Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

Aboriginals

sarah1994
» 07 dec 2011 15:21
Hallo,
ik heb een vraagje over de kritiek van de rest van de wereld dat Australië kreeg over de mishandeling van de Aboriginals.
Voor mijn profielwerkstuk zou ik graag wat meer willen weten over wat die kritiek precies was en welke landen dan wat vonden. Wat vonden andere landen er van dat de Aboriginals zo mishandeld werden? en wat deed Australië daarmee?
ik hoop dat u mij kunt helpen.
Groetjes,
Sarah
Francine
Reisexpert
» 07 dec 2011 22:28
Misschien moet je eerst definiëren over welke tijd je het wilt hebben. In de zeventiende en achttiende eeuw was discriminatie en het afschieten van 'wilden' niet zo vreemd. Hoe we er nu ook naar kijken (zie ook slavernij en bijvoorbeeld hoe de Amerikanen omgingen met Native Americans). Als het het hebt over de twintigste eeuw, dan gaan er langzaamaan andere dingen spelen, maar dat duurde nog wel even (denk aan de apartheid).
In Australië is nu vooral veel te doen om de 'stolen generation', waarbij aboriginal kinderen van hun families werden weggehaald om 'blank' te worden in bijvoorbeeld kerkmissies (dit gebeurde trouwens ook elders in de wereld, maar minder op zo'n grote en duidelijke schaal). Dit weghalen van kinderen ging door tot in de jaren zeventig van de twintigste eeuw.
Of gaat het meer over het hier en nu? Want nog steeds gaat het niet echt goed met hele generaties aboriginals. Ze voelen zich niet meer thuis bij hun families, maar ook niet bij de blanken.
Voorzover ik weet, kwam veel kritiek op bijvoorbeeld de stolen generation en de discriminatie nu ook van de Australische bevolking zelf die zich schaamden.
Ik weet er ook niet alles van, maar mogelijk kun je met deze informatie iets gerichter zoeken in boeken en op internet. Ik zou ook zeker proberen Engelse websites te raadplegen en kijk bijvoorbeeld bij wikipedia welke bronnen er zijn gebruikt om te kijken of je daar meer informatie uit kunt halen. Misschien kun je ook op zoek naar een Australische mensenrechtenorganisatie of weten ze je bij de Nederlandse tak van Amnesty International te helpen (hoewel de nadruk bij hen nu minder bij Australie ligt, weten zij misschien wel ingangen, ik heb geen idee)
Succes!
Reismeis
Reisexpert
» 08 dec 2011 08:56
In 2008 heeft premier Kevin Rudd namens heel Australië excuses aangeboden aan de Aboriginals. In dit bericht http://www.depers.nl/buitenland/171760/ ... inals.html staat vast iets wat je kunt gebruiken. Wellicht vind je n.a.v. hiervan ook meer informatie, reacties van andere landen.
sarah1994
» 11 dec 2011 17:10
bedankt voor jullie reacties!
ik kan er zeker wat mee!
@francine wat bedoel je precies met andere dingen die gingen spelen in de twintigste eeuw?
iniedergeval heel erg bedankt voor je reactie ben er heel blij mee!
Francine
Reisexpert
» 18 dec 2011 18:43
Ik bedoelde dat in de 18e en 19e eeuw andere zaken speelden dan in de 20e eeuw. Tot eind 19e eeuw was slavernij, het afschieten van 'wilden' en de kijk op 'niet-blanken' anders dan in de 20e eeuw. Nu worden aboriginals ook nog steeds gediscrimineerd, net zoals heel veel 'anders-gekleurden', mensen met een andere naam nu nog steeds gediscrimineerd worden. In vrijwel alle landen. Dat willen we niet en officieel mag het niet, maar je kunt het vrijwel iedere dag in de kranten lezen, zowel in NL als in bijvoorbeeld Australië.
Een probleem in Australië is daarbij nog eens dat flinke aantallen aboriginals dus werden weggehaald bij hun ouders en werden opgevoed door blanken (de eerder genoemde 'stolen generation'). Ze horen nu niet thuis bij de blanken, maar ze horen ook niet meer thuis bij hun eigen mensen, omdat ze daar hun jeugd hebben gemist. Ze zijn dus letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.
Daarnaast hebben aboriginals in ongeveer 200 jaar een ontwikkeling moeten doormaken waar wij zo'n duizend jaar over hebben gedaan. Vind je het gek dat je dan soms de weg even kwijt raakt. Ook wis je niet zomaar uit dat mensen eerst gezien worden als niet-mensen en vervolgens voor vol moeten worden aangezien. Dat doe je niet even in een paar generaties. Niet in Australie en niet in de rest van de wereld. Jeetje, nog maar zestig jaar geleden dachten wij Nederlanders dat we de baas even konden spelen over de 'wilden' in Indonesië. Daar zijn pas deze maand excuses voor aangeboden.
Wat is bedoel te zeggen: discriminatie heeft in verschillende tijden een andere lading. Ik weet niet waar je over wilt schrijven, maar probeer een beetje te kijken met de ogen van mensen uit die tijd (standplaatsgebondenheid).

Het lijkt er op dat we nu in een tijd leven dat we beginnen te beseffen wat we eigenlijk hebben gedaan met sommige mensen. Niet alleen Australië komt met excuses, maar (zie dus ook hierboven) wij Nederlanders ook. Maar waarom dat precies is? Ik ben geen socioloog:-)
Gerelateerde onderwerpen
Aboriginals
Schrijver artikel Hoe staan de aboriginals tegenwoordig in d
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast