De Greyhound bus is ideaal. Je kan verschillende soorten passen kopen, ik had zelf een pas van Cairns naar Melbourne. Zo'n beetje de gehele oostkust dus! Dit was achteraf gezien niet slim om te doen. Tussendoor heb ik veel mensen met de auto ontmoet, maar omdat ik toch al een buspas had gekocht, ging ik niet met hun mee. Daar gaat je spontaniteit! Dan is een km pas, zoals hierboven ook al is gezegd, stukken flexibeler! Afdingen gaat ook heel gemakkelijk, op mijn buspas had ik $70 eraf kunnen praten.
Als je echt genoeg tijd hebt zou ik vantevoren geen buspas kopen. Liften is erg makkelijk, vooral omdat 90% van alle backpackers dezelfde kant opgaan. Mijn tip is dan ook om eerst een poging te wagen om mee te rijden met iemand. Als je die niet kan vinden, kan je altijd nog een Greyhoundpas halen. Als je ergens een buspas voor hebt is het verstandig om je busplek een paar dagen vantevoren te reserveren! Bij sommige plekken, als Airlie Beach, kan het gebeuren dat alles vol zit!
Nachtbussen zijn uiteraard ook erg makkelijk, scheelt je weer een nacht in 'n hostel!
Over Nieuw Zeeland kan ik je een tip geven: Boek geen Magic Bustour/Kiwi Experience of watdanook. Ik merkte echt dat je veel te veel luxe hebt en dat er teveel voor je word geregeld! Je voelt je geen backpacker meer! Liften is ook enorm gemakkelijk in Nieuw Zeeland. Binnen een half uur word je altijd opgepikt en je leert gelijk nieuwe mensen kennen!
Ik had zelf een Magic Bustour geboekt, maar het merendeel van de rit ben ik liftend gegaan, aangezien dat ik dat stukken avontuurlijker vond. Busreizen klinken vooraf heel handig, maar op het moment voel je je gewoon geen echte backpacker meer.