ik heb vernomen is dat het de laatste tijd behoorijk druk is geworden wat toeristen betreft, maar zou je daar niet door tegen laten houden dit te laten bezoeken. Het is weer een heel ander stukje Australië dan je aan de oostkust ziet.
Tip: Houd vanaf het begin de prijzen in de gaten om naar Alice Springs te vliegen. Er zijn zo nu en dan aanbiedingen op tickets tegen dumpprijzen waar dat je gebruik van kunt maken als je een beetje flexibel bent. Informeer ook bij verschillende tourbureautjes op verschillende plekken om een beetje gevoel bij de prijs en mogelijkheden te krijgen. Ik denk dat het goedkoper moet kunnen dan voor die 300 euro.

De veiligheid is er hetzelfde of beter dan in Nederland. Gebruik je gezonde verstand en laat geen dure spullen slingeren o.i.d. en ga inderdaad s nachts niet alleen de straat op.

Ik neem aan dat je al bij de australie informatie hebt gekeken voor wat todo tips?!
Ineke1
Reiziger
» 22 jun 2011 08:22
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad al gekeken bij de todo tips :)

Gelukkig is het er veilig, daar had ik namelijk nog geen idee van.
De 300 euro is een vlucht van cairns-melbourne (enkeltje) en melbourne - alice springs retour. Die al op zn goedkoopst waren leek het. Maar dat was met tiger airways, ik weet niet hoe het met andere ailines zit. Ik houd het wel in de gaten, want het lijkt me echt de moeite waard! Alleen tijd/geld probleem he ;)
Erik
Site Admin
» 22 jun 2011 08:48
Australië is wat veiligheid beter of vergelijkbaar met Nederland of ieder andere westerste plaatst / stad.

Je zou ook nog bij Virgin Airways kunnen kijken en Jetstar, dat zijn ook twee lowcost airlines, misschien dat die nog andere prijzen hebben.

Ik vond Melbourne erg leuk om te bezoeken, maar het schijnt dat het stuk tussen Melbourne en Sydney niet echt de moeite waard is. Weet het zelf nite zeker aangezien ik het dus ook overgeslagen heb :)
Paulien
» 22 jun 2011 15:58
[verwijderd] kun je meer info vinden over australie ;)
Gerelateerde onderwerpen
Advies gevraagd bestemmingen 4 weken Australie
Advies gevraagd Route Zuid en West Australie
Australië (+Azië): reis- en ticketadvies gevraagd
Tips gevraagd voor het plannen van mijn reis door Australie
Advies gevraagd route 5 weken totaal!!
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten