Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

2nd working holiday visa

Chuckie
» 13 mar 2012 23:02
Weet iemand hoe strikt ze zijn bij het geven van een nieuwe visum?

Heb 2,5 maand gewerkt als fitter, welk valt onder het regionaal werk, en dan nog 1 week gefruit plukt. Kom ik net een week te kort om in aanmerking te komen.

Doen ze daar lastig over?
Kims
Reisexpert
» 14 mar 2012 02:00
Hi,

De 'Immigration department' heeft 2 jaar geleden de checks aangescherpt voor 2e WHV omdat er veel fraude mee gepleegd werd. Er waren backpackers die een 2e WHV zonder uberhaupt de 3 maanden te hebben gewerkt, dit was eerder namelijk een makkelijke manier om een extra jaar te krijgen. Ze zijn nu vrij streng en checken veel van de opgegeven werkgevers en de duur van je werktijd daar. Je zou het kunnen proberen want het lukt soms nog wel, maar een vriend van me had dat ook gedaan en mag nu 5 jaar Australie niet meer in en werd 'on the spot' het land uitgezet....

Dus aan jou de keus.

Groetjes
Chuckie
» 14 mar 2012 09:46
Wel het goeie is dat ik niet meer in Australie zit, dus ze kunnen me al niet meer eruit kicken ;)

Dus eigenlijk heb ik niet veel te verliezen, gwn hopen dat ze mild zijn :)
Kims
Reisexpert
» 14 mar 2012 10:24
Ja, dat was die vriend ook. Dus hij had het 2e WHV aangevraagd en gekregen en het land uitgegaan. Maar toen hij op het vliegveld aankwam in Perth werd hij intensief ondervraagd over zijn werkervaring. Ze hadden duidelijk zijn aanvraag gecheckt. En uiteindelijk als resultaat dat hij op de eerste vlucht terug is gestuurd en dus 5 jaar Australie niet meer in mag....

Dus misschien toch wel wat te verliezen? ...In ieder geval de kosten van je ticket...
Chuckie
» 14 mar 2012 13:23
Wow, hoe cruw is dat, eerst iemand een visum geven en dan als je daar aankomt niet binnenmogen. Mag dat zomaar??
Kims
Reisexpert
» 14 mar 2012 13:39
Inderdaad nogal heftig. Maar dit hoort bij de 'crackdown' op de 2e jaars WHV aanvragen van de immigratiedienst.

Yep, dat mogen ze zeker doen omdat hij niet eerlijk was geweest met zijn aanvraag. Dus dan kunnen ze je visum heel makkelijk weer intrekken.

Balen dat je net 1 week te weinig hebt :-(

Misschien een idee om contact op te nemen met de immigratiedienst om te vragen of er andere mogelijkheden zijn?
Chuckie
» 14 mar 2012 14:22
En die vriend van jou, had die veel gelogen? Neem aan dat je een maan ofzo liegt dat dit zwaarder doorweegt dan een week.

Mss toch maar is mailen. Andere visa mogelijkheden weet ik niet. Skilled visa duurt volgens mij te lang en sponsership had ik aangeboden gekregen maar dan moet ik naar ginder voor te werken, zou graag men eigen ding doen.
Chuckie
» 15 mar 2012 00:17
Update, na wat googlen kom ik het volgende tegen, komt van http://www.wwoof.com.au:

Hours of Work for the 2nd Working Holiday Visa

Three months is considered to be three calendar months or 88 days. Time worked is taken from start date to end date e.g., if a person works for one employer for two weeks, weekends will not be deducted (i.e. this counts as 14 days). Work must be full time.

Weekend worden er niet afgetrokken, dus dat is alleen maar in mijn voordeel.
Mijn contract begint vanaf 13/06 en loopt af op 04/09.
Dus, de maand juni zijn 18 dagen, juli 31, augustus 31 en september nog 5, maakt een totaal van 85.
Heb dan nog 1 week fruit geplukt, dus dat zijn 7 dagen, kom ik uit op 92 dagen.

Komt toch goed uit!! Of is dat enkel voor wwoof denk je?
Ceska
Wereldreiziger
» 15 mar 2012 01:00
Ik durf (nog) niet te zeggen hoe streng ze zullen zijn, ik moet zelf nog beginnen met mn 3 maanden voor mn 2nd year visa.
Gezien jij het al wel hebt gedaan en eventueel ook voor de andere die meelezen, hoe hou je de administratie bij en hoe moet je het kunnen aantonen? Zijn payslips genoeg? moet ik echt een speciaal formulier invullen? moet de werkgever iets aan mij meegeven? Hoe gaat dat in zijn werking? geen zin om 3 maanden dat werk te doen en dat er dan ergens iets mis is gegaan oid.
Chuckie
» 15 mar 2012 01:43
Wel, hangt ervan af, ik was niet echt van plan om een 2nd visum te verkrijgen want ik dacht dat dat enkel ging via fruitplukken. Nu werkte ik als fitter in Gladstone, en dat valt er blijkbaar ook in als regional work, wist ik veel :D Maar ik had mijn returnticket al geboekt terug naar huis, dus kon dat niet meer veranderen, anders was ik zeker wat langer gebleven. Was niet van plan om terug te gaan, maar het begint toch te kriebelen nu ;)

Over de fruitpluk kan ik niet veel zeggen, heb dat maar 1 week gedaan, en denk dat het dan beste is dat je dat papier altijd laat invullen door het bedrijf.
Ikzelf heb als fitter gewerkt, dus echt met een contract, weer ik wekelijks men payslip kreeg toegemaild. Kan zijn dat je dat bij de fruitpluk ook krijgt, moet je maar achter vragen.

Weet ook niet of ik men payslips moet tonen ofniet, denk dat de goverment zelf gaat kijken of je inderdaad wel op die plaatsen hebt gewerkt, heb daar geen weet van.

Heb dus pas een mail gestuurd naar de immigratie dienst om te vragen of men berekeningen kloppen, mocht dat zijn hou je op de hoogte ;)
Kims
Reisexpert
» 15 mar 2012 02:52
Hi Ceska & Chuck,

Op deze website van de immigratiedienst staat precies hoe je het kunt berekenen en wat voor bewijs je nodig hebt. Ook leggen ze uit welk werk eronder valt en dat je bijvoorbeeld ook in 'disaster affected area's' kan werken, dat zou nu misschien van toepassing zijn op het Oosten van het land die overstroomd zijn.

http://www.immi.gov.au/visitors/working ... work.htm#e

Als fitter zou je inderdaad vrij makkelijk een sponsorshipvisum moeten kunnen krijgen, mits je een onafhankelijk werkvisum aanvraagt maar dan kan het een tijdje duren voor je het krijgt.

Succes ermee & groetjes

P.s. Die vriend had gelogen over het werken uberhaupt. Had een werkgever opgegeven waar hij niet voor had gewerkt maar die er wel in had toegestemd dat zijn ABN nummer werd gebruikt. Daar zijn ze dus achtergekomen.
Steff85
» 13 jan 2013 06:22
Hallo allemaal, ik las een stukje over dat je als fitter ook recht hebt op een tweede jaar visa. Zelf werk ik als lasser, in een bedrijf die frames maakt van meubels voor scholen( lockers, tafels, stoelen enz) weet iemand of ik hiermee ook in aanmerking kom voor een tweede jaar visa. Groet Stef
Kims
Reisexpert
» 14 jan 2013 08:30
Steff85 schreef:Zelf werk ik als lasser, in een bedrijf die frames maakt van meubels voor scholen( lockers, tafels, stoelen enz) weet iemand of ik hiermee ook in aanmerking kom voor een tweede jaar visa.
Hi Stef,

Het zou zeker kunnen, maar ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de immigratiedienst als ik jou was.

Succes ermee!
YvetteB
» 19 jan 2013 08:51
De weekenden tellen alleen mee als je 3 maanden achter elkaar gewerkt hebt of een full time contract hebt gehad (geen casual zoals bij de meeste banen). Dus in jouw geval als je de maanden opgesplitst heb tussen twee verschillende banen gelden de weekenden niet. Ik heb zelf 88 dagen gewerkt en toen ik voor mn visa aanmeldde werd er helemaal geen bewijs gevraagd en was mn visa binnen 3 weken goedgekeurd. Ik ken ook een meisje die niet eens gewerkt heeft en vanuit NL applied had en ook zonder problemen terug is gekomen naar Australie. Ik geloof dat ze 1 op de 7 mensen checken, dus je moet net geluk hebben niet die ene te zijn! Jij hebt wel echt een tijdje in de outback gewerkt, dus als ze dingen vragen kun je er wel over praten en ook payslips laten zien, alleen niet de data... zeg gewoon dat je de laatste payslip niet hebt gekregen ofzo omdat je al weg was voordat je betaald werd. Je hebt best een grote kans dat ze je geloven. De meeste mensen die worden geweigerd hebben totaal niet gewerkt en vallen dus meteen door de mand bij controle. Succes!
Gerelateerde onderwerpen
Second Year Working Holiday Visa
Age limit changes for the Australian Working Holiday visa
Vraag ivm Working Holiday Visa - aanvraag 2de jaar
Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?
Working Holiday Visum - 1e en 2e
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten